Bonk in vooras

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
Michiel2
Starter

Ik heb een vraag/probleem. Ik heb net een volvo v40 gekocht. Prima auto, 240 duizend op de teller, echter 1 probleem.
Als ik rond de 35 km per uur rijd (rechtdoor) hoor ik een bonk, en voel je een trilling alsof je over kinderkopjes rijd (dit echter op een vlakke weg). De bonk is ongeveer met de omloopsnelheid van het wiel te horen.
Er zit nergens een spijker oid in de band. En de bonk is ook hoorbaar als ik de koppeling ingedrukt houdt. Bij het opkrikken is er in geen van beide assen een zwaar punt te voelen en ook de remblokken lopen niet aan. Wel zit er op zowel de linker als de rechter aandrijfas 6 cm speling in de voorwaartse richting (met auto in versnelling kan het wiel 6 cm heen en weer bewogen worden, is dit veel???)

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn??
Michiel2
Starter

Ondertussen heb ik zelf al het een en ander geprobeerd wat al op het forum stond:
Zoals: -met en zonder wieldoppen rijden, geen verschil
-alle wielmoeren verder aanhalen, geen verschil
Oftewel weet iemand een andere optie?
martin2
3rd Gear member

Bonken, sissen, ratelen. Allemaal lastig beoordelen via dit medium. Ik hou het op een homokineet of een versn. bak probleem. Als het te horen is in alle versnellingen dan denk ik aan een differentieel. Iets anders is het als je recentelijk een noodstop hebt gemaakt of de auto heeft heel lang stil gestaan op dezelfde plaats dan mag je uitgaan van "vierkante banden" of wel vlakke stukken op het loopvlak.

Suc6 Martin
Michiel2
Starter

Maar is 6 cm speling nu veel of niet, ligt hier een oorzaak?
martin2
3rd Gear member

Nee die speling is normaal tot klein zelfs. Dit is alle speling tussen linker wiel en rechter wiel (dus versn bak en differentieel) bij elkaar opgeteld en dan "vermenigvuldigd" met een grotere omtrek (band dus).

MvG Martin
Michiel2
Starter

Ben nog een tijdje aan het zoeken gegaan. Bleek dat bonk weg was zodra ik het reservewiel eronder gooide. Bleek dat wiel aan de binnenzijde onregelmatig was afgesleten. Dit was volgens de garagehouder een typisch volvo probleem?? Velg band combinaties pakken niet altijd even goed uit.
Maar goed, dit wodrt dus weer een nieuw stel banden (terwijl ze nog lang niet aan vervanging toe zijn).
martin2
3rd Gear member

Ook weer opgelost dan.

MvG Martin
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”