Welke fietsdrager past op de demonteerbare trekhaak?

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
the fonz
4th Gear member

Beste volvisten (mensen die vol zijn van volvo),

Mijn vaders V70 heeft een demonteerbare trekhaak. Nou heeft een oom van mij een fietsendrager die op de trekhaak gedemonteerd moet worden. Nou heb ik ooit eens gehoord (meen ik) dat men niet zomaar elke fietsendrager op de demonteerbare trekhaak mag plaatsen. Ik vraag dit omdat een mede forumlid met zijn XC70 een fiets tegen zijn auto kreeg. Wat gij niet wilt dat u.... Dus voorkomen is beter dan genezen.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Maurice
Maurice

Vaders: S80 D5 MY2008 Momentum, RTI, 17'' Regor, magic blue pearl...

Zelf: Ibiza 1.9 TDI sport. Hopelijk snel een Volvo...
Fat Rat
5th Gear member

Wij hadden op een vorige auto (hyundai lantra '96) een demonteerbare trekhaak, en daar hadden we toen een fietsendrager van hawk op.
Ik denk dat het vooral belangrijk is ook te kijken naar wat de maximale kogeldruk is en daar niet over heen te gaan. Zo'n demonteerbare trekhaak is in principe niets anders dan een gewonen trekhaak wat betreft gebruiksmogelijkheden lijkt mij.
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
Max
7th Gear member

Ik heb al een jaar een demonteerbare trekhaak en maak vaak gebruik van mijn Twinny Load. Zonder problemen.
Ik had voor mijn Twinny Load wel een hulpstuk nodig. Die verkopen ze gewoon bij Halfords.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wat niet kan, is nog nooit gebeurd.

2022 XC40 P6, geen OR maar gewoon blauw
2017 XC60 mooi wit is niet lelijk
2011 Burton
2009 XC70 OR: kan het nog mooier?
2006 S80 XZ-NF-90: style and safety
2005 Saab 9-3 ('98 )
1995 340 DL (grijs) TD-52-VX: Parkinson
1992 740 D Estate (wit) YS-32-HB: Machtig
1984 340 D (rood): Mijn eerste
Battlecruiser
8th Gear member

Wel wat duurder, maar de Volvo-fietsdrager past prima en is nog afstelbaar ook voor elke kogeldikte.

Voor andere merken moet je dus voor de zekerheid de kogeldiameter opmeten en navragen bij verkoper (of liever naar de specificaties kijken) om zeker te weten of ie past.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
kreftie
3rd Gear member

zou volvo nog eens komen met een bumper waar je zo de drager uit kan trekken? Heb zoiets horen waaien over opel. Klinkt goed.
Marco.
V70 2.5 - S60 D5
Rogier64
5th Gear member

Net als Reimerink, gewoon een Twinny Load met speciaal koppelstuk van de Halfords, met daarbij een adapter van 13 polig naar 7 polig voor de lampjes.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
the fonz
4th Gear member

Beste mensen,

bedankt voor jullie snelle reacties!! Wat een fijn volk toch die volvisten! Ik zal eens gaan kijken naar de kogeldiameter en naar de specificaties van de fietsendrager van mijn oom.

Bedankt!
Maurice

Fat Rat
5th Gear member

Onze Hawk gaat zonder tussen stukjes hulpkoppelingen of iets dergelijks gewoon op iedere trekhaak, en hij paakt volgens mij ook gewoon de 13 polige stekker.

Hmm tijdens het zoeken naar het precieze model wat wij hebben kwam ik het volgende tegen:
http://www.trosradar.nl/?url=PHP/news/19/44
Gezien zulke praktijken niet echt Volvo-achtig (lees veilig) beveel ik dit ding dus maar niet meer aan...
Al moet ik zeggen dat onze van na 1995 is en dus veilig zou moeten zijn, er zitten ook borgpinnen op zodat de crank as niet zomaar weg kan langs de zijkant.
Wij hebben dus deze: http://auto-diversen.marktplaats.nl/acc ... &df=1&fta=

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Battlecruiser
8th Gear member

Dit is de Volvo-fietsdrager, die in werkelijkheid van Thule is:

http://www.skidrive.co.uk/images/catalo ... le/902.jpg

Via Volvo was hij vorig jaar een aanzienlijk stuk goedkoper dan via de Thulehandel.
Het voordeel is dat er dan ook Volvo opstaat...

Met alle gekheid op een stokje, dat "stokje" oftewel rekje daar bovenop is heeeeel erg handig. Meerdere merken hebben dat, maar niet allemaal.

Waarom is dat handig? Door dat rek staat elke fiets muurvast, zelfs als je vergeet de wielen een keertje vast te maken (is mij een keer overkomen!...). Elke fiets past ok zonder enig probleem ondanks alle naafverschillen die er tegenwoordig zijn.

En je kan dan ook de drager makkelijk gebruiken voor andere doeleinden, zoals koffers of zelfs de kerstboom halen...
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
V70ORD5
4th Gear member

Laat eens een foto zien van het verloopstuk dat jullie bij Halfords gekochte hebben.

Ik heb het net geprobeert op deze manier, maar ik denk dat ik aan het eind van de oprit mijn fietsen al kwijt ben.

Afbeelding
XC60 T8 2024
V40 D3 Nordic+ Luxury Pano 2018 V60 T3 Geartronic Polar+ Business edition 2018 Audi A3 1.4 TFSI 2013 Volvo V70 D5 185PK ED-II 2005
Fat Rat
5th Gear member

ik zou haast zeggen dat je een stukje mist...
Als dat een twinny load is tenminste. De hebben normaal ook nog een deel wat over de kogel valt dacht ik.

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

the fonz
4th Gear member

Als ik jou was zou ik zo ook niet wegrijden. Op eerste gezicht zou je denken dat het wel houdt, maar na enige trillingen vrees ik het ergste. Ik denk dat jouw systeem pas handig is als je op de trekhaak een rechtstuk hebt dat het omhulsel geheel omsluit. Je fietsendrager zal nu denk ik gaan kantelen.

Mijn ooms fietsendrager is er eentje die je onder (om) de bal vastzet. Goed vastgedraaid kan hij dus helemaal geen kant op. Zal morgen proberen tijd vrij te maken om een foto van de drager te maken.
Maurice

V70ORD5
4th Gear member

Het is een Twinny Load.
Normaal gesproken zit de kogel van de trekhaak in het stuk vierkant waar je het kleine gaatje ziet (voor hangslot).
De trekhaak zit normaal dan ook in één lijn naar achter (zoals je er nu naar kijkt) met de twee geleiders (waarin de twinny load nu steekt).

De houder om de trekhaak zou eigenlijk ook veel verder naar onder moeten zitten,
ongeveer op de plaats waar de zwarte knop zit van de trekhaak.
Dan komen de houders en de trekhaakbal wel op één lijn te zitten.

Wat voor adapter zou ik moeten kopen om het geheel weer goed te krijgen?
XC60 T8 2024
V40 D3 Nordic+ Luxury Pano 2018 V60 T3 Geartronic Polar+ Business edition 2018 Audi A3 1.4 TFSI 2013 Volvo V70 D5 185PK ED-II 2005
Battlecruiser
8th Gear member

Die fietsendrager hoort gewoon vast te zitten op de bal van de trekhaak. Je moet hem op de een of andere manier stevig aan kunnen draaien. De 2 pennen dienen als extra richtzekering (makkelijk horizontaal plaatsen van de drager).

Zo te zien is het hulpstuk het verkeerde of anders geheel verkeerd gemonteerd.
Bij de Halfords verkopen ze alle losse Twinny Load onderdelen, ook de trekhaakhulpstukken. Daar kan je vergelijken en desnoods vragen hoe het wel moet.
Volvo Rules the Road
Battlecruiser
8th Gear member

Op deze pagina is redelijk te zien hoe dat hulpstuk moet zitten:

http://images.google.nl/imgres?imgurl=h ... f%26sa%3DG
Volvo Rules the Road
V70ORD5
4th Gear member

Hij heeft op dezelfde manier gezeten bij mijn vorige wagen (avensis) maar daarvan was de basis van de trekhaak langer.
Misschien dat ik moet proberen het geheel eens anders te monteren.
Morgen maar ff doen.
XC60 T8 2024
Gast

De hulpkoppeling heb je verkeerd om gemonteerd, moet naar beneden/voren gericht zijn.
Gezien de hoogte van de kogel heb je andere (langere) buizen (horizontaal houder) nodig.
Deze twee buizen moet in één lijn staan met de "stang" onder de kogel.
V70ORD5
4th Gear member

Ik heb die foto ook zitten bestuderen, en kwam idd tot dezelfde conclusie.
Ga het morgen proberen.
Dit zijn trouwens al langere "horizontaal houder" buizen dan er origineel bij zaten.
Lijkt me sterk dat er nog langere zijn.

Laat het wel in een foto zien of het lukt of niet.

Bedankt.
XC60 T8 2024
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”