Gisteren het plaatje waar de verschillende energiestromen worden weer gegeven weer eens bekeken.
Wat schetst mijn verbazing: bij de stand AWD (en ook Power) werkt de elektromotor niet als je een constante snelheid rijdt.
Alleen als je wat meer gas geeft, springt de elektromotor bij.
Tijdens de vorige skivakantie (toen het nog sneeuwde) heeft de AWD wel prima z'n dienst gedaan. Zonder sneeuwkettingen keurig een besneeuwd weggetje omhoog.
Maar het blijft wel raar, je denkt aandrijving op alle 4 wielen te hebben en het grootste gedeelte van de tijd heb je maar aandrijving op 2 wielen.
AWD bij PIH
- henkchroom
- 3rd Gear member
- Berichten: 359
- Lid geworden op: 09.01.2014 - 21:58
- Contacteer:
- Jers3n
- 5th Gear member
- Berichten: 2385
- Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16
Zo werk, voor zover ik begrepen heb, een AWD met haldex koppeling ook, zeker bij de nieuwere type (III) vanaf ca. 2005 met de electrische 'pre-tentioning' pomp. Rij je constant en draaien de voor- en achterwielen met dezelfde snelheid, dan rij je met alleen voorwielaandrijving. Zodra het systeem echter merkt dat de voorwielen doorslippen (15 graden doorslippen is meen ik al genoeg) worden de achterwielen ook aangedreven.
Dus zo gek is dat daarmee vergeleken volgens mij niet.
Dus zo gek is dat daarmee vergeleken volgens mij niet.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 80
- Lid geworden op: 23.02.2015 - 13:22
Bovendien is het voordeel van een elektromotor dat deze heel snel (ik meen 100x of meer per seconde) kan wijzigen van achteruit/neutraal/vooruit. Dus hoeft de elektromotor niet altijd mee te draaien. Dit scheelt weer energie.
Mijn ritten in mijn vader zijn V60 PIH:
336 ritten
4379 km
52 km/u
2,08 l/100km*
12 kWh/100km
196 Wh/km bij elek. ritten
76 gram CO2 per km (zonne energie)
*Exclusief verbruik standkachel, deze wordt niet tot nauwelijks door mij gebruikt voor of tijdens het rijden. Stoelverwarming is vele malen efficienter en in mijn beleving ook effectiever.
336 ritten
4379 km
52 km/u
2,08 l/100km*
12 kWh/100km
196 Wh/km bij elek. ritten
76 gram CO2 per km (zonne energie)
*Exclusief verbruik standkachel, deze wordt niet tot nauwelijks door mij gebruikt voor of tijdens het rijden. Stoelverwarming is vele malen efficienter en in mijn beleving ook effectiever.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 05.01.2014 - 21:12
Wees blij Henk! Je hebt vierwielaandrijving zodra je in AWD of Power mode ook maar enigszins gas geeft en accelereert. Dus actief en altijd aandrijving op 4 wielen bij gas geven.
Had je een niet elektrische V60 D5 AWD gehad of een V70 AWD of een VW All Motion, Mercedes 4Matic, BMW X, Audi Quattro (met dwarsmotor), Honda HRV AWD etc. etc. (allemaal permanente vierwielaandrijving genoemd door de fabrikanten) dan heb je bij gas geven of optrekken geen vierwielaandrijving. Pas als de voorwielen doorslippen wordt de hydraulische Haldex koppeling electronisch geactiveerd en gaan de achterwielen meehelpen. Dat werkt weliswaar heel snel bij de nieuwe auto's maar is toch een passief vangnet en het helpt je in tegenstelling tot de PIH niet actief om bijvoorbeeld sneller veiliger (natte) bochten te nemen.
Kijk in de AWD/Power mode maar eens op de e-power wijzer in een bocht: hoe sneller/scherper de bocht hoe meer de PIH automatisch meer meeduwt met de achterwielen en het weer vloeiend minder wordt bij rechtuit rijden. Nog voordat er ook maar sprake is van een enig slip. Werkt super!
Anders kun je uitwijken naar een Audi Quattro met in lengterichting geplaatste motor (dus vanaf V6 modellen) of Subaru. Die hebben echt altijd aandrijving op 4 wielen.
Had je een niet elektrische V60 D5 AWD gehad of een V70 AWD of een VW All Motion, Mercedes 4Matic, BMW X, Audi Quattro (met dwarsmotor), Honda HRV AWD etc. etc. (allemaal permanente vierwielaandrijving genoemd door de fabrikanten) dan heb je bij gas geven of optrekken geen vierwielaandrijving. Pas als de voorwielen doorslippen wordt de hydraulische Haldex koppeling electronisch geactiveerd en gaan de achterwielen meehelpen. Dat werkt weliswaar heel snel bij de nieuwe auto's maar is toch een passief vangnet en het helpt je in tegenstelling tot de PIH niet actief om bijvoorbeeld sneller veiliger (natte) bochten te nemen.
Kijk in de AWD/Power mode maar eens op de e-power wijzer in een bocht: hoe sneller/scherper de bocht hoe meer de PIH automatisch meer meeduwt met de achterwielen en het weer vloeiend minder wordt bij rechtuit rijden. Nog voordat er ook maar sprake is van een enig slip. Werkt super!
Anders kun je uitwijken naar een Audi Quattro met in lengterichting geplaatste motor (dus vanaf V6 modellen) of Subaru. Die hebben echt altijd aandrijving op 4 wielen.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 2570
- Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34
Eerst even inlezen voordat je dit soort teksten op het forum gooit. Awd tussen de verschillende merken is niet te vergelijken. Sommige gebruiken haldex, andere eigen systemen. Dus zeggen dat ze alleen bij doorslippen gebruik maken van awd is niet correct.
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21389
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Onze X5 heeft permanente AWD: een derde van het motorvermogen gaat standaard naar de voorwielen en twee derde naar de achterwielen. Als er iets slipt grijpt de elektronica in en verdeelt de energie anders over de wielen.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 05.01.2014 - 21:12
Toch is het zo. Veruit de meeste systemen werken zo met een Haldex koppeling of vergelijkbaar systeem en komen pas in actie bij doorslippen van de voorwielen. Er zijn maar enkele uitzonderingen en dat zijn allemaal eigenlijk achterwiel aangedreven auto's met altijd een (klein) deel van de koppel op de voorwielen. X5, 911 4WD, R8 etc. En ook daarbij is verschil in merk en generatie.V50 R schreef: Eerst even inlezen voordat je dit soort teksten op het forum gooit. Awd tussen de verschillende merken is niet te vergelijken. Sommige gebruiken haldex, andere eigen systemen. Dus zeggen dat ze alleen bij doorslippen gebruik maken van awd is niet correct.
Licht het vooral duidelijk en uitputtend toe V50 R in plaats te schrijven dat ik ongegrond informatie deel.
- RichieB
- 6th Gear member
- Berichten: 2784
- Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
- Locatie: Goeree-Overflakkee
Dat moet een storing zijn geweest. Ik heb een keer vastgestaan in het zand. Met AWD kwam ik er toen weer uit, werkte zoals het hoort.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 05.01.2014 - 21:12
Genoeg kenners op dit forum V50R, das mooi. Echter beweren dat dingen niet kloppen en niet aangeven waarom helpt de niet kenners niet verder nietwaar? Dus argumenten leveren een echte bijdrage in plaats van loze kreten die alleen maar tot verwarring kunnen leiden bij niet kenners.
- Autowina
- 3rd Gear member
- Berichten: 336
- Lid geworden op: 08.07.2013 - 08:51
- Locatie: Groningen
Een haldexkoppeling of vergelijkbaar systeem heeft weer geen tijdbeperking hybridesysteem.
Dat is ook niet handig als het ijzelt: ik had vanochtend helemaal geen AWD.
Dat is ook niet handig als het ijzelt: ik had vanochtend helemaal geen AWD.
2013: V60 Pih Ember Black, Beechwood sportst., Conn. Touch, Prem. audio, Winter Line, Hybr. Techn. Line, Snelh. afh. stuurbekr., Sadia &
2019: XC60 T8 R-design Bursting Blue, Audio line, Business Pack Connect
2020: Polestar 2 Midnight Blue
2019: XC60 T8 R-design Bursting Blue, Audio line, Business Pack Connect
2020: Polestar 2 Midnight Blue
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15305
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
Bij constante snelheid heb je idd alleen "maar" voorwielaandrijving. Maar zodra er ook maar een beetje grip wordt verloren of gas wordt gegeven, draaien de achterwielen gelijk mee. Het zou niet best zijn als de achterwielen continu mee zouden draaien. Het brandstofverbruik zou dan fors stijgen.
Volvo heeft het zelfs zo voor elkaar dat wanneer je elektrisch rijdt (achterwielaandrijving) en je grip verliest, de motor per direct bijspringt om te assisteren.
Volvo heeft het zelfs zo voor elkaar dat wanneer je elektrisch rijdt (achterwielaandrijving) en je grip verliest, de motor per direct bijspringt om te assisteren.
Laatst gewijzigd door rsnhakan op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33123
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Ben wel blij dat als ik rij mijn achterwielen mee draaien hoor, anders heb je zo vierkante bandenrsnhakan schreef: Bij constante snelheid heb je idd alleen "maar" voorwielaandrijving. Maar zodra er ook maar een beetje grip wordt verloren of gas wordt gegeven, draaien de achterwielen gelijk mee. Het zou niet best zijn als de achterwielen continu mee zouden draaien. Het brandstofverbruik zou dan fors stijgen.
Volvo heeft het zelfs zo voor elkaar dat wanneer je elektrisch rijdt (achterwielaandrijving) en je grip verliest, de motor per direct bijspringt om te assisteren.

MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15305
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
Haha, mee draaien moet worden gezien als aandrijven!
- Jers3n
- 5th Gear member
- Berichten: 2385
- Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16
Scherp, Paul, ik had er al over heen gelezen



V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33123
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Soms... heel soms zijn we dat 

MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33
Niet helemaal mee eens.rsnhakan schreef: Bij constante snelheid heb je idd alleen "maar" voorwielaandrijving. Maar zodra er ook maar een beetje grip wordt verloren of gas wordt gegeven, draaien de achterwielen gelijk mee. Het zou niet best zijn als de achterwielen continu mee zouden draaien. Het brandstofverbruik zou dan fors stijgen.
Volvo heeft het zelfs zo voor elkaar dat wanneer je elektrisch rijdt (achterwielaandrijving) en je grip verliest, de motor per direct bijspringt om te assisteren.
Bij ons is het zo dat bij AWD de achterwielen bij langzame snelheden ook worden aangedreven bij constante snelheid. Althans als ik het Hybrid schermpje mag geloven. Zowel een groenepijl naar de voorwielen als blauwe pijlen naar de achterwielen.
Bij gasloslaten verdwijnt de groene pijl naar de voorwielen maar blijft de motor groen en de blauwe pijlen van achterwielen naar accu.
Volgens mij is dit bedoeld om op deze manier in de sneeuw of bij hellingen of in het gras toch continue over echte 4 wheel drive te beschikken.
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
- Berichten: 1900
- Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
- Locatie: Maldegem
Wil dat niet zeggen dat het systeem op dat moment elektriciteit opslaat via de elektrische aandrijflijn? (don't shoot me if I'm incorrect, heb 0 ervaring met hybride)
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D