Betalen en weer doorrijden of toch een andere auto?.....

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Chrizzle D5
2nd Gear member
Berichten: 209
Lid geworden op: 10.10.2008 - 13:30

Hoi mensen,
zo aan het eind van het jaar een moment van reflectie over mijn S60 D5 2001 met 470.000 km. Kom net terug van APK-afkeur... Verwachte kosten om door APK te krijgen: 300-600 EU. Waar gaat het om: ongelijk remmen vanwege eerdere oververhitting, dus nieuwe remblokken en heel misschien zelfs nieuwe schijf + kapot deurmechaniek linksachter. Nu zou ik in april sowieso nieuwe distributieriem moeten bij de 480.000 km... Zijn derde inmiddels :)

Airco is ook al jaren stuk. Verder al jaren een "zwetende"/ licht lekkende krukas-keerring, maar dat is niet het grootste punt.

En APK-keurmeester twijfelde even bij de roetmeting: bij vol gas lijkt het of er een soort drukventiel begint te blazen (wellicht lekkage bij een aansluiting rondom de turbo / EGR). Hij vind het geen APK-afkeur, maar "misschien moet daar ook eens wat aan gebeuren") .

Dilemma:
A. nu toch weer flink investeren in de oude dame die helemaal is afgeschreven (dus wel dure reparaties, maar geen afschrijving)
B. toch maar voor een iets versere V70 gaan van ca 8.000 EU (3 kinderen inmiddels) - dus geen reparaties nu, meer wel aanschafkosten
C. of komend jaar op zijn goedkoopst deze auto helemaal afrijden (bijv. bij nieuwe distributieriem niet preventief waterpomp vervangen, tweedehands onderdelen als er weer wat komt, etc)

Ben benieuwd wat jullie meningen zijn...

groet Christiaan
----
Volvo 480 turbo 1989
(opel corsa 1.2 2001)
Volvo S60 D5 2001 - 476.000 km
Volvo V70N D5 sport 2007 - 600.000 km
Volvo XC70NN D5 summum 2014 - 310.000 km
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8527
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Woow 470.000km dat kan tellen, ik hoop dat ik ooit ook zover geraak.

Persoonlijk zou ik je auto houden, deze ken je en je weet wat er goed en minder goed aan is, een V70 van 8000€ zal ook geen nagelnieuwe zijn en dan zit je met een onbekende auto, die zijn betrouwbaarheid dan nog moet bewijzen voor je.

Tenzij je echt grote problemen verwacht met je huidige auto natuurlijk.

Ik heb een vriend die in hetzelfde schuitje zit, rijdt met een 850 estate benzine van 1996 met een dikke 230.000km met nu en dan wat kleine mankementen, maar een andere auto kost een pak meer dan de herstellingen..
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
jalex_h
6th Gear member
Berichten: 2763
Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
Locatie: Midden nederland

Tja, aan alles komt een eind maar een andere Volvo zal ongetwijfeld ook kosten met zich mee brengen. Plus dat je maar af moet vragen hoe het met de betrouwbaarheid zit.
Goedkoper dan nu weer een pak geld er tegen aan gooien zal het dus, ook op langere termijn, de goedkopere oplossing zijn.
Dat is dan de financiële/rationele benadering.

Maar goed, je moet dan nog wel met de ruimte uit de voeten kunnen. En wat anders heeft ook zo zijn charmes.
Dat is de praktische en emotionele benadering.

Het is voor mij natuurlijk moeilijk om voor jou de afweging te maken, maar ik zou denk ik toch voorzichtig naar een V70 om gaan kijken. Waarom? Wij zijn ruimtevreters en zo af en toe wil ik ook wel weer eens wat anders.
Ooit:
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019

Huidig: XC60 Essential Fusion Red

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
denman1710
2nd Gear member
Berichten: 109
Lid geworden op: 18.06.2015 - 22:37

Oprijden en ook geen distributie doen. Gewoon keuren en misschien doorrijden naar de volgende apk
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29907
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat is een moeilijke keus maar voorzichtig gaan kijken naar een geschikte V70 is wel aan te raden.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
MN-NL
5th Gear member
Berichten: 1516
Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45

Het hoogstnoodzakelijke doen voor de apk (dus deurslot en remblokken: opschuren kan helpen en anders nieuw setje erop). Rest laat je gewoon zitten. Met APK heeft de auto nog een zekere (inruil-)waarde en kan je zoetjesaan naar de opvolger gaan zoeken.
Die distributie houdt het waarschijnlijk nog wel ff en klapt ie dan is het pech gehad. Die reparatie zou ik zelf niet doen maar de gok wagen.

En koop een oudejaarslotje :-) wellicht wat extra geluk...
Gebruikersavatar
Mart van der Steeg
7th Gear member
Berichten: 6353
Lid geworden op: 08.12.2007 - 13:58
Locatie: Sassenheim-Teylingen
Contacteer:

Ik zou A doen, tegen een zo scherp mogelijke prijs, een goed onderhouden S60 verkoopt altijd wat beter, ook al is de dagwaarde laag.
Met een nieuwe distributie kun je weer vooruit, en daarna rustig de tijd nemen voor de zoektocht.
Een V70 van 8K: daar moet mi. altijd wat aan gebeuren, en is ook op 'zekere leeftijd'.
Laatst gewijzigd door Mart van der Steeg op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug
Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic

VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
Gebruikersavatar
volvo355
2nd Gear member
Berichten: 158
Lid geworden op: 14.10.2014 - 17:27

Ik zou voor optie A gaan, zolang de auto je nog goed bevalt en je niet de behoeft hebt aan een andere auto.
Distributie met waterpomp is rond de 500. blokken + schijven moet ook wel lukken voor ongeveer 350 bij de garage. Deurmechaniek van de sloop, een paar 10tjes. Lijken mij meer slijtage onderdelen die je moet vervangen, geen bijzonderheden.

Als je een andere auto koopt kun je ook tegen achterstallig onderhoud aanlopen waardoor je zo op +500 euro zit bovenop de aanschafprijs.
Laatst gewijzigd door volvo355 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

a of c , b lijkt me niks , je weet nooit wat je krijg voor 8000,
of niks of problemen
keep calm!, your randomizer is running
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Ik zeg niks, helemaal niks........Zie daarvoor mijn topic in het V70 vanaf 2008 deel.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
Mart van der Steeg
7th Gear member
Berichten: 6353
Lid geworden op: 08.12.2007 - 13:58
Locatie: Sassenheim-Teylingen
Contacteer:

V70/2.4D/2003 schreef: Ik zeg niks, helemaal niks........Zie daarvoor mijn topic in het V70 vanaf 2008 deel.
sterkte vanavond met het in toom houden der feestvierders.
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug
Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic

VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27529
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik zou tegen zo min mogelijk kosten proberen alles aan te pakken.
Kan je waarschijnlijk minimaal weer een jaar rijden, afschrijven doet de S60 niet meer en na die periode weer verder kijken
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9335
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Voor die max 600 euro zou ik er lekker mee door rijden.
Voor 8000 euro kan je de S60 heel lang op de weg houden. Het probleem zit tussen de oortjes, je wil gewoon wat anders. Daar heb ik ook wel eens last van, maar dan komt er altijd weer zo'n moment dat ik goed besef dat de S60 gewoon een goede auto is en vervangen alleen maar zonde van het geld is.
Heb je de mogelijkheid om zelf één en ander te vervangen?
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
Henielma
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 14.01.2010 - 21:58

Die remmen is normaal onderhoud en krijg je bij iedere auto waar je (veel) mee rijdt. Maar je auto is inmiddels 15 jaar oud en heeft een respectabele 470 dkm op de teller. Ik zou in zo'n auto geen serieuze investering meer doen behalve dan banden en remmen. Ik zou er afscheid van nemen en op zoek gaan naar een mooie tweedehandse Volvo. Een keer houd het op.

Mijn D5 heeft 420 dkm op de teller en is nog maar 9 jaar oud maar een derde distributiewissel bij 530 dkm zal die van mij niet meer krijgen. Wanneer er serieuze kosten aan gaan komen ga ik op zoek naar een andere Volvo ondanks dat deze auto mij nog steeds prima bevalt.
Laatst gewijzigd door Henielma op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V60 D6 2014 377.000 km
V50 D5 2007 460.000 km
Gebruikersavatar
HoekmanR
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 06.01.2015 - 14:56

JeroenSpock schreef: Voor die max 600 euro zou ik er lekker mee door rijden.
Voor 8000 euro kan je de S60 heel lang op de weg houden. Het probleem zit tussen de oortjes, je wil gewoon wat anders. Daar heb ik ook wel eens last van, maar dan komt er altijd weer zo'n moment dat ik goed besef dat de S60 gewoon een goede auto is en vervangen alleen maar zonde van het geld is.
Heb je de mogelijkheid om zelf één en ander te vervangen?
Deze citaat verdiend de hoofdprijs. 100% waar!
Volvo S60 2.4 170hp / Intro Edition / 280.000km
Gebruikersavatar
Jan58
2nd Gear member
Berichten: 82
Lid geworden op: 19.04.2009 - 22:09
Locatie: Wijk bij Duurstede
Contacteer:

Ben ik helemaal mee eens.
Mijn S60, 2.4 170 pk, 2001 heb ik nu bijna 7 jaar.
Heb in de eerste anderhalf jaar ook veel kosten gehad die ik met de aankoop niet kon zien of vermoeden.
Vorig jaar distributie riem en waterpomp vervangen, volgens de monteurs is de Volvo weer voor een jaar of 6 up-to date, rij ong. 12dkm per jaar dus technisch moet hij dat kunnen.( heb nu 311dkm.)
Als ik bij de volgende APK een rekening zou krijgen van €600.00 zou ik dus altijd goedkoper uit zijn dan een andere kopen.
Waar de grens ligt is moeilijk te zeggen, lijkt me voor iedereen persoonlijk, het gevoel speelt dan ook zeker mee.
Groet, Jan.
Laatst gewijzigd door Jan58 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo, je komt er verder mee dan de horizon
Volvo S60, 2.4 170 pk, 2001
Gebruikersavatar
Chrizzle D5
2nd Gear member
Berichten: 209
Lid geworden op: 10.10.2008 - 13:30

Hoe het afliep:
Na de diagnose (zie bovenin dit topic) ben ik nog even naar een andere garage gereden. Resultaat: zelfde diagnose en zelfs hogere kosten dan de eerder genoemde 300-600,-...

Daarna heb ik toch maar besloten om de reparaties te laten doen omwille van de APK bij de eerste garage.

En wat schetst mijn verbazing bij het verlossende telefoontje: "hij is gekeurd, dat is dan 61,- EU meneer".

Het ongelijk remmen achter kon worden opgelost door de remmen iets anders af stemmen (dus geen nieuwe schijven en zelfs nieuwe blokken nodig)
Deur linksachter kon niet van binnen open (wel van buiten); hebben ze "provisorisch opgelost, maar geen garanties dat het zo blijft". Prima: want ik heb er toch kinderslot opzitten vanwege kleine kinderen.

Aangenaam verrast dus en we kunnen weer door de wagen. En ik ga zeker niet klagen, ook al is het rationeel gezien een beetje apart dat ik in plaats van 60,- evengoed 600,- kwijt had kunnen zijn voor deze APK... In ieder geval heb ik nu drie maanden om na te denken over het volgende onderhoud: distributieriem (goed doen of goedkoop doen). :D

Dank voor alle adviezen!
----
Volvo 480 turbo 1989
(opel corsa 1.2 2001)
Volvo S60 D5 2001 - 476.000 km
Volvo V70N D5 sport 2007 - 600.000 km
Volvo XC70NN D5 summum 2014 - 310.000 km
Gebruikersavatar
Musicus
4th Gear member
Berichten: 787
Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
Locatie: Ulvenhout

Dat is goed nieuws. Ben wel heel benieuwd wat ze dan 'afgesteld' hebben aan de remmen. Wat de deur betreft, is de kabel niet uit de houder geschoten? Heb dat namelijk wel eens gehad. De deur kan alleen nog open van buiten. Even het deurpaneel eraf halen en kijken of de kabel in een houder zit.

Zelf kies ik er tegenwoordig voor om mijn auto te repareren met onderdelen van de sloop. Natuurlijk heb je daar niets aan wat betreft distributieriem en remmen enzo, maar mocht er verder eens iets kapot gaan... Die van mij staat nu op 509.000
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
GRUNNS60
2nd Gear member
Berichten: 133
Lid geworden op: 31.07.2014 - 17:23

distributie hoor ik laatste tijd prijzen van 300 euro voor lijkt me te doen(ja ik doe het zelf en dan kost t ong 150 euro incluis waterpomp.)

http://www.boschcarserviceautoborg.nl/r ... -vervangen
Volvo S60, 2001, 170 Pk, LPI, >333.333km.
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”