Goeiedag,
Ik ben van plan om een 3 inch downpipe zonder katalysator op maat te laten maken voor miin Volvo S40 T4 uit 1999. Nu is mijn vraag. Moet ik hem dan ook direct laten chippen? Heb eens gehoord dat dat moest, maar weet het niet zeker. Graag ook de reden geven waarom wel of waarom niet. Misschien dat het van belang is dat ik al een JT Superflow 3 inch catback eronder heb hangen. Als de downpipe er dus onder zou komen, is de hele uitlaat lijn 3 inch.
Groetjes
grotere downpipe, chippen nodig???
-
- 2nd Gear member
Laatst gewijzigd door Aesthetics op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- LtStone
- 4th Gear member
Heyla Aesthetics, downpipe is altijd smullen. zal de rijervaring zeker vergroten en roest minder snel dan orig dus enkel voordelen.
Ik kan niet echt een welles nietes voor je opschrijven, maar dat je per se MOET chippen als je een uitlaat er onder schroeft is natuurlijk onzin, immers het kan separaat van elkaar functioneren namelijk. Zal chippen de bijdrage versterken JA dat zeker. Is het zo dat de "bijdrage" van de pijp teniet wordt gedaan door het ontbreken van enhanced motormanagement, natuurlijk niet. Het motormanagement zal wel blij zijn hiermee
.
Als ik toch aan het adviseren ben ga liever direct (ook?) (in plaats van?) voor een stage 1, dwz zorg dat je basis hardware goed is.
1) Pijp goed bezig,
2) ga dan eerder voor een set betere flow buizen,
3) een beter luchtinlaatsysteem (de bekende openlucht filter),
4) low profile wielen (18 inch met Y en liefts Z categorie banden,
5) verlagingsset -minder windweerstand dus meer snelheid, stuurgedrag voor de "race-ervaring" en benzine besparing enz
*Kwijl* zo ff op adem kome .....
Ik kan niet echt een welles nietes voor je opschrijven, maar dat je per se MOET chippen als je een uitlaat er onder schroeft is natuurlijk onzin, immers het kan separaat van elkaar functioneren namelijk. Zal chippen de bijdrage versterken JA dat zeker. Is het zo dat de "bijdrage" van de pijp teniet wordt gedaan door het ontbreken van enhanced motormanagement, natuurlijk niet. Het motormanagement zal wel blij zijn hiermee

Als ik toch aan het adviseren ben ga liever direct (ook?) (in plaats van?) voor een stage 1, dwz zorg dat je basis hardware goed is.
1) Pijp goed bezig,
2) ga dan eerder voor een set betere flow buizen,
3) een beter luchtinlaatsysteem (de bekende openlucht filter),
4) low profile wielen (18 inch met Y en liefts Z categorie banden,
5) verlagingsset -minder windweerstand dus meer snelheid, stuurgedrag voor de "race-ervaring" en benzine besparing enz
*Kwijl* zo ff op adem kome .....

V40 T4 2001 zwart
S60 T5 2003 zwart
S60 T5 2003 zwart
- ijsga
- 5th Gear member
Vergeet bij de Stage 0 ook je remmen niet. Zorg er voor dat alles op en top is voordat je meer vermogen eruit gaat persen 

V50 2.4 Geartronic, Edition 1, MY08. 17" Spartacus zomer / 17" Serapis winter. 178.500 km.
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
-
- 2nd Gear member
LtStone: Wanneer de 3 inch downpipe eronder zit ga ik sparen voor het chippen, maar ik wil ook graag dikke 17 of 18 inch lichtmetalen velgen. Ook wil ik de auto verlagen, maar een schroefset is duur. Zijn verlagings veren een goeie optie?
Een openluchtfilter heb ik al. That turbo sound yoo
Een openluchtfilter heb ik al. That turbo sound yoo
Laatst gewijzigd door Aesthetics op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- 2nd Gear member
Wat bedoel je precies met die betere set flow buizen? Welke buizen etc bedoel je?
Wat moet allemaal aangepast worden voor stage 1? En hoeveel pk en nm koppel gaat dat winnen?
Ijsga: Dat komt goed. Wanneer ik echt ga merken dat de remmerij moet worden aangepak, doe ik dat.
Heb nog even een vraag voor jullie. Als het zover is ga ik de downpipe zonder katalysator op maat laten maken. Dan gaat uiteraard het motormanagment lampje branden vanwege het feit dat de lambasonde mist. Kan dit kwaad? Of kan ik hier zonder problemen mee door rijden
Wat moet allemaal aangepast worden voor stage 1? En hoeveel pk en nm koppel gaat dat winnen?
Ijsga: Dat komt goed. Wanneer ik echt ga merken dat de remmerij moet worden aangepak, doe ik dat.
Heb nog even een vraag voor jullie. Als het zover is ga ik de downpipe zonder katalysator op maat laten maken. Dan gaat uiteraard het motormanagment lampje branden vanwege het feit dat de lambasonde mist. Kan dit kwaad? Of kan ik hier zonder problemen mee door rijden
- StephanD
- 2nd Gear member
Met zo'n downpipe spoelt de turbo sneller op doordat er minder tegendruk is.
Zonder aanpassen van de software kan je kortstondig een piek in de turbodruk krijgen bij gas geven.
Het motormanagement van deze auto kan dat niet zelf compenseren.
Of aanpassen software echt moet voor een auto waarvan de software nog standaard is vraag ik me af.
Als ie al stage 1 getuned was (alleen software) is het veiliger om de software door stage 2 te vervangen, omdat de druk dan al hoger is.
Misschien dat na montage van de downpipe zonder aangepaste software het motormanagement lampje brand.
Zonder aanpassen van de software kan je kortstondig een piek in de turbodruk krijgen bij gas geven.
Het motormanagement van deze auto kan dat niet zelf compenseren.
Of aanpassen software echt moet voor een auto waarvan de software nog standaard is vraag ik me af.
Als ie al stage 1 getuned was (alleen software) is het veiliger om de software door stage 2 te vervangen, omdat de druk dan al hoger is.
Misschien dat na montage van de downpipe zonder aangepaste software het motormanagement lampje brand.
343 DL aut - > 360GLT 2.3 - > V40 2.0T4 Prestige MTE stage 2 Ferrita dp
Volvo V70 T5 '07 Summum Four-C MTE stage 2 Ferrita dp
Volvo V70 T5 '07 Summum Four-C MTE stage 2 Ferrita dp
-
- 2nd Gear member
Auto is nog nooit getuned geweest. Het lampje gaat zowieso branden ja denk ik. Maar kan dat kwaad? Gaat die raar rijden? Of rijdt die gewoon normaal?
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
Een grotere downpipe zorgt voor een betere uitstroom van de uitlaatgassen. En dat komt door minder tegendruk. Op zich mooi maar je moet je realiseren dat de software is geschreven op basis van veel parameters.
Als de lucht sneller uit je uitlaat is kun je ook meer lucht toevoeren aan je motor. Maar de software weet helemaal niet dat je een snellere uitlaat hebt dus die zal geen extra brandstof inspuiten. Resultaat is een armer lopende motor die minder presteert in plaats van meer. Software aanpassen is dus nodig.
Als de lucht sneller uit je uitlaat is kun je ook meer lucht toevoeren aan je motor. Maar de software weet helemaal niet dat je een snellere uitlaat hebt dus die zal geen extra brandstof inspuiten. Resultaat is een armer lopende motor die minder presteert in plaats van meer. Software aanpassen is dus nodig.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]