S80 2005 koelventilator koelwater draait continu voluit

De grotere Volvo's
Plaats reactie
Gebruikersavatar
geulwijk
2nd Gear member
Berichten: 91
Lid geworden op: 10.02.2013 - 11:39

Beste liefhebbers,

Vooraf op het web gezocht, maar niets gevonden.. De laatste keer dat ik mijn 2005 S80 2,9 benzine bereed, draaide vanaf het moment van starten de koelfan bij de radiator voluit. Koude of warme motor maakt niets uit. Ik krijg geen meldingen op het dashbord. Het aircosysteem is vrijwel leeg, maar dan nog airco aan of uit helpt niet. De koelwatermeter in het dashboard reageert zoals het hoort. Als ik de auto uitzet draait de fan niet na. Maar het klinkt wel heel gaaf, alsof je een turbinemotor uitschakelt ;-)

Waar o waar moet ik dit zoeken? Blijft er in de aansturing een relais plakken? Is er een sensor die denkt dat het koelwater 1000 graden is, wellicht door een losse of slechte stekker?

Ik hoop dat iemand me op weg wil helpen.. Alvast bedankt!

grt
Vincent
Laatst gewijzigd door geulwijk op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo S80 Executive 2005 Ash Gold Pearl (oftewel beige..)
Gebruikersavatar
Willempie5
3rd Gear member
Berichten: 362
Lid geworden op: 14.02.2012 - 16:10
Locatie: Twello

Ik heb dit ook gehad en bij mij lag het aan een defecte condensor van de airco, Koelsysteem was dus leeg! Dit laten maken en de fan liep niet meer continue
Huidige Volvo’s:
EX90 2025 plus single motor, vapour grey
V70 2007 2.5T Sport Edition, Black sapphire
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Dit probleem zit in de koelvinmodule,
Complete koelvin vervangen,daar zit de module bij in..
Met de condensor heeft dit niets van doen..
Gebruikersavatar
geulwijk
2nd Gear member
Berichten: 91
Lid geworden op: 10.02.2013 - 11:39

Ach nee hè.. Wel veel geld. Ik twijfel niet aan je kennis Ramon&Ramon, maar kan het echt niet de temperatuursensor zijn die denkt dat de temperatuur veel te hoog is?

Over de fanmodule gesproken, deze regelt de fan traploos, en niet met 3 relais?
Volvo S80 Executive 2005 Ash Gold Pearl (oftewel beige..)
Gebruikersavatar
Red-Dragon
2nd Gear member
Berichten: 144
Lid geworden op: 12.02.2015 - 07:31
Locatie: Friesland

Zoals je al aangeeft is je aircosysteem zo goed als leeg. Dat kan er voor zorgen dat je fan door blijft draaien. Laat eerst je systeem maar eens vullen, dan wel repareren. Dit kan zeker het probleem van de doordraaiende fan veroorzaken. De condensor op zich kan inderdaad er niet voor zorgen dat de fan blijft draaien, echter in hoedanigheid van een lek exemplaar, dus een lek aircosysteem wel.
Volvo V50 Advantage D2, MY 2011
Peugeot 308 Hdi Xs
Ford Focus wagon Tdci
Renault Laguna break Tdi
Chevrolet Trailblazer Vortex petrol
Ford Excursion V10
Toyota Landcruiser petrol
Peugeot 307 Hdi XSI
Citroën Xsara Hdi
Peugeot 306 D
Ford Escort V
Honda Civic V-tec
Honda CRX V-tec
Honda Crx I
VW Golf2 GTi
Ford Fiesta D
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Red-Dragon schreef: Zoals je al aangeeft is je aircosysteem zo goed als leeg. Dat kan er voor zorgen dat je fan door blijft draaien. Laat eerst je systeem maar eens vullen, dan wel repareren. Dit kan zeker het probleem van de doordraaiende fan veroorzaken. De condensor op zich kan inderdaad er niet voor zorgen dat de fan blijft draaien, echter in hoedanigheid van een lek exemplaar, dus een lek aircosysteem wel.
Heeft niets met de airco van doen dit probleem..
Het is een bekend euvel waar in het verleden een terugroep actie voor geweest is..
Als het systeem leeg is, dan werkt er van het aircosysteem niets meer,dan wordt het volledig uitgeschakeld.
Laatst gewijzigd door Ramon&Ramon op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
geulwijk
2nd Gear member
Berichten: 91
Lid geworden op: 10.02.2013 - 11:39

Goed, dan denk ik dat ik de fan ga vervangen. Winparts 250 euro, origineel Volvo 65% duurder. Zou er verschil te merken zijn? Ik vind het nogal veel geld..
Volvo S80 Executive 2005 Ash Gold Pearl (oftewel beige..)
Gebruikersavatar
kevinwalter
5th Gear member
Berichten: 1211
Lid geworden op: 05.04.2013 - 14:04
Locatie: Leusden
Contacteer:

geulwijk schreef: Goed, dan denk ik dat ik de fan ga vervangen. Winparts 250 euro, origineel Volvo 65% duurder. Zou er verschil te merken zijn? Ik vind het nogal veel geld..
Je zou er ook 1 van de sloop af kunnen halen. Auto Rima heeft er genoeg. Ze versturen ook trouwens!
- V60 T8 Polestar Engineered, 2020.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
Gebruikersavatar
geulwijk
2nd Gear member
Berichten: 91
Lid geworden op: 10.02.2013 - 11:39

Bedankt voor de tip! Sja, ik vervang liever voor nieuw, maar ik heb ze toch een mailtje gestuurd. Als het echt heel veel scheelt..
Volvo S80 Executive 2005 Ash Gold Pearl (oftewel beige..)
Gebruikersavatar
geulwijk
2nd Gear member
Berichten: 91
Lid geworden op: 10.02.2013 - 11:39

Na... Nou heb ik de accu een nachtje los gehad, net opnieuw aangesloten, starten, en probleem opgelost! Of het blijvend is is natuurlijk de vraag. Nog twee vraagjes dan:

1. Is het echt zo belangrijk om het contact aan te hebben bij het aansluiten van de accu?
2. Waar zit de koelwatertemperatuursensor bij de 2.9 197pk?
Volvo S80 Executive 2005 Ash Gold Pearl (oftewel beige..)
Plaats reactie

Terug naar “De 60 - 70 - 80 en 90 series”