Foutmelding

De opvolger van P1800 en 480
Plaats reactie
Mr Wim
1st Gear member

Beste Allemaal,

Sinds vorige week de volgende foutmelding van de C30 boordcomputer. "Koplamp defect onderhoud nodig".
De verlichting kent 4 standen.
1. 0
2. stadslicht
3. dimlicht
4. A

De LED, Xenon, dim en stadslichten werken allen naar behoren. Alleen de 'xenon meesturing' in stand A lijkt niet te werken.
De foutmelding verschijnt ook alleen in de A (auto stand).

Wie kent dit probleem of heeft dit zelf ervaren?
http://www.autoweek.nl/autoreview/34667 ... -r-edition

W.
C30 D2 + R-edition + Luxury Line + bodykit MY2013 in Sapphire Black
C30BlackStone
4th Gear member

Volgens mij schets je dat de adaptieve functie van de xenon verlichting defect is, dus de melding klopt wel. Ik heb dezelfde features in mijn C30 dus zal de bedrading eens checken.....
Laatst gewijzigd door C30BlackStone op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
| Volvo S80 D5 | Volvo V70 2.5T | Volvo C30 1.6D | Volvo V70 2.4 | Volvo C30 D5 | Volvo S80 D5 | Volvo C30 2.0D | Volvo V40 D4 | Volvo V70 2.5 | Volvo S80 D5 | Volvo C30 D2 R-Design | Volvo S80 3.2 Kinetic | Volvo V70 D2 (VEA) Dynamic | Volvo V90 Inscrip Metallic D4 Full Option | Volvo S90 D3 Momentum | Volvo S60 T6 (8) Summum Red | Volvo S90 T5 Inscr | Volvo XC40 Recharge ER Ultra 2024 | Volvo EX30 Ultra ER | Volvo EX40 Ultra | Volvo EX30 Ultra Performance Pine Crystal White |
Mr Wim
1st Gear member

@C30BlackStone: Klopt (Active Bending Lights, ABL). Zodra de foutmelding verschijnt knippert de led bij A.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Mr Wim op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Mr Wim
1st Gear member

Iemand anders een idee?
robert31
2nd Gear member

Sorry.
Ik begrijp de vraag niet. Ik dacht dat je probleem opgelost was doordat je gevonden had dat de bedrading doorgeschuurd was of heb ik dat verkeerd begrepen?
Grt Rob
Mr Wim
1st Gear member

@robert31: Nee helaas. Ik hoop eigenlijk op iemand die het zelfde probleem heeft ervaren of er iets over weet zodat ik duidelijk naar de dealer kan communiceren.
De link heb ik toegevoegd om aan te geven niet in de situatie terecht te willen komen dat de dealer het niet weet en mij de hoofdprijs rekent....
Dat had ik even moeten verduidelijken, mijn excuses.

Het probleem bestaat nog steeds. Ik heb deze week de verschillende standen geprobeerd en de conclusie blijft gelijk.
Alle lichten (LED, Xenon, dim en stadslichten) werken naar behoren. Alleen de 'Active Bending' (stand A) lijkt niet te werken.

De foutmelding "Koplamp defect onderhoud nodig" verschijnt alleen in stand A. Zodra de foutmelding verschijnt knippert de led bij A.
Laatst gewijzigd door Mr Wim op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
robert31
2nd Gear member

Duidelijke uitleg Wim,
Heb je zelf wat kunnen nalopen of doe je er zelf geen werk aan? Garantie?
Valt er iets aan uit te lezen? Of is dat al gebeurd?
Heb je misschien al gezocht op vergelijkbare Volvo modellen met ditzelfde probleem?
Grt Rob
Mr Wim
1st Gear member

Hoi Rob, Ik heb geen idee waar ik zou moeten beginnen... Garantie is (helaas) maar 2 jaar bij Volvo en deze auto is 3,5.
Uitlezen is nog niet gebeurd. Daarvoor moet ik naar de dealer.... (vandaar dit bericht op het forum)
Nee, het enige wat ik heb kunnen vinden is het artikel in de genoemde link. Wel wat zaken over ABL maar niet mbt de C30.
robert31
2nd Gear member

Hallo Wim,
Het vervelende met dit soort klachten is idd vaak de tijd. Zelf doe ik over het algemeen vrij veel aan mn auto's. De C30 heeft nog een paar maanden garantie.
Na een kapotte nokkenasversteller en een losse kabel van de stoel gelukkig nog niks gehad. Zelf heb ik een redelijk uitgebreid uitleesapparaat, maar ik weet niet of deze zover in het menu kan.
Weet niet of je in de buurt van Spijkenisse woont...
Mr Wim
1st Gear member

Hoi Rob,

Ik laat alle reparaties eigenlijk altijd door de Volvo dealer uitvoeren. Kan zelf niet veel met auto's.
Aan deze C30 heb ik tot nu toe gelukkig ook nog geen mankementen gehad. Dit is het eerste 'probleem'.
Het punt hier is dat ik (misschien onterecht) bang voor het geschetste scenario en voor hoge kosten kom te staan doordat de dealer het 123 niet weet...

Ik kom uit de buurt van Leiden.
Jers3n
5th Gear member

Als je (vaste) klant bent bij de dealer (Leiderdorp?) kun je daar toch even informeren of je even langs kan komen voor een diagnose/uitlezen? Bij mij doet de dealer (die ook het onderhoud doet) daar nooit moeilijk over, en wordt het uitlezen/diagnose stellen als service verricht (klaar terwijl u wacht of meekijkt) en dus ook niet in rekening gebracht.

Als de diagnose bekent is, kunnen ze vast een prijsopgaaf voor reparatie geven en kun je zelf altijd nog elders informeren of het goedkoper kan. Maar zonder diagnose blijft het m.i. gissen en is het voor het zelfde geld een los contact of kapotte zekering oid.

Met VIDA (Volvo software) kan de meestuurfunctie (bij stilstand) in ieder geval gekalibreerd cq. getest worden.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Mr Wim
1st Gear member

Beste Jers3n,

Uiteindelijk zal de dealer het toch kunnen repareren en zonder diagnose blijft het inderdaad gissen. Dat is het punt niet.

De strekking van mijn vraag is om er achter te komen of er eventueel mede Volvo bezitters zijn die een soortgelijk probleem hebben gehad en wat in hun geval het euvel bleek (of natuurlijk iemand die verstand heeft van deze materie).

Het zou mij namelijk niet verbazen als dezelfde techniek gebruikt wordt in verschillende modellen én dan lijkt het me sterk als ik de enige ben die dit probleem heeft.
Gek genoeg kom ik na wat online speurwerk niet veel tegen mbt dit probleem, dwz anders dan oa de genoemde Autoweek review (zie link in eerdere post) waar ik niet zo blij van word.

Natuurlijk zegt dat niks over de aard mijn probleem maar wel iets over de kennelijke complexiteit van de xenon/ABL en/of de onkunde van de dealer. Met name het laatste is iets wat ik niet graag vertaald wil zien in een hoge factuur...
robert31
2nd Gear member

Blijkbaar komt het dus weinig voor of de dealers komen er niet meteen voor uit.
Ik had zelf een probleem met de nokkenasversteller. Bij navraag bij de dealer was het antwoord dat het een weinig voorkomend euvel is, totdat ik de chef monteur sprak en als antwoord kreeg:
Oh dat komt wel vaker voor hoor!!
Misschien deze vraag neerleggen op het Volvo forum bij een algemene vraag en niet specifiek C30?
Grt Rob
Mr Wim
1st Gear member

@robert31: Goed idee.
@moderator: is er mogelijkheid deze discussie te verplaatsen naar het algemene onderdeel van het forum?

Update:

Gisteren de situatie in het donker opnieuw bekeken in stand A. Xenons gaan automatisch aan en de ABL functioneert naar behoren. De foutmelding verschijnt na 25 minuten rijden uit het niets. De xenons blijven aan, de ABL stopt met functioneren. LED-indicator bij A knippert.

NB. Na iedere herstart van de motor verdwijnt de melding.

Vandaag in stand A gereden bij daglicht zodat automatisch de LED's aangaan. Overdag (bij dagrij LED) verschijnt de foutmelding niet in stand A. De switch van LED naar xenon werkt naar behoren.

Auto vanmiddag weggezet met verlichting in stand A. Vanavond in donker 30 minuten in stand A gereden. Verlichting wisselt automatisch van LED naar Xenon. Totaal geen foutmelding gekregen...
Ook vochtig weer lijkt geen verschil te maken.
klundert
Starter

Goede morgen,

Heb het zelfde verhaal.
Alleen heb het idee dat het nog niet zover is als bij Wim.
Soms komt de fout melding gelijk op, dan dagen niks.
Alles wekt gewoon.
Heb het idee dat het komt bij het opstarten en het op/neer verstellen van de lampen als ze aangezet worden.
Als start in de niet auto stand, geen problem.
Van het weekend eens kijken naar het beweeg mechanism als je er bij kan?
Mr Wim
1st Gear member

@klundert: Vandaag inderdaad gezien dat (bij donker = xenon) in stand A de 'lampinstelling' opeens (iets) naar beneden viel. Dit betreft beide lampen simultaan heb ik het idee. Hierna verscheen direct de foutmelding... De hoogte instelling heeft er - zoals jij denkt - dus inderdaad iets mee te maken.
Laatst gewijzigd door Mr Wim op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “C30”