Ik ben in het bezit van een klein speedbootje merk Fiberform. Deze is uitgerust met een Volvo Penta B20 AQ130 met dubbele verticale carburateurs(130pk) uit 1977. Ik heb hem gekocht van een gozer die beweerde dat de motor warm liep. Hij kwam er zelf niet meer uit en heeft een andere motor gekocht met het idee om deze erin te plaatsen. Hier is het nooit van gekomen en heeft het spulletje na een tijdje te koop gezet. Ik heb de boot met extra motor overgenomen van hem. Ik had een hard hoofd in het verhaal van hem en ben zelf eerst gaan onderzoeken en sleutelen aan de motor die reeds in de boot stond(volgens meneer de warmgelopen). Na wat basic zaken vervangen te hebben(thermostaat, impeller) kwam ik er achter dat een koperen leiding zodanig was geoxideerd dat hier geen goede aanzuig van koelwater meer mogelijk was. - Voor de mensen die niet weten hoe het bij een boot werkt. Koelwater wordt direct uit het kanaal gezogen om de motor te koelen. Vervolgens verlaat het koelwater de motor via het watergekoelde uitlaatspruitstuk. - Na een nieuwe leiding gekocht te hebben leek alles in orde te zijn. Kortom: Varen! 's ochtends de boot te water gelaten. Helaas bleek dit te mooi om waar te zijn.. Na de lunch begon de motor langzaam te tikken. Tik tik tik.. Tot een toerental van +/- 2000 rpm.

Boot uit het water gehaald en vervolgens de kop gedemonteerd. Hier kwam de echte tegenvaller. Alle 4 de zuigers kwamen op verschillende hoogtes naar boven. Sommige verschilde wel 2mm met elkaar. Mmm.. Dat verklaart misschien ook dat getik. Inmiddels de motor uit de boot getakeld om de boel maar eens rustig te inspecteren. Het is lastig te zien of ik nu 4 kromme drijfstang heb of een kromme krukas. Ben ik even blij met dat 2e (complete) motorblok wat ik bij de koop gekregen heb! Enige optie om de boot nog laten varen is van 2 motoren 1 goede motor bouwen. Nu zijn beide motor bijna in zn geheel gedemonteerd(kop eraf, carter eruit, oliepomp eruit etc. etc.). Neem geen enkel risico meer na dit grapje..

Mijn vraag:
Op internet ben ik verschillende sites tegen gekomen waar ik diverse revisie pakkingsets kan kopen, voor naar mijn idee redelijke prijzen. Heeft iemand van jullie ervaring met de sites volvoklassiekerswebshop of scandar volvo parts? Hoe zit het met de kwaliteit van de onderdelen? Neem aan dat dit geen orginele onderdelen zijn? Verder vind ik op een motor de letter C geslagen in alle 4 zuigers en tevens de koppakking. Op de andere motor staat de letter D op koppakking en zuigers. Weet iemand wat dit betekend? Heeft dit te maken met de dikte van je koppakking? Ik vind namelijk op de sites koppakkingen met 2,0mm of 1,2mm. Wat moet ik nu hebben?
Verder zit ik te denken om een kop revisie te laten uitvoeren. Ik vermoed namelijk dat de kop gevlakt moet worden. Hierbij kunnen ze meteen de klepzittingen en klepgeleiders controleren. Iemand hier ervaring mee en wat dit ongeveer moet kosten? Zit er een relatie tussen een gevlakte kop en de dikte van een koppakking?
Ik hoor graag van jullie ervaringen!
Met vriendelijke groeten
Jordy Termeulen