Goeiedag,
Nu heb ik mij eens verdiept in de brandstofen euro 95 en euro 98. Ik lees veel op volvo forums dat veel volvo freaks euro 98 voorschrijven voor de Volvo S40 T4. Ook staat er trouwens 98 in de tankdop. Nu tankte de vorige eigenaar altijd euro 95 en ik dus automatisch ook. Is euro 98 echt beter dan euro 95 voor een T4? Ik merk wel dat de auto soms een beetje stottert tijdens het rijden. Las dat dat verholplen wordt door euro 98, maar is dat waar?
Wanneer de auto eventjes stationair loopt(Bijvoorbeeld bij een langdurig rood stoplicht) begint die wat in toeren te zwefen. Laten we eens zeggen dat ie 900 toeren maakt stationair. Dan is het 900, dan zakt ie ff naar beneden naar 550/600 en dan weer naar 900 etc etc...
En kunnen jullie mij vertellen welke benamingen euro 98 nou allemaal heeft? Snap er niks meer van. Heb begrepen dat nij de BP, BP Ultimate, euro 98 is. Nog andere namen?
Euro 98 benamingen? En is het echt beter voor mijn T4?
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24656
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
het zijn niet alleen de freaks maar inderdaad ook de fabrikant die 98 adviseert. Volgens mij zijn er niet veel merken meer die 98 leveren, zoek het ook vaak voor onze Buick. De Premium brandstoffen zijn vaak ook gewoon 95. 98 slaat op het octaangehalte en een hoger octaan kan bij motoren met hogere vermogens voor betere koeling zorgen waardoor je detonatie (zelfontbranding) tegen kunt gaan. Dat is dus alleen als je het vermogen aanspreekt. Bij normaal rijden kun je met 95 dus prima uit de voeten. Rondje Autobahn zou ik wel een hogere octaan tanken. Ik zie alleen geen verband met de fluctuerende stationaire loop.
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 95
- Lid geworden op: 08.10.2015 - 19:51
En is het een fabeltje dat die zuiniger gaat rijden op 98 ipv op 95?? Heb zonet even gekeken bij BP, alleen die verkopen euro 98 onder de naam BP Ultimate ben ik achter gekomen. Het is 6/7 cent duurder per liter dan 95 dus scheelt niet veel. Zal het proberen bij de volgende tank beurt, maar wil eigenlijks wel weten of de auto zuiniger wordt?
Is tot 10 liter leegrijden van de tank euro 95 voldoende, zodat ik 98 kan tanken? Of kan dat niet gemixt worden?
Is tot 10 liter leegrijden van de tank euro 95 voldoende, zodat ik 98 kan tanken? Of kan dat niet gemixt worden?
- lancer
- 6th Gear member
- Berichten: 3140
- Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06
Ik heb het een tijdje bijgehouden voor mijn T3 (F*rd Ecoboost blok). Ik de praktijk rijdt de auto er soepeler op en is het verbruik iets lager, eigenlijk precies genoeg lager om break even te spelen met die 6/7ct per liter.
- ijsga
- 5th Gear member
- Berichten: 1090
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 12:44
- Locatie: Zaandam
Kan prima gemixt worden. Wel is het zo dat je bij je tweede tankbeurt de ‘98 pas echt de meerderheid heeft in je tank. Lekker doortanken dusAesthetics schreef: En is het een fabeltje dat die zuiniger gaat rijden op 98 ipv op 95?? Heb zonet even gekeken bij BP, alleen die verkopen euro 98 onder de naam BP Ultimate ben ik achter gekomen. Het is 6/7 cent duurder per liter dan 95 dus scheelt niet veel. Zal het proberen bij de volgende tank beurt, maar wil eigenlijks wel weten of de auto zuiniger wordt?
Is tot 10 liter leegrijden van de tank euro 95 voldoende, zodat ik 98 kan tanken? Of kan dat niet gemixt worden?

V50 2.4 Geartronic, Edition 1, MY08. 17" Spartacus zomer / 17" Serapis winter. 178.500 km.
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 95
- Lid geworden op: 08.10.2015 - 19:51
Super! Bedankt voor de hulp mensen. Volgende tankbeurtEN worden euro 98.
Wil ook even melden dat ik dit een top forum vindt!!
Wil ook even melden dat ik dit een top forum vindt!!