T8, hoe werkt wat en andere vragen...

De XC90 wordt na 12 jaar vervangen door de nieuwe XC90
Plaats reactie
Conradi
3rd Gear member

We hebben al een T8-voorstel topic, maar nog geen topic voor het stellen van vragen en zo. Ik heb er al een paar, dus trap daarom maar af.

- Hoe weet je nu hoeveel km je elektrisch gereden hebt? VOC geeft wel aan wat je elektrisch- en benzineverbruik is, maar niet de afstand.

- Waarvoor is het verschil tussen de ‘D’- en de ‘B’-stand van de selector? Mijn dealer zei dat ‘B’ beter niet kon gebruiken omdat dan ‘de auto benzine zuipt’. Ik heb echter de indruk dat ‘B’ juist de energie regenereert bij het remmen. Maar waar heb je dan de ‘D’ voor?

- Kun je trouwens handmatig schakelen?

- Af en toe, als ik wegrij, is er geen elektr0-aandrijving beschikbaar. De energiemeter toont dan enkel de ‘druppel’, ondanks een volle accu.

Afbeelding
2000 XC70 D5
2005 XC90 D5 H6 Elite
2010 XC90 D5 H6 Summum
2016 XC90 T8 Inscription
SRI
3rd Gear member

Ik heb 'm nog niet, maar wat ik me meen te herinneren was dat de onderste stand, B dus, handmatig simuleert (kun je zelf kiezen wanneer die schakelt) en dat je dan daarnaast ook de accu laadt bij remmen op de motor en ook bij het gewone remmen. Waarom B automatisch dat remmen activeert weet ik niet, je zou zeggen dat je in D en B allebei daarvoor zou kunnen kiezen, maar blijkbaar is het aan B gekoppeld.
Laatst gewijzigd door SRI op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V60_PHEV
4th Gear member

Volgens mij is het als volgt:
Op de Hybridemeter staat de 'Ready' streep voor geen vermogensverbruik en ook geen regeneratie.
Als je gas gaat geven verbruik je vermogen. Tot het diamantje tussen elektrisch en (benzine)druppel rij je elektrisch, kom je boven het diamantje dan wordt de druppel gevuld van binnen (benzinemotor slaat aan).
Als je gaat remmen dan schiet de verbruiksmeter onder de 'Ready' streep, je bent dan aan het regenereren.
Je ziet dan ook een batterij icoontje onder de 'Ready' streep verschijnen.
Tot aan de oranje streepjes rem je (hoofdzakelijk) via regeneratie, de oranje streepjes geven aan dat je echt in de remmen gaat.

Nou is het bij een Tesla zo dat je nauwelijks het rempedaal nodig hebt, omdat de auto sterk afremt bij gas loslaten en dat doet de 'B' stand ook.
Als je in 'D' stand het gas loslaat dan blijft de verbruiksmeter op 'Ready' staan, je rolt dus uit, maar zonder het rempedaal te gebruiken regenereer je niet. De auto blijft lang doorrollen, pas als je het rempedaal intrapt ga je regenereren.
Als je de auto in 'B' schakelt merk je dat je al regenereert als je het gaspedaal loslaat.
Je kunt in deze stand ook gewoon rijden, ik vind het wel wat nerveuzer aanvoelen omdat je direct remt als je gas loslaat.
In drukke situaties is de 'B' stand wel fijn, je kunt ook in drukke situaties even van 'D' naar 'B' terugschakelen.

Als je echt versnellingen wilt kiezen moet je vanuit 'B' de versnellingspook nog een keer naar je toetrekken.
Je gaat dan echt handmatig terugschakelen, de benzinemotor springt dus direct bij.
Je kunt handmatig echter niet opschakelen, als je de pook naar voren duwt springt hij direct weer in de 'B' (of 'D' weet het niet zeker)
Ben benieuwd of dit prettig rijdt met een caravan erachter, het niet kunnen opschakelen lijkt mij maar onhandig.
In de handleiding staat aangaande rijden met een aanhanger op pagina 415: 'de automatische versnellingsbak kiest altijd de juiste versnelling voor belasting en motortoerental'. Dat is met andere auto's niet mijn ervaring, ik kies normaal een lagere versnelling dan de auto zou kiezen.

Dat er regelmatig geen elektro beschikbaar is, dat lijkt mij gewoon een bug, ik hoop in ieder geval dat dit nog aangepast wordt.
Als ik b.v. in Pure rijd en ik trap iets te diep het gas in, dan is een behoorlijk lange tijd geen elektra beschikbaar.
Het diamantje tussen stroom en benzine zakt direct helemaal terug naar de 'Ready' streep en het duurt een hele tijd voor het diamantje weer omhoog komt en je dus weer elektrisch kunt rijden.
In de V60 Plug-In zakt het diamantje in zo'n situatie niet terug, boven het diamantje springt de brandstof bij, maar als je de vermogensvraag weer onder het diamantje laat zakken dan schakelt de brandstof ook weer uit. Dat is nu in de T8 dus niet mogelijk.
Misschien is dit voor het behoud van de motor, maar ik hoop dat het nog veranderen gaat.

Er zijn verder volgens mij wel redenen waarom er geen elektra mogelijk zou zijn terwijl de accu vol is. B.v. als het heel erg koud is, maar zo koud is het nog niet geweest. Bij mij is elektra ook meestal wel beschikbaar bij wegrijden, pas als ik 'teveel' gas geef of gas geef met een stilstaande auto (versnelling in 'P') valt het een poosje weg.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Conradi
3rd Gear member

Dankjew el, ga ik op letten.
Net terug van de dealer. Ondanks dat de auto pas een paar dagen oud is, was er weer een hele update beschikbaar. Goede nieuws is dat de WiFi-hotspot het doet en de hybride-mode direct werkt ;-)
2000 XC70 D5
2005 XC90 D5 H6 Elite
2010 XC90 D5 H6 Summum
2016 XC90 T8 Inscription
beukenoot
2nd Gear member

Ik begrijp nog steeds het nu van stand "B" niet. Zou het misschien toch zuiniger rijden dan wanneer je het rempedaal vaker moet gebruiken? Of rijdt het gewoon prettiger? Maar waarom dan alleen bij de (semi) elektrische auto's zoals inderdaad de Tesla maar ook de Prius en de Outlander (bij deze laatste is B stand instelbaar met stuurflippers). Als er een ingenieur meeleest mag die het zeggen.
imrulqays
2nd Gear member

beukenoot schreef: Ik begrijp nog steeds het nu van stand "B" niet. Zou het misschien toch zuiniger rijden dan wanneer je het rempedaal vaker moet gebruiken? Of rijdt het gewoon prettiger? Maar waarom dan alleen bij de (semi) elektrische auto's zoals inderdaad de Tesla maar ook de Prius en de Outlander (bij deze laatste is B stand instelbaar met stuurflippers). Als er een ingenieur meeleest mag die het zeggen.
Ik ben geen ingenieur, maar had ooit een Prius.
De B-stand was nuttig om te remmen op de motor, bij naar beneden rijden in de bergen.
"B" staat dus voor "bergen" :-)
Laatst gewijzigd door imrulqays op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC60 D4 FWD GT8 Summum MY 2016
XC60 D4 Inscription MY 2021
beukenoot
2nd Gear member

imrulqays schreef:
beukenoot schreef: Ik begrijp nog steeds het nut van stand "B" niet. Zou het misschien toch zuiniger rijden dan wanneer je het rempedaal vaker moet gebruiken? Of rijdt het gewoon prettiger? Maar waarom dan alleen bij de (semi) elektrische auto's zoals inderdaad de Tesla maar ook de Prius en de Outlander (bij deze laatste is B stand instelbaar met stuurflippers). Als er een ingenieur meeleest mag die het zeggen.
Ik ben geen ingenieur, maar had ooit een Prius.
De B-stand was nuttig om te remmen op de motor, bij naar beneden rijden in de bergen.
"B" staat dus voor "bergen" :-)
Als de niet hybride XC90's de B-stand ook hebben dan heb je gelijk. Als alleen de T8 het heeft moet het toch een andere reden hebben. Weet iemand of de B-stand alleen bij de T8 zit?
KleineSimba
1st Gear member

Deze is er inderdaad alleen bij de T8, bij de overigen heb je de conventionele automaat met P-R-N-D.
'08 VW Tiguan Sport & Style
'11 XC 60 R-Design
'15 XC 90 Inscription
imrulqays
2nd Gear member

Manual, blz. 384:

"Remstand - B
Stand B is op elk moment tijdens het rijden in te schakelen.
In stand B remt de auto bij het terug- nemen van gas op de motor af en ondertussen wordt de hybride-accu bijgeladen.
Dit biedt meer mogelijkheden tot bijladen van de hybride-accu, omdat er ook wordt bijgeladen wanneer u het rempedaal bedient"
XC60 D4 FWD GT8 Summum MY 2016
XC60 D4 Inscription MY 2021
IkeV70
5th Gear member

Aha. De B staat dus voor Break. Ik vroeg het me al af.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
beukenoot
2nd Gear member

imrulqays schreef: Manual, blz. 384:

"Remstand - B
In stand B remt de auto bij het terug- nemen van gas op de motor af en ondertussen wordt de hybride-accu bijgeladen.
Dit biedt meer mogelijkheden tot bijladen van de hybride-accu, omdat er ook wordt bijgeladen wanneer u het rempedaal bedient"
Dank voor het uitzoeken. Met een extra manier om te remmen heb je inderdaad een extra mogelijkheid om bij te laden. Maar waarom nu toch deze extra mogelijkheid? Tenzij remmen op de B-stand meer energie regenereert dan gebruik van het rempedaal blijft het voor mij een raadsel.
beukenoot
2nd Gear member

beukenoot schreef:
imrulqays schreef: Manual, blz. 384:

"Remstand - B
Dank voor het uitzoeken. Met een extra manier om te remmen heb je inderdaad een extra mogelijkheid om bij te laden. Maar waarom nu toch deze extra mogelijkheid? Tenzij remmen op de B-stand meer energie regenereert dan gebruik van het rempedaal blijft het voor mij een raadsel.
Ik las zojuist over Tesla dat bij het afremmen met het gaspedaal de elektromotor de remming tot zijn rekening neemt wat meer energie kan regenereren dan hydrologisch remmen wat je doet met het rempedaal. Ik ga er vanuit dat dat voor de T8 ook geldt en dat de B-stand dus brandstof bespaart. Wellicht staat die B wel voor Besparen. Jammer alleen dat de handleiding dit niet bevestigt.
IkeV70
5th Gear member

Wikipedia schreef: Brake (B)
A mode selectable on some Toyota models. In non-hybrid cars, this mode lets the engine do compression braking, also known as engine braking, typically when encountering a steep downhill. Instead of engaging the brakes, the engine in a non-hybrid car switches to a lower gear and slows down the spinning tires. The engine holds the car back, instead of the brakes slowing it down. GM called this "HR" ("hill retarder") and "GR" ("grade retarder") in the 1950s. For hybrid cars, this mode converts the electric motor into a generator for the battery (Regenerative Braking). It is not the same as downshifting in a non-hybrid car, but it has the same effect in slowing the car without using the brakes.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Duufje
2nd Gear member

Nog niemand de twin engine eco training gedaan? Hier zal vast de b-mode worden uitgelegd.
Volvo XC90 T8 savile grey inscription 2015 Polestar
V60_PHEV
4th Gear member

beukenoot schreef:Tenzij remmen op de B-stand meer energie regenereert dan gebruik van het rempedaal blijft het voor mij een raadsel.
Ik las zojuist over Tesla dat bij het afremmen met het gaspedaal de elektromotor de remming tot zijn rekening neemt wat meer energie kan regenereren dan hydrologisch remmen wat je doet met het rempedaal. Ik ga er vanuit dat dat voor de T8 ook geldt en dat de B-stand dus brandstof bespaart.
Het verschil tussen 'B' en 'D' is echt niet zo groot. 'B' voelt aan alsof je continu met het rempedaal een klein beetje ingetrapt rijdt.
Je kunt in beide standen regenereren met het rempedaal en dat is dus anders dan een Tesla, waar het rempedaal conventioneel is en je enkel regenereert door het gas los te laten.
Het enige verschil tussen 'B' en 'D' wat ik heb kunnen ontdekken is dat je in 'B' remt op de elektromotor als je gas loslaat (en dan dus ook regenereert) en in 'D' rolt de auto dan uit zonder regeneratie.
Ik vind de stand 'B' zelf niet zo prettig rijden, het rijdt wat nerveus en ik schakel het alleen actief in als ik even wil afremmen op de motor. Daarna weer terug naar 'D'
Conradi schreef:Ondanks dat de auto pas een paar dagen oud is, was er weer een hele update beschikbaar. Goede nieuws is dat de WiFi-hotspot het doet en de hybride-mode direct werkt ;-)
Wat bedoel je met hybride mode direct werkt? Valt het diamantje niet meer terug als de benzinemotor aanslaat?
Conradi
3rd Gear member

Ja, tot nu toe blijft het elektrische bereik staan en kun je dus hybride rijden.
2000 XC70 D5
2005 XC90 D5 H6 Elite
2010 XC90 D5 H6 Summum
2016 XC90 T8 Inscription
SRI
3rd Gear member

V60_PHEV schreef: Als je echt versnellingen wilt kiezen moet je vanuit 'B' de versnellingspook nog een keer naar je toetrekken.
Je gaat dan echt handmatig terugschakelen, de benzinemotor springt dus direct bij.
Je kunt handmatig echter niet opschakelen, als je de pook naar voren duwt springt hij direct weer in de 'B' (of 'D' weet het niet zeker
Misschien wel n erge noob vraag, maar ik was er een beetje vanuit gegaan dat je net als bv een A3 etron flippers zou hebben, of, iig met de pook zou kunnen schakelen (binnen toerenbescherming). Maar dat is dus niet zo?

Aanvulling: compleet overheen gekeken bij bestellen, nooit over nagedacht: Rdesign heeft schakelpaddles bij t stuur. De automaat kan het dus wel. Maar met de pookknop kan het dus niet, never, enigste optie voor zelf kiezen versnelling is bij een R design?
Laatst gewijzigd door SRI op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Conradi
3rd Gear member

Zo heb ik 't ook begrepen SRI.

Het enige dat ik belangrijk vind is dat ik kan terugschakelen, en de versnelling kan vasthouden, wanneer ik met de caravan in de bergen rij.
2000 XC70 D5
2005 XC90 D5 H6 Elite
2010 XC90 D5 H6 Summum
2016 XC90 T8 Inscription
NielsPHEV
7th Gear member

Heeft een T8 R-design schakel paddles, nee toch
SRI
3rd Gear member

Zie stukje uit de folder hieronder, ik kan het me niet herinneren overigens hoor. Overheen gelezen, vanuit gegaan dat etc. Maar 't staat er. Volgens mij heb ik Inscription besteld omdat daar wel stoelmassage inkon, maar dat is eraf gegaan vanwege 31-12 levering. Achteraf gezien weet ik nu niet hoe ik het nu zou doen. Soms is 't jammer dat het ene het andere uitsluit, bv als je Scandinavian line wilt, en je had wel R design, dan verviel het stuur met paddles alsnog. Af en toe zou je En-En-En willen kiezen. Inscription met paddles bijvoorbeeld :-) Voor nu erg jammer, maar helaas.

UNIEKE ELEMENTEN R-DESIGN
20" 5-Spaaks velgen met 275/45 R20 banden - P
Contourstoelen (sportstoelen met extra zijdelingse steun) - P
Geïntegreerde uitlaateindpijpen links en rechts met zwarte diffusor en sierstrip in exterieurkleur - P
R-Design 4-spaaks sportstuurwiel met geperforeerd leder - P
R-Design portiergrepen in exterieurkleur - P
R-Design geperforeerd lederen pookknop (Orrefors™ pookknop met kristal voor T8 Twin Engine) - P
R-Design grille met horizontale lamellen uitgevoerd in hoogglans zwart - P
R-Design hoogglans zwarte elementen in voorbumper - P
R-Design Nappa leder met Nubuck (textiel) bekleding met contrasterend stiksel - P
R-Design met geperforeerd leder beklede afstandsbediening (sleutel) - P
R-Design logo achterzijde - P
R-Design opstartscherm - P
R-Design sportpedalen - P
R-Design verlichte instaplijsten voor - P
R-Design vloermatten voor eerste en tweede zitrij - P
R-Design spiegelkappen in Silver Bright finish - P
Schakelpaddles - P
Silk metal raamomlijsting - P
Zwarte hemelbekleding p P

UNIEKE ELEMENTEN INSCRIPTION
20" 10-Spaaks velgen met 275/45 R20 banden - 173 P -
Elektrisch verstelbare zijwangen voorstoelen P -
Geperforeerd Nappa leder bekleding met ventileerbare voorstoelen P -
Geïntegreerde uitlaateindpijpen links en rechts met zilverkleurige diffusor P -
Inscription grille met verticale lamellen uitgevoerd in Silver Matt P -
Inscription logo achterzijde P -
Inscription logo in hoofdsteunen voor P -
Inscription met leder beklede afstandsbediening (sleutel) in kleur van de gekozen stoelbekleding P -
Inscription opstartscherm P -
Inscription sierstrip achterzijde P -
Inscription verchroomde sierlijst aan de onderzijde van de portieren voorzien van Inscription logo P -
Inscription vloermatten voor eerste en tweede zitrij P -
Plaats reactie

Terug naar “XC90 vanaf MY2015”