Goedemiddag,
Van de week iemand ingehuurd door Nuon langs gehad.Uitslag: de buitencontacten werken niet goed (onvoldoende aarde), daarom moet ik vanaf een ander contact laden, met max 6A.
Heeft iemand ervaring met laden op 6A? Duurt wrsch een 2,5 keer langer dan 16A denk ik, maar pikt de XC90 dat gewoon?
Zit net even te zoeken op internet:
Watt = Ampere x Volt <->
Watt = 6 x 220 = 1320
Meen me te herinneren dat er 11000 in kan, dan dus 8 uur laden?!
Groet!
XC90 - Ervaring laden - 6A (Nav Volvo / NUON laadcheck)
- mwattel
- 2nd Gear member
- Berichten: 120
- Lid geworden op: 17.03.2007 - 13:31
- Locatie: Maassluis
XC90 is 9,2kw = dus gedeeld door 1,32 = 7 uur laden
maar waarom geen laadunit aanleggen? dan kun je met 3,6kw laden en duurt het dus maar 2,5 uur
maar waarom geen laadunit aanleggen? dan kun je met 3,6kw laden en duurt het dus maar 2,5 uur
XC90 T8 AWD 2025 - Ultra Dark - Luchtvering - Polestar - Bower Wilkins - Williams Ceramic coating
Fiat 500e Cabrio 2023 - La Bocelli
Fiat 500e Cabrio 2023 - La Bocelli
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15305
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
Ooit had ik hier op het forum gelezen dat met een lager ampèrage laden beter was voor de accu. Wij laden altijd op 13A, omdat dit gewoon sneller gaat. Vroeger wel vaak op 6A geladen trouwens, toen was het leven nog rustig 

-
- 2nd Gear member
- Berichten: 80
- Lid geworden op: 23.02.2015 - 13:22
6A laden geeft inderdaad zo'n 6x220 = 1320W of 1,32kW. Doe je dit een uur lang, dan heb je 1,32kWh.
De batterij is weliswaar 9,2 kWh, de capaciteit die je kunt benutten is kleiner. Ik weet niet hoe het bij Volvo zit met het druppelladen, dus ik weet niet wanneer de "snelheid" van het laden minder wordt. Laden gaat namelijk niet evensnel van 0-10 als van 90-100%. Vergelijk het met het vullen van een beker met water. Het laatste stukje gaat langzamer om niet te knoeien. Voor de geinteresseerden hier nog wat info over batterijen: http://batteryuniversity.com/learn/arti ... _batteries
Wat Rsnhakan hierboven zegt klopt. Het is beter voor een batterij om langzaam op te laden en langzaam te ontladen. Evenals het beter is om niet lang op 100% of 0% te houden. Volvo heeft hier zijn eigen instellingen voor, omdat niet de gehele capaciteit van de batterij beschikbaar is. Volvo geeft helaas niet meer info hierover.
De batterij is weliswaar 9,2 kWh, de capaciteit die je kunt benutten is kleiner. Ik weet niet hoe het bij Volvo zit met het druppelladen, dus ik weet niet wanneer de "snelheid" van het laden minder wordt. Laden gaat namelijk niet evensnel van 0-10 als van 90-100%. Vergelijk het met het vullen van een beker met water. Het laatste stukje gaat langzamer om niet te knoeien. Voor de geinteresseerden hier nog wat info over batterijen: http://batteryuniversity.com/learn/arti ... _batteries
Wat Rsnhakan hierboven zegt klopt. Het is beter voor een batterij om langzaam op te laden en langzaam te ontladen. Evenals het beter is om niet lang op 100% of 0% te houden. Volvo heeft hier zijn eigen instellingen voor, omdat niet de gehele capaciteit van de batterij beschikbaar is. Volvo geeft helaas niet meer info hierover.
Laatst gewijzigd door CO2clean op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Mijn ritten in mijn vader zijn V60 PIH:
336 ritten
4379 km
52 km/u
2,08 l/100km*
12 kWh/100km
196 Wh/km bij elek. ritten
76 gram CO2 per km (zonne energie)
*Exclusief verbruik standkachel, deze wordt niet tot nauwelijks door mij gebruikt voor of tijdens het rijden. Stoelverwarming is vele malen efficienter en in mijn beleving ook effectiever.
336 ritten
4379 km
52 km/u
2,08 l/100km*
12 kWh/100km
196 Wh/km bij elek. ritten
76 gram CO2 per km (zonne energie)
*Exclusief verbruik standkachel, deze wordt niet tot nauwelijks door mij gebruikt voor of tijdens het rijden. Stoelverwarming is vele malen efficienter en in mijn beleving ook effectiever.
- Conradi
- 3rd Gear member
- Berichten: 427
- Lid geworden op: 29.12.2014 - 22:25
Toch maar even in het manual gekeken: Bij 6A is de laadtijd 6 uur, bij 10A is dat 3,5 uur en bij 13A nog 2,5 uur. Howel technisch een Li-ion accu helmaal ontladen mag worden, houdt Volvo altijd een restlading aan, vandaar het tijdsverschil met de theoretische benadering. Let er wel op dat extra stroom afname, bv voor preconditioning, de laadtijd verlengt.
Dan nog iets over laadstroom. Batterijen/accu's heb je in heel veel soorten die allemaal anders geladen en ontladen kunnen worden. Een Li-ion accu zoals die in de T8 zit mag je met grote stroom laden, dus de 13A kan geen kwaad. Belangrijk is wel dat de accu niet overladen wordt, maar gelukkig regelt de T8 dat zelf. In mijn lader zit een stroommeter en aan het einde van de cyclus zie je de stroom in stappen afnemen van 13A, naar uiteindelijk 0,5A.
Dan nog iets over laadstroom. Batterijen/accu's heb je in heel veel soorten die allemaal anders geladen en ontladen kunnen worden. Een Li-ion accu zoals die in de T8 zit mag je met grote stroom laden, dus de 13A kan geen kwaad. Belangrijk is wel dat de accu niet overladen wordt, maar gelukkig regelt de T8 dat zelf. In mijn lader zit een stroommeter en aan het einde van de cyclus zie je de stroom in stappen afnemen van 13A, naar uiteindelijk 0,5A.
2000 XC70 D5
2005 XC90 D5 H6 Elite
2010 XC90 D5 H6 Summum
2016 XC90 T8 Inscription
2005 XC90 D5 H6 Elite
2010 XC90 D5 H6 Summum
2016 XC90 T8 Inscription
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 80
- Lid geworden op: 23.02.2015 - 13:22
Een li-ion batterij mag je inderdaad geheel ontladen, als je direct aansluitend hem weer (deels) oplaadt. Langere tijd geheel ontladen (hier heeft Volvo een bescherming voor ingebouwd) is bijzonder slecht voor een batterij en resulteert heel snel in verloren capaciteit.
Laatst gewijzigd door CO2clean op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Mijn ritten in mijn vader zijn V60 PIH:
336 ritten
4379 km
52 km/u
2,08 l/100km*
12 kWh/100km
196 Wh/km bij elek. ritten
76 gram CO2 per km (zonne energie)
*Exclusief verbruik standkachel, deze wordt niet tot nauwelijks door mij gebruikt voor of tijdens het rijden. Stoelverwarming is vele malen efficienter en in mijn beleving ook effectiever.
336 ritten
4379 km
52 km/u
2,08 l/100km*
12 kWh/100km
196 Wh/km bij elek. ritten
76 gram CO2 per km (zonne energie)
*Exclusief verbruik standkachel, deze wordt niet tot nauwelijks door mij gebruikt voor of tijdens het rijden. Stoelverwarming is vele malen efficienter en in mijn beleving ook effectiever.