Hoe goed is de D3?

Plaats reactie
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1084
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

Ola!
Ik ben voorzichtig wat aan het rondkijken voor een nieuwere auto. Mijn V70 D5 uit 2005 doet het nog prima. Net de distributieriem, waterpomp etc vervangen, dus rationeel geen enkele reden om over te stappen. Maar ik zou toch wel graag een automaat willen. En als ik hem dan toch zou verkopen, dan gelijk maar een nieuwer model aanschaffen. Dus ik ben wat aan het rondkijken en beperk me tot V60 (ik denk dat dat uitkan qua ruimte), V70 (MY2012) en BMW 5 (nieuwe model). Nou is het duidelijk dat bijna alle Volvo's met de D3-motor zijn uitgerust. Die heb ik zelf een jaar gereden met Geartronic en beviel me prima. Maar ik lees nergens terug of deze motoren nou net zo sterk zijn als de good old D5. Mijn V70 loopt tegen de 300.000 en de motor loopt nog steeds als een zonnetje. Gaan die nieuwere motoren net zo lang mee? En voor wie er enigszins zicht op heeft, zijn BMW-diesels net zo betrouwbaar? Ik heb het beeld dat Volvo, Mercedes en Toyota auto's leveren die tonnen kunnen rijden. Maar geldt dat ook voor een merk als BMW? Audi bijvoorbeeld zou ik niet zoveel vertrouwen in hebben, omdat ik best wat verhalen heb gehoord over problemen met de bekende 2.0 TDI. Daarbij zijn deze motoren minder krachtig dan BMW / Volvo. Enfin, ik ben benieuwd of er mensen zijn die enigszins licht kunnen werpen op deze materie. Uiteraard sta ik open voor een D5, maar ik kom ze bijna niet tegen voor het budget dat ik in gedachten heb (< 20K).
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 3105
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Mijn zoon rijdt prive in een BMW 320 D, zakelijk in een 5-serie benzine, De Kilometerstand van de prive-diesel is 240.000. Ik rij daar ook regelmatig in. Tot nu toe geen problemen gehad, maar recent gaat er van alles fout. De Ik hoor van hem dat de dealer heeft gezegd dat het technische einde van die motor statistisch al in zicht is...en adviseert geen dure reparaties meer te doen ....dat zegt genoeg toch? Ze oriënteren zich voor de prive auto nu op wat anders..... Maar het wordt hoogstwaarschijnlijk geen BMW.

BMW maakt natuurlijk prima rijdende auto's .... als je er eenmaal in zit tenminste....de 3 en 5 series zijn ontstellend laag gebouwd wat voor mij met een gevoelige rug een heel onprettige in- en uitstap betekent. Ik stoot daarbij ook vaak mijn hoofd bij het instappen in zowel 3 als de 5 serie vanwege de erg daklijn.

Sturen is erg fijn in een BMW, superstrak en een goede wegligging (wel wat harder geveerd), dat nodigt uit tot een agressiever type rijgedrag. Daarom is het voor mij persoonlijk mijn merk niet!

Wegens wat schadeherstel aan zijn lease 5-serie kreeg mijn zoon laatst als vervangend vervoer en week lang een XC70 T5 mee (de viercilinder). Hij was erg onder de indruk van het motor vermogen, de stilte, de souplesse van de auto, het ruimte-gevoel, maar hij moest (uiteraard) wel erg wennen aan het doorslaan van de voorwielen bij gasgeven op een nat wegdek. Ik heb die ervaring met mijn XC60 T5 ook: het vermogen van deze motoren vereist eigenlijk AWD.
XC60 T6 Ultimate Dark my24
V50 R
6th Gear member
Berichten: 2570
Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34

De 5 serie, f10/f11, is een geweldige auto. Maar dan wel de lci uitvoering, oftewel na de facelift van juni 2013. Daarvoor zijn er klachten te vinden over de stuurinrichting. Wat betreft het blok, een 20d 25d vs d3 is moeilijk te vergelijken. Vijf cilinder volvo heeft mooi geluid en fijn koppel, de viercilinder loopt natuurlijk rauwer, maar de aansturing middels de versnellingsbakken is er een winnaar en dat is toch de bmw. Een heerlijke zf automaat die foutloos zijn werkt doet.
En ook het afwerkingsniveau is niet helemaal te vergelijken. Bmw staat op een hoger plan, pas bij de nieuwe xc90 zie je dat volvo hard gewerkt heeft om dat in te halen. En de vraag waar je dat aan ziet? Materialen, bekleding, marge van de naden van de auto, dat is bij bmw toch allemaal beter.
Daarnaast is de isolatie tov volvo anders. In de 5 serie zit veel meer isolatie dan in een 3 serie of een v70.
Al deze verschillen verklaren ook het verschil in aanschafprijs. Volvo is ontzettend goed bezig geweest marketing technisch, veel waar voor je geld, bmw probeert daar een beetje in mee te gaan door bepaalde 'lines' in te voeren die scherp in de markt staan. Volvo wint zeker op dit punt, en als je voor tweedehands gaat zijn er soms erg mooie beestjes te vinden uit zowel beieren als zweden.
Laatst gewijzigd door V50 R op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1084
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

Mijn broer rijdt al jaren BMW, m.u.v. een uitstapje naar een Volvo van een jaar. Recent een nieuwe 520d gekocht, dus ik ken de verschillen in kwaliteit (vind ik zelf overigens zeer beperkt) en rijeigenschappen. Hij koopt echter altijd nieuwe auto's en doet ze na ca. 150.000 weer van de hand. Ik koop juist auto's met meer dan 180.000 op de teller. Daarom gekozen voor Volvo. En de vraag is nu enkel of dat terecht is, of is BMW dan ook een optie, en of dat met de nieuwere generatie motoren nog steeds verstandig is. Ik wil gewoon een auto die probleemloos 300.000 haalt. En uiteraard kun je pech hebben. Maar ik vertrouw er zo op dat mijn huidige auto makkelijk de 500.000 haalt. Interessante opmerking van de BMW dealer mga1600. Mijn dealer vertelde me afgelopen maand na de beurt dat de auto er perfect bij staat en dat er ook geen preventief onderhoud nodig is. Ik neig naar de BMW omdat ik het een prachtige auto vind, maar rationeel misschien toch maar bij Volvo blijven...
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Maar........ik heb nog niemand iets zinnigs zien schrijven ten aanzien van de duurzaamheid van de D3.

Welnu, die motor zal zich moeten bewijzen en het is tevens de laatste 5 cilinder diesel die verkrijgbaar is in een V70. Maar dat ik vertrouwen heb in dat blok, echt wel.

En ten aanzien van BMW: er zijn hier hele volkstammen die Volvo rijden vanwege de Volvo. Iets met emotie, voorkeur etc. Net zoals er citrofielen zijn heb je ook Volvisten. En zo zijn er ook hele kuddes die dwepen met BMW....
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20992
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Nou ... dwepen. Toevallig rij ik ... O-)
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28584
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

De D3 motor is nog te kort op de markt om iets te zeggen over de duurzaamheid op de lange termijn, ik denk dat het wel goed komt.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1084
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

De hoogste kilometerstand die ik hier op het forum zie is 211.000. Mijn huidige auto kocht ik met 208.000 op de teller :)
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Ik dacht dat de D5 en D3 in de basis het zelfde blok waren, alleen met een kortere slag voor de D3
Ik verwacht (hoop) dat een D3 of D4 dan ook niet onderdoet voor een D5 kwa duurzaamheid.
Tenzij Volvo ten behoeve van een hogere efficiency zaken als lagers e.d. lichter heeft uitgevoerd.

Wellicht kan een techneut op dit forum een lichtje werpen op de verschillen en wat dat voor consequenties kan hebben voor de duurzaamheid?
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
GinoB
2nd Gear member
Berichten: 206
Lid geworden op: 08.02.2009 - 20:23
Locatie: Lembeke

mijn vorige wagen was een XC60 met 2.4D fwd(175pk)mijn huidige is een XC70 met 2.0D fwd(163pk)ze rijden beide aangenaam maar de 2.4D heeft toch dat ietsje meer kracht,Dat heb ik deze zomer ondervonden op de hellingen in de Ardennen,met mijn huidige wagen moest ik veer rapper terugschakelen dan met mijn vorige.Het verbruik scheelt hem ongeveer 0.6 liter per 100 km in het voordeel van de 163pk.
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8446
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Wij hebben de D3 (2.0) en de D3 AWD (2.4) in de garage staan, wat mij vooral opvalt is dat de 2.0 versie brutaler is dan de 2.4.

(In NL is de D3 AWD nooit ingevoerd, het is dezelfde motor als de D5 AWD maar dan terug getuned naar 163pk ipv 215)

De kracht bij wegrijden uit stilstand komt bij de 2.0 vrij brutaal in, als je effe wat sneller weg wil rijden krijg je snel wielspin.
De 2.4 is veel smeuiger in de vermogensafgifte.

De 2.0 zou ik nooit met handbak nemen omdat het koppel over een beperkter toerental gebied beschikbaar is, waardoor je meer moet schakelen dan bij de 2.4.
Onze beide D3s zijn geartronic en dan merk je er nagenoeg niks van.

In Belgie scheelt de wegenbelasting ongeveer 200€ per jaar in het voordeel van de 2.0 D3.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
Peter248
2nd Gear member
Berichten: 197
Lid geworden op: 03.11.2008 - 13:34
Locatie: Limburg

Ik heb een D4 (vijfcilinder 2012/2013) handgeschakeld en automaat gereden. Ik moet zeggen ik vond het een geweldige motor! Ik heb nu een D5 (GT 2008) maar die bevalt eerlijk gezegd veel minder. Veel rauwer en komt moeilijker van de plaats.

D4 handgeschakeld is inderdaad meer schakelen. D4 met GT werkt perfect. Ik heb dus een sterke voorkeur voor een D4, zeker hier in Nederland.
2022- : XC40 T5 Recharge R-Design 2022, Onyx Black
2022-2022: XC90 T8 TE Inscription 2022, Denim Blue
2020-2022: XC40 T5 TE Inscription 2020, Denim Blue
2015-2020: V70 D5 GT AWD Summum 2008, Black Sapphire
2013-2015: XC70 D4 GT Nordic 2013, Caspian Blue
2013-2013: V70 2.4D GT Professional 2009, Silver
2012-2013: V70 D4 Lim.Ed. 2013, Caspian Blue
2008-2012: V70 2.0D Professional 2008, Black Stone
2008: V70 2.4 Edition Sport
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8446
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

De D5 uit 2008 is een enkele turbo, de D4 denkelijk een twin turbo, dat verklaart veel.

Je zou eens een 2012/2013 D5 moeten rijden om echt te vergelijken.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1084
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

Peter248 schreef: Ik heb een D4 (vijfcilinder 2012/2013) handgeschakeld en automaat gereden. Ik moet zeggen ik vond het een geweldige motor! Ik heb nu een D5 (GT 2008) maar die bevalt eerlijk gezegd veel minder. Veel rauwer en komt moeilijker van de plaats.

D4 handgeschakeld is inderdaad meer schakelen. D4 met GT werkt perfect. Ik heb dus een sterke voorkeur voor een D4, zeker hier in Nederland.
Herken ik wel. Mijn D3 (163 pk) ging veel rapper van de plaats dan mijn D5 (185 pk). Maar de D5 trekt op snelheid veel langer door.

On-topic: heeft er al iemand ervaring met de D3 > 200.000 kilometer???
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”