Volvo Penta AQ130 revisie

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Gesloten
Volvo Aqua130
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 10.10.2015 - 17:37

Beste lezers,

Ik ben in het bezit van een klein speedbootje merk Fiberform. Deze is uitgerust met een Volvo Penta B20 AQ130 met dubbele verticale carburateurs(130pk) uit 1977. Ik heb hem gekocht van een gozer die beweerde dat de motor warm liep. Hij kwam er zelf niet meer uit en heeft een andere motor gekocht met het idee om deze erin te plaatsen. Hier is het nooit van gekomen en heeft het spulletje na een tijdje te koop gezet. Ik heb de boot met extra motor overgenomen van hem. Ik had een hard hoofd in het verhaal van hem en ben zelf eerst gaan onderzoeken en sleutelen aan de motor die reeds in de boot stond(volgens meneer de warmgelopen). Na wat basic zaken vervangen te hebben(thermostaat, impeller) kwam ik er achter dat een koperen leiding zodanig was geoxideerd dat hier geen goede aanzuig van koelwater meer mogelijk was. - Voor de mensen die niet weten hoe het bij een boot werkt. Koelwater wordt direct uit het kanaal gezogen om de motor te koelen. Vervolgens verlaat het koelwater de motor via het watergekoelde uitlaatspruitstuk. - Na een nieuwe leiding gekocht te hebben leek alles in orde te zijn. Kortom: Varen! 's ochtends de boot te water gelaten. Helaas bleek dit te mooi om waar te zijn.. Na de lunch begon de motor langzaam te tikken. Tik tik tik.. Tot een toerental van +/- 2000 rpm. :( Hierna verdween de tik. Kwam de motor hier weer onder begon het getik weer. Een in mijn oren een onverklaarbare tik. Het getik leek van de kleppen te komen. Vervolgens hebben we de tuimelaarstang verwijderd en de motor op de startmotor laten tornen(uiteraard zonder bougies). Dit was een tegenvaller, want er kwam koelwater uit het bougiegat van cilinder 3 gespoten. Fijn, lekke koppakking.. Dit verwacht je natuurlijk ook nooit. Tevens is de uitlaat onder water. Signalen van diverse kleuren rookgassen is dus ook lastig te zien. Helaas.. >_<

Boot uit het water gehaald en vervolgens de kop gedemonteerd. Hier kwam de echte tegenvaller. Alle 4 de zuigers kwamen op verschillende hoogtes naar boven. Sommige verschilde wel 2mm met elkaar. Mmm.. Dat verklaart misschien ook dat getik. Inmiddels de motor uit de boot getakeld om de boel maar eens rustig te inspecteren. Het is lastig te zien of ik nu 4 kromme drijfstang heb of een kromme krukas. Ben ik even blij met dat 2e (complete) motorblok wat ik bij de koop gekregen heb! Enige optie om de boot nog laten varen is van 2 motoren 1 goede motor bouwen. Nu zijn beide motor bijna in zn geheel gedemonteerd(kop eraf, carter eruit, oliepomp eruit etc. etc.). Neem geen enkel risico meer na dit grapje.. <_<

Mijn vraag:
Op internet ben ik verschillende sites tegen gekomen waar ik diverse revisie pakkingsets kan kopen, voor naar mijn idee redelijke prijzen. Heeft iemand van jullie ervaring met de sites volvoklassiekerswebshop of scandar volvo parts? Hoe zit het met de kwaliteit van de onderdelen? Neem aan dat dit geen orginele onderdelen zijn? Verder vind ik op een motor de letter C geslagen in alle 4 zuigers en tevens de koppakking. Op de andere motor staat de letter D op koppakking en zuigers. Weet iemand wat dit betekend? Heeft dit te maken met de dikte van je koppakking? Ik vind namelijk op de sites koppakkingen met 2,0mm of 1,2mm. Wat moet ik nu hebben?

Verder zit ik te denken om een kop revisie te laten uitvoeren. Ik vermoed namelijk dat de kop gevlakt moet worden. Hierbij kunnen ze meteen de klepzittingen en klepgeleiders controleren. Iemand hier ervaring mee en wat dit ongeveer moet kosten? Zit er een relatie tussen een gevlakte kop en de dikte van een koppakking?

Ik hoor graag van jullie ervaringen!

Met vriendelijke groeten

Jordy Termeulen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Volvo Aqua130 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20659
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Hallo,
Ik kan je weliswaar niet helpen. Maar ik heb het topic verplaats naar een beter passend board.
Wel een leuk bootje. En ik hoop dat je de problemen ermee naar behoren op kunt lossen hoewel wij hier weinig van de marine Volvo-motoren afweten.

Overigens zijn de webshops die je noemt absoluut betrouwbaar en deze hebben binnen de Volvoklassieker wereld (auto's dat wel) een goede naam.
Laatst gewijzigd door V480-S60 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Voor onderdelen , neem even contact op met Dries Bakkenes in Barneveld.
wims
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 11.04.2013 - 11:54
Locatie: Flakkee

Of informeer eens bij Dick Mulder van Mulder Motoren in Ridderkerk.

groetz, wims
Volvo V70 2.4, Alfa 156 V6, Alfa 147 GTA en Alfa 75 TS

Na regen schijnt de zon te komen...(mwah.nl)
Gebruikersavatar
Red-Dragon
2nd Gear member
Berichten: 144
Lid geworden op: 12.02.2015 - 07:31
Locatie: Friesland

Stuur me maar een pb, dan kan ik je eventueel indien gewenst telefonisch uitleg geven
Volvo V50 Advantage D2, MY 2011
Peugeot 308 Hdi Xs
Ford Focus wagon Tdci
Renault Laguna break Tdi
Chevrolet Trailblazer Vortex petrol
Ford Excursion V10
Toyota Landcruiser petrol
Peugeot 307 Hdi XSI
Citroën Xsara Hdi
Peugeot 306 D
Ford Escort V
Honda Civic V-tec
Honda CRX V-tec
Honda Crx I
VW Golf2 GTi
Ford Fiesta D
Gesloten

Terug naar “Techniek overig”