aflevering: auto met bekende software gebreken accepteren?

De XC90 wordt na 12 jaar vervangen door de nieuwe XC90
Plaats reactie
123669
1st Gear member

Dag,

Er zijn toch een paar ernstige bugs in de november software update en volvo stopt met het installeren daarvan, voorlopig. Mijn aanname is dat er minimaal 3 tot 6 maanden nodig zal zijn om deze en bestaande problemen op te lossen. Op dit moment koop je dus een auto met bekende software gebreken.

Nu vraag ik mij af als een auto wordt geleverd moet je dan een auto met (software) gebreken accepteren en moet je dit laten documenteren als bewijs? Hoe zouden jullie op dit forum daarmee omgaan?
NielsPHEV
7th Gear member

Ik maak me geen enkele zorgen de software bugs in de bestaande software zijn beperkt tot wat ik beschouw als "nice to have", zaken als driver profile en ontbreken Apple car play (voor het geval je het al zou willen hebben) vind ik zeker niet cruciaal. Lijkt me ook onzin om dit te gaan documenteren of bewijzen aangezien Volvo ook niet ontkent dat genoemde functionalisteit ontbreekt. Dit zal zeker opgelost worden het duurt waarschijnlijk wat langer that's all.

Mocht je vanwege het ontbreken van de functionaliteit het contract nu willen ontbinden ben ik er van overtuigd dat Volvo daar aan meewerkt !
Walter
Geartronic member
Contacteer:

je mag de auto best laten staan. Geef dat dan wel aan voor het kenteken aangevraagd wordt. Immers, dat is het moment dat de dealer de auto betaald aan de importeur. Die schiet je dan voor langere tijd een heel groot bedrag voor, de dealer wordt dan gestraft voor iets wat buiten zijn macht ligt.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
NielsPHEV
7th Gear member

Een dealer wordt helemaal niet gestraft met iemand die zijn T8 in 2015 laat staan lijkt me, die auto's hoef je niet te verkopen wist de verkoopleider bij "mijn"dealer me te melden die kan je uitdelen. Ben er van overtuigd dat de auto binnen 5 minuten weer verkocht is aan iemand die er heeeeel erg blij mee is. Maarre TS zal de auto zeker niet laten staan.
Walter
Geartronic member
Contacteer:

ik vraag me af of je het red, die vijf minuten.... Zal eerder seconden werk zijn. Het straffen van de dealer bedoel ik meer in de rol van financier op het moment dat de auto wel afgenomen wordt maar pas op een later stadium als de 'problemen' zijn opgelost.

Laten we wel zijn; een fabrikant (en de dealer als zijn representant) moet zorgen dat de auto goed is. Er spelen hier alleen meer issues; het fiscale aspect van de aanschaf. Het is aan de klant hoe schappelijk die daarmee om wil gaan.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

SRI
3rd Gear member

123669 schreef: Dag,
Er zijn toch een paar ernstige bugs in de november software update en volvo stopt met het installeren daarvan, voorlopig. Mijn aanname is dat er minimaal 3 tot 6 maanden nodig zal zijn om deze en bestaande problemen op te lossen. Op dit moment koop je dus een auto met bekende software gebreken.
Nu vraag ik mij af als een auto wordt geleverd moet je dan een auto met (software) gebreken accepteren en moet je dit laten documenteren als bewijs? Hoe zouden jullie op dit forum daarmee omgaan?
Ben benieuwd welke softwareproblemen erin zitten. Vertel, vertel...!
3 tot 6 maand zit je snel aan, niet omdat het niet in een week opgelost kan zijn, dat kan nl best, maar door de organisatiegrootte / werkwijze.
Heeft bijna elk groot bedrijf last van (managementlagen / testen / documenteren / indekken / distributie etc).

Als het voor je gevoel fijner is om er wat van op papier te zetten zou ik dat zeker doen, denk dat een dealer dat ook niet erg vindt. Als er bugs inzitten die voor jou reden zijn om de auto te weigeren (als ze niet opgelost zouden worden) dan zou ik het sowieso doen. Kun je denk ik ook afspraken over maken, net als bv de afspraak dat als een T8 niet voor 31-12 op kenteken staat, dat je 'm dan niet hoeft af te nemen. Zolang je een probleem maar van alle kanten bekijkt en constructief meedenkt denk ik dat er niemand is die je dit zal weigeren. Zeker idd omdat de T8-en als warme broodjes gaan, denk dat je, net als bij de V60 0%, best een situatie kunt krijgen dat de auto meer waard is dan de nieuwprijs, en bv over een jaar, 2 jaar nog bijna nieuwprijs doet, vanwege de bijtelling.
Conradi
3rd Gear member

Ten eerste snap ik werkelijk niet wat hier allemaal gebeurd. Hoe kan het dat deze belangrijke update zo veel bugs oplevert? Echt heel raar.

Volgens mij zijn er nu twee verschillende zaken:
- de update van auto's voor wk46 lijkt vol met bugs. Maar zonder de update rijden ze prima, kortom gewoon maar even wachten....
- wie heeft er al een wk46-auto? Ik kan me niet voorstellen dat Volvo auto's met zulke bugs aflevert. Kortom, werkt het daarin wel?

Sowieso is Volvo als eerste gebaat dit op te lossen, daar maak ik me geen zorgen over. Daarnaast heb je twee jaar garantie dus nog voldoende tijd om gebreken te melden.
2000 XC70 D5
2005 XC90 D5 H6 Elite
2010 XC90 D5 H6 Summum
2016 XC90 T8 Inscription
ChrisMe
2nd Gear member
Contacteer:

Ik werk al jaren in de "software" en bug vrij bestaat niet. Elke update kan ook weer een probleem veroorzaken. Je kan je afvragen of je, net als met je PC, elke week een update wilt ophalen :-)\

Edit; bekende problemen staan over het algemeen hoog op de fix lijst.
Laatst gewijzigd door ChrisMe op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
hij: XC60 D5 AWD Polestar, MY 2011, 250.000KM
zij: Mitsubishi Colt 1.5, 2005, 210.000KM
in het verleden onder andere:
144, C70, 850, V70XC
prwi
3rd Gear member

Alle software bevat bugs.
Volvo 940 GLE Polar 2.0 '93
VW ID4 '23
Mazda MX5 ND '17
123669
1st Gear member

Ik ben juist niet van plan de auto te laten zitten, en het gaat mij ook niet om alleen de nice to haves. Het gaat mij ook niet om wie fout is.

Als ik rechtlijnig redeneer: ik accepteer een auto zoals het nu is, dan accepteer ik ook de fouten. Op zich zijn het nu "known bugs" dus daar valt wel mee te leven. Ik wil alleen het vetrouwen hebben dat het t.z.t. wordt opgelost zonder dat ik in de buidel moet tasten. Lijkt mij toch niet onredelijk om daar over na te denken. Dank je conradi dat van die twee jaar garantie, had ik niet bij stilgestaan, dat is duidelijk. Ik was benieuwd naar de mening van anderen hoe zij hier tegenaan kijken.

Als ik het goed begrijp zijn er nu twee zaken die spelen, als je update installeert dan kan de sensus navigatie er mee stoppen (of dit altijd zo is weet ik niet). Dat valt buiten een nice-to-have de naviagtie dat heeft geld gekost. En het is mogelijk dat de software niet goed wil installeren omdat het als "not genuine" wordt gezien, dan heb je wel een wachttijd want de auto rijdt niet.
Ik heb nog niet gezien of er nog meer is.

Ik hoop wel dat er meer wordt gecommuniceerd door Volvo, want de meeste informatie komt via fora, dat is op zijn minst een gemiste kans en door dit gebrek aan communicatie van volvo begin ik mij wel dit soort dingen af te vragen.
123669
1st Gear member

p.s. excuses. Ik begrijp dat de titel een verkeerde indruk kan wekken. Maar de titel wordt anders zo lang: "auto met bekende software-gebreken accepteren met bevestiging dat leverancier, voor hun rekening, nog zal zorgdragen voor een correcte werking?" :)
hdejongh
1st Gear member

Er zijn toch een paar ernstige bugs in de november software update en volvo stopt met het installeren daarvan, voorlopig.
ben jij stiekum een amerikaan?
Ben
Executive Member
Contacteer:

Je hebt toch gewoon garantie op een nieuwe auto ?
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Walter
Geartronic member
Contacteer:

die garantie kunnen wij je niet geven, maar we kunnen je wel melden dat we alle vertrouwen in Volvo hebben. Maar overleg het met je dealer. Of is dit niet de enige reden dat je twijfelt of je de auto wel wil gaan rijden?
Afbeelding
Mijn blog

jakob123
Starter

Ik had voor morgen afspraak voor software update en Apple CarPlay. Dealer belde net om af te zeggen, teveel bugs.
Hopen het binnen afzienbare tijd op te lossen en bellen voor nieuwe afspraak.
thavipah
3rd Gear member

Ik heb een BMW 5-serie gehad met de eerste generatie I-Drive (net nadat deze uit was gekomen). Het eerste jaar heeft die auto wel 10 keer bij de dealer gestaan met allerlei gekke software problemen. Ik ga ervan uit dat ik als early adopter het eerste jaar wat vaker bij Volvo langs zal moeten gaan om de laatste updates te ontvangen. Dat is het nadeel van net een gloednieuw model auto kopen: Je draagt nog een tijdje bij aan de ontwikkeling van de auto.

Omdat ik me er vooraf op instel denk ik dat ik het wel zal overleven :)
123669
1st Gear member

als non-Amerikaan zal ik, zoals thavipah, mij er op instellen dat het wel goed komt, en genieten van een auto met een hoop software er in. Een paar bezoekjes aan de de dealer maakt niet zoveel uit. Van een beetje bijdragen aan de debuging kan ik de lol ook wel inzien.
Conradi
3rd Gear member

Ach, samen met de aankomende S90 en V90 neemt het aantal testpiloten snel toe :)
2000 XC70 D5
2005 XC90 D5 H6 Elite
2010 XC90 D5 H6 Summum
2016 XC90 T8 Inscription
XCEL
2nd Gear member

Plaats reactie

Terug naar “XC90 vanaf MY2015”