Hi,
Sinds vanochtend doet mijn auto het definitief niet meer.
Toen ik wou starten draaide ik de sleutel naar drie, en de start motor ging niet draaien (ook niet een heel klein beetje). de lichten branden wel en de radio doet het ook, het zal denk ik dus niet de accu zijn.
hoe kan ik onderzoeken wat wel het probleem is? het start relais? de start motor?
Volvo 440 1.8i 1994 startmotor draait niet
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 82
- Lid geworden op: 19.07.2006 - 16:05
- Locatie: Someren
Hoi ymoona,
Het kan zeer zeker wel de accu zijn. Op ook een accu die aan het einde van zijn latijn is willen lampen nog wel branden. De stroom die lampen vragen (enkel tientallen Amperes) is niets vergeleken bij de stroom (enkele honderden Amperes) die nodig is om de startmotor (is bijna een kortsluiting!) aan het werk te zetten. Accu's hebben de neiging om er van het ene op het andere moment de brui aan te geven. Vaak is de oorzaak een defecte cel (inwendige kortsluiting). Laat dus om te beginnen je accu even testen, of probeer of de auto wel wil starten op een andere accu. Dan weet je meer.
Groeten,
Vosje
Het kan zeer zeker wel de accu zijn. Op ook een accu die aan het einde van zijn latijn is willen lampen nog wel branden. De stroom die lampen vragen (enkel tientallen Amperes) is niets vergeleken bij de stroom (enkele honderden Amperes) die nodig is om de startmotor (is bijna een kortsluiting!) aan het werk te zetten. Accu's hebben de neiging om er van het ene op het andere moment de brui aan te geven. Vaak is de oorzaak een defecte cel (inwendige kortsluiting). Laat dus om te beginnen je accu even testen, of probeer of de auto wel wil starten op een andere accu. Dan weet je meer.
Groeten,
Vosje
-
- Starter
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 29.11.2006 - 10:04
Ik heb net nog even getest.
Als ik het contact in twee draai, hoor ik een relais heel hard knipperen (ongeveer twee keer zo snel als mijn gordel tikker)
draai ik dan naar drie stopt het tikken gaan de lichten/radio uit, maar draait de start motor niet.
Ik heb hem net een stukje aan geduwd, maar hij sloeg niet aan(hele kleine sputter(dieuwde ook alleen)). Maar na de sputter start mijn motor wel weer.
Ik concludeer dus dat de accu goed is.
Als ik het contact in twee draai, hoor ik een relais heel hard knipperen (ongeveer twee keer zo snel als mijn gordel tikker)
draai ik dan naar drie stopt het tikken gaan de lichten/radio uit, maar draait de start motor niet.
Ik heb hem net een stukje aan geduwd, maar hij sloeg niet aan(hele kleine sputter(dieuwde ook alleen)). Maar na de sputter start mijn motor wel weer.
Ik concludeer dus dat de accu goed is.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
dan vrees ik dat je startmotor stuk is.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 615
- Lid geworden op: 29.06.2006 - 18:44
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Dat geklapper van je relais doet ie volgensmij alleen als de stroom lang van je computer af geweest is (of je accu dood/leeg) Enige keren dat ik dit gehad heb is toen ik met mn auto een week of 2 bezig was geweest en na het aansluiten van de accu weer probeerde te starten.. my 2 cents 
Check na een nachtje stilstaan met een voltmeter even wat er aan volts op je accu staat (12-13 volt ongeveer moet het zijn) en als je m gestart/aangeduwd krijgt, hoeveel volt dan (14+) Als dit klopt is je accu of dynamo iig niet de boosdoener.
Als het je startmotor toch blijkt te zijn, heb ik er als het goed is deze/volgende week eentje over
Edit- en ik moet lezen, staat al bij de garage

Check na een nachtje stilstaan met een voltmeter even wat er aan volts op je accu staat (12-13 volt ongeveer moet het zijn) en als je m gestart/aangeduwd krijgt, hoeveel volt dan (14+) Als dit klopt is je accu of dynamo iig niet de boosdoener.
Als het je startmotor toch blijkt te zijn, heb ik er als het goed is deze/volgende week eentje over

Edit- en ik moet lezen, staat al bij de garage

1995 Volvo 440 Turbo RICA TROLVO 440_GL
-
- Starter
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 29.11.2006 - 10:04
klopt heb er vanochtend even met de monteur naar gekeken. hij kon niets vinden. uiteindelijk een contact relais vervangen.
maar tussen door nog wel even een bout aan gort gedraait. hij ging de massa even losdraaien met de pneumatische boor. dus nu moet ik WO weer naar de garage om dat te laten fixen. maar ik hoop niet op mijn kosten
maar tussen door nog wel even een bout aan gort gedraait. hij ging de massa even losdraaien met de pneumatische boor. dus nu moet ik WO weer naar de garage om dat te laten fixen. maar ik hoop niet op mijn kosten