Volvo 440 1.8i 1994 startmotor draait niet

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
ymoona
Starter

Hi,

Sinds vanochtend doet mijn auto het definitief niet meer.
Toen ik wou starten draaide ik de sleutel naar drie, en de start motor ging niet draaien (ook niet een heel klein beetje). de lichten branden wel en de radio doet het ook, het zal denk ik dus niet de accu zijn.
hoe kan ik onderzoeken wat wel het probleem is? het start relais? de start motor?
Vosje
2nd Gear member

Hoi ymoona,

Het kan zeer zeker wel de accu zijn. Op ook een accu die aan het einde van zijn latijn is willen lampen nog wel branden. De stroom die lampen vragen (enkel tientallen Amperes) is niets vergeleken bij de stroom (enkele honderden Amperes) die nodig is om de startmotor (is bijna een kortsluiting!) aan het werk te zetten. Accu's hebben de neiging om er van het ene op het andere moment de brui aan te geven. Vaak is de oorzaak een defecte cel (inwendige kortsluiting). Laat dus om te beginnen je accu even testen, of probeer of de auto wel wil starten op een andere accu. Dan weet je meer.

Groeten,
Vosje
ymoona
Starter

Ik heb net nog even getest.
Als ik het contact in twee draai, hoor ik een relais heel hard knipperen (ongeveer twee keer zo snel als mijn gordel tikker)
draai ik dan naar drie stopt het tikken gaan de lichten/radio uit, maar draait de start motor niet.

Ik heb hem net een stukje aan geduwd, maar hij sloeg niet aan(hele kleine sputter(dieuwde ook alleen)). Maar na de sputter start mijn motor wel weer.
Ik concludeer dus dat de accu goed is.
Ramon&Ramon
7th Gear member

dan vrees ik dat je startmotor stuk is.
ymoona
Starter

Ramon&Ramon schreef:dan vrees ik dat je startmotor stuk is.
zou kunnen, maar het kan ook de aansturing daarvan zijn omdat de startmoter het net weer goed deed.
Hij staat nu bij de garage die gaan er morgen eens naar kijken.
YannickvanRooyen
4th Gear member

Dat geklapper van je relais doet ie volgensmij alleen als de stroom lang van je computer af geweest is (of je accu dood/leeg) Enige keren dat ik dit gehad heb is toen ik met mn auto een week of 2 bezig was geweest en na het aansluiten van de accu weer probeerde te starten.. my 2 cents ;)

Check na een nachtje stilstaan met een voltmeter even wat er aan volts op je accu staat (12-13 volt ongeveer moet het zijn) en als je m gestart/aangeduwd krijgt, hoeveel volt dan (14+) Als dit klopt is je accu of dynamo iig niet de boosdoener.

Als het je startmotor toch blijkt te zijn, heb ik er als het goed is deze/volgende week eentje over :)

Edit- en ik moet lezen, staat al bij de garage ;)
1995 Volvo 440 Turbo RICA TROLVO 440_GL
ymoona
Starter

klopt heb er vanochtend even met de monteur naar gekeken. hij kon niets vinden. uiteindelijk een contact relais vervangen.
maar tussen door nog wel even een bout aan gort gedraait. hij ging de massa even losdraaien met de pneumatische boor. dus nu moet ik WO weer naar de garage om dat te laten fixen. maar ik hoop niet op mijn kosten
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”