@Jers3n: Tsja, ik wist ook niet beter dan dat de olie bij de beurten wel gedaan werd. Maar als 1liter op 1000km gangbaar zou zijn, zou iedereen in NL regelmatig olie bijvullen. En ik heb toch echt het idee dat de meesten niet eens weten waar de oliedop zit.....
Ik ga het peil iig regelmatig even meten. Kan geen kwaad.
Welke olie specificatie
- Buurtje
- 3rd Gear member
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 06.08.2010 - 15:31
Volvo V70, 2.4D5, 2003
Mazda 3, 2.0 Sport, 2003
Citroen C3, waardeloos ding
Passat 1.6TDI Connected Series, 2017
Volvo V70, 2.4 D5, 163Pk, 2003, Edition II
Volvo V40, 1.9D, 115Pk, sept. 2002 Economisch total-loss bij 322.000km
Nissan Almera 2.2Di, 110Pk, 2000
Mazda 3, 2.0 Sport, 2003
Citroen C3, waardeloos ding
Passat 1.6TDI Connected Series, 2017
Volvo V70, 2.4 D5, 163Pk, 2003, Edition II
Volvo V40, 1.9D, 115Pk, sept. 2002 Economisch total-loss bij 322.000km
Nissan Almera 2.2Di, 110Pk, 2000
- Jers3n
- 5th Gear member
- Berichten: 2388
- Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16
Dat zeg ik niet! Wat gangbaar is zou ik ook niet weten.Buurtje schreef: @Jers3n: Tsja, ik wist ook niet beter dan dat de olie bij de beurten wel gedaan werd. Maar als 1liter op 1000km gangbaar zou zijn, zou iedereen in NL regelmatig olie bijvullen. En ik heb toch echt het idee dat de meesten niet eens weten waar de oliedop zit.....
Ik ga het peil iig regelmatig even meten. Kan geen kwaad.
Als ik in mijn omgeving rondkijk zijn er ook bijzonder weinig mensen die ik over regelmatig olie bijvullen hoor, dus ik vermoed dat het gemiddelde of gangbare olieverbruik lang niet zo hoog is.
Wat ik wel weet is dat in principe elke auto wat olie verbruikt, de ene zeer weinig, de andere veel, dat zal per elke afzonderlijk, individuele motor verschillen. Wat ik aan probeer te geven is dat een olieverbruik tot die 1L per 1000km nog niet als problematisch wordt gezien, dat wordt dus nog geaccepteerd als olieverbruik.
Logischerwijs zal er bij een motor met hogere km-stand, door interne slijtage, een grotere kans zijn dat die meer olie verbruikt dan een net ingereden motor. Ook hebben sommige merken (bv. VW) de naam wel redelijk wat olie te verbruiken.
Wat overigens wel in overeenstemming is met mijn ervaring met een Polo uit 2001, gereden vanaf nieuw, vanaf ca. 80K olieverbruik 0,5L/3000km. Daarvoor wellicht ook wel olieverbruik maar te weinig om tussen de beurten bij te moeten vullen. Nu vond ik dat ook te veel en niet prettig, maar er was ook geen ander mankement dus was/is er geen reden tot 'reparatie'.
Bij onze XC is het olieverbruik dus niet echt waarneembaar, net als bij de V40 classic, hopelijk blijft dat zo.
En over olieverbruik gesproken, ik heb als backpacker Down Under een tijdje een toen ruim 20 jarige witte Ford Falcon 4.1L 6-lijn uit 1974 gehad. Goede herinneringen aan, fijne tijd, maar hij was wat duur aan olie... 1L olie verdween per 200km door de uitlaat.
Dus naast de normale voorraad vloeistoffen maar een extra grote olie voorraad aangehouden op rit van Cairns naar Alice Springs.....
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 188
- Lid geworden op: 18.11.2007 - 20:18
Om de discussie op feiten te onderbouwen:)
hierbij de meest handige link, tenminste dat vind ik......
Kijk en vergelijk en zie hier de werkelijkheid.
En let op, bij de (niet retrofit) roetfilters altijd voldoen aan de gevraagde "C" specifiactie van de fabrikant.
https://www.lubrizol.com/apps/relperftool/pc.html
hierbij de meest handige link, tenminste dat vind ik......
Kijk en vergelijk en zie hier de werkelijkheid.
En let op, bij de (niet retrofit) roetfilters altijd voldoen aan de gevraagde "C" specifiactie van de fabrikant.
https://www.lubrizol.com/apps/relperftool/pc.html
Mazda 323 1.3. 16v 1990 270.000 km
Ford Mondeo 1.6 ztec 1993 135.000 km
Alfa Romeo 155 1.7 TS 1995 212.000 km
Alfa Romeo 156 1.8 TS 1998 220.000 km
Fiat Punto 1998 1.2 75.000 km
Volvo V40 1.8 1998 335.000 km
Ford Mondeo 1.8 2003 165.000 km
Volvo V50 2.0D 2009 275.000 km
Alfa Romeo 1.9 JTD 2003 394.000 km
Volvo V70 2.4d 2002 572.000 KM
Ford Mondeo 1.6 ztec 1993 135.000 km
Alfa Romeo 155 1.7 TS 1995 212.000 km
Alfa Romeo 156 1.8 TS 1998 220.000 km
Fiat Punto 1998 1.2 75.000 km
Volvo V40 1.8 1998 335.000 km
Ford Mondeo 1.8 2003 165.000 km
Volvo V50 2.0D 2009 275.000 km
Alfa Romeo 1.9 JTD 2003 394.000 km
Volvo V70 2.4d 2002 572.000 KM
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 214
- Lid geworden op: 10.10.2008 - 20:54
De link van BlackSpider werkt bij mij niet helemaal en lijkt me wat erg specialistisch. Deze link is simpeler: http://www.oliewereld.nl/welke-olie
.

V70 2.4D BJ. 07-2002 een hele andere auto
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 188
- Lid geworden op: 18.11.2007 - 20:18
Mazda 323 1.3. 16v 1990 270.000 km
Ford Mondeo 1.6 ztec 1993 135.000 km
Alfa Romeo 155 1.7 TS 1995 212.000 km
Alfa Romeo 156 1.8 TS 1998 220.000 km
Fiat Punto 1998 1.2 75.000 km
Volvo V40 1.8 1998 335.000 km
Ford Mondeo 1.8 2003 165.000 km
Volvo V50 2.0D 2009 275.000 km
Alfa Romeo 1.9 JTD 2003 394.000 km
Volvo V70 2.4d 2002 572.000 KM
Ford Mondeo 1.6 ztec 1993 135.000 km
Alfa Romeo 155 1.7 TS 1995 212.000 km
Alfa Romeo 156 1.8 TS 1998 220.000 km
Fiat Punto 1998 1.2 75.000 km
Volvo V40 1.8 1998 335.000 km
Ford Mondeo 1.8 2003 165.000 km
Volvo V50 2.0D 2009 275.000 km
Alfa Romeo 1.9 JTD 2003 394.000 km
Volvo V70 2.4d 2002 572.000 KM