Van B19 naar B23

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
RBR
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 12.01.2014 - 17:01

Momenteel heb ik een 240 met een B19A blok, deze wil ik wat meer vermogen gaan geven.
Nu heb ik een B23E blok gevonden, maar het blijkt dat deze een ander vliegwiel hebben (t.o.v. B230) en bij dit exemplaar ontbreekt deze.

Kan ik een B23 blok in plaats van mijn B19 hangen met daarbij gebruik te maken van het vliegwiel+koppeling van mijn B19?
S60 T5 2001 350pk (RS350)
850 T5-R 1995
M&M
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 31.08.2008 - 12:00
Locatie: Haarlemmermeer

Volgens mij staat er op het Volvo700 forum nog een B23ET te koop, Heb je nog iets meer vermogen :)
Volvo
Huidig:C30 sport, C70 T5

(Volvo) Historie model: 343, 340, 960, 940 Turbo, 740 GLE 84 (B23E)

overig wagenpark
Landrover Serie III 109 (Laro, bijna 40 jaar) en een Opel Ampera-e
RBR
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 12.01.2014 - 17:01

M&M schreef: Volgens mij staat er op het Volvo700 forum nog een B23ET te koop, Heb je nog iets meer vermogen :)
Heb ook nagedacht om er een turboblok in te gooien, maar heb nu carburateurs en ombouwen naar injectie is dan weer een stapje verder..
Mijn plan is ook om de B23E om te gaan bouwen naar carburateurs.

En echt veel vermogen hoef ik ook niet te hebben, maar die 90pk (of wat er nog van over is) die ik nu heb is wel een beetje ondermaats. Dan is de 140pk van een B23 (1983) wel een mooie verbetering.
S60 T5 2001 350pk (RS350)
850 T5-R 1995
M&M
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 31.08.2008 - 12:00
Locatie: Haarlemmermeer

B23ET heeft een computer en de B23E niet, dus dat is wel makkelijker. De injectie is niet zo ingewikkeld volgens mij om om te zetten. Alleen de K-jet blijft een vak apart.

B23e is een vlotte motor, niet zuinig maar wel 133 pk.

Over het vliegwiel durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar volgens mij moet dat wel passen. In de onderdelenlijst worden ze vaak samen genoemd de motor types. De B230 is dan weer net anders (o.a. verdeler verplaatst).
Volvo
Huidig:C30 sport, C70 T5

(Volvo) Historie model: 343, 340, 960, 940 Turbo, 740 GLE 84 (B23E)

overig wagenpark
Landrover Serie III 109 (Laro, bijna 40 jaar) en een Opel Ampera-e
RBR
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 12.01.2014 - 17:01

M&M schreef: B23ET heeft een computer en de B23E niet, dus dat is wel makkelijker. De injectie is niet zo ingewikkeld volgens mij om om te zetten. Alleen de K-jet blijft een vak apart.

B23e is een vlotte motor, niet zuinig maar wel 133 pk.

Over het vliegwiel durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar volgens mij moet dat wel passen. In de onderdelenlijst worden ze vaak samen genoemd de motor types. De B230 is dan weer net anders (o.a. verdeler verplaatst).
Die injectie gaat er af en er komen carburateurs op. Wou eigenlijk de B19 een beetje gaan 'tunen' maar ik kwam een B23 tegen op mijn pad. Dat lijkt mij een betere basis om mee te beginnen mits het omwisselen van de motoren goed te doen is.

Mijn zelf gevonden info zegt ook dat een B19 en B23 uitwisselbaar moeten zijn. Een B230 schijnt weer net iets anders te zijn qua vliegwiel en dat zou dan weer niet passen. Op internet staat weinig geschreven over de B19, vandaar dat het lastig was om te bepalen of deze onderdelen deelt met de B23 of B230.
Wel kwam ik dit tegen, wat bovenstaand verhaal bevestigd:

http://www.vlvworld.com/indexframe.html?engspecs.html
S60 T5 2001 350pk (RS350)
850 T5-R 1995
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”