Bandenspanning

Zomerbanden, winterbanden, bandenboeren bandenplakken? Kortom alles over het contact met de weg.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
HarryK
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 26.12.2008 - 14:56
Locatie: Groningen

Ik wilde vandaag voor het eerst sinds de aanschaf de bandenspanning van mijn V50 T5 controleren. Achter het klepje van de tankdop staat precies hoe veel er in de banden moet: 3.2 bar (bij bandenmaat 205-50/R17). Maar daar schrok ik van, want dat is 1 bar meer dan dat ik gewend was bij mijn V40. Toch even gecontroleerd op de lijst die bij het apparaat bij het tankstation hangt. En ja hoor, dat wat daar stond was vergelijkbaar (3.0 voor, 3.2 achter). Dus dan dat er maar in. Dat betekende wel dat er flink wat lucht bij in moest, want er zat 2.4 in. Ik twijfel toch wel of ik er goed aan gedaan heb, dus vandaar dat ik het even hier wil checken. Moet ik er gewoon aan wennen dat er zo veel lucht in de banden moet bij een V50 T5 of zie ik wat over het hoofd en heb ik er toch te veel in gedaan?
V50 T5 Summum Flint Grey MY2005 220pk
V40 1.9D Dynamic Desert Wind Metallic MY2001 102pk gekieteld naar 130pk
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 30233
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Bij het bandenspanningsadvies staan diverse gebruiksomstandigheden beschreven met bijbehorende bandenspanning.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
HarryK
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 26.12.2008 - 14:56
Locatie: Groningen

Even een update:
Ik ben er nog steeds niet uit, rijd nu een tijdje met 3.2 bar en ik vind het minder comfortabel rijden. Het rijdt stugger, hobbelt en schokt veel meer. Dus ik heb de neiging om er wat uit te laten lopen. Ik heb de dealer hier gebeld en gevraagd. Zij zijn kort: zij doen overal standaard 2.5 bar in. Dat klinkt bekender, maar ze houden dus geen rekening met gewicht van de auto en de bandenmaat.
Wat doen jullie? Zijn er mensen die wel 3.2 bar in de banden doen?
V50 T5 Summum Flint Grey MY2005 220pk
V40 1.9D Dynamic Desert Wind Metallic MY2001 102pk gekieteld naar 130pk
V50 R
6th Gear member
Berichten: 2570
Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34

Gewoon 2.5 bar er in doen. Staat dacht ik toch ook in het instructieboekje uitgelegd ivm beladingen. 3.2 lijkt mij ook zeer oncomfortabel!
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13869
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Goed lezen is een kunst, er staat een waarde in PSI van 32 genoemd en geen 3.2 bar
32 pounds per square inch en dat is 2.20632233 bar.
Ook staat de waarde er in KPA (kilopascal) dat is 0,01 bar, dus 220 kpa = 2,2 bar
Laatst gewijzigd door OGA244 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

2,5 bar rondom zou ik inderdaad doen! Dit beveelt Volvo aan (voor de T5/T5 AWD) wanneer je de auto maximaal belast of veel snelweg kilometers maakt.
Gebruikersavatar
HarryK
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 26.12.2008 - 14:56
Locatie: Groningen

OGA244 schreef: Goed lezen is een kunst, er staat een waarde in PSI van 32 genoemd en geen 3.2 bar
32 pounds per square inch en dat is 2.20632233 bar.
Ook staat de waarde er in KPA (kilopascal) dat is 0,01 bar, dus 220 kpa = 2,2 bar
Kijk! Dat is de verklaring dus! Dat is de denkfout die ik maak. Dank voor de oplettendheid! Ik laat er direct maar ff een barretje uit lopen... ;)

(maar gelukkig ben ik niet de enige die die fout maakt, op het bord bij het tankstation staat het dus ook fout...)
V50 T5 Summum Flint Grey MY2005 220pk
V40 1.9D Dynamic Desert Wind Metallic MY2001 102pk gekieteld naar 130pk
Gebruikersavatar
LtStone
4th Gear member
Berichten: 706
Lid geworden op: 03.12.2013 - 14:16
Locatie: Amstelveen

Lol O-)

Overigens gaat dit alleen op als je nog met de originele maten rijdt. Ga je bijvoorbeeld van 15" (standaard) naar 18" of zelfs 19" vergeet dan alles wat je eerder hebt gedacht te weten. Deze banden zijn van een andere orde, en de druk hangt nu voor het overgrote deel af van het type banden zelf dat je eronder schroeft.

High Performance banden met een Y of zelfs Z aanduiding (bijv Goodyear F1 ass) die max 3,5 bar mogen ga je echt niet op 2,4 rondrijden, dat gaat niet goed komen als er een beroep wordt gedaan op (de grenzen van) de banden, zeg in Duitsland of zo. Wat moet je dan nemen? tot je comfort tolerantie niveau wellicht, maar de logica (en mechanica) dicteert echt wel tegen de 3.0 gaan of zo en zeker hoe zwaarder de auto (je zou denken 10% - 15% en echt niet meer afwijken). Door deze velgen te nemen wéét je dat het om contact gaat en niet comfort.
V40 T4 2001 zwart
S60 T5 2003 zwart
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Kijk ook op de website van de bandenfabrikant, met name bij oude(re) auto's.
De door de Volvo opgegeven bandenspanning is op basis van banden die ten tijde van de produktie van de auto beschikbaar waren.
Intussen is de ontwikkeling van banden doorgegaan.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
ijsga
5th Gear member
Berichten: 1090
Lid geworden op: 29.10.2013 - 12:44
Locatie: Zaandam

Ik heb ze altijd op 2.8 bar met 17" (ook in dezelfde bandenmaat als die jij noemt).
V50 2.4 Geartronic, Edition 1, MY08. 17" Spartacus zomer / 17" Serapis winter. 178.500 km.
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
Gebruikersavatar
strui901
3rd Gear member
Berichten: 421
Lid geworden op: 12.06.2014 - 17:26
Locatie: Overijssel

Had ze altijd op 2,6 in die bandenmaat.
Volvo V70 2.0t 5cyl 5sp manual Momentum MY2006 - TE KOOP
Volvo V50 D5 6sp manual Edition II MY2008
VW Passat Variant 1.9TDI 100pk Trendline MY2001
Opel Corsa 1.2 MY2007
VW Golf 1.9TDI 90pk Trendline MY2000
Volvo 340 1.4 DL MY1987
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27649
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Let voor de grap ook eens op de slijtage op de band zelf, deze verteld het beste of je de juiste druk gebruikt of niet.

Slijt hij veel in het midden, maar blijft er aan de zijkant veel profiel over is de spanning te hoog.
Slijten ze aan de zijkant weer flink is de spanning te laag.

Oftewel, slijt de band erg netjes over de gehele breedte is de spanning gewoon prima.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Plaats reactie

Terug naar “Banden en velgen”