Volle accu, Pure mode, toch aandrijving op brandstofmotor?

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
CO2clean
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 23.02.2015 - 13:22

@vaudi: eerlijk gezegd niet zo veel. Volgens mij een klein beetje, maar Volvo is nooit duidelijk geweest hoeveel energie er uit de batterij te halen is. Volgens mij haalden wij in het begin bijna-net 8kWh uit de batterij en nu (met een beetje mazzel zo'n 7,5kWh. Maar ik heb het niet bijgehouden, dus het is meer een gevoelskwestie. Ik zou graag willen dat Volvo daar meer duidelijkheid in geeft en ook beter aangeeft hoe je zo veel mogelijk elektrisch kunt rijden en wat je energiegebruik is bij elektrische ritten. Ik houd alle ritten bij en kan dus veel info geven, maar het zou veel makkelijker kunnen als Volvo er waarde aan zou hechten.
Mijn ritten in mijn vader zijn V60 PIH:
336 ritten
4379 km
52 km/u
2,08 l/100km*
12 kWh/100km
196 Wh/km bij elek. ritten
76 gram CO2 per km (zonne energie)
*Exclusief verbruik standkachel, deze wordt niet tot nauwelijks door mij gebruikt voor of tijdens het rijden. Stoelverwarming is vele malen efficienter en in mijn beleving ook effectiever.
Gebruikersavatar
Tukker999
4th Gear member
Berichten: 786
Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48

@CO2clean
Daar steekt mijn 3,57 en 15,06 maar pover bij af.
Misschien zit er te veel wrijving in de aandrijflijn.
Mijn V60 is toch al een maandagauto.
Dit kan er ook nog wel bij. :D
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
CO2clean
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 23.02.2015 - 13:22

Haha, komt vast goed. Het maakt ook veel uit hoe je rijdt maar vooral ook hoe je kunt rijden. Ik rijd veel korte stukken in bebouwde kom, dan is het relatief makkelijk om "zuinig" te rijden. Bovendien heb ik er een sport van gemaakt en houd ik voor het hele gezin bij wie er het zuinigst rijdt. Zo houdt ik mijn vader ook scherp :)
Mijn ritten in mijn vader zijn V60 PIH:
336 ritten
4379 km
52 km/u
2,08 l/100km*
12 kWh/100km
196 Wh/km bij elek. ritten
76 gram CO2 per km (zonne energie)
*Exclusief verbruik standkachel, deze wordt niet tot nauwelijks door mij gebruikt voor of tijdens het rijden. Stoelverwarming is vele malen efficienter en in mijn beleving ook effectiever.
vaudi
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33

Door het koude weer loopt de actie radius stevig terug. Maar heb vandaag nog net 40km op een lading kunnen halen.
Maar dan moet ik wel erg mijn best doen. Met normaal rijden kom ik aan 35km. Vaak maak ik er een sport van.
CO2clean
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 23.02.2015 - 13:22

@ vaudi: kun je aangeven hoeveel kWh je dan uit de batterij weet te halen? Ben wel benieuwd namelijk ter vergelijking. Wij halen zo'n 7-7.5 kWh uit de batterij. 35 is ook bij ons te halen, 40 ook wel maar dan is het veel rijden in bebouwde kom.
Laatst gewijzigd door CO2clean op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn ritten in mijn vader zijn V60 PIH:
336 ritten
4379 km
52 km/u
2,08 l/100km*
12 kWh/100km
196 Wh/km bij elek. ritten
76 gram CO2 per km (zonne energie)
*Exclusief verbruik standkachel, deze wordt niet tot nauwelijks door mij gebruikt voor of tijdens het rijden. Stoelverwarming is vele malen efficienter en in mijn beleving ook effectiever.
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5300
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Ik kom met de xc duidelijk minder ver dan de v60 28 km max en maar 6 kwh uit de batterij zal het eens in de gaten gaan houden

Neem aan dat jullie ook heg geregenereerde van het verbruikte aftrekken? Of ontstaat daar het verschil
volvosan
3rd Gear member
Berichten: 298
Lid geworden op: 30.01.2013 - 12:25

CO2clean schreef: Haha, komt vast goed. Het maakt ook veel uit hoe je rijdt maar vooral ook hoe je kunt rijden. Ik rijd veel korte stukken in bebouwde kom, dan is het relatief makkelijk om "zuinig" te rijden. Bovendien heb ik er een sport van gemaakt en houd ik voor het hele gezin bij wie er het zuinigst rijdt. Zo houdt ik mijn vader ook scherp :)
Ben wel benieuwd hoe jij de bandenslijtage ervaart in geval van veel elektrisch rijden. Ik rij voornamelijk elektrisch en de slijtage op de achterbanden (19 inch Michelin PSS, van nieuw naar 1.8/3.0mm in 18.000 km) vind ik ongewoon hoog ; ervaringen op het forum verschillen nogal, maar omdat jij ook veel korte stukken rijdt ben ik daar wel even nieuwsgierig naar.
MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid
CO2clean
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 23.02.2015 - 13:22

@NielsPHEV: De XC90 heeft ook een kleinere batterij in een grotere auto. Ik had niet verwacht dat je onder gelijke omstandigheden even ver zou komen met de XC90 als met de V60. De V60 heeft een 11.2 kWh batterij en de XC90 9.2kWh en daarvan is uiteraard een deel niet beschikbaar. Volvo geeft een elektrische actieradius van 50km voor de V60 en 40km voor de XC90.

@Volvosan: ik zal het mijn vader eens vragen. Maar ik heb geen rare verhalen gehoord in de 2 jaar dat we de auto hebben. Waar ik inmiddels wel achter ben is dat je bij het nemen van een drempel (en ook wel eens in scherpe bochten) niet meteen vol elektrisch vermogen moet geven. Dan brand een lampje heel kort op om aan te geven dat wiel(en) geen/weinig grip hebben.
Laatst gewijzigd door CO2clean op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn ritten in mijn vader zijn V60 PIH:
336 ritten
4379 km
52 km/u
2,08 l/100km*
12 kWh/100km
196 Wh/km bij elek. ritten
76 gram CO2 per km (zonne energie)
*Exclusief verbruik standkachel, deze wordt niet tot nauwelijks door mij gebruikt voor of tijdens het rijden. Stoelverwarming is vele malen efficienter en in mijn beleving ook effectiever.
Gebruikersavatar
Millimetervreter.
5th Gear member
Berichten: 1339
Lid geworden op: 21.02.2015 - 12:59
Locatie: Oegstgeest

Waar zien jullie hoeveel kwh je uit de batterij haalt?
Werk maakt soms meer kapot, dan drank goed kan maken
Lakfluisteraar.
V60 PIH MY2016, Onyx black, R-design, Hybrid Technology Line, Intellisafe Proline, DAB+,getint glas, zilverkleurig roofrails, side scuffs
CO2clean
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 23.02.2015 - 13:22

Dit kun je in de app aflezen na elke rit. Moet je wel rijlogboek activeren.
Mijn ritten in mijn vader zijn V60 PIH:
336 ritten
4379 km
52 km/u
2,08 l/100km*
12 kWh/100km
196 Wh/km bij elek. ritten
76 gram CO2 per km (zonne energie)
*Exclusief verbruik standkachel, deze wordt niet tot nauwelijks door mij gebruikt voor of tijdens het rijden. Stoelverwarming is vele malen efficienter en in mijn beleving ook effectiever.
Gebruikersavatar
Millimetervreter.
5th Gear member
Berichten: 1339
Lid geworden op: 21.02.2015 - 12:59
Locatie: Oegstgeest

Thanks!
Werk maakt soms meer kapot, dan drank goed kan maken
Lakfluisteraar.
V60 PIH MY2016, Onyx black, R-design, Hybrid Technology Line, Intellisafe Proline, DAB+,getint glas, zilverkleurig roofrails, side scuffs
vaudi
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33

CO2clean schreef: @ vaudi: kun je aangeven hoeveel kWh je dan uit de batterij weet te halen? Ben wel benieuwd namelijk ter vergelijking. Wij halen zo'n 7-7.5 kWh uit de batterij. 35 is ook bij ons te halen, 40 ook wel maar dan is het veel rijden in bebouwde kom.
Ik heb geen VOC, ook geen volvo app op de telefoon. Dus dat kan ik niet zien.
Wel weet ik dat een volle oplading 10,5 kWh bedraagt.

Dus jullie laden na de accu "leeg"te rijden ook minder dan 8 kWh?
CO2clean
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 23.02.2015 - 13:22

Nee het laden kost wat meer energie, omdat er een laadverlies is. Hoeveel dit precies is weet ik niet, maar het ligt rond de 20%. Volgens de app kunnen wij zo'n 7-7.5 energie uit de batterij halen van de totale capaciteit van 11.2. Ik vind dat eerlijk gezegd een erg grote marge van Volvo.
Mijn ritten in mijn vader zijn V60 PIH:
336 ritten
4379 km
52 km/u
2,08 l/100km*
12 kWh/100km
196 Wh/km bij elek. ritten
76 gram CO2 per km (zonne energie)
*Exclusief verbruik standkachel, deze wordt niet tot nauwelijks door mij gebruikt voor of tijdens het rijden. Stoelverwarming is vele malen efficienter en in mijn beleving ook effectiever.
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

volvosan schreef:
CO2clean schreef: Haha, komt vast goed. Het maakt ook veel uit hoe je rijdt maar vooral ook hoe je kunt rijden. Ik rijd veel korte stukken in bebouwde kom, dan is het relatief makkelijk om "zuinig" te rijden. Bovendien heb ik er een sport van gemaakt en houd ik voor het hele gezin bij wie er het zuinigst rijdt. Zo houdt ik mijn vader ook scherp :)
Ben wel benieuwd hoe jij de bandenslijtage ervaart in geval van veel elektrisch rijden. Ik rij voornamelijk elektrisch en de slijtage op de achterbanden (19 inch Michelin PSS, van nieuw naar 1.8/3.0mm in 18.000 km) vind ik ongewoon hoog ; ervaringen op het forum verschillen nogal, maar omdat jij ook veel korte stukken rijdt ben ik daar wel even nieuwsgierig naar.
Met de Dunlop SportMAXX had ik ook veel bandenslijtage. Ik rij ook veel electrisch in de stad en daarnaast de langere ritten op de snelweg. Na bijna 25k zaten de 18 inch banden op de slijtindicatoren... Met de Michelin Premacy lijkt het beter.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

vaudi schreef:
CO2clean schreef: @ vaudi: kun je aangeven hoeveel kWh je dan uit de batterij weet te halen? Ben wel benieuwd namelijk ter vergelijking. Wij halen zo'n 7-7.5 kWh uit de batterij. 35 is ook bij ons te halen, 40 ook wel maar dan is het veel rijden in bebouwde kom.
Ik heb geen VOC, ook geen volvo app op de telefoon. Dus dat kan ik niet zien.
Wel weet ik dat een volle oplading 10,5 kWh bedraagt.

Dus jullie laden na de accu "leeg"te rijden ook minder dan 8 kWh?
Ik laad maximaal ongeveer 8,5 / 9 kWh bij 6A à 8A.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
volvosan
3rd Gear member
Berichten: 298
Lid geworden op: 30.01.2013 - 12:25

RoaldH schreef:
volvosan schreef:
CO2clean schreef: Haha, komt vast goed. Het maakt ook veel uit hoe je rijdt maar vooral ook hoe je kunt rijden. Ik rijd veel korte stukken in bebouwde kom, dan is het relatief makkelijk om "zuinig" te rijden. Bovendien heb ik er een sport van gemaakt en houd ik voor het hele gezin bij wie er het zuinigst rijdt. Zo houdt ik mijn vader ook scherp :)
Ben wel benieuwd hoe jij de bandenslijtage ervaart in geval van veel elektrisch rijden. Ik rij voornamelijk elektrisch en de slijtage op de achterbanden (19 inch Michelin PSS, van nieuw naar 1.8/3.0mm in 18.000 km) vind ik ongewoon hoog ; ervaringen op het forum verschillen nogal, maar omdat jij ook veel korte stukken rijdt ben ik daar wel even nieuwsgierig naar.
Met de Dunlop SportMAXX had ik ook veel bandenslijtage. Ik rij ook veel electrisch in de stad en daarnaast de langere ritten op de snelweg. Na bijna 25k zaten de 18 inch banden op de slijtindicatoren... Met de Michelin Premacy lijkt het beter.
Ik ga idd maar s een andere band proberen hierna ; ben altijd erg tevreden over Michelin, maar deze slijten mij iets te hard op deze auto. Primacy is er volgens mij niet in 19 inch extra load, dus zal wat anders proberen. Kom ik mss toch weer uit op die (door mij) verfoeide conti's <_<
MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid
volvosan
3rd Gear member
Berichten: 298
Lid geworden op: 30.01.2013 - 12:25

Verbruik uit accu (consumptie-/-generatie) ligt bij mij ook rond de 7-7,5 gemiddeld, met een uitschieter naar 8,2 max.
MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid
vaudi
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33

Die Primicy komen er bij mij niet meer op. 25k bij veel elektrisch en rustige rijstijl. Komt ook doordat volvo erg veel toespoor achter voorschrijft. We zullen die binnenkort eens bijstellen.
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”