V70/2.4D/2003 heeft nu een MY08

Gesloten
Hans oet Twent
8th Gear member

V70/2.4D/2003 schreef:Enuh....ik heb een staal-geveerde as onder de sleurhut.
Door de as lopen Rubber strips. Die zorgen ervoor dat de beide wielen kunnen veren. En die worden weer gedempt middels een schokbreker. Het wiel lager aan de rechterzijde gaat nog wel eens kapot door de klappen die de caravan aan de rechterzijde krijgt..... vandaar.
Laatst gewijzigd door Hans oet Twent op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
V70/2.4D/2003
8th Gear member

Zo, tijd om mijn topic maar eens omhoog te schoppen voor een update!

Bevalt deze auto? Jazeker!
Ik durf te stellen dat ik inmiddels zeker zo gehecht ben aan deze als dat ik was aan mijn vorige. Maar een hobby mag wat kosten, de liefde is duur en de zorgen zijn groot.

Ik ben zuinig op mijn auto's. Ze krijgen het onderhoud wat ze moeten hebben en ik bespaar daar niet op. Ik berijd de auto's netjes, draai de motor eerst warm voor ik hem echt ga belasten, af en toe wat medicatie in de tank om het inlaattraject schoon te houden kortom, ik doe mijn best.

En niet alleen op het technische vlak, ook optisch aan zowel de binnen- als de buitenkant doe ik mijn best.

Maar 2015 was me het jaartje wel op het technische vlak.

We zijn begonnen met een onderhoudsbeurt en APK. Daarbij zijn tevens de remschijven achter vervangen inclusief de blokken. Logisch, dat hoort zo. Kosten van het geheel: goed 500 euro.

Toen begon de airco met gedoe. Oorzaak was een lekke condensor en dus, vervangen dat ding. Kosten dezes: 510 euro.
Maar wel weer genieten natuurlijk, het leek wel weer een koelkast in de auto.

En toen, gehobbeld aan de achterkant, een week of twee na de condensor. Oorzaak gehobbel: lekke schokdemper rechts achter. Die gaan per set, iets met elektronische zelfregulerende niveauregeling of wat weet ik maar in elk geval waren de kosten dezes: goed 1300 euro.
Dikke zucht, pas door de gleuf, pincode en klaar.
Maar wat reed hij weer heerlijk, mooi strak en met de caravan er achter, geweldig.

Op de terugweg van de vakantie, nog geen 4 weken na de schokdempers, op de A7 thv Leek: ineens gepiep in het vooronder. Aan de kant, een bak rook van kom maar langs en ik dacht "dit is klaar, hij staat in de fik". Dat bleek gelukkig niet zo te zijn, de rook was aircovulling wat op de hete motor spoot en dus verdampte of zoiets. En dat geheel had als oorzaak een vast geslagen aircopomp. O.K.......kan, is verklaarbaar en dus: nieuwe aircopomp.....en doe er ook nog even remblokken aan de voorkant bij. Kosten dezes: bijna 1000 euro.

Dan heb je het dus wel gehad, denk je dan. Ja, dat DENK JE DAN!

Gisterochtend, het was 8 uur, het regende, waaide en dan breng je zoonlief even naar school. Hij moet 10 km fietsen en met zulk weer, ik bedoel, als je dan vrij bent doe je dat gewoon.
En dan rijdt op die N33 eentje voor je met 80 km. Wat doe je dan, je geeft die 185 PK de sporen en floept er even omheen. Net terug op de eigen baan.....en toen gebeurde het!

De motor bokt en en gelijk, PATS, "motorservice vereist spoed" en "roetfilter vol" kwam in beeld en ging vergezeld van de noodloop. Shit zooi, geeft niks, is vast een kromme volt of zoiets. Dus aan de kant, motor uit, even wachten, starten.....Hoop rook en ja, verdomd, hij loopt.
Beetje toeren, weer de meldingen en dus motor uit.

Afgesleept door mijn garage en de diagnose is:

* Distributieriem 2 tanden versprongen.
* Na het "op tijd zetten" en de motor laten draaien: getik in het blok.
* Compressie test, cilinder 3 heeft 10 bar minder druk dan de overige 4. Conclusie: kleppen van cilinder drie sluiten niet goed waardoor de compressie niet gehaald wordt. Die zullen dus wel krom zijn.

En wat gaan we daaraan doen.........zal menigeen zich afvragen.

De optie van in de brand steken is voorbij gekomen, maar slechts en geheel vanuit de emotie. Gaan we dus niet doen, hij moet gewoon weer klaar.
De kop gaat er af en gaat in de revisie. Distributie gaat er af en zal totaal vervangen/vernieuwd worden. Roetfilter gaat schoongemaakt worden evenals het EGR-inlaattraject. Alles wat verder los komt wordt schoongemaakt en als aan het einde alles weer is zoals,ze het in Göteborg hadden bedoeld.......dan loopt hij weer (mooi) en kunnen we verder.

Geen idee wat de oorzaak was, geen idee wat het gaat kosten maar dat zal wel ergens in de buurt van de 2000 euro zijn. We gaan het zien, ik wil gewoon mijn auto weer klaar hebben.
En daarna zien we wel, houden of inruilen. Met een scheef ook ben ik wel wat aan het kijken maar, na ruim 5 mille aan investeringen dit jaar is het eigenlijk geen optie om in te ruilen.

En dat er letterlijk wel even om kon janken gisteren.......ik schaam mij er niet voor om dat toe te geven. Ik kan mij niet heugen dat ik ooit zo heb staan balen als gisteren.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
lint
Geartronic member

Dit is wel een horrorverhaal als je het zo leest. De V70 laten repareren is inderdaad erg verstandig.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
V50 R
6th Gear member

Begrijpelijk ger, wat een kosten heb je gehad dit jaar. Hoop dat hij daarna weer fijn rijdt! Sterkte met wachten!
BlackcurrantV70
7th Gear member

Balen zeg, ik begrijp het volkomen, ik had destijds aan mijn V70N ook alles netjes geregeld dacht ik, standkachel erin aan 2000€, Thor velgen met nieuwe Michelin banden, setje Eurus wintervelgen met Pirelli winterbanden, HP speakers erin gezet met PA200 versterker, kortom mijn V70N was helemaal zoals ik hem wilde hebben.

En toen besloot een klojo om toch nog door rood te rijden alhoewel mijn kant al 30sec groen had, gevolg V70N total loss en heb nog net de dagwaarde ervoor gekregen...

Sterkte gewenst !
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Als "overloper" weet ik natuurlijk wel hoe Volvo's rijden en hoe onderhoud financieel technisch in elkaar steekt. Na 18 jaar heb ik daar wel een beeld bij ... En ik begrijp dus ook dat het soms een dure hobby is. Alleen rijdt het zo fijn, net als andere grote auto's. Want ook Duitsers leveren prettige stoelen in hun mobielen.

Vijf ruggen in een jaar is dan wel erg veel maar, met de kennis van nu, zal er niet veel meer bijkomen: alles lijkt inmiddels vervangen of hersteld. En dat kan niet anders betekenen dan alleen nog maar regulier onderhoud. We zullen het hier wel lezen hoe het afloopt.
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Paul
Geartronic member

Wat een ellende zeg! Ja mijn schoonvader had dit dus met zijn MY08 V50 met een nette 110.000km erop in 1 maand twee keer weggesleept. Auto is steeds gemaakt, maar nu in een V40 van nog geen jaar oud met gekocht 7duizend kilometer. Hij geloofde er niet meer in, maar ander verhaal en ik denk dat deze die nu bijna geheel nieuw is/wordt weer goed komt.
Sterkte!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
4wielen
5th Gear member

Poeh Ger, dat is inderdaad zeer irritant. Zijn kosten waar je niet op zit te wachten. En het blijft twijfelen, verkopen of doorrijden. Helaas geeft een nieuwe kopen ook geen zekerheid dat dit soort dingen niet gebeuren. Auto's gaan nu eenmaal kapot, je weet alleen niet wanneer. Ik heb dit jaar ook € 3500 aan de mijne uitgegeven. Heb onlangs bijna een exemplaar gekocht uit 2012, maar ik durfde het niet aan met het oog op een aanstaande wintersportvakantie. Toch meer vertrouwen in wat ik ken, ook al staat er bijna 3 ton op de teller. Als de jouwe verder vervalt, zou ik hem na de reparatie lekker houden. Dan weet je iig wat er niet snel kapot zal gaan...
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
Theo V70
6th Gear member

Ger, wat K€@#%*+$TE voor je!
Je hebt het wel mooi en Orakel waardig beschreven. Emotie en verstand met elkaar verbonden. Er zijn echt meer mannen op dit forum die gehuild hebben om hun auto, hoor! Verstand: "de onkosten in één jaar afschrijven á € 5300,--, of spreiden over 4 jaar á 1325,-- per jaar" versus emotie: " ik heb geen vertrouwen meer in deze auto". Sterkte met de keuzes die je nu moet maken.
EX40 SMER, Ultimate bj 2024, Bright Dusk, Tailored Wool, Pixel led, etc.
C70 Summum Tourer T5 bj 2011, Flamenco Red Pearl, Luxury line, Comfort pack, Smart Top, RV-camera, 18' Morpheus z, 17' Sadira w
244 DL jubileum bj 14/04/1977 Ljusgrå
XC40 T5 recharge, bj 2020, Christal White. R-design
240 GL bj 1990, Mellanblå
Amazon P130 - 121 bj 1964, Sahara Geel
V70 2.4 170 PKbj 2004, Edition 1, Nautic Blue Pearl
V40 2.0 i bj 2003, Europa Sports Exclusive
dbosker
6th Gear member

Zwaar kloten Ger. Het is sneu geld, maar eigenlijk weet je op dat moment ook al dat er geen andere optie is dan het bedrag te betalen. Zo inruilen/verkopen brengt ook niets op. Repareren en nog een paar jaar in doorrijden is dan de enige optie. Enn.... het blijft mechanisch. Je kunt geluk hebben dat je de komende 5 jaar (behalve slijtage-delen) geen onkosten meer hebt, je zou ook over een half jaar aan de beurt kunnen zijn met versnellingsbakproblemen. Van dat laatste gaan we voor het gemak maar even niet van uit :D
Troost je - mijn vrouw had een Toyota Aygo. 3 jaar garantie. Het ding was 3 jaar en 2 maanden oud - lawaai bij het uitlaatspruitstuk. Ik denken dat het een pakking was. Nee meneer, spruitstuk is gescheurd. Moet een nieuwe op + katalysator (1 geheel). Kosten dezes: EUR 1.100,-- Garantie ? nee meneer. Coulance - voor de helsdeuren nog 20% weten weg te slepen. EUR 1.100,-- - meer dan 10% van de nieuwwaarde van het gebakje. Toch maar repareren en doorrijden. 2 maanden later - dynamo - iets van EUR 200,--. Nog een jaartje in doorgereden en een Kia Picanto gekocht (7 jaar garantie). Ik had namelijk gezworen nooit meer een Toyota te kopen, omdat ze me het bos hadden ingestuurd. Rijdt mijn vrouw - door eigen toedoen - een spiegel kapot van de Kia. EUR 500,-- (ik geloof dat ze van een Volvo niet echt duurder zijn). Dat dan weer wel. Ik bedoel maar Ger - Shit happens anywhere !
Uithuilen, sinaasappelkistje in elkaar trappen, V70 laten repareren en met een brede glimlach nog een paar jaar in sturen (en dit voorval vergeten).

laatste Volvo (960) verkocht
Hans oet Twent
8th Gear member

Niets aan toe te voegen. Slikken, de card in het apparaat steken code intoetsen en genieten van jullie V70. Prachtauto!
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
jalex_h
6th Gear member

Dit zijn typisch van die dingen die je niet wilt hebben. Gewoon r*k. Maar hopelijk rijdt'ie straks weer als een zonnetje.
Ooit:
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019

Huidig: XC60 Essential Fusion Red

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Mart van der Steeg
7th Gear member
Contacteer:

Ben wel benieuwd hoe het inlaattraject er uit ziet, zeker gezien het goede onderhoud en regelmatige toevoegingen.
En de kat, te veel weerstand? te vol?
Ook bij een stevige inhaalacties mag een relatief verse riem (origineel Volvo?) geen 2 tanden verspringen. Spanrollen?
Je draait de (financiële en gevoels-) ellende er niet mee terug, maar een analyse van de oorzaak kan mogelijk tips opleveren om herhaling in de toekomst voorkomen (ook voor andere D5 adepten).
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug
Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic

VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
Johan s60
6th Gear member

Heel vervelend allemaal, maar mij bekruipt het gevoel dat de garage hier ook steken heeft laten vallen.

Eerst condensor lek, oke dat kan, dan kort erop ook de pomp, is er toen wel genoeg smeerolie gevuld?
Door het vast lopen vd pomp, multiriem ook beschadigd, dit kan ook gevolgen gehad hebben voor de distributie riem, wellicht hierdoor beschadigd.

Echt we weten nu zo langzamerhand wel, dat als je schade aan de Multiriem hebt opgelopen je toch op z'n minst de distributie riem goed moet controleren, is dat ook gebeurd?

Ik zou dit toch eens voor leggen, wellicht coulance.

IIg veel sterkte met deze schade post
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
D5R-Design
5th Gear member

Als ik je verhaal lees bekruipt mijn ook het gevoel wat Johan schrijft.
Bij multiriem schade is de kans groot dat de distributie riem is beschadigd.
Neemt niet weg dat je goed baalt hiervan..
Ik heb met de bak problemen ook gedacht laat hem maar afbranden en ook stiekem gedachte gehad (nooit geen Volvo mee)...
Wat Han zeg pas door de gleuf en weer kachelen met dan weer die heerlijke Volvo..
Laatst gewijzigd door D5R-Design op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Was één V90
Fredhead
Geartronic member

Het is allemaal erg balen en sluit me bij de bovenstaande heren aan.
Zelf niet al te lang geleden ook wat dingetjes gehad, gekeken om hem de deur uit te doen.
Wat dan volgt is een rekensommetje en een stukje emotie met de huidige auto en dan is het net wat jij in dit geval dort slikken en weer doorgaan.

De auto nu of met een aantal maanden de deur uit doen ga je spijt van hebben vrees ik, dus dan nog lekker een aantal jaren genieten met hopelijk weinig tot geen gekke dingen meer
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
edraket
7th Gear member

Aiai, dat is wel heel erg balen. Dit is het horror scenario van elke Volvo (of eigenlijk auto) rijder. Ik heb dat ook gehad bij mijn V70R van jaren terug. Daar kwam ook maar geen einde aan. Ik heb toen wel de conclusie getrokken dat een aantal reparaties door de garage zijn veroorzaakt. Ik heb nu een identieke auto als jij, nu met 210.000 km. En ik kan echt uit de grond van mijn hart zeggen dat dit de fijnste en meest probleemloze auto is die ik heb gehad. Alleen olie verversen in de afgelopen 100.000 km, en een paar kleine dingetjes.

Als ik alle problemen zo lees vraag ik me af of eea niet met elkaar te maken heeft, net als met mijn V70R destijds. De multiriem spanner heeft een heel aparte interval voor vervanging, die gaat buiten de distri riem om. Is dat wel gebeurd? Misschien iets om even uit te zoeken. Aan de andere kant komt een vastgelopen airco pomp vaker voor bij de nieuwe V70's, en dat geeft natuurlijk een hoop stress op het multiriem gebeuren. Maar een distri riem die verspringt is hoogst ongebruikelijk. Is de riem wel goed vervangen, alles meegenomen (ook de pomp) bijv?

Succes bij je beslissing wat te doen. Bedenk je wel dat een auto geen geheugen heeft voor de bedragen die erin zijn gepompt. Soms moet je gewoon je verlies pakken en over stappen naar iets anders. Het leed is al geschied (in je hoofd bedoel ik), dus je hebt voor een gedeelte min of meer al afscheid genomen van de auto.
Laatst gewijzigd door edraket op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
V70/2.4D/2003
8th Gear member

Mannen, de auto heeft bij aanschaf (164.000 km) een nieuwe distrubutieset gehad, inclusief de spanrollen en waterpomp. En dat weet ik zeker dus daar hoeven we niet verder over te speculeren.

Maar nu we toch speculeren: -1- van de meldingen betrof de nokkenassensor die in de war zou zijn. Kan het zo zijn dat, gesteld dat de nokkenassensor dus de hoofdverdachte is, dat ding op de een of andere manier daar iets mee te maken zou kunnen hebben? Wie van de techneuten mag ik het woord geven?
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Een nokkenassensor registreert de stand van de nokkenassen en geeft die informatie door aan de ECU om de juiste hoeveelheid en tijd van inspuiting te bepalen. Maar een sensor als deze kan er niet voor zorgen dat je distributie verspringt.

Maar als die sensor een bepaalde stand signaleert, inspuiting verzorgt net voor de arbeidsslag en de motor draait rottig dan moet je dat merken aan bijvoorbeeld schudden. In je verhaal heb ik toch zoiets gelezen? En ik heb toch ook gelezen dat het ineens opgetreden is? Die distributiesprong is naar mijn idee op dat ene moment opgetreden.
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Hans oet Twent
8th Gear member

Msuidgeest schreef: Een nokkenassensor registreert de stand van de nokkenassen en geeft die informatie door aan de ECU om de juiste hoeveelheid en tijd van inspuiting te bepalen. Maar een sensor als deze kan er niet voor zorgen dat je distributie verspringt.

Maar als die sensor een bepaalde stand signaleert, inspuiting verzorgt net voor de arbeidsslag en de motor draait rottig dan moet je dat merken aan bijvoorbeeld schudden. In je verhaal heb ik toch zoiets gelezen? En ik heb toch ook gelezen dat het ineens opgetreden is? Die distributiesprong is naar mijn idee op dat ene moment opgetreden.
Mark, kan het zo zijn dat de ECU een beetje Harrie in de Warrie is? En dat er daardoor een storing is veroorzaakt?
“Carpe Diem”
Gesloten

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”