Goeiedag,
Ik zou binnenkort graag mijn Volvo S40 T4 uit 1999 willen verlagen. De standaard hoogte die die nu heeft is simpelweg niet mooi en als ik hem verlaag rijdt die ook beter. Het lijkt mij het verstandigst om direct een schroefset aan te schaffen i.p.v. verlagingsveren. Wat zijn goeie betaalbare schroefsetten? Ik heb een schroefset gezien van net geen 200 euro, het merk Lb Suspension, maar iets zegt mij dat dat nooit goed kan zijn?
Brand maar los
Groetjes,
Danny
Welke schroefset?
-
- 7th Gear member
Kwaliteit zal inderdaad niet geweldig zijn voor dat geld..
Een Eibach setje misschien ?
Een Eibach setje misschien ?
-
- 2nd Gear member
Die zijn over het algemeen vrij prijzig voor zover ik zie. Is een setje van rond de 300 a 400 euro ook goeie kwaliteit?
-
- 2nd Gear member
Bedenk zelf even de prijs. Neem 400 euro voor 4 schokdempers, dit is 100 euro per schokdemper. Hier moet nog een veer bij, en wat ander aansluit materiaal. Zeg 50 euro voor de schokbreker, 30 voor de veer en 20 voor de overige onderdelen.
Van die 50 euro moet het materiaal, de fabricatie en het eventuele testen van de schokbreker nog af.
Van de 30 euro voor de veer moet het materiaal, fabricatie en verf af.
Van de 20 euro materiaalkosten, fabricatie en overige kosten.
Er is een reden waarom goede schroefsets zo duur zijn, er wordt hoogwaardig materiaal gebruikt, goed getest en nauwkeurig gefabriceerd. Hoe goedkoper je gaat zitten, hoe meer je inlevert op alle fronten.
Laatste vergelijking, een nieuwe, standaard schokdemper los, zonder aansluit materiaal etc, kost voor 1 stuk om en nabij de 100 euro. Als he voor dit geld een complete veerpoot met veer en andere materialen wil, ben je aan het bezuinigen op de verkeerde dingen.
Bedenk dat jouw auto op deze poten rust, en elke bobbel en drempel een enorme impact hebben, 1200 kilo drukt er dag en nacht op. Voor een dubbeltje op de eerste rang bestaat niet, als je iets wilt moet het oom goed gebeuren.
Met zo'n goedkoop setje ben je een gevaar voor jezelf en ieder ander op de weg. Just mt 2 cents
Van die 50 euro moet het materiaal, de fabricatie en het eventuele testen van de schokbreker nog af.
Van de 30 euro voor de veer moet het materiaal, fabricatie en verf af.
Van de 20 euro materiaalkosten, fabricatie en overige kosten.
Er is een reden waarom goede schroefsets zo duur zijn, er wordt hoogwaardig materiaal gebruikt, goed getest en nauwkeurig gefabriceerd. Hoe goedkoper je gaat zitten, hoe meer je inlevert op alle fronten.
Laatste vergelijking, een nieuwe, standaard schokdemper los, zonder aansluit materiaal etc, kost voor 1 stuk om en nabij de 100 euro. Als he voor dit geld een complete veerpoot met veer en andere materialen wil, ben je aan het bezuinigen op de verkeerde dingen.
Bedenk dat jouw auto op deze poten rust, en elke bobbel en drempel een enorme impact hebben, 1200 kilo drukt er dag en nacht op. Voor een dubbeltje op de eerste rang bestaat niet, als je iets wilt moet het oom goed gebeuren.
Met zo'n goedkoop setje ben je een gevaar voor jezelf en ieder ander op de weg. Just mt 2 cents
- NicoV40
- 4th Gear member
Op het 40forum waar ik iets actiever ben, spreekt men veel van het merk FK.
Voorbeeld van zo'n setje:

Voorbeeld van zo'n setje:

Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder
Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie
Volvo V60, MY2017, 2.0D D2 gechipt naar 177pk
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie)
Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie

Volvo V60, MY2017, 2.0D D2 gechipt naar 177pk

Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie)

-
- 2nd Gear member
@E.werker, op die manier heb ik er nog niet na gekeken. Dat is inderdaad een zeer goede manier van denken, dankjewel! Voor een goeie set ben je dus een hoop centen kwijt, punt.
Dan heb ik nog even iets anders.
Hoe denken jullie dan over verlagings veren? Ik hoor vaak dat een schroefset beter is, maar zijn verlagings veren dan ook meteen slecht? Het lijkt mij sowieso niet slechter als de normale veren, omdat de rest van de schokbreker standaard blijft. Je gaat alleen omlaag. Meningen en ervaringen met verlagings veren? Brandt maar los
Dan heb ik nog even iets anders.
Hoe denken jullie dan over verlagings veren? Ik hoor vaak dat een schroefset beter is, maar zijn verlagings veren dan ook meteen slecht? Het lijkt mij sowieso niet slechter als de normale veren, omdat de rest van de schokbreker standaard blijft. Je gaat alleen omlaag. Meningen en ervaringen met verlagings veren? Brandt maar los
-
- 2nd Gear member
Verlagingsveren zijn hetzelfde verhaal, er zijn natuurlijk setjes te koop voor weinig, je krijgt dan ook wat je koopt. Een beter merk heeft betere eigenschappen, ook in noodsituaties.
Denk bij t verlagen er wel aan dat je opnieuw moet uitlijnen, en dat je niet te laag gaat. Mocht je erg laag gaan, kunnen de standaard schokbrekers dit slecht aan, en gaan snel kapot.
En de kans is dat je wat comfort gaat missen. Ik weet niet of er standaard af-fabriek setjes met lagere veren zijn, zoals bij de s40 t5, dat is natuurlijk ontwikkelt en ingesteld op de auto, en zal vergelijkbaar zijn met standaard.
Denk bij t verlagen er wel aan dat je opnieuw moet uitlijnen, en dat je niet te laag gaat. Mocht je erg laag gaan, kunnen de standaard schokbrekers dit slecht aan, en gaan snel kapot.
En de kans is dat je wat comfort gaat missen. Ik weet niet of er standaard af-fabriek setjes met lagere veren zijn, zoals bij de s40 t5, dat is natuurlijk ontwikkelt en ingesteld op de auto, en zal vergelijkbaar zijn met standaard.