Dank voor de som, leuk om 't op deze manier te berekenen. Ben wel benieuwd naar hoeveel energie er nodig is om 1 kWh te maken, via het net, groen of grijs, of bv via zonnepanelen, incl de productie van die panelen. En dan vergelijken met benzine all-in.NielsPHEV schreef: 131 km op 0,5 liter brandstof is een magische 1 op 262 km op benzine.
Je hebt 30,3 – 4,4 = 25,9 kWh aan electra verbruikt (we zouden hier nog iets bij op moeten tellen op te compenseren voor de verliezen in je lader en ac/dc converter.
25,9 kWh kost zo’n 25,9 * 0,24 = 6,21 € incl BTW. Hiervoor had je 6,21 / 1,56 = 3,98 liter benzine kunnen kopen. Je vebruik gecompenseerd gebaseerd benzine equivalenten op cost bases is derhalve 131 / (0,5+3,98) = 29,2 km/liter
Het zijn nog wat weinig km’s voor een nauwkeurige berekening maar met bijna 1:30 zeg ik V60_PHEV rulez ! probeer al die korte ritjes eens op benzine dan mag je blij zijn als je 8 km/liter haalt !!
Vraag me zo af en toe wel af waar de energiemaatschappijen mee bezig zijn, tot voor kort nog nooit in de energierekeningen gedoken, maar nav de komst van de T8 wel even:
Prive betaal ik ook iets van een eurokwartje, maar zakelijk maar 1/3 daarvan! Ofwel, dan wordt het verbruik, als je 'm op die manier zou berekenen, nog veel gunstiger. Je zou er bijna een zakelijke aansluiting thuis voor nemen, maar helaas, grootverbruik gaat dan weer niet op.