De rit naar mijn bedrijf is niet heel ver. Dat is ook een reden dat een plug-in hybride goed bij mijn gebruik past. Ik kan bijna alles elektrisch rijden. Toch sloeg vandaag in Hybride mode de benzinemotor aan. Ik dacht de benzinemotor te kunnen overrulen door dan handmatig voor Pure te kiezen. Toch bleef de benzinemotor de rest van de rit aan staan.
Dit is mijn eerste plug in hybride auto en ik zit nog in het "leerproces". Is er een reden dat de benzinemotor toch aanslaat bij een volle accu? Bijvoorbeeld omdat ik de benzinemotor te weinig heb gebruikt in de laatste ritten?
Volle accu, Pure mode, toch aandrijving op brandstofmotor?
- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
Topic verplaatst naar het PIH board
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- Tukker999
- 4th Gear member
Als je de benzinetank zover leeg rijdt dat het lampje gaat branden, dan gaat in hybride stand de dieselmotor lopen.
Het waarom is me onduidelijk.
Druk je op pure dan loopt hij weer op stroom.
Daarnaast is de auto wat onderhevig aan stemmingen.
Op sommige momenten bepaalt de computer dat aan bepaalde voorwaarden niet wordt voldaan.
Het relais van de electromotor klikt dan niet aan en na een halve seconde aarzeling slaat de dieselmotor aan.
Dan helpt er geen lieve moedertje aan, je kan drukken op de knopjes wat je wilt; hij blijft vrolijk doorknorren.
Zet je hem na een paar kilometer aan de kant en drukt op de stop knop, dan hoef je maar 1 of 2 minuten te wachten tot een of ander groot relais 'klonk' doet en daarna kan je weer vrolijk verder rijden op stroom.
Daarnaast is de auto wat onderhevig aan stemmingen.
Op sommige momenten bepaalt de computer dat aan bepaalde voorwaarden niet wordt voldaan.
Het relais van de electromotor klikt dan niet aan en na een halve seconde aarzeling slaat de dieselmotor aan.
Dan helpt er geen lieve moedertje aan, je kan drukken op de knopjes wat je wilt; hij blijft vrolijk doorknorren.
Zet je hem na een paar kilometer aan de kant en drukt op de stop knop, dan hoef je maar 1 of 2 minuten te wachten tot een of ander groot relais 'klonk' doet en daarna kan je weer vrolijk verder rijden op stroom.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus 
Volvo V60 PIH 2013:
Honda Civic Hybride 2010:

Volvo V60 PIH 2013:

- RoaldH
- 6th Gear member
Domme opmerking: bestaat er bij de T8 ook een optie waarmee je automatisch verwarmen aan of uit kan zetten. Als er te weinig warmte in de auto is en de standkachel kan niet worden aangezet, dan zal de brandstofmotor starten om dit op deze manier te regelen (ondanks dat de accu vol is).
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
- RoaldH
- 6th Gear member
Je krijgt dan de melding dat het brandstofniveau te laag is om de standkachel aan te kunnen zetten (vanaf 2 balkjes en 150 km). Op Pure zetten werkt alleen als de binnentemperatuur voldoende op peil kan blijven, anders melding tijdelijke beperking hybride systeem.HeinvdW schreef: Als je de benzinetank zover leeg rijdt dat het lampje gaat branden, dan gaat in hybride stand de dieselmotor lopen.
Wat je nu beschrijft is bijna zeker de regeneratie van het roetfilter. Je rijdt soms een enkele meter elektrisch. De computer bepaalt dat het een mooi moment is om te gaan regenereren en het elektrisch rijden is voor een minuut of 10/15 onmogelijk. Dit vindt elke 700/1000 km plaats. Laat de auto de regeneratie van het roetfilter wel afmaken. Anders krijg je later problemen.HeinvdW schreef: Daarnaast is de auto wat onderhevig aan stemmingen.
Laatst gewijzigd door RoaldH op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- RoaldH
- 6th Gear member
Er bestaat bij de V60 wel een meting of de brandstof in de tank te oud is en dan kun je ook niet elektrisch rijden.thavipah schreef: De rit naar mijn bedrijf is niet heel ver. Dat is ook een reden dat een plug-in hybride goed bij mijn gebruik past. Ik kan bijna alles elektrisch rijden. Toch sloeg vandaag in Hybride mode de benzinemotor aan. Ik dacht de benzinemotor te kunnen overrulen door dan handmatig voor Pure te kiezen. Toch bleef de benzinemotor de rest van de rit aan staan.
Dit is mijn eerste plug in hybride auto en ik zit nog in het "leerproces". Is er een reden dat de benzinemotor toch aanslaat bij een volle accu? Bijvoorbeeld omdat ik de benzinemotor te weinig heb gebruikt in de laatste ritten?
- IkeV70
- 5th Gear member
De beschreven situatie, de "tijdelijke beperking van het hybridesysteem", komt lang niet altijd vanwege regeneratie van het roetfilter hoor.RoaldH schreef:Je krijgt dan de melding dat het brandstofniveau te laag is om de standkachel aan te kunnen zetten (vanaf 2 balkjes en 150 km). Op Pure zetten werkt alleen als de binnentemperatuur voldoende op peil kan blijven, anders melding tijdelijke beperking hybride systeem.HeinvdW schreef: Als je de benzinetank zover leeg rijdt dat het lampje gaat branden, dan gaat in hybride stand de dieselmotor lopen.
Wat je nu beschrijft is bijna zeker de regeneratie van het roetfilter. Je rijdt soms een enkele meter elektrisch. De computer bepaalt dat het een mooi moment is om te gaan regenereren en het elektrisch rijden is voor een minuut of 10/15 onmogelijk. Dit vindt elke 700/1000 km plaats. Laat de auto de regeneratie van het roetfilter wel afmaken. Anders krijg je later problemen.HeinvdW schreef: Daarnaast is de auto wat onderhevig aan stemmingen.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
- RoaldH
- 6th Gear member
Kan dus ook liggen aan het uitzetten van de automatische bijverwarming in combinatie met een buitentemperatuur die lager dan 15 graden ligt. Er zijn nog een aantal mogelijkheden.IkeV70 schreef:De beschreven situatie, de "tijdelijke beperking van het hybridesysteem", komt lang niet altijd vanwege regeneratie van het roetfilter hoor.RoaldH schreef:Je krijgt dan de melding dat het brandstofniveau te laag is om de standkachel aan te kunnen zetten (vanaf 2 balkjes en 150 km). Op Pure zetten werkt alleen als de binnentemperatuur voldoende op peil kan blijven, anders melding tijdelijke beperking hybride systeem.HeinvdW schreef: Als je de benzinetank zover leeg rijdt dat het lampje gaat branden, dan gaat in hybride stand de dieselmotor lopen.
- IkeV70
- 5th Gear member
Roetfilterregeneratie (wat trouwens niet van toepassing is op een T8 denk ik?) en te laag brandstofniveau voor de standkachel zijn redenen dat de dieselmotor blijft draaien in hybrid stand. Door de boel op Pure te zetten kun je alsnog de electromotor activeren. Dat is normaal.
Wat HeinvdW beschrijft is de situatie dat de auto enkele seconden na de start besluit dat het hybridesysteem niet te activeren is en het electro systeem volledig uitschakelt, de diesel inschakelt. Dit blijft zo tot je de auto uitgezet heb een wat rust hebt gegeven. Het is niet duidelijk waarom precies de auto soms besluit het hybride systeem uit te schakelen, maar het gaat dus niet om de normale omstandigheden als regeneratie of te laag brandstofpeil.
Dat lijkt ook erg op de situatie die TS beschrijft.
Wat HeinvdW beschrijft is de situatie dat de auto enkele seconden na de start besluit dat het hybridesysteem niet te activeren is en het electro systeem volledig uitschakelt, de diesel inschakelt. Dit blijft zo tot je de auto uitgezet heb een wat rust hebt gegeven. Het is niet duidelijk waarom precies de auto soms besluit het hybride systeem uit te schakelen, maar het gaat dus niet om de normale omstandigheden als regeneratie of te laag brandstofpeil.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
- IkeV70
- 5th Gear member
Roetfilterregeneratie (wat trouwens niet van toepassing is op een T8 denk ik?) en te laag brandstofniveau voor de standkachel zijn redenen dat de brandstofmotor blijft draaien in hybrid stand. Door de boel op Pure te zetten kun je alsnog de electromotor activeren. Dat is normaal.
Wat HeinvdW beschrijft is de situatie dat de auto enkele seconden na de start besluit dat het hybridesysteem niet te activeren is en het electro systeem volledig uitschakelt, de diesel/benzine inschakelt. Dit blijft zo tot je de auto uitgezet heb een wat rust hebt gegeven. Het is niet duidelijk waarom precies de auto soms besluit het hybride systeem uit te schakelen, maar het gaat dus niet om de normale omstandigheden als regeneratie of te laag brandstofpeil.
(edit: oeps, per ongeluk dubbel post)
Wat HeinvdW beschrijft is de situatie dat de auto enkele seconden na de start besluit dat het hybridesysteem niet te activeren is en het electro systeem volledig uitschakelt, de diesel/benzine inschakelt. Dit blijft zo tot je de auto uitgezet heb een wat rust hebt gegeven. Het is niet duidelijk waarom precies de auto soms besluit het hybride systeem uit te schakelen, maar het gaat dus niet om de normale omstandigheden als regeneratie of te laag brandstofpeil.
(edit: oeps, per ongeluk dubbel post)
Laatst gewijzigd door IkeV70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
- RoaldH
- 6th Gear member
Kijk even in de topic over het gebruik van de standkachel bij het electrisch rijden in het xc90 (my2015) forum.IkeV70 schreef: Roetfilterregeneratie (wat trouwens niet van toepassing is op een T8 denk ik?) en te laag brandstofniveau voor de standkachel zijn redenen dat de dieselmotor blijft draaien in hybrid stand. Door de boel op Pure te zetten kun je alsnog de electromotor activeren. Dat is normaal.
Dan snap je het misschien beter. Met deze temperaturen slaat de motor vaak aan na een paar seconden als de optie automatisch verwarmen niet is geactiveerd. Dan zal de motor eerst het interieur opwarmen en vervolgens kun je weer electrisch verder rijden.
Laatst gewijzigd door RoaldH op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- hans98
- 4th Gear member
Wat ik de laatste tijd regelmatig heb (eens per twee weken) is dat de auto op de brandstofmotor gaat rijden met de welbekende "tijdelijke beperking blablabla" melding en dat er dan ook geen aandrijving is op de achterwielen (accu is dan vol, voldoende brandstof in de tank, geen oude brandstof). Dan rij je dus enkel met de brandstofmotor en dat merk je wel als je even een inhaalmanoevre wilt doen.
Mijn vraag: Is het altijd zo dat de elektromotor niet meewerkt als je "tijdelijke beperking blablabla" hebt?
Verder is het erg ingewikkeld dat we straks T8-en en D6-en in 1 forum hebben staan. Afgezien van de PIH techniek zijn het *totaal* verschillende auto; andere motor, ander koetswerk, andere softwareversies etc etc.
Mijn vraag: Is het altijd zo dat de elektromotor niet meewerkt als je "tijdelijke beperking blablabla" hebt?
Verder is het erg ingewikkeld dat we straks T8-en en D6-en in 1 forum hebben staan. Afgezien van de PIH techniek zijn het *totaal* verschillende auto; andere motor, ander koetswerk, andere softwareversies etc etc.
Laatst gewijzigd door hans98 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ooit: 340D, V50 2.4, V50 T5, S40 1.8, V70 2.5T, V60 PIH, XC90 T8
Nu Privé: MY17 V40 T2 Geartronic Nordic+ Luxury, Denim Blue, blond leder. Zakelijk: Tesla Model S75D
Nu Privé: MY17 V40 T2 Geartronic Nordic+ Luxury, Denim Blue, blond leder. Zakelijk: Tesla Model S75D
- IkeV70
- 5th Gear member
Jaha,RoaldH schreef:Kijk even in de topic over het gebruik van de standkachel bij het electrisch rijden in het xc90 (my2015) forum.IkeV70 schreef: Roetfilterregeneratie (wat trouwens niet van toepassing is op een T8 denk ik?) en te laag brandstofniveau voor de standkachel zijn redenen dat de dieselmotor blijft draaien in hybrid stand. Door de boel op Pure te zetten kun je alsnog de electromotor activeren. Dat is normaal.
Dan snap je het misschien beter. Met deze temperaturen slaat de motor vaak aan na een paar seconden als de optie automatisch verwarmen niet is geactiveerd. Dan zal de motor eerst het interieur opwarmen en vervolgens kun je weer electrisch verder rijden.
Ik begrijp dat er een aantal normale omstandigheden zijn waaronder de brandstofmotor aanslaat ondanks volle accu. Ik weet dat dat gebeurt bij te weinig brandfstof maar toch verwarming nodig, of de optie bijverwarmen uit en toch verwarming nodig,
Maar wat HeinvdW beschrijft is iets anders. Dat heb ook ook een aantal keer meegemaakt, zomer en winter (maw, heeft niet met verwarming te maken). Je hebt een volle accu, je drukt op de startknop, je bent nog niet weggereden, de auto twijfelt enkele momenten en vervolgens slaat de diesel aan. Elke poging om electrisch te rijden faalt met de melding "tijdelijke beperking hybridesysteem". Die situatie komt 100% zeker niet door roetfilterregeneratie of door verwarmingsbehoefte.
HeinvdW beschrijft dat in de V60 PIH het hybride-systeem soms om onduidelijke redenen uitgeschakeld wordt. Ik kan de beamen. Mogelijk kan dit bij de T8 ook voorkomen.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
- RichieB
- 6th Gear member
Hoe weet je dat het niet door het schoonmaken van het roetfilter komt? Volgens mij geeft de auto daarover aan de bestuurder geen informatie over.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
- IkeV70
- 5th Gear member
In de beschreven situatie is de hybride aandrijving volledig uitgeschakeld. Geen pure en ook geen regeneratie. Bij roetfilter reiniging is er nog wel regeneratie en kun je roetfilter reiniging afbreken door pure stand in te schakelen.RichieB schreef: Hoe weet je dat het niet door het schoonmaken van het roetfilter komt? Volgens mij geeft de auto daarover aan de bestuurder geen informatie over.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
-
- 2nd Gear member
Kan het te maken hebben met de temperatuur van de batterij? Als deze te koud/warm is kan het beter zijn om de batterij niet te (ont)laden.
Mijn ritten in mijn vader zijn V60 PIH:
336 ritten
4379 km
52 km/u
2,08 l/100km*
12 kWh/100km
196 Wh/km bij elek. ritten
76 gram CO2 per km (zonne energie)
*Exclusief verbruik standkachel, deze wordt niet tot nauwelijks door mij gebruikt voor of tijdens het rijden. Stoelverwarming is vele malen efficienter en in mijn beleving ook effectiever.
336 ritten
4379 km
52 km/u
2,08 l/100km*
12 kWh/100km
*Exclusief verbruik standkachel, deze wordt niet tot nauwelijks door mij gebruikt voor of tijdens het rijden. Stoelverwarming is vele malen efficienter en in mijn beleving ook effectiever.
- Tukker999
- 4th Gear member
Dat heeft de Citroen DS5 Hybridfour wel. Er staat keurig een melding op de display op het moment dat het roetfilter een schoonmaakbeurt krijgt.RichieB schreef: Hoe weet je dat het niet door het schoonmaken van het roetfilter komt? Volgens mij geeft de auto daarover aan de bestuurder geen informatie over.
Overigens heb ik een beetje geprobeerd met dat spontaan dieselen met redelijk volle accu (wegrijden uit droge parkeergarage altijd milde temperaturen)
Zet je de auto na een kilometer stil en wacht je 2 minuten, dan komt de 'klonk' ergens bij de batterij achter vandaan en vervolgens kan je starten en vrolijk op stroom verder rijden.
@CO2clean,
Gisteren een ritje van 22 km rustig rijdend buitenweg en stadsverkeer leverde een verbruik op van 5,2 kWh, een kleine 24 kWh per 100 km.
Dat staat wel in schril contrast met de 11,9 kWh die jullie scoren.
Op Spritmonitor zie je het echte verbruik. (de V60 eet nl. van 2 walletjes)
Laatst gewijzigd door Tukker999 op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus 
Volvo V60 PIH 2013:

Volvo V60 PIH 2013:

-
- 2nd Gear member
@HeindvW: ik haal 2,1 liter diesel EN 11,9 kWh per 100km. Als ik geheel elektrische ritten maak, zit ik gemiddeld op 196Wh/km (of 19,6kWh/100km geheel elektrisch). Voor 22km zou ik dan gemiddeld 4,3 kWh nodig hebben. 5,4 vind ik erg hoog, dat komt neer op 5400/22= 245 Wh/km. Bij 100km/u zit ik rond de 200Wh/km. Wij halen rond de 7-7,5 kWh uit de accu die inmiddels 2 jaar oud is.
Mijn ritten in mijn vader zijn V60 PIH:
336 ritten
4379 km
52 km/u
2,08 l/100km*
12 kWh/100km
336 ritten
4379 km
52 km/u
2,08 l/100km*
12 kWh/100km
-
- 5th Gear member
@OC2clean,CO2clean schreef: @HeindvW: ik haal 2,1 liter diesel EN 11,9 kWh per 100km. Als ik geheel elektrische ritten maak, zit ik gemiddeld op 196Wh/km (of 19,6kWh/100km geheel elektrisch). Voor 22km zou ik dan gemiddeld 4,3 kWh nodig hebben. 5,4 vind ik erg hoog, dat komt neer op 5400/22= 245 Wh/km. Bij 100km/u zit ik rond de 200Wh/km. Wij halen rond de 7-7,5 kWh uit de accu die inmiddels 2 jaar oud is.
Merken jullie al een lichte terugloop van de accucapaciteit?