Hoi,
ik ben dus in het bezit van zo'n maandagmorgen model ... als ik zo mijn ervaring in één woord samenvat.
Wervelklep vervangen, wiellagers vervangen, radiator vervangen ( gelukkig onder garantie ) ...
Nu was ik even slim geweest om ooit al eens mijn roetfilter uit te halen ( tegen een zware vergoeding ) maar bij een buitenlands interventie bezoek aan een volvo garage, standaard software er weer op en resultaat: mijn bak ging geen meter meer voorruit, dus hebben ze er daar een nieuwe roetfilter ingeknutseld... prijskaartje ... hoog! en standaard software er weer op.
Nu goed, dan maar weer standaard ingesteld en nieuwe roetfilter in mijn kist....
Ik had compleet vertrouwen in mijn oude standaard volvo V70 2000-nog iets, maar deze nieuwere motoren doen me twijfelen aan de volvo kwaliteit en de eisen van europa.
maar mijn vraag nu is ... zijn er nuttige tuning mogelijkheden voor deze motor om onnodige problemen te voorkomen ? Ik las al zaken ivm de ERG klep, dingen uitschrijven uit de software etc.
En wat te vermelden bij het binnenbrengen bij een officiele dealer die mss weer op de resetknop wil drukken bij een klein onderhoud.
mvg,
Steven
Motor tuning D5 - my2008 - 185pk
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2066
- Lid geworden op: 05.02.2015 - 11:27
V70 - 2001 D5 163pk verkocht met 145k aan een vriend - terug gekregen met 285K klaar voor nog een ton
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
- Thuurc
- 4th Gear member
- Berichten: 731
- Lid geworden op: 03.07.2007 - 17:10
- Locatie: Swalmen
Ellendig gebeuren zo zeg, dit hoop je inderdaad allemaal te voorkomen. Een antwoord heb ik helaas niet voor je, maar ik denk meteen aan Obbe van Volvotune. Hij is -als ik het zo lees- de expert op dit gebied. http://www.volvotune.nl/
Succes en keep us posted!
Succes en keep us posted!
Volvo S40 TD, 1999
Volvo S40 1.9D, 2000
Volvo 850R, 1996
Volvo V70R, 2003
Volvo V60 2.0T, 2011
Volvo S40 1.9D, 2000
Volvo 850R, 1996
Volvo V70R, 2003
Volvo V60 2.0T, 2011
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Als....dan.....lees de berichtgevingen op dit forum aangaande tuning, EGR en regeneratie wegschrijven en verwijderen van het roetfilter.
Kijk ook eens in mijn topic, heb op dit moment de motor kapot met 230.000 km SLECHTS!!!
Maar, roetfilter zal ook bijna dicht, in- en uitlaattraject zat ook kort voor een infarct dus alles, maar dan ook werkelijk alles gaat schoongemaakt worden. De mijne was standaard/origineel en blijft dat ook.
Kijk ook eens in mijn topic, heb op dit moment de motor kapot met 230.000 km SLECHTS!!!
Maar, roetfilter zal ook bijna dicht, in- en uitlaattraject zat ook kort voor een infarct dus alles, maar dan ook werkelijk alles gaat schoongemaakt worden. De mijne was standaard/origineel en blijft dat ook.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8446
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
De wervelklep was inderdaad een zwak punt van die motoren, en daar is een nieuw model wervelklep voor gekomen, maar wat heeft een wiellager en een radiator met een motortype te maken ?
Als je auto een 2008 model is, betekent dat dat de auto inmiddels 8 jaar oud is, om dan nu nog van een maandag morgen auto te spreken...
Na 8 jaar kan er als eens wat stuk gaan, het gedoe met het uit en weer inbouwen van het roetfiler, heeft Volvo daar ook schuld aan ?
Als je auto een 2008 model is, betekent dat dat de auto inmiddels 8 jaar oud is, om dan nu nog van een maandag morgen auto te spreken...
Na 8 jaar kan er als eens wat stuk gaan, het gedoe met het uit en weer inbouwen van het roetfiler, heeft Volvo daar ook schuld aan ?
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2066
- Lid geworden op: 05.02.2015 - 11:27
V70/2.4/2003. Ja ik denk dat ik er nu ook gewoon standaard voor blijf kiezen. ook al had ik interesse of er mensen zijn die een ''verbetering" teweeg hebben gebracht.
Ook al begrijp ik wel dat een volvo team genoeg ingenieurs tewerk stelt om een goed machine af te leveren en dat dit niet rap zal verbeterd worden door de man in de straat. ( op echte krakken na natuurlijk ! )
blackcourant. wel mss met de kwaliteit, mijn vorige bak is er 12jaar oud, heeft een pak over de 200k en daar is nog voor een 1000 in geinvesteerd geweest over de laatste 3 jaar, dit in dezelfde tijd dat ik met mijn xc70 voor over 3000 euro kosten gemaakt heb en meer dan 4weken in de garage gestaan heeft.
het in en uitbouwen van de roetfilter was mijn ingeving na rondlezen op dit forum. Daar treft volvo heleaal geen schuld aan. Soms denkt een mens slimmer te zijn dan het product zelf.
Ook al begrijp ik wel dat een volvo team genoeg ingenieurs tewerk stelt om een goed machine af te leveren en dat dit niet rap zal verbeterd worden door de man in de straat. ( op echte krakken na natuurlijk ! )
blackcourant. wel mss met de kwaliteit, mijn vorige bak is er 12jaar oud, heeft een pak over de 200k en daar is nog voor een 1000 in geinvesteerd geweest over de laatste 3 jaar, dit in dezelfde tijd dat ik met mijn xc70 voor over 3000 euro kosten gemaakt heb en meer dan 4weken in de garage gestaan heeft.
het in en uitbouwen van de roetfilter was mijn ingeving na rondlezen op dit forum. Daar treft volvo heleaal geen schuld aan. Soms denkt een mens slimmer te zijn dan het product zelf.
V70 - 2001 D5 163pk verkocht met 145k aan een vriend - terug gekregen met 285K klaar voor nog een ton
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Kijk, tunen is het opkrikken van het vermogen van de motor door mechanische of digitale veranderingen. Nu ben ik van mening dat een 185 pk meer dan voldoende power heeft en ik dus die behoefte niet heb. De enige motivatie om het wel te laten doen zou dan zijn "omdat het kan" want laten we wel zijn, standaard is dat kreng al zo sterk als een heks.
En met alle respect voor hen die het uitvoeren of laten uitvoeren aan hun auto is mijn stelregel dat je, als je iets anders laat doen dan het opkrikken van het vermogen en aan de gang gaat met roetfilters, egr-traject etc, je frauduleus bezig bent. Ergo: zie onder, dat is -1- van de veiligste opties als het dan zonodig moet. Dat is mijn stelregel, wetgeving was er, was toen even weg maar komt er zsm weer aan.
En met alle respect voor hen die het uitvoeren of laten uitvoeren aan hun auto is mijn stelregel dat je, als je iets anders laat doen dan het opkrikken van het vermogen en aan de gang gaat met roetfilters, egr-traject etc, je frauduleus bezig bent. Ergo: zie onder, dat is -1- van de veiligste opties als het dan zonodig moet. Dat is mijn stelregel, wetgeving was er, was toen even weg maar komt er zsm weer aan.
NielsPHEV schreef: Polestar heeft een tuning voor de 185pk die door Volvo wordt ondersteunt. EGR blijft dan uiteraard gewoon zitten.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Tsjemp
- 3rd Gear member
- Berichten: 338
- Lid geworden op: 20.10.2010 - 23:43
Helaas is de 185 PK extreem gevoelig voor schade ivm regeneratie en verlengd onderhouds interval. Helaas persoonlijk ervaren.
Olie wisselen om de 15k en hij gaat zo lang mee als het hoort.
De egr zorgt voor inwendige motorvervuiling, maar is beter voor het milieu.
Je kunt deze dicht laten zetten door Volvotune. Op hun site alle info.
Dit heeft niks te maken met tunen en het roetfilter.
Olie wisselen om de 15k en hij gaat zo lang mee als het hoort.
De egr zorgt voor inwendige motorvervuiling, maar is beter voor het milieu.
Je kunt deze dicht laten zetten door Volvotune. Op hun site alle info.
Dit heeft niks te maken met tunen en het roetfilter.
V70 d3 lim.edition V60 d6 Summum, V70 d5 momentum, V40 d2 momentum, V70 d5 edition1, V70 alt, 850 TDI, V40 lpg oud, 244 DL, 245GL, 242DL eva
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21044
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Die van mij krijgt gewoon om de 30k onderhoud, heeft een polestar kuurtje gehad en word regelmatig uitgelaten op de autobahn, geen centje pijn.Tsjemp schreef: Helaas is de 185 PK extreem gevoelig voor schade ivm regeneratie en verlengd onderhouds interval. Helaas persoonlijk ervaren.
Olie wisselen om de 15k en hij gaat zo lang mee als het hoort.
De egr zorgt voor inwendige motorvervuiling, maar is beter voor het milieu.
Je kunt deze dicht laten zetten door Volvotune. Op hun site alle info.
Dit heeft niks te maken met tunen en het roetfilter.
Regelmatig check ik even het oliepeil..
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- coqrouge
- 2nd Gear member
- Berichten: 115
- Lid geworden op: 14.03.2008 - 14:06
- Locatie: Ergens tussen EHSB en EHTW
Ik kan de eco Powertune van Volvotune van harte aanbevelen. Mijn V70 heeft duidelijk meer fut gekregen en is tevens zuiniger geworden, mits je het volle vermogen niet frequenter als voorheen gaat gebruiken natuurlijk.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 121
- Lid geworden op: 20.02.2007 - 15:42
Ik sluit me bij Diesel1 aan, regelmatig uitlaten op de autobahn is het middel tegen interne vervuiling voor deze motor. Heb in bijna acht jaar wel kosten gehad aan deze auto maar daarvan was niets motor gerelateerd. Ik vind het een fijne lobbus die mij overall beter bevalt dan de V60.
vanaf 04/08: xc70, d5 summum, electr.silver,g.t., mob.line, secur.line, act.driv.line, adap.c.c..
Per 11/13: V60 PIH
Per 11/13: V60 PIH
- dbosker
- 6th Gear member
- Berichten: 3320
- Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
- Locatie: Weener
diesel01 schreef:+1Tsjemp schreef:Die van mij krijgt gewoon om de 30k onderhoud, heeft een polestar kuurtje gehad en word regelmatig uitgelaten op de autobahn, geen centje pijn.
Regelmatig check ik even het oliepeil..
laatste Volvo (960) verkocht
- Rob@XC70
- 2nd Gear member
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 28.07.2010 - 14:22
- Locatie: Alkmaar e.o.
Een week nadat ik hem laten tunen (zie handtekening) ging mijn EGR-klep defect...toeval? Ik weet het niet, maar mijn Volvo-dealer heeft dit onder coulance gerepareerd.
Tot op heden heb ik nog geen spijt ghehad van mijn tuning. De koppel toename is toch wel heel fijn.
De GT schakelt ook beter en het brandstofverbruik is niet hoger of lager geworden....zover ik het kan zien want echt bijhouden doe ik niet.
Tot op heden heb ik nog geen spijt ghehad van mijn tuning. De koppel toename is toch wel heel fijn.

De GT schakelt ook beter en het brandstofverbruik is niet hoger of lager geworden....zover ik het kan zien want echt bijhouden doe ik niet.
Volvo V90 Cross Country D5 AWD Pro & Polestar Engineered - (11-2017) - Inscription Crystal White
Volvo XC70 D5 AWD Geartronic Summum -RICA ECM upgrade (226 pk - 460 Nm) - (03-2008) - Oyster Grey -
Volvo V50 2.0D Momentum - (10-2004) - Electric Silver Metallic
Volvo XC70 D5 AWD Geartronic Summum -RICA ECM upgrade (226 pk - 460 Nm) - (03-2008) - Oyster Grey -
Volvo V50 2.0D Momentum - (10-2004) - Electric Silver Metallic
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2066
- Lid geworden op: 05.02.2015 - 11:27
bedankt voor de mooie bevindingen!
wat ik eruit geleerd heb, idd proberen meer de autobahn op de gaan tijdens deze koude wintermaanden, ook al zal het dan maar een ritje voor het plezier worden om de auto uit te laten
tuning, wel laat het aan dat volvoteam om motoren te ontwikkelen en blijf er dan best van af
olie .... regelmatig verversen op dit model of regelmatig motor goed warm laten lopen.
mvg,
hartelijk dank voor de reacties
en rijd allemaal veilig het nieuwe jaar in!
( en nu naar de garage voor dat kloppend geluid en een olie wissel aan te vragen ! )
wat ik eruit geleerd heb, idd proberen meer de autobahn op de gaan tijdens deze koude wintermaanden, ook al zal het dan maar een ritje voor het plezier worden om de auto uit te laten

tuning, wel laat het aan dat volvoteam om motoren te ontwikkelen en blijf er dan best van af

olie .... regelmatig verversen op dit model of regelmatig motor goed warm laten lopen.
mvg,
hartelijk dank voor de reacties
en rijd allemaal veilig het nieuwe jaar in!
( en nu naar de garage voor dat kloppend geluid en een olie wissel aan te vragen ! )
V70 - 2001 D5 163pk verkocht met 145k aan een vriend - terug gekregen met 285K klaar voor nog een ton
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
-
- 4th Gear member
- Berichten: 723
- Lid geworden op: 21.08.2007 - 15:44
- Locatie: Gent - Drongen
Hier ook een een 185 PK D5 in een XC70. Ook motorschade gehad na 175000km. Deze werd wel onder garantie hersteld omdat ik de wagen tweedehands met 1 jaar garantie kocht.
Ondertussen om de 15- tot maximaal 20-duizend nieuwe olie ( zeker geen 30000 ! ). Ondertussen zonder motorproblemen op 375000 km.
Wel nieuw stuurhuis, wervelklep, aircopomp, servopomp, aircocondensor, roetfilter, gasklep, radiator, batterij,... Maar ben er altijd mee thuis geraakt en da's wat telt. Dat heb ik met een heleboel merken van franse en duitse makelij anders mogen ondervinden.
EGR, koppeling (manuele bak) en turbo zijn hier nog origineel. EGR was bij laatste nazicht nauwelijks vervuild. Doe dan ook veel lange afstanden, wat voor de EGR blijkbaar een goede zaak is.
Ondertussen om de 15- tot maximaal 20-duizend nieuwe olie ( zeker geen 30000 ! ). Ondertussen zonder motorproblemen op 375000 km.
Wel nieuw stuurhuis, wervelklep, aircopomp, servopomp, aircocondensor, roetfilter, gasklep, radiator, batterij,... Maar ben er altijd mee thuis geraakt en da's wat telt. Dat heb ik met een heleboel merken van franse en duitse makelij anders mogen ondervinden.
EGR, koppeling (manuele bak) en turbo zijn hier nog origineel. EGR was bij laatste nazicht nauwelijks vervuild. Doe dan ook veel lange afstanden, wat voor de EGR blijkbaar een goede zaak is.
Laatst gewijzigd door Wim J op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Toyota Hilux DC Lounge 2016
XC70 D5 MY2008 Summum, Dynaudio Premium sound met subwoofer, +410309km
XC70 MY2004 2.5T, Vialle LPI, 221000km sold !
XC70 D5 MY2008 Summum, Dynaudio Premium sound met subwoofer, +410309km
XC70 MY2004 2.5T, Vialle LPI, 221000km sold !
- eta76
- 4th Gear member
- Berichten: 546
- Lid geworden op: 08.04.2016 - 20:27
- Locatie: Zuid-Holland
Wat was de motorschade precies? Had dit voorkomen kunnen worden met een snellere olie wissel?Wim J schreef: Hier ook een een 185 PK D5 in een XC70. Ook motorschade gehad na 175000km. Deze werd wel onder garantie hersteld omdat ik de wagen tweedehands met 1 jaar garantie kocht.
- kuupertie
- 4th Gear member
- Berichten: 782
- Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
- Locatie: Ommen
Dit ligt echt niet alleen aan Volvo. BMW idem. Deze hebben echter de wervelkleppen in de luchtinlaat en worden vaak preventief verwijderd.
Ik heb met mijn S60 de wervelklep en klepstoter problemen gehad.
Met mijn 525d de roetfilter problemen.
Ik heb nu een auto gekocht waarvan het eerste wat ik gecontroleerd heb het stangetje van de wervelkleppen was. Als de wervelkleppen en EGR problemen beginnen te geven, wordt het blok hier omheen erg vies.
Ik hoop dat het mijn mijn V70 nu beter gaat. Met 2000 euro onderhoud per jaar reken ik altijd. Ik rij 50 - 60.000
Ik vervang olie bij 20.000
Mocht ik wel weer problemen krijgen, zal ik zonder enige twijfel het totaal pakket kiezen bij http://www.roetfilter-verwijderen.com/
Waar geen enkele monteur uitkwam bij mijn BMW, is daar in een uurtje opgelost.
En meer PKs en minder verbruik.
In Giessen zit trouwens ook een aardige volvo specialist
Ik heb met mijn S60 de wervelklep en klepstoter problemen gehad.
Met mijn 525d de roetfilter problemen.
Ik heb nu een auto gekocht waarvan het eerste wat ik gecontroleerd heb het stangetje van de wervelkleppen was. Als de wervelkleppen en EGR problemen beginnen te geven, wordt het blok hier omheen erg vies.
Ik hoop dat het mijn mijn V70 nu beter gaat. Met 2000 euro onderhoud per jaar reken ik altijd. Ik rij 50 - 60.000
Ik vervang olie bij 20.000
Mocht ik wel weer problemen krijgen, zal ik zonder enige twijfel het totaal pakket kiezen bij http://www.roetfilter-verwijderen.com/
Waar geen enkele monteur uitkwam bij mijn BMW, is daar in een uurtje opgelost.
En meer PKs en minder verbruik.
In Giessen zit trouwens ook een aardige volvo specialist
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
-
- 4th Gear member
- Berichten: 723
- Lid geworden op: 21.08.2007 - 15:44
- Locatie: Gent - Drongen
absoluut sneller olie wisselen ! zeker geen 30000km interval aanhouden!eta76 schreef:Wat was de motorschade precies? Had dit voorkomen kunnen worden met een snellere olie wissel?Wim J schreef: Hier ook een een 185 PK D5 in een XC70. Ook motorschade gehad na 175000km. Deze werd wel onder garantie hersteld omdat ik de wagen tweedehands met 1 jaar garantie kocht.
Toyota Hilux DC Lounge 2016
XC70 D5 MY2008 Summum, Dynaudio Premium sound met subwoofer, +410309km
XC70 MY2004 2.5T, Vialle LPI, 221000km sold !
XC70 D5 MY2008 Summum, Dynaudio Premium sound met subwoofer, +410309km
XC70 MY2004 2.5T, Vialle LPI, 221000km sold !