Zo heb je nooit wat en nu dit...............ik zag vanavond een klein beetje vloeistof onder mijn volvo liggen en dat blijkt dus koelvloeistof te zijn,nou kan ik in het donker niet zien waar het lekt,dus morgen even kijken bij daglicht.
Ik heb een vermoeden dat het de radiateur is,nou vraag ik me dus af ........ is dit zelf te doen of kan je t beter laten doen? Bij mijn oude heb ik het wel zelf gedaan maar dat was makkelijk - dat was een 960 uit 95 - ................ ik rijd nu een S70 2.4 en geen turbo,
Zijn er mensen hier mee bekend? Graag tips en misschien iets van uit een werkplaatsboek??
Alvast bedankt,Arno
Radiateur vervangen
- Botjo
- 2nd Gear member
Op zoek naar Omega V6 , gevonden Volvo 960 Ambassador Line , 2.5 Liter , 6 cilinder in lijn , had me 20 jaar eerder moeten overkomen
Met dank aan een kak madam mijn 960 uit '95 20 cm korter en dus total los,lekker he,balle achter het stuur ipv op de weg te letten!!!!!
Opel Omega V6 automaat 1994
Volvo 960 2,4 ltr 1995
Volvo S70 2,4 Dec 1999 , TOPPIE
Met dank aan een kak madam mijn 960 uit '95 20 cm korter en dus total los,lekker he,balle achter het stuur ipv op de weg te letten!!!!!
Volvo 960 2,4 ltr 1995
- TheDutchTango
- 2nd Gear member
Toevallig heb ik een week geleden ook de radiator van mijn S70 vervangen, deze was gaan lekken links onder in de naad, dit was dus geen beschadiging, maar gewoon lekkage door ouderdom. Het zou kunnen dat dit bij jou S70 hetzelfde probleem is, er lekt af en toe wat koelvloeistof weg onder de auto (soms niks en soms ligt er een klein plekje). Ik had het al eerder gezien maar het was niet heel ernstig en soms lekte hij wel en soms weer niet. Uiteindelijk moest ik toch wel regelmatig koelvloeistof bijvullen en toen toch maar een andere radiator erin laten zetten.Botjo schreef: Zo heb je nooit wat en nu dit...............ik zag vanavond een klein beetje vloeistof onder mijn volvo liggen en dat blijkt dus koelvloeistof te zijn,nou kan ik in het donker niet zien waar het lekt,dus morgen even kijken bij daglicht.
Ik heb een vermoeden dat het de radiateur is,nou vraag ik me dus af ........ is dit zelf te doen of kan je t beter laten doen? Bij mijn oude heb ik het wel zelf gedaan maar dat was makkelijk - dat was een 960 uit 95 - ................ ik rijd nu een S70 2.4 en geen turbo,
Zijn er mensen hier mee bekend? Graag tips en misschien iets van uit een werkplaatsboek??
Alvast bedankt,Arno
LET WEL, ik had eerst een verkeerd type besteld, via mijn kenteken kreeg ik de verkeerde modellen te zien en heb toen een model besteld die niet geschikt was voor mijn auto. Mijn radiator heeft bovenop een pijpje zitten waar het expansievat op wordt aangesloten, ik had een model besteld die perfect paste maar echter geen aansluiting had voor het expansie vat. Let er dus goed op met het zoeken van het model want er zijn verschillende modellen die wel passen maar niet goed zijn (ik heb overigens een 2.5 10v).
Wat betreft het vervangen, je moet onder een schutplaat weg schroeven, dan kijk je op de condensor en radiator, als je de radiator wilt vervangen, dan moet je boven onder de motorkap je ventilator loshalen, en bovenop je radiator de plastic delen los halen, dit is wel friemel werk. Dan moet je tussen aan de voorkant de condensor losschroeven van de radiator, er zitten bovenin 2 schroeven die heel moeilijk los te krijgen zijn omdat je er niet recht voor kunt komen. Bovendien zijn de originele schroeven vaak roestig en zitten ze vast en breken de koppen er soms af. daarna onderin nog de schroeven los en je hebt de condensor los van de radiator, tyrep deze even tijdelijk aan je auto vast zodat deze niet valt. De radiator van onder nog even los schroeven, zitten sowieso 2 bouten links en rechts, met een rubberring, dit zijn de hoofdbouten en houden hem op zijn plek. Als je hem er weer in zet is het het beste als je met 2 man bent, 1 kan dan de radiator vast houden en de andere kan ondertussen de bouten erin draaien. Daarna kun je alles weer terug zetten.
De hele klus duurt ongeveer 3 uur mits je de S70 op een brug hebt staan, het juiste gereedschap hebt en geen tegenslagen hebt (kapotte/afgebroken schroeven of moeren etc). Daarna je systeem even weer bijvullen en je kunt weer rijden, ontlucht het systeem even goed, de motoren worden worden niet snel warm en de thermostaat gaat langzaam open (dat was bij mij zo en moest achteraf weer bijvullen omdat het pijl onder min. was gekomen).
- Botjo
- 2nd Gear member
Ik heb inderdaad aan de bestuurders kant wat zweeterig hoekje,gisteren avond lag er een plasje van een 1,5 cm in het vierkant maar vanochtend was het droog,ben vanavond naar huis gereden en nog steeds droog............ maar ik houd het in de gaten want ik ga niet te lang wachten met vervangen, ik heb ook wat youtube filmpjes gezien.....maar volgens mij is het niet veel gecompliceerder als met mijn vorige volvo ( was een 960 2.5).
In ieder geval bedankt voor de info.
In ieder geval bedankt voor de info.
Op zoek naar Omega V6 , gevonden Volvo 960 Ambassador Line , 2.5 Liter , 6 cilinder in lijn , had me 20 jaar eerder moeten overkomen
Volvo 960 2,4 ltr 1995
Volvo 960 2,4 ltr 1995