Geratel

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
charly
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 17.08.2008 - 11:38

Geacht forum,
Ik ervaar een ratelend geluid rechts vooraan. Het geluid vermindert bij gas geven en bij remmen. Het betreft een V70 2002 Automaat D5. Is het toeval of kan er een verband zijn met het vervangen van de rechtse 'driehoek' van de ophanging vorige week. Volgens mij 3 mogelijkheden: lager - homokineet - automaat. Hoe kan ik testen? Homokineet kraakt niet bij totale wieluitslag!
Bedankt voor mogelijke (snelle) raad.
Laatst gewijzigd door charly op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kwartel
3rd Gear member
Berichten: 328
Lid geworden op: 25.06.2012 - 16:19
Locatie: Bemmel

Heb je je wielbouten al gechecked? Als het goed is ligt er bij je reservewiel wel ergens een kruissleutel
V70 T5 285pk (volvotune) - 2001
V70 D5 185pk 2007
V70 D3 2016
Gebruikersavatar
Maurits@Parts4Swedes
Forumsponsor
Berichten: 382
Lid geworden op: 05.01.2008 - 12:20
Locatie: Afferden Gld
Contacteer:

Ik heb wel eens meegemaakt dat één van vier bouten van het wiellager was losgelopen. Dat ratelt behoorlijk.
Genuine Volvo - There is no Substitute.
www.Parts4Swedes.nl
charly
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 17.08.2008 - 11:38

Ondertussen zijn mij enkele dingen meer duidelijk geworden. Bij eliminatie kon er onmogelijk een defect zijn in de automaat, het geratel' zou dan immers constant moeten zijn. Idem dito met het wiellager. Aangezien er geen extra geluid komt bij maximale wieluitslag, kan de fout slechts te zoeken zijn in het binnenste deel van de homokineet. Het geratel verdween ook als het bedoelde deel 'goed' in elkaar werd geduwd. Ik ga derhalve de volledige aandrijfas vervangen vanaf de automaat tot aan het lager. Eigenaardig genoeg is dit onderdeel niet verkrijgbaar in de niet-volvo-keten. Wel voor de manuele bak, niet voor de automaat. Gelukkig heeft CS-parts bij Brugge een occasie-explaar in stock. Eerstdaags volgt de montage. Vingers blijven gekruist. Alle reacties blijven welkom.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Soms wordt de aandrijfas te ver uit elkaar getrokken tijdens het vervangen van de draagarm. Meestal springt hij echt uit elkaar, kan me voorstellen dat hij bij jou niet helemaal lekker zit. Je kunt hem weer in elkaar krijgen, maar is wel een naar (en vies) klusje.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
charly
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 17.08.2008 - 11:38

Voor Edraket,
Ik denk dat jij de nagel op de kop slaat. Gisteren heftig aan dat deel geduwd, echter zonder de hoes te verwijderen en de klachten zijn zo goed als verdwenen. Het geluid is vreselijk en erg angstaanjagend, niet voor herhaling vatbaar. Ik weet dat de demontage een vuil en vettig boeltje is. De auto heeft ongeveer 400.000 km op de teller en het beste zal er toch al af zijn. Aangezien ik morgen een goede 2de hands zal hebben ga ik die monteren. Een vraagje nog: moet ik op iets extra letten wanneer de as uit de automaat gaat? Bedankt voor de diagnose.
Gebruikersavatar
Kwartel
3rd Gear member
Berichten: 328
Lid geworden op: 25.06.2012 - 16:19
Locatie: Bemmel

Mooi dat je er achter bent gekomen waar het probleem zit, de oplossing is dus al nabij!

Er staan op Youtube geloof ik wel een aantal filmpjes van mensen die de as aan de bestuurderskant hebben vervangen, misschien dat daar nog wat tips naar voren komen.
V70 T5 285pk (volvotune) - 2001
V70 D5 185pk 2007
V70 D3 2016
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”