Alweer slecht starten

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9296
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Vorig jaar had ik een filmpje geupload van mijn S60 die niet wil starten. Toen lag het waarschijnlijk aan de accu, die is toen ook vervangen (na 11 jaar) en alles werkte weer.
Toch bleef hij altijd langzaam starten bij kou, en sinds gisteren is het weer helemaal terug. Gewoon niet aanslaan, en de start afbreken. Niet elektronisch, maar iets wat er gewoon mee op houdt.
Startmotor misschien?
Ik heb het weer gefilmd, zie de link. In de DIM staat de accuspanning, en de ramen staan open om het geluid van de startmotor (?) te kunnen horen. Na een tijdje verschijnt ook de melding ANTI SKID UIT in de DIM.

https://youtu.be/DanobLhRaVg
Laatst gewijzigd door JeroenSpock op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
Musicus
4th Gear member
Berichten: 787
Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
Locatie: Ulvenhout

Lijkt bijna alsof er niet genoeg diesel wordt opgevoerd? Ik neem aan dat je brandstof filter niet vervuild is? Misschien de brandstofpomp? Hier zit volgens mij ook nog een sensor op, net als bij de rails (die je dus al vervangen hebt).
Anders zou je denken aan injectoren, maar het is vooral bij de eerste jaargangen dat deze slecht waren.
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
Gebruikersavatar
Mart van der Steeg
7th Gear member
Berichten: 6353
Lid geworden op: 08.12.2007 - 13:58
Locatie: Sassenheim-Teylingen
Contacteer:

JeroenSpock schreef: Vorig jaar had ik een filmpje geupload van mijn S60 die niet wil starten. Toen lag het waarschijnlijk aan de accu, die is toen ook vervangen (na 11 jaar) en alles werkte weer.
Toch bleef hij altijd langzaam starten bij kou, en sinds gisteren is het weer helemaal terug. Gewoon niet aanslaan, en de start afbreken. Niet elektronisch, maar iets wat er gewoon mee op houdt.
Startmotor misschien?
Ik heb het weer gefilmd, zie de link. In de DIM staat de accuspanning, en de ramen staan open om het geluid van de startmotor (?) te kunnen horen. Na een tijdje verschijnt ook de melding ANTI SKID UIT in de DIM.

https://youtu.be/DanobLhRaVg
zie ook deze discussie, het is ook een Jeroen en uit Groningen, dus dat zal de oorzaak zijn :D :D :
http://www.volvov70forum.com/topic.php?t=2760
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug
Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic

VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9296
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Brandstoffilter is 34.000 km oud, die mogen volgens mij 60.000 km doen.
Injectoren heb ik al vaker aan gedacht, ook omdat de motor stottert bij vol gas.

Heb dat stukje van de andere Jeroen even gelezen. Startmotor of startrelais zou best eens kunnen, als je het geluid hoort wat hij maakt bij het (niet) starten.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
Mart van der Steeg
7th Gear member
Berichten: 6353
Lid geworden op: 08.12.2007 - 13:58
Locatie: Sassenheim-Teylingen
Contacteer:

JeroenSpock schreef: Brandstoffilter is 34.000 km oud, die mogen volgens mij 60.000 km doen.
Injectoren heb ik al vaker aan gedacht, ook omdat de motor stottert bij vol gas.

Heb dat stukje van de andere Jeroen even gelezen. Startmotor of startrelais zou best eens kunnen, als je het geluid hoort wat hij maakt bij het (niet) starten.
Beginnen bij de makkelijkste oplossing en dan afpellen. Injectoren zijn vrij duur, maar ze hebben wel een tonnetje of 4 gedraaid.....
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug
Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic

VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
Gebruikersavatar
Musicus
4th Gear member
Berichten: 787
Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
Locatie: Ulvenhout

Brandstoffilter vervang ik iedere beurt. Je hoort vaak dat de filter voor problemen zorgt en zo veel kosten ze ook niet. Zeker als je een filter pakt zonder het Volvo merkje.
Ik zou daar beginnen, met een flesje injector cleaner in de tank of in je nieuwe filter.
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9296
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Kan geen kwaad nee, en zo duur is een filter ook niet.
Injector reiniger er door is ook al 3-4 jaar geleden.

Op het kleine forum kwam een reactie over de gloeibougies, maar meerdere keren voor gloeien maakt geen verschil en hij doet het soms ook bij warm weer.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27347
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Die van mij start sinds een kleine 2 weken ook wat moeilijker.
Gloeibougies en accu zijn vorig jaar al vervangen, maar ook dit jaar is het weer terug.
Gelukkig niet zo erg als jij het hebt.

Zou het in jouw geval kunnen zijn dat de startonderbreker er misschien nog tussen blijft komen? Dat je brandstofinspuiting nog altijd onderbroken blijft en dat na de zoveelste poging pas de boel pas werkt zoals het de eerste keer hoort te gaan.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Mart van der Steeg
7th Gear member
Berichten: 6353
Lid geworden op: 08.12.2007 - 13:58
Locatie: Sassenheim-Teylingen
Contacteer:

JeroenSpock schreef: Kan geen kwaad nee, en zo duur is een filter ook niet.
Injector reiniger er door is ook al 3-4 jaar geleden.

Op het kleine forum kwam een reactie over de gloeibougies, maar meerdere keren voor gloeien maakt geen verschil en hij doet het soms ook bij warm weer.
Forte Advanced Diesel Consitioner (reinigen van brandstofsysteem, inclusief injectoren en verstuivers) doe ik 2x per jaar, net na een oliewissel.
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug
Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic

VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27347
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

En aanvullend, een flesje kost je 24,95.
Ik gooi het ook af en toe in de tank.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9296
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Zal morgen zo'n ding halen, maar heb gister 64 liter diesel getankt. Heeft dat nog zin om er nu in te gooien?

Voor die start onderbreker, moet het dan goed gaan met de reservesleutel of ligt daar dan niet het probleem? Is dit meer een brandstofprobleem?
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27347
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Daar kan het prima in. Flesje is officieel voor 100 liter uit mijn hoofd.
Ik mik hem altijd in een minimaal halfvolle tank.

Het zou kunnen dat het met de reservesleutel beter gaat, stel dat je sleutel niet in orde is komt dat dan ineens naar boven.
Kan ook zijn dat het in de auto zit en dan blijft het een probleem.

Heb je hem al eens uit laten lezen tijdens het starten?
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
GRUNNS60
2nd Gear member
Berichten: 133
Lid geworden op: 31.07.2014 - 17:23

Jeroen ik heb nog eens goed naar je filmpje geluisterd. bij d eerste keer starten hoor je wel dat de startmotor rond gaat maar hij pakt niet op het vliegwiel dat komt doordat de bendix koppeling niet goed werkt. (zoek maar even op bendix startmotor) meestal gevolg van slijtage of vervuilen van de bendix. kan ook komen door te weinig stroom, bv door slechte aansluiting dikke stroomkabel op startmotor.

Eerst aansluitingen checken en anders startmotor eruit en bekijken.
Volvo S60, 2001, 170 Pk, LPI, >333.333km.
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9296
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Klopt Frank, de startmotor draait wel gewoon maar houdt er gewoon mee op. Omdat hij vast loopt (?), of geen stroom meer krijgt, of iets anders misschien.
Maar daarna, de startmotor gaat wel door maar de motor slaat ook niet aan.
Zo wordt het lijstje met problemen alleen maar langer lijkt het.
De startmotor zit zeker weer op zo'n lekker onbereikbaar plekje?
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10629
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Massa probleem? Nu het wat kouder is zou een slechte massa er voor kunnen zorgen dat de startmotor te weinig prik krijgt. Wellicht er ff onder kruipen, massa polen ff loshalen schoonmaken monteren en met zuurvrije vaseline ff invetten. Brandstof filter enzo is al over gesproken, zou ik ook doen. Ik meen dat er thv de spatschermen voor 3 of 4 massa pooltjes zitten. Haal deze ook los en ff met een koper borsteltje de oogjes schoonmaken, opnieuw met vaseline etc etc monteren..... Wel ff van te voren de accu loskoppelen...... ;-)
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Er is "Iets moois" onderweg, duurt helaas nog wel even voordat het hier op het landgoed staat.
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
kevinwalter
5th Gear member
Berichten: 1207
Lid geworden op: 05.04.2013 - 14:04
Locatie: Leusden
Contacteer:

Heb ook wel eens gehoord dat op de bekabeling van de startmotor corrosie zit. Anders die ook gelijk loshalen en schoonmaken. :)
- V60 T8 Polestar Engineered, 2020.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
GRUNNS60
2nd Gear member
Berichten: 133
Lid geworden op: 31.07.2014 - 17:23

Jeroen je kwam volgende week toch langs kijken we ook even naar je startmotor en eventueel gloeibougies.
Volvo S60, 2001, 170 Pk, LPI, >333.333km.
Gebruikersavatar
hvt
5th Gear member
Berichten: 1361
Lid geworden op: 06.01.2008 - 14:44
Locatie: Westerkwartier (gr)

Ook naar de massakabel die naar de motor gaat kijken.
Dit is vaak een gevlochten platte kabel.
Is belangrijk voor de startmotor, en waarschijnlijk ook voor het gloeien.
Als deze nog maar een beetje aanelkaar zit, willen de amperes er niet meer doorheen.
Dit is met een multimeter niet te meten.
Lijkt mij wel te testen door een startkabel tussen motorblok en een goede massa te zetten tijdens gloeien en starten.
V40 1997(MY1998), 1.8, 320000km, summergreen, LPG, ecc, cc, half leer, verlaagd, heldere donkere koplampen.
V70 2004, 2.4 (140pk), Black Sapphire, Thor 17", Eibach pro-kit -30, Xenon, vol leer, ecc, cc, schuif-kanteldak, spoiler, mistlampen, HP-speakers, CFE.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=50941
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9296
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Ja Frank, week 50 toch? Dan inderdaad die gloeibougies eens bekijken, en een startkabel om die massakabel te overbruggen.

Inderdaad Han, die 4 massapunten op het spatbord zijn zo te bereiken en te controleren.

Ik heb wel het idee dat de startmotor gewoon zijn werk doet. Maar nu ik dat Bendix systeem eens heb opgezocht, is het mogelijk dat hij tijdens het starten de startmotor terugtrekt en gewoon van het vliegwiel af loopt?
Na een paar keer blijft de startmotor wel gewoon draaien, maar slaat de motor gewoon niet aan. Ik denk dat het ook te maken heeft met het inhouden bij vol gas, wat dat ook maar mag zijn.
Laatst gewijzigd door JeroenSpock op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
GRUNNS60
2nd Gear member
Berichten: 133
Lid geworden op: 31.07.2014 - 17:23

de bendix zorgt ervoor dat het tandwiel van de startmotor op je tandwielrand van je vliegwiel pakt. zodra je sleutel los laat onderbreekt de stroom naar de bendix en schiet het tandwiel weer terug en van het vliegwiel af. je hoort in je filmpje bij de eerste paar keer je startmotor wel ronddraaien maar ook dat de krukas en motor niet gedraaid wordt. typisch gevalletje bendix. waar dat dan van komt moeten we even uitzoeken. slechte bendix of te weinig stroom.
Volvo S60, 2001, 170 Pk, LPI, >333.333km.
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”