Trillen en bonken bij remmen

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Musicus
4th Gear member
Berichten: 787
Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
Locatie: Ulvenhout

Ik weet dat er al veel is geschreven over een trillend stuur bij remmen, maar toch heb ik nog wat vragen over mijn specifieke probleem. Het zit als volgt:

Bij aanschaf van de auto in 2013 trilde het stuur bij flink remmen. Ik dacht meteen aan kromme schijven aangezien er aftermarket remschijven op zaten, dus heb ik de boel vervangen door ATE schijven en blokken. Bij montage de naaf goed schoongemaakt met een komborstel op een boormachine om eventuele roest en vuil weg te halen. Schijf gemonteerd zonder vet en alles was goed gangbaar. Rustig ingeremd, maar het trillen bleef bij hard remmen.
Naast het trillen hoor je ook een hard bonzend/schrapend geluid wat de regelmaat heeft de snelheid van het wiel. Het klinkt net alsof de schijf enorm slingert en de blokken afwisselend wel en niet tegen de schijf komen. Maar dan een blok waar geen remvoering meer op zit.

Afgelopen week weer een APK keuring gehad en de garage denkt toch dat de schijven krom zijn. Ophanging en rubbers zijn in orde. Op de rembank geeft het linkervoorwiel een grote uitslag.

Ik denk dat het iets anders moet zijn want: een vorige eigenaar heeft al 2 keer nieuwe schijven laten monteren en ik 1 keer, toch blijft het trillen aanwezig. En ik heb echt secuur gewerkt. Zeker het harde gonzende geluid kan ik niet plaatsen.

Ik lees over: bouten van het subframe die los kunnen zitten, remklauw die blijft hangen (maar waarom dan alleen bij hoge snelheid), homokineet die te veel speling heeft.

Wie kan me verder helpen?
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
evjatar
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 01.07.2012 - 21:34

Wellicht een wiellager?
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Naaf krom, dus een compleet nieuw wiellager monteren of zelfs twee?
Kan ze afdraaien voor je eventueel..op de auto...
Laatst gewijzigd door Ramon&Ramon op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Musicus
4th Gear member
Berichten: 787
Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
Locatie: Ulvenhout

Ramon&Ramon schreef: Kan ze afdraaien voor je eventueel..op de auto...
De schijven heb je het dan over denk ik? Maar dan ben je in principe bezig met symptoombestrijding ipv het probleem aanpakken?

Hoe kom ik erachter of de naaf idd krom is?
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Dat is een standaard oplossing als het trillen blijft,
Het kan ook achter vandaan komen, dan zal je denken, dan gaat het stuur niet trillen enz,
Maar dat komt vaker voor..
Gebruikersavatar
Musicus
4th Gear member
Berichten: 787
Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
Locatie: Ulvenhout

Kleine update: er is geconstateerd dat beide achterveren gebroken zijn. Onder in de schotel, bekend euvel bij de V40 ben ik achter gekomen. Wel apart dat hij toch door de keuring is gekomen. Natuurlijk valt deze plek niet echt op, maar toch.
Ik laat eerst deze maar vervangen ik kan me voorstellen dat dit al invloed heeft op het remgedrag.

Iemand nog een goed adres voor (eventueel verzwaarde) veren?
Laatst gewijzigd door Musicus op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
Gebruikersavatar
NicoV40
4th Gear member
Berichten: 685
Lid geworden op: 11.04.2015 - 18:44

De dealer?
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder

Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie Afbeelding
Volvo V60, MY2017, 2.0D D2 gechipt naar 177pk Afbeelding
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie) Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”