In de eerste regel van de nadelen staat dat het brandstofverbruik stijgt.
CO2 uitstoot is niets meer als brandstof verbruik, dus als vanwege de EGR het brandstofverbruik stijgt, stijgt ook de CO2 uitstoot.
de uitstoot is volgens de norm 82gr, dat is historisch laag.
Van euro 3 naar euro 6 gaat de CO2 uitstoot steeds verder omlaag en het verbruik omhoog, waardoor?
In de eerste regel van de nadelen staat dat het brandstofverbruik stijgt.
CO2 uitstoot is niets meer als brandstof verbruik, dus als vanwege de EGR het brandstofverbruik stijgt, stijgt ook de CO2 uitstoot.
de uitstoot is volgens de norm 82gr, dat is historisch laag.
Van euro 3 naar euro 6 gaat de CO2 uitstoot steeds verder omlaag en het verbruik omhoog, waardoor?
Kan niet. Er is een lineair verband tussen CO2 uitstoot en brandstofverbruik. Een liter verbrande diesel levert (ongeveer) 2640 gram CO2 op. Als er al fluctuaties zijn dan komt dat door onvolledige verbranding. Dat je bv CO ipv CO2 krijgt.
Waar ik mis mee zat (ik heb het nog eens opgezocht), is dat benzine naar DI is gegaan vanwege de betere verbranding.
De reden om naar DI benzine te gaan, is dat de gasklepverliezen nu weg zijn.
Blijft wel dat de verbranding bij overigens zowel diesels als benzine motoren niet optimaal is.
De EGR heeft overigens een negatieve bijdrage aan deze niet optimale verbranding door de temperatuur tijdens het verbrandingsproces te drukken. http://www.amt.nl/techniek/artikel/2001 ... 05-1019934
@OGA
Volgens mij haal je NOx en CO2 door elkaar.
Euro 6 geeft alleen de uitstoot van NOx aan.
De 82 gr/km is de 14% bijtellingsgrens van de nederlandse overheid, de rest van europa doet daar niks mee
Laatst gewijzigd door DanielD1976 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Mercedes SLK 250d (2015)
Opel Speedster 2.2 #1385 (2003)
Volvo V40 D4 Momentum MY'15 (2014) Citroen DS3 1.6 E-HDI (2012)
Toyota Aygo Dynamic Blue (2009)
Ford Mondeo 2.0TDCI 130pk (2003)
Opel Astra 1.7dti grijs kenteken (2000)
Renault Megane coupe 1.6e (1996)
Citroen ZX 1.9i Volcane (1992)
Renault 5 SL 1.0 (1988)
OGA244 schreef:
Ja en? is die 82gr nu een all time low of niet?
Voor Volvo huidige range auto's met verbrandingsmotor: ja
Voor huidige auto's met verbrandingsmotor, nee. (bijv Seat Mii met lichtste motor zit op 79)
Gezien huidige wetgeving rond bijtelling en Euro 6 zal de druk voor fabrikanten om Co2 naar beneden te krijgen er na 2016 niet meer zijn. Dus extra records voor de grammen CO2 en verbruik zul je niet op korte termijn veel meer zien. Alleen als een fabrikant nog een konijn uit de hoge hoed tovert voor een auto met <50gram CO2 voor volgend jaar, zal het nog leuk zijn. Maar gezien de termijn, zal dat ook niet toekomstvast zijn.
zie bijtellingen:
Uitstoot (CO2/km)
2016
2017
2018
2019
2020
0 gram
4%
4%
4%
4%
4%
1-50 gram
15%
17%
19%
22%
22%
51-106 gram
21%
22%
22%
22%
22%
> 106 gram
25%
22%
22%
22%
22%
De huidige normen in Euro 6 en dergelijke gaan over andere uitstoot (CO, NOx , etc..). Door de extra filters en truken zal het verbruik (en CO2 uitstoot) zoals door de andere heren al gepost, juist toenemen bij dezelfde motoren.
Euro normen: https://www.dieselnet.com/standards/eu/ld.php
Tuurlijk, de zuinigheids race gaat wel door, maar veel minder gestuurd door de huidige wet en regelgeving in Nederland. Het nieuwe platform van de Volvo motoren zal na verloop van tijd zijn nut wel bewijzen hierin.
Wat je nu echter zag, was dat er zuinigheidswonders de weg op kwamen op basis van de huidige financiele prikkels in de regelgeving. Speciale business versies die anders zijn dan de consumentenversies. Die druk valt dus weg, dus de versnelling van innovatie in zuinigheid de afgelopen jaren zal ergens anders vandaan moeten komen. Innovatie zal altijd blijven, maar is altijd financieel gestuurd. Het kan dus zijn dat R&D budget dus meer naar een fancy multimedia gaat dan naar zuinigheid omdat dat straks beter verkoopt.
Maar we raken ver af, van waar VIK mee begon. Aanleiding was de mogelijke problemen door de speciale extra zuinige en/of schone versie.
Gisteren nog even contact gehad met mijn dealer. Alles loopt nog volgens schema. Komende week wordt mijn nieuwe auto geproduceerd. De 30e lever ik mijn D4 in (Uit angst voor brandende lampjes rijdt ik er toch zo min mogelijk in. Ook is de kans op vuurwerk op mijn auto dan niet meer aanwezig) en op 4 januari om 10 uur kan ik mijn nieuwe T 3 ophalen.
Ben heel erg benieuwd of Volvo mij nu kan bewijzen dat ze toch in staat zijn om probleemloze auto's te bouwen. Hard gezegd misschien, maar Volvo zal hard moeten werken om mijn vertrouwen terug te winnen. Mijn eerste vakantie gaat toch weer met knikkende knieen en langs een vooraf geplande route in de buurt van Volvo dealers. Frankrijk durf ik dan nog niet aan. Want Volvo in Frankrijk is niet van plan om een vakantie ganger te helpen. Kom volgende week maar eens terug is kennelijk het motto van de Franse slag. En ik heb ook geleerd dat ik niet hoef te vertrouwen op Volvo assistance. Dat alles werkte in Duitsland een stuk beter.
Voor mij nog een aantal nachtjes slapen in spanning tot T3 tijd. Voor alle lezers hierbij alvast hele fijne feestagen en een super goed en gezond 2016 toegewenst van mijn kant.
Volvo V40 D4 My2015 , Volvo V40 CC T3 My2016 VW Golf TDI, VW Touran TDI, VW Bora TDI, VW Transporter T4 TDI, Ford Escort, Mitsubishi Galant, Mitsubishi Lancer, Opel Astra, Opel Kadett, Opel Kadett, Ford Escort, Ford Escort, Renault 5, Renault 4, Fiat 600, Fiat 600, Opel Kaptein
Ik begrijp dat je D4 je heeft laten staan met veel storingen, maar dezelfde angst hebben voor je nieuwe auto begrijp ik niet. Als je op die manier het vertrouwen in een model/merk kwijt bent was ik voor een ander merk gegaan. Gezien je historie is daar ook genoeg voor te zeggen.
V50 R schreef:
Ik begrijp dat je D4 je heeft laten staan met veel storingen, maar dezelfde angst hebben voor je nieuwe auto begrijp ik niet. Als je op die manier het vertrouwen in een model/merk kwijt bent was ik voor een ander merk gegaan. Gezien je historie is daar ook genoeg voor te zeggen.
Dat ging helaas niet. Welke dealer wil een dergelijke auto inruilen? Een nieuwe auto die je in 10 maanden 36 keer naar degarage stuurt? Daar kun je niet bij een ander merk mee aankomen. Nu wordt hij teruggenomen door de dealer, ism de importeur.
Het was mijn eerste Volvo. Vandaar dat de nieuwe Volvo T3 mij zal moeten bewijzen dat het ook anders kan.
Volvo V40 D4 My2015 , Volvo V40 CC T3 My2016 VW Golf TDI, VW Touran TDI, VW Bora TDI, VW Transporter T4 TDI, Ford Escort, Mitsubishi Galant, Mitsubishi Lancer, Opel Astra, Opel Kadett, Opel Kadett, Ford Escort, Ford Escort, Renault 5, Renault 4, Fiat 600, Fiat 600, Opel Kaptein
Als hij storingsvrij is op moment van inruil geen probleem lijkt mij. Ooit heeft een familielid nieuw een 850 op gas gekocht, alleen maar storingen gehad. Ingeruild elders met de boodschap dat het storingsauto was, kreeg een hogere inruil bij het andere merk dan bij volvo. Auto was 1 jaar en 2 maanden oud. Is daarna middels export verdwenen. Als je eerlijk bent is dat geen probleem lijkt mij. Wat betreft de betrouwbaarheid zou ik me geen zorgen maken, je hebt een ander blok en geen egr.
Precies, niet blijven treuren over een vervelende ervaring met je Volvo. Op naar de volgende met waarschijnlijk geen problemen en dan gewoon lekker rijden en genieten.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Je moet er toch niet aan denken weer een miskleun te maken. Maar ik denk het niet. Ik rij al een jaar probleemloos ( op akkefietje met beslagen koplampen na) met een T4 rond. Hij gaat me steeds meer bevallen. Zelfs na een jaar. Hiervoor Bmw 3 serie gehad. Zou ik niet meer voor willen inruilen.
MY2021 Volvo XC 40 Inscription Interieur blond/carcoale + veel toeters en bellen.
Tussendoor nog Mercedes GLA versleten.
MY 2016 Volvo V40 T5 Carbon edition Polestartuning MY 2015 Volvo V40 T4 R-Design plus | Saphire Black | 18" Ixion II | Business Pack Pro |sportonderstel| Polestartuning | Prive rijder