beste medeforummers,
sinds 3 weken en ongeveer 3000km verder heb ik een volvo 460, 1.8i dl uit 1993
onlangs reed ik op de snelweg een file in. na ongeveer 10 minuten filerijden kon ik weer op normale snelheid mijn weg vervolgen. na een minuut of 3 rijden wilde ik een andere auto inhalen dus ik geef gas bij en op dat moment hield de auto in op een zodanige manier dat het lijkt alsof de distributieriem een tandje is versprongen.
daarna heb ik dit af en toe weleens opgemerkt maar ging dit een stuk rustiger en viel het bijna niet op. de auto start gewoon en doet het niet anders dan voorheen.
nog wat nuttige zaken om erbij te vermelden
droog weer, zon volop en rond de 32 graden
10 minuten filerijden
d. riem +/- 10000km geleden vervangen.
auto heeft overigens onderhoud nodig ( heeft sinds februari 20000km gereden.)
ik heb gelijk een ander voorval en misschien dat deze 2 dingen met elkaar te maken kunnen hebben.
gisteren heb ik alle lampjes nagekeken en 7 stuks vervangen omdat die kapot of zwartgeblakerd waren. na het testen van de lampjes, ongeveer 10 minuten de lichten laten branden wilde de auto niet meer starten, accu versleten en waternivo in de accu erg laag. accu vanmiddag voor een nieuw exemplaar ingewisseld, 61ah.
en dan heb ik nog een eenmalig raar voorval met de auto.
vanmiddag naar de garage gereden (2 minuten rijden) om de schokdempers te laten vervangen (had er zelf ff geen zin in), ik steek de sleutel in het contactslot om de auto naar binnen te rijden, wil de auto niet meer starten. 3x geprobeerd en daarna de sleutel vastgehouden. na 5 seconden startte de auto opeens. hierna is dit niet meer voorgekomen. ik moet er wel even bij vermelden dat ik even een noodaccu erin gehangen heb uit een opel kadett, +/- 45ah
kunnen deze 3 dingen met elkaar verband houden of zijn dit 3 losstaande zaken. wat zou het kunnen zijn.
alvast bedankt.
groet,
martin
[460 lpg g3 1993] sporadisch inhouden
- Reitse
- 5th Gear member
- Contacteer:
Zwartgeblakerde lampjes heb ik ook wel es, maar hoe zwart is zwart.
Ik hoorde toevallig laatst dat een distririem wel een kan verspringen als de spanner niet strak genoeg staat in combinatie met remmen op de motor. Maar dat zou bijna nooit gebeuren.
Het verhaal lezende zit ik sterk aan rariteiten in je electrische systeem te denken. De 1.8i (B18U-motor?) staat hier ook, en heeft vergelijkbare ellende gehad. Er is toen heel veel in het ontstekingssysteem vervangen en het lijkt nu goed. (Accu, bobine, rotor, kap, kabels, bougies).
Ik hoorde toevallig laatst dat een distririem wel een kan verspringen als de spanner niet strak genoeg staat in combinatie met remmen op de motor. Maar dat zou bijna nooit gebeuren.
Het verhaal lezende zit ik sterk aan rariteiten in je electrische systeem te denken. De 1.8i (B18U-motor?) staat hier ook, en heeft vergelijkbare ellende gehad. Er is toen heel veel in het ontstekingssysteem vervangen en het lijkt nu goed. (Accu, bobine, rotor, kap, kabels, bougies).
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
-
- 2nd Gear member
rotor, kap, kabels en bougies heb ik zelf ook al aan zitten denken en staan ook op de lijst om te vervangen. ik ga ze zometeen gelijk halen bij de groothandel.
bedankt.
groet,
martin.
bedankt.
groet,
martin.
je voelt je lekkerder in een volvo 460 !
-
- 2nd Gear member
vanmiddag heb ik de rotor, verdeelkap, bougiekabels en bougies vervangen.
de bougiekabels waren hard en aardig uitgedroogd.
de metalen plaat op de rotor was helemaal gegroefd en afgesleten.
de verdeelkap had een paar roestige metalen punten die compleet waren weggesleten.
de bougies zagen eruit alsof ze al 30000km in het blok zaten.
volgens mij ben ik al een heel eind op de goede weg. ik wacht wel af of de auto nog inhoudt
groet,
martin
de bougiekabels waren hard en aardig uitgedroogd.
de metalen plaat op de rotor was helemaal gegroefd en afgesleten.
de verdeelkap had een paar roestige metalen punten die compleet waren weggesleten.
de bougies zagen eruit alsof ze al 30000km in het blok zaten.
volgens mij ben ik al een heel eind op de goede weg. ik wacht wel af of de auto nog inhoudt
groet,
martin
je voelt je lekkerder in een volvo 460 !
- Reitse
- 5th Gear member
- Contacteer:
Als ik dit zo lees is dat geen overbodige vervanging geweest. Ik hoop voor je dat dit de oplossing is!
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)