V70 Classic Start problemen (soms maar vaker)

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
RonaldTop
Starter

Hoi!

Eerste post, dus eerst ff voorstellen. Mijn naam is Ronald, maar belangrijker, mijn auto is een V70 classic uit 1998. Alles erop en eraan, heb alleen inmiddels van de AWD een 2 wheel drive gemaakt, omdat mn Viscoze koppeling waarschijnlijk kaduk is. In ieder geval liep hij met twee wiel aandrijving een heel stuk beter, geen gekraak meer en een reparatie zal erg duur zijn geworden. As eronder vandaan en klaar.

Verder looptie prachtig, 2.5T op LPG G3 (start is altijd op benzine), automaat, ECC, leer, prima reisauto en pas 291dkm op de teller, dus nog een jonkie =)

Maar nu dus ... start problemen, grrrr. En het is compleet onvoorspelbaar wanneer dit optreedt. 1 op de 15 starts is dramatisch. De andere 14 is er echt helemaal niets aan de hand. Wat neem ik waar bij een slechte start:
- De start motor draait in de rondte. Lijkt ook wel offie m ff pakt (minder dan een halve seconde, of je iets van 'broem' hoort) en dan ermee stopt.
- Lijkt erop dat gaspedaal diep intrappen tijdens start helpt, maar goed, dat lijkt erop, kan ook zijn dattie het na 10 keer gewoon doet, dat moet ik nog uitvinden.
- Alsie is aangeslagen helemaal niets geen probleem in stationair lopen of wat dan ook, loopt meteen keurig, geen gehakkel of wat dan ook.

Wat zou dit kunnen zijn? Ik heb de volgende opties gezien:
- Dynamische brandstofpomp timing
- Krukaspositie sensor
- Antennering
- Contactblokje
- Accuklemmen
- Accu zelf
- Startmotor
- Corrosie aansluitpunten brandstofpomp
- Bobine
- Kabels
- Lekke LPG injector op een cylinder

Mijn technische kennis is vrij beperkt, maar het lijkt me niet te kunnen liggen aan de bobine of bougiekabels, want dan zou de auto toch ook onregelmatig moeten lopen, minimaal bij nat weer? De accu lijkt me het probleem ook niet, want dan zou ik het probleem vaker moeten hebben, en er zou toch een verschil moeten zijn tussen warm en koud weer (maar op wintersport geweest vorig jaar, toen had ik dit probleem ook al, maar geen verschil tussen Nederland en Oostenrijk). Lekke injector lijkt me ook niet, want dan zou het alleen bij warme motor start slecht moeten gaan toch? Maar het kan ook zomaar in de ochtend gebeuren alsie steenkoud is. Wat is de brandstofpomptiming precies?

Heb het probeem trouwens bij beide sleutels.

Hoe kan ik vaststellen of ik bij een slechte start wel een vonk of benzine krijg? Want tsja, het is of bandstof toevoer, of ontsteking, veel meer variabelen zijn er denk ik niet. En zijn de antennering, contactblok en accuklemmen makkelijk te vervangen? Of kan ik iets uitlezen als ik een slechte start heb? Standaard uitlezing laat niets zien. Ergens in de bandstoftoevoer of in de startmotor zelf een probleem lijkt mij het meest voor de hand liggen, omdat ik wel iets van een lichte 'broem' hoor, zij het heel erg kort. Maar ja, nieuwe pomp of nieuwe startmotor is meteen de duurste optie =(

Of is er nog een motormanagement ding computer iets waar het mis kan gaan en kan ik dat vaststellen?

Ik rij aardig wat kilometers, nah ja 25dkm per jaar, maar ik moet wel op mn auto kunnen vertrouwen. Zeker de komende tijd!

Alle hulp welkom!

Groeten,
Ronald
Laatst gewijzigd door RonaldTop op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo v70 P26, 2.3 T5 op LPG met alles erop en eraan, net ingereden, 400k+ kms pas ...
Volvo v70 Classic 1998 2.5T, gestorven op 360k kms vanwege eigen schuld
cees klumper
4th Gear member

Als de motor ronddraait dan is het niet de startmotor, en ook niet de accu of accukabels of -klemmen. Ik zou het in de antennering zoeken. Doe even een search, heb dit zelf niet bij de hand gehad nog, maar meen te hebben gelezen dat het redelijk makkelijk te doen moet zijn.
In Frankrijk:
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
RonaldTop
Starter

Ja, dat denk ik ook, lees er meer over, ding staat in back order, 4 december weer leverbaar. Ondertussen de krukaspositiesensor vervangen, thanks youtube, geen problems meer gehad, maar goed, antennering doe ik evengoed, ff afwachten dus
Volvo v70 P26, 2.3 T5 op LPG met alles erop en eraan, net ingereden, 400k+ kms pas ...
Volvo v70 Classic 1998 2.5T, gestorven op 360k kms vanwege eigen schuld
Bart1563
1st Gear member

Een bekend Volvo probleem.
Op Google vindt je idd veel mogelijke oplossingen, wat ik in jouw lijstje nog niet zag maar als mogelijke oplossing tegen kwam is de brandstoftank tenminste 1/3 vol, defect brandstof relais en ook nog de aansluiting van de antennering, deze schijnt met name door verstellen van het stuur te bewegen...
C70 2.4t Cabrio 2003
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”