V50 Diesel: Verminderd Vermogen

Geleverd vanaf 2003
rogierl
2nd Gear member
Berichten: 64
Lid geworden op: 28.12.2015 - 13:36
Locatie: Nijmegen

Aangezien dit mijn eerste thread op dit forum is, zal ik me even voorstellen. Ik ben Rogier, 35 jaar oud en rijd sinds april 2015 in een V50 1.6 diesel Sport. De auto komt uit 2010 en heeft momenteel 163.000 op de teller; ik ben de tweede eigenaar. Ik rijd per jaar rond de 30.000 kilometers, eigenlijk alleen maar snelweg. Ook ben ik een enorm rustige rijder. Ik volg altijd netjes de "en nu doorschakelen"-melding van de boordcomputer en kom eigenlijk nooit boven de 120. Kortom: een Volvo rijder :)

Maar nu mijn verhaal: afgelopen zomervakantie reed ik rond de 80 km/h. Ik wou een vrachtwagen in halen en gaf dus even een dot gas, maar plotseling verscheen er een "info" bericht op de boordcomputer: "verminderd motorvermogen". De auto hield in en met het schaamrood op m'n kaken zakte ik maar weer terug, tot achter de vrachtwagen. Niet relaxt dus.

Thuis aangekomen gelijk de garage gebeld. Ik heb tijdens aanschaf 6 maanden BOVAG erbij bedongen; dus ik maakte me niet zoveel zorgen. De garage vertelde me dat ik me niet zoveel zorgen moest maken: "er zitten nu eenmaal veel sensoren op" en het wil wel eens voorkomen dat de motor onterecht in deze modus terecht komt. Oke, zo gezegd zo gedaan. Echter na een paar weken weer hetzelfde: bij een flinke dot gas dezelfde melding. Erg vervelend. Ik kwam er toen achter dat ik d.m.v. het uitschakelen van de motor en opnieuw starten het zaakje zelf kon resetten. Maargoed... dit wil je niet. Dus ik weer naar de garage. Daar hebben ze de motor uitgelezen met als resultaat: "brandstof inspuit fout". Hun advies is nu een ECM update uit te voeren. Hiervoor moet ik volgende week even terugkomen, aangezien ze de software vandaag niet konden downloaden.

Concreet mijn vragen:
  • Zegt deze foutmelding jullie iets?
  • Wat mag ik verwachten qua afhandeling van deze storing? Ik heb de auto in april 2015 gekocht, inclusief 6 mnd BOVAG. Zo'n drie maanden later voor het eerst te maken gehad met het probleem. Destijds me laten overtuigen dat het "niets is", maar nu blijkt er toch wel meer aan de hand.
Graag jullie advies :)
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Is dat uitlezen bij een Volvo dealer gebeurd? Indien nee, dan zou ik dat eerst laten doen.
De dealer kan meer info boven water krijgen dan een universele/ander merk garage met een universele OBD reader.

En heb je ook een onderhoud historie? De 1.6D moet bij 120.000km een nieuw roetfilter + regeneratievloeistos.
Is die volgens schema vervangen?
Laatst gewijzigd door Marcnij op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
rogierl
2nd Gear member
Berichten: 64
Lid geworden op: 28.12.2015 - 13:36
Locatie: Nijmegen

Thanks voor je reactie. Is inderdaad uitgelezen door officiele dealer. Ik hoop dat die software update iets verhelpt. Ik zal morgen even naar de onderheidshistorie kijken. Hij heeft volgens mij gewoon de reguliere beurten gehad; ik kom hier morgen even op terug. Kan nu niets checken...
Gebruikersavatar
Maurits@Parts4Swedes
Forumsponsor
Berichten: 382
Lid geworden op: 05.01.2008 - 12:20
Locatie: Afferden Gld
Contacteer:

Marcnij schreef: I De 1.6D moet bij 120.000km een nieuw roetfilter + regeneratievloeistos.
Deze motoren hebben om de 120 k een vers roetfilter nodig, maar om de 60k verse additief. Zie ook hier.
Laatst gewijzigd door Maurits@Parts4Swedes op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Genuine Volvo - There is no Substitute.
www.Parts4Swedes.nl
Gebruikersavatar
koos
2nd Gear member
Berichten: 87
Lid geworden op: 30.01.2007 - 12:15

Bij mijn 1.6d drive sport uit 2010 moet het roetfilter elke 240000 vervangen worden, bij 120000 de regeneratievloeistof. Ligt wellicht aan het bouwjaar?
Gebruikersavatar
koos
2nd Gear member
Berichten: 87
Lid geworden op: 30.01.2007 - 12:15

OT: Deze melding kan goed worden veroorzaakt door een defecte EGR-klep. Die was bij mij ook gesneuveld (bij 65000), vergelijkbaren melding / klacht.
Gebruikersavatar
suban
2nd Gear member
Berichten: 135
Lid geworden op: 20.11.2013 - 18:30
Locatie: oud turnhout

koos schreef: Bij mijn 1.6d drive sport uit 2010 moet het roetfilter elke 240000 vervangen worden, bij 120000 de regeneratievloeistof. Ligt wellicht aan het bouwjaar?
Daar heb ik mijn twijfels toch over bij de gewone 1.6d 16v.Normale gang 120000km roetfilter en om de 60000km elosy vloeistof!
+++volvo v50 2008 momentum topline uitvoering+++
Gebruikersavatar
koos
2nd Gear member
Berichten: 87
Lid geworden op: 30.01.2007 - 12:15

Ik heb het nog even nagekeken, sorry, maar ik zat er inderdaad naast... bij 120000 KM is hij ook vervangen, en om de 60000 km de vloeistof.
rogierl
2nd Gear member
Berichten: 64
Lid geworden op: 28.12.2015 - 13:36
Locatie: Nijmegen

Nou, ik heb even de boekjes bekeken, maar ik heb helaas geen onderhoudshistorie. Wel komt de auto uit een leasecontract. Ik ga er dan ook vanuit dat deze altijd de juiste beurten heeft gehad bij de Volvo dealer (ik zie ook papieren van een Volvo dealer terug bij de boekjes die ik wél heb ontvangen). De software update zit er nog niet in; ik wacht nog op een belletje van m'n garage. Ik houd jullie op de hoogte.
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8497
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Mmm leasecontract staat niet altijd garant voor correct onderhoud, een collega van me reed een Honda Civic als lease en die kreeg het laatste jaar ook problemen met het roetfilter.
De leasemaatschappij weigerde de kosten te maken om het roetfilter te vervangen en de auto is een jaar lang "aan de praat gehouden" tot het einde contract...
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
kevinwalter
5th Gear member
Berichten: 1207
Lid geworden op: 05.04.2013 - 14:04
Locatie: Leusden
Contacteer:

EN dan slaat je motor op hol. Heb je een nieuw motorblok nodig.
Wat kost dan meer?
- V60 T8 Polestar Engineered, 2020.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
Gebruikersavatar
suban
2nd Gear member
Berichten: 135
Lid geworden op: 20.11.2013 - 18:30
Locatie: oud turnhout

koos schreef: Ik heb het nog even nagekeken, sorry, maar ik zat er inderdaad naast... bij 120000 KM is hij ook vervangen, en om de 60000 km de vloeistof.
Geen probleem! :D
+++volvo v50 2008 momentum topline uitvoering+++
Gebruikersavatar
Fons099
3rd Gear member
Berichten: 352
Lid geworden op: 19.10.2012 - 16:42
Locatie: Venray

kevinwalter schreef: EN dan slaat je motor op hol. Heb je een nieuw motorblok nodig.
Wat kost dan meer?
Kwestie van risico inschatting.
50x geen roetfilter vervangen is goedkoper dan een op hol geslagen motor.
1993 Volvo 940 2.3 GLE, Bruin leer van binnen, ruim 360.000 op de klok, hobby auto
2005 V50 2.4 automaat. Mooi licht leer maar helaas zonder stoelverwarming...
1983 340 dl met jarretelaandrijving
1981 245 station (was op Curacao)
2003 V40 1.8 prestige volleder (in het mooie terra grey metallic)
2000 V70 2.4 aut.5 volleder
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

BlackcurrantV70 schreef: Mmm leasecontract staat niet altijd garant voor correct onderhoud, een collega van me reed een Honda Civic als lease en die kreeg het laatste jaar ook problemen met het roetfilter.
De leasemaatschappij weigerde de kosten te maken om het roetfilter te vervangen en de auto is een jaar lang "aan de praat gehouden" tot het einde contract...
+ 1
Ex lease auto's hebben tegenwoordig vaak achterstallig onderhoud.
Zeker als het om dure onderdelen zoals roetfilters, banden etc. gaat.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
rogierl
2nd Gear member
Berichten: 64
Lid geworden op: 28.12.2015 - 13:36
Locatie: Nijmegen

Kleine update: de software update is momenteel niet te downloaden vanuit het Volvo-systeem, aldus de garage. Komt jullie dit bekend voor? Ik kan me haast niet voorstellen dat Volvo hun (technische) zaakjes niet op orde heeft. Een relatief simpele software-download moet toch niet een week plat liggen???
Gebruikersavatar
m-kliko
4th Gear member
Berichten: 641
Lid geworden op: 06.07.2015 - 14:50
Locatie: Prov. Utrecht

rogierl schreef: Kleine update: de software update is momenteel niet te downloaden vanuit het Volvo-systeem, aldus de garage. Komt jullie dit bekend voor? Ik kan me haast niet voorstellen dat Volvo hun (technische) zaakjes niet op orde heeft. Een relatief simpele software-download moet toch niet een week plat liggen???
Tja, het kan natuurlijk wel...
Slordig is het wel.

Ik vraag me alleen af of deze software update de boel gaat verhelpen. Maar ik ben geen ervaren dieselrijder. Dus misschien mag ik niet te hard oordelen. :D
Volvo S40 2.4i GT Edition II - MY2008 - Black and White
Volvo V90 T4 - MY2020 - Polestar tune - Inscription - Business Luxury Plus - Black

Je kan nooit teveel PK's hebben. :D
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Vreemd en curieus bovendien
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
ernesto85
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 14.09.2015 - 10:29

Ik heb iets soortgelijks ook gehad met mijn v50 1.6d uit 2005.
Eerste keer dat ik verminderd vermogen kreeg was toen ik even de topsnelheid ging testen op een lege snelweg. De keer erna toen ik even flink doortrapte in de 3e versnelling en uiteindelijk toen ik tijdens vakantie heuvel op terugschakelde van de 4e naar de 3e versnelling. De laatste keer deed de auto daarna helemaal niks meer.

Uiteindelijk bleek de turbo te zijn overleden, met een compleet met olie vervuilde motor tot gevolg. Roetfilter werkte niet meer, verstuivers waren vervuild.

Wil niet zeggen dat dit bij jou het geval is, maar ik zou zeker uit laten zoeken wat het precieze probleem is (ik lees hier ook wel eens: gewoon even contact terugdraaien en opnieuw starten).
rogierl
2nd Gear member
Berichten: 64
Lid geworden op: 28.12.2015 - 13:36
Locatie: Nijmegen

Vanmiddag even langsgereden; na opnieuw uitlezen bleek de foutmelding "brandstof druk te laag" terug te komen. Als oorzaak wordt een kapotte sensor genoemd. Deze sensor wordt dinsdag vervangen. Hopelijk lost dit m'n probleem op; al zijn mijn klachten exact gelijk aan die van ernesto85.
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Kan zijn dat er een storing is binnen Volvo/servers van VIDA en dat er hierdoor geen updates gedownload kunnen worden. Komt helaas zo af en toe wel eens voor.

Je mag trouwens die 1.6D wel eens op z'n staart trappen hoor! Blijft ie wakker.
Laatst gewijzigd door rsnhakan op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”