Verbod op roetfilter verwijdering
- Geus
- 4th Gear member
Alle beetjes helpen.
Ik word blij als ik minder vaak door een roetwolk van een milieuvandaal hoef te rijden.

Volvo 121 (Amazon), 2.0 , 1966, donkergroen
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
Mods break.
We voeren op Volvo-forum.nl graag discussies over technische zaken maar politiek houden we erbuiten.
Daar zijn voldoende andere plekken op het www voor.
We voeren op Volvo-forum.nl graag discussies over technische zaken maar politiek houden we erbuiten.
Daar zijn voldoende andere plekken op het www voor.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- Turbodesk
- 5th Gear member
Ik ben heel benieuwd hoe ze dat willen gaan controleren. Dan moeten ze al een roetmeting in gaan voeren. Op dit moment word er geen meting verricht maar word de auto alleen uitgelezen. En er zijn genoeg auto`s met een roetfilter die alsnog een rook/roetpluim genereren aan de achterkant. Aan de buitenkant van het roetfilter is namelijk niet te zien dat er een kanaaltje is geboord. Als je hem helemaal weg hebt laten halen is het natuurlijk wel duidelijk.
En ze gaan echt niet de roetfilters er onder weg halen om te kijken of het materiaal er nog in zit. Wat een werk.
En ze gaan echt niet de roetfilters er onder weg halen om te kijken of het materiaal er nog in zit. Wat een werk.
- NielsPHEV
- 7th Gear member
Beste Man, verdiep je nu eens in de materie voordat je dit soort statements poneert. Filters om CO2 te reduceren.... onzin er zijn katalysatoren op centrales voor CO en NOx, CO2 emissie reduceren dat doen we met bomen en die gebruiken fotosynthese. Een enkeling probeert de CO2 te binden of op te slaan die techniek staat nog in de kinderschoenen.m1karabijn schreef: Amen
zoals ik al in een ander topic heb aangegeven wat ik dan onverantwoordelijk en asociaal vind
zoals de kolencentrale op de maasvlakte die was afgebouwd met de verkeerde filters om de CO2 te reduseren
maar omdat het veel geld koste om de opstart uit te stellen werd de centrale gewoon opgestart ff een vraagje voor de kenners onder ons wat denken jullie dat zo'n kolencentrale in 24 uur aan ellende de lucht in stuurt?
dan het debakel bij Vopak in de Botlek die willens en wetens kanker verwekkende stoffen lieten weglopen?
we kunnen er kort of lang over lullen maar om het milieu te sparen en te zorgen dat onze kinderen en kleinkinderen nog kunnen leven moeten we stoppen met fossiele brandstoffen heel eenvoudig
maar dat gaat natuurlijk niet gebeuren omdat er heel andere belangen spelen in deze wereld.
Een kolencentrale in Nederland is erg schoon daar komt nauwelijks NOx, SOx en CO uit. Het grote probleem is de snelle uitputting van fossiele brandstoffen en dat komt eenvoudig weg omdat het te goedkoop is.
Roetfilters gewoon laten zitten die dingen reduceren wel degelijk de emissie pm en ja het verbruik wordt daar iets hoger van.
Het blijft overigens wonderlijk om te zien hoe creatief sommige mensen worden als het gaat om te onderbouwen waarom ze zich niet aan de afspraken hoeven te houden. Als we nou een klein beetje van deze creativiteit nuttig zouden inzetten dan kwamen we verder !
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
Kortom, dat het verboden was dat wisten we al en is genoeg over geroepen. Dat de wijze van controle tijdens de APK en op de weg en lachertje was, dat wisten we ook en ik ben dan ook zeer verheugd te constateren de men daar ergens in Den Haag naar geluisterd heeft/signaal het opgepakt.
En voor hen die het dan betreft: Tja, een deel van u was gewaarschuwd, zeker via dit medium. U mag beginnen met sparen voor een nieuw roetfilter en nieuwe software.
En voor hen die het dan betreft: Tja, een deel van u was gewaarschuwd, zeker via dit medium. U mag beginnen met sparen voor een nieuw roetfilter en nieuwe software.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- lint
- Geartronic member
Ik vind het een goede zaak maar ben benieuwd wanneer de APK echt wordt aangepast voor auto's met een dieselmotor met roetfilter.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
MGB GT 1976
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
APK is altijd een lachertje geweest. Even de bandjes van de buurman eronder en weer een goedkeur. Hoppa. En zo rijden vele Nederlanders met het ZZS van APK naar APK.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
[Installateurs gezocht:
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
Maar om nu even voor het moment een bak poen, want daar hebben we het denk ik wel over, te besteden aan software en roetfilter en dat er nadien meer in willekeurige volgorde af te gaan halen......nee, dat geloof ik niet.
Als ik kijk hoe dat bij de minne gaat, nu: OBD stekker er in, geen storing dus uitstoot is (kennelijk) goed. Dat wil dus zeggen dat een beetje software-artiest (en daar hebben we hier hele goede van) dat hele gebeuren weg weet te schrijven zonder dat de rest van de programmatuur daarvan in de warre raakt en van het roetfilter slechts het optische deel zichtbaar blijft. En dat is het hem nou net, daar gaan ze wat aan doen. Dat is goed, dat moet en......daar komt ie weer speciaal voor hen die het wel hebben laten doen:
Uw voertuig is niet in overeenstemming met het afgegeven kentekenbewijs gelet op de significante wijzingen die in de constructie zijn aangebracht ten aanzien van de eisen voor geluid, uitstoot/milieu. Daardoor is het kenteken niet langer geldig, maar dat hadden we al vaak genoeg geroepen.
Ergo: elk voordeel heb zijn nadeel en omgekeerd. Wij stellen vast dat de Staat der Nederlanden zich kwijt van zijn taak en zorg draagt dat de gestelde wet- en regelgeving wordt nageleefd. En voor die insteek geef ik de volle dagscore van 100 punten, dat zouden meer landen moeten doen.
Als ik kijk hoe dat bij de minne gaat, nu: OBD stekker er in, geen storing dus uitstoot is (kennelijk) goed. Dat wil dus zeggen dat een beetje software-artiest (en daar hebben we hier hele goede van) dat hele gebeuren weg weet te schrijven zonder dat de rest van de programmatuur daarvan in de warre raakt en van het roetfilter slechts het optische deel zichtbaar blijft. En dat is het hem nou net, daar gaan ze wat aan doen. Dat is goed, dat moet en......daar komt ie weer speciaal voor hen die het wel hebben laten doen:
Uw voertuig is niet in overeenstemming met het afgegeven kentekenbewijs gelet op de significante wijzingen die in de constructie zijn aangebracht ten aanzien van de eisen voor geluid, uitstoot/milieu. Daardoor is het kenteken niet langer geldig, maar dat hadden we al vaak genoeg geroepen.
Ergo: elk voordeel heb zijn nadeel en omgekeerd. Wij stellen vast dat de Staat der Nederlanden zich kwijt van zijn taak en zorg draagt dat de gestelde wet- en regelgeving wordt nageleefd. En voor die insteek geef ik de volle dagscore van 100 punten, dat zouden meer landen moeten doen.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- lint
- Geartronic member
+1!V70/2.4D/2003 schreef: Maar om nu even voor het moment een bak poen, want daar hebben we het denk ik wel over, te besteden aan software en roetfilter en dat er nadien meer in willekeurige volgorde af te gaan halen......nee, dat geloof ik niet.
MGB GT 1976
MGB GT 1976
- Nomad
- 5th Gear member
We zullen het zien. De invoering zal vast een aantal jaar op zich laten wachten en dan nog. De software laat nu al prima zien dat er gewoon een roetfilter onder zit en dat ie prima zijn werk doet, terwijl de werkelijkheid anders is. Degenen die hem verwijderd hebben zullen er een nieuwe/gebruikte onder moeten zetten, maar de rest? Lekker doorrijden met je schonere motor, die zuiniger is en meer trekkracht levert.
- Volvo V60 T8 Inscription MY2019. Serviced by Volservice.nl, Soon to be optimized by Obbetuningl
- Polestar 2 MY2023 LRSM
Volhelp.nl
S60, V60 en XC60 fans op Facebook
- Polestar 2 MY2023 LRSM
Volhelp.nl
S60, V60 en XC60 fans op Facebook
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
Ik heb een beetje moeite met de zinsnede over dat handhaven Ger. Juist onze overheid is een ster in NIET handhaven. Zie regelgeving rondom afsteken vuurwerk. En er zijn vast nog veel meer regels bedacht om alleen maar te overtreden en minimaal of niet te handhaven.
Mark
[Installateurs gezocht:
[Installateurs gezocht:
- Bover
- 8th Gear member
Ik maak me vooralsnog geen zorgen over die wet en APK. Een kennis heeft dezelfde Volvo als ik en een auto D5 met alle behandelingen zoals dpf eruit en EGR dicht en tuning. Staat die te meten met 300.000km op de teller bij de Volvodealer is er geen enkele wanklank en zelfs de opmerking " schoon dieseltje".
Je inwendige motor schoonhouden daar draait het om. Elke 20.000 blikje in te verversen olie =inwendige schoonmaak beurt, en je roetafgifte en waardes geven niets verkeerd aan. Daarnaast rij je zuiniger.
De toekomst zal het leren.
groet van die kennis
Je inwendige motor schoonhouden daar draait het om. Elke 20.000 blikje in te verversen olie =inwendige schoonmaak beurt, en je roetafgifte en waardes geven niets verkeerd aan. Daarnaast rij je zuiniger.
De toekomst zal het leren.
groet van die kennis

BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
-
- 7th Gear member
Die regelgeving omtrent softwarematig of handmatig verwijderen of wijzigen van onderdelen ivm de apk gaat toch echt veranderen,,
- Bover
- 8th Gear member
Beste Ramon: het is correct dat de regelgeving gaat veranderen. Maar of een doorgeslagen roetfilter gevonden wordt.... ?
Maar er zullen hier ook wel antwoorden op gevonden worden in de after sales. Blijft een kat en muis spelletje. Heeft ook te maken met grote belangen in de industrie. Zie de VW gate
Maar er zullen hier ook wel antwoorden op gevonden worden in de after sales. Blijft een kat en muis spelletje. Heeft ook te maken met grote belangen in de industrie. Zie de VW gate
- NielsPHEV
- 7th Gear member
Met een endoscoop kun je snel zien of een roetfilter doorgeslagen is en ik hoop dat men dat ook gaat doen. De grote industriele belangen zie ik niet het gaat gewoon om particulieren die maatregelen die zijn geinstalleerd ter reductie van de uitstoot van fijnstof verwijderen om dat de motor daar wat lekker van gaat lopen. Ben overigens wel benieuwd wat de personen die het roetfilter hebben laten verwijderen vinden van de VW software.
- Bover
- 8th Gear member
Met alle aanpassingen die ik heb laten doen durf ik stelling aan dat mijn volvo My 2006 zuiniger, schoner en minder emissie uitstoot dan standaard volvo met euro 4 motor. Als dat niet zo is dan breng ik alles weer in originele staat.
Wat VW gedaan heeft is oplichting maar dat is een fenomeen dat weer gekoppeld is aan hebzucht $$$$$$ en op korte termijn denken. Eerst ikke en dan de rest. Maar laten we gezelli houden.
Rij met plezier in mijn V70 van bijna 10 jaar oud en 350.000km op de teller. Ik streef naar de 500.000km om te beginnen en met 55.000 per jaar gaat dat lukken.
Wat VW gedaan heeft is oplichting maar dat is een fenomeen dat weer gekoppeld is aan hebzucht $$$$$$ en op korte termijn denken. Eerst ikke en dan de rest. Maar laten we gezelli houden.
Rij met plezier in mijn V70 van bijna 10 jaar oud en 350.000km op de teller. Ik streef naar de 500.000km om te beginnen en met 55.000 per jaar gaat dat lukken.
- diesel01
- Geartronic member
Maar dan doe jij toch exact hetzelfde als wat de grote jongens doen?Bover schreef: Met alle aanpassingen die ik heb laten doen durf ik stelling aan dat mijn volvo My 2006 zuiniger, schoner en minder emissie uitstoot dan standaard volvo met euro 4 motor. Als dat niet zo is dan breng ik alles weer in originele staat.
Eerst Ik en dan de rest, heb jij de uitstoot laten meten van je huidige Volvo?
Dat hij zuiniger is geloof ik wel, dat zie jij direct in verbruik en dus in je portemonnee terug, maar uitstoot is een aanname die je doet en dus geen feit.
Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om het roetfilter van de XC eruit te slaan.
Lijkt mij niet meer dan normaal dat ze visueel gaan kijken of het filter aanwezig is en indien die er niet is op kosten van degene die hem heeft laten verwijderen opnieuw aanbrengen.
Totdat het filter weer aanwezig is word het kenteken ingenomen en mag er niet meer met de auto worden gereden...
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- lint
- Geartronic member
Ik vraag mij af of de toekomstige regelgeving zo ver wordt doorgevoerd, het zal wel beter zijn anders heeft die nieuwe regelgeving weinig zin.
MGB GT 1976
MGB GT 1976
-
- 3rd Gear member
De PHEV is ook bedoeld om de uitstoot te verminderen. De meeste PHEV rijders rijden zo'n ding vanwege de lage bijtelling en rijden nauwelijks elektrisch.NielsPHEV schreef: Met een endoscoop kun je snel zien of een roetfilter doorgeslagen is en ik hoop dat men dat ook gaat doen. De grote industriele belangen zie ik niet het gaat gewoon om particulieren die maatregelen die zijn geinstalleerd ter reductie van de uitstoot van fijnstof verwijderen om dat de motor daar wat lekker van gaat lopen. Ben overigens wel benieuwd wat de personen die het roetfilter hebben laten verwijderen vinden van de VW software.
Volvo 940 GLE Polar 2.0 '93
VW ID4 '23
Mazda MX5 ND '17
VW ID4 '23
Mazda MX5 ND '17