Lezers
Wellicht een beginners vraag maar wat tanken we?
95 of 98 en waarom?
95 of 98
- Conradi
- 3rd Gear member
- Berichten: 427
- Lid geworden op: 29.12.2014 - 22:25
Dit zegt de gebruiksaanwijzing:
• 95 RON is te gebruiken in normale rij-omstandigheden;
• 98 RON wordt geadviseerd voor een maximaal rendement tegen een minimaal brandstofverbruik of bij hoge temperaturen (+38)
Hier tank ik altijd 95, onderweg in Duitsland of met de caravan tank ik 98.
• 95 RON is te gebruiken in normale rij-omstandigheden;
• 98 RON wordt geadviseerd voor een maximaal rendement tegen een minimaal brandstofverbruik of bij hoge temperaturen (+38)
Hier tank ik altijd 95, onderweg in Duitsland of met de caravan tank ik 98.
2000 XC70 D5
2005 XC90 D5 H6 Elite
2010 XC90 D5 H6 Summum
2016 XC90 T8 Inscription
2005 XC90 D5 H6 Elite
2010 XC90 D5 H6 Summum
2016 XC90 T8 Inscription
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
ik ook
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20762
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
En ook ik met mij 10 jaar oude 2,5T doe als Conradi.
95 is gewoon goed en zuinig zat.
95 is gewoon goed en zuinig zat.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- mees
- 6th Gear member
- Berichten: 3969
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
Normaal 95
met de caravan 98 (is minder leverbaar merkte ik dit jaar)
met de caravan 98 (is minder leverbaar merkte ik dit jaar)
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2124
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
High pressure turbos zijn met name gebaat bij high octane, anders heb je kans dat door de hogere compressie de brandstof te snel gaat verbranden.
Daardoor is de motor minder efficient en levert hij minder vermogen, Hier een filmpje over een test met o.a. een subaru. Deze leverde 15 pk meer met hoger octaan benzine. Als je auto gekieteld is, luistert het nog nauwer, dan worden de verschillen groter. Volgens mij raadt Polestar hoger octaan benzine aan na tuning.
Overigens rijdt mijn T5 ook prima op Euro95, met de anti-pingel sensor detecteert hij te vroege verbrandingen en past hij e.e.a. daarop aan.
Daardoor is de motor minder efficient en levert hij minder vermogen, Hier een filmpje over een test met o.a. een subaru. Deze leverde 15 pk meer met hoger octaan benzine. Als je auto gekieteld is, luistert het nog nauwer, dan worden de verschillen groter. Volgens mij raadt Polestar hoger octaan benzine aan na tuning.
Overigens rijdt mijn T5 ook prima op Euro95, met de anti-pingel sensor detecteert hij te vroege verbrandingen en past hij e.e.a. daarop aan.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 95
- Lid geworden op: 28.12.2008 - 12:04
- Locatie: lommel,belgie
Ik tank altijd 98,ook omdat er polestar software inzit(denk dat 't dan eigenlijk bijna "verplicht"is)
- SRI
- 3rd Gear member
- Berichten: 251
- Lid geworden op: 25.10.2015 - 20:23
- Locatie: NO-NL
Klopt helemaal, en maakt best verschil. Heb een poosje in een max getunede (grotere turbo, inlaattraject / uitlaattraject) wagen gereden op LPG, en LPG heeft octaan van 105+ volgens mij. Bij chip op maat krijg je dan helemaal feest. Overigens was 't nadeel van LPG de hitte, ondanks flashlube ed is dat voor de turbo niet heel handig.t5power schreef: High pressure turbos zijn met name gebaat bij high octane, anders heb je kans dat door de hogere compressie de brandstof te snel gaat verbranden.
Daardoor is de motor minder efficient en levert hij minder vermogen, Hier een filmpje over een test met o.a. een subaru. Deze leverde 15 pk meer met hoger octaan benzine. Als je auto gekieteld is, luistert het nog nauwer, dan worden de verschillen groter. Volgens mij raadt Polestar hoger octaan benzine aan na tuning.
Overigens rijdt mijn T5 ook prima op Euro95, met de anti-pingel sensor detecteert hij te vroege verbrandingen en past hij e.e.a. daarop aan.