Blok inrijden (eerste x km niet boven y toeren)
- SRI
- 3rd Gear member
- Berichten: 251
- Lid geworden op: 25.10.2015 - 20:23
- Locatie: NO-NL
Is dat niet meer zo tegenwoordig? Jaar of 10, 15 geleden moest je de eerste 1000km altijd voorzichtig aan doen, niet teveel toeren, en na 1000km olie controle ed. Zeker icm high performance blokken. Of mag je ze tegenwoordig (na x km elektriek) gewoon koud vol aanslingeren?
- NicoV40
- 4th Gear member
- Berichten: 685
- Lid geworden op: 11.04.2015 - 18:44
M'n schoonouders hebben een nieuwe wagen gekocht, geen Volvo,, maar er is wel beschreven in het boekje e eerste 6000km niet boven de 2000rpm te gaan geloof ik.
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder
Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie
Volvo V60, MY2017, 2.0D D2 gechipt naar 177pk
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie)
Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie

Volvo V60, MY2017, 2.0D D2 gechipt naar 177pk

Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie)

- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9294
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Voor nieuwe bussen was dat in 2014 ook het advies. De eerste 5000 km rustig rijden, niet te lang op hetzelfde toerental blijven rijden. Al vraag ik me af hoe je dat voor elkaar moet krijgen.. zeker als je lange afstanden rijdt.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Niet meer dan half gas, niet te lang op vast toerental rijden en hoge toerentallen mijden. Was vroeger goed, is nog steeds goed voor een nieuwe motor.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- NicoV40
- 4th Gear member
- Berichten: 685
- Lid geworden op: 11.04.2015 - 18:44
Is een diesel waar ik over praat, bij benzine zal het waarschijnlijk wel iets hoger liggen denk iklint schreef: Dan gaat het de eerste 6000 kilometer niet echt snel vrees ik.

Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder
Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie
Volvo V60, MY2017, 2.0D D2 gechipt naar 177pk
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie)
Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie

Volvo V60, MY2017, 2.0D D2 gechipt naar 177pk

Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie)

- evert65
- 6th Gear member
- Berichten: 2825
- Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
- Locatie: Gelderse Vallei
Gewoon na die 1000km meteen flink op z'n falie geven , tank vol en naar Dld gaan om de motor los te racen paar uur op 160 km/ houden , daar wordt ie soepel en zuinig van
keep calm!, your randomizer is running
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8495
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Ik heb deze vraag ooit aan iemand gesteld die destijds werkzaam was bij Opel in Antwerpen, hij deed daar de finale test op de rollenbank met nieuwe auto's en zijn antwoord was dat inrijden onzin was want dat elke nieuwe auto al tot aan (en voorbij) de rode zone van de toerenteller geweest is alvorens hij de fabriek verlaat....
Persoonlijk vermijd ik de rode zone toch als de pest
Persoonlijk vermijd ik de rode zone toch als de pest

Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
- Marcnij
- 5th Gear member
- Berichten: 2169
- Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Oceanracer schreef: Niet meer dan half gas, niet te lang op vast toerental rijden en hoge toerentallen mijden. Was vroeger goed, is nog steeds goed voor een nieuwe motor.
Twee tegenstrijdige adviezen....evert65 schreef: Gewoon na die 1000km meteen flink op z'n falie geven , tank vol en naar Dld gaan om de motor los te racen paar uur op 160 km/ houden , daar wordt ie soepel en zuinig van

Ik sluit me aan bij Oceanracer.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29430
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Ik sluit mij ook aan bij het advies van Oceanracer.Marcnij schreef:Oceanracer schreef: Niet meer dan half gas, niet te lang op vast toerental rijden en hoge toerentallen mijden. Was vroeger goed, is nog steeds goed voor een nieuwe motor.Twee tegenstrijdige adviezen....evert65 schreef: Gewoon na die 1000km meteen flink op z'n falie geven , tank vol en naar Dld gaan om de motor los te racen paar uur op 160 km/ houden , daar wordt ie soepel en zuinig van![]()
Ik sluit me aan bij Oceanracer.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- sanco
- 5th Gear member
- Berichten: 1931
- Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
- Locatie: NO NL
En ik sluit en daar ook overtuigd bij aan...
Ik heb 5 nieuwe auto's mogen rijden, waarvan ik zeker weet dat een aantal diesels ruim de 3 ton hebben gehaald, zonder (tussentijds) olieverbruik oid.
Wel na 1000-1500 km steeds wat meer gaan spelen met de toeren en de pk's, maar... alleen als ie lekker warm is, en zeker in het begin ook het nieuwe rijden niet overdrijven. Naderhand is dan ook een langere autobahn rit met hogere belastingen zeker aan te bevelen.
Tuurlijk zal het blok al even getest zijn, wellicht ook bij het transport, maar ik ben er als techneut van overtuigd dat dit bij gepaste belasting en op bedrijfstemperatuur inlopen nooit verkeerd kan zijn, om de draaiende delen even de tijd te geven waar nodig op elkaar in te slijten.
Ik heb 5 nieuwe auto's mogen rijden, waarvan ik zeker weet dat een aantal diesels ruim de 3 ton hebben gehaald, zonder (tussentijds) olieverbruik oid.
Wel na 1000-1500 km steeds wat meer gaan spelen met de toeren en de pk's, maar... alleen als ie lekker warm is, en zeker in het begin ook het nieuwe rijden niet overdrijven. Naderhand is dan ook een langere autobahn rit met hogere belastingen zeker aan te bevelen.
Tuurlijk zal het blok al even getest zijn, wellicht ook bij het transport, maar ik ben er als techneut van overtuigd dat dit bij gepaste belasting en op bedrijfstemperatuur inlopen nooit verkeerd kan zijn, om de draaiende delen even de tijd te geven waar nodig op elkaar in te slijten.
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10609
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
Gewoon met beleid dat ding inrijden. Wel eerst het blok mooi warm rijden, Daarna met steeds wisselende snelheden, toerentallen en versnellingen gaan rijden. Ja en als het kan gewoon ff richting de hogere snelheden ff pieken en weer terug laten zakken en dan weer ff pieken. Dan weer ff constant normaal terug laten zakken en dan vol gas d'r op en door trekken. En na de eerste duuzend km gewoon doen waarvoor hij bedoelt is gas geven en gaan. Niet van dat benauwde immers vake bin ie te bange.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
- evert65
- 6th Gear member
- Berichten: 2825
- Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
- Locatie: Gelderse Vallei
Ik kan het niet meer vinden, maar bij mij ging de knop om nadat ik een vergelijkend verhaal had gelezen over 2 wagens van hetzelfe merk
de ene werd rustig ingereden, de andere kreeg na het warmrijden een pak op z'n falie, die werd meteen in duitsland een goeie 1000km achtereen hoog op toeren en in km's losgelaten, na verloop van tijd bleek de hard aangepakte wagen vergeleken met die andere een echt veel soepeler motor te hebben , met ook een vlotter karakter
dus geef ' de sporen zou ik zeggen
anderzijds is het zo dat tegenwoordig de toleranties zo precies zijn dat van "inslijten " geen sprake meer behoeft te zijn zoals in de jaren 50 nog nodig was
de ene werd rustig ingereden, de andere kreeg na het warmrijden een pak op z'n falie, die werd meteen in duitsland een goeie 1000km achtereen hoog op toeren en in km's losgelaten, na verloop van tijd bleek de hard aangepakte wagen vergeleken met die andere een echt veel soepeler motor te hebben , met ook een vlotter karakter
dus geef ' de sporen zou ik zeggen
anderzijds is het zo dat tegenwoordig de toleranties zo precies zijn dat van "inslijten " geen sprake meer behoeft te zijn zoals in de jaren 50 nog nodig was
keep calm!, your randomizer is running
-
- 1st Gear member
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 20.04.2015 - 14:57
Blok warm rijden is altijd belangrijk natuurlijk - smering is dan pas in orde en olie is toch echt vrij belangrijk in een motor lijkt me!
Maar... is het met Hybride auto's toch anders rijden wat dat betreft; met de motor die aan en afslaat is het minder duidelijk hoelang de motor gelopen heeft - Gaan jullie echt allemaal eerst een stuk snelweg rijden voor je hem even voor de lol in de Power stand zet? ik heb volgens mij ook nog geen temperatuurmeters (koelwater en/of olie) van de benzine motor in het dash gezien?!
Bij aflevering zei de dealer tegen mij trouwens dat inrijden niet nodig was. Ik moest maar gewoon rijden zoals ik altijd rijd. En dat doe ik dan maar!
Maar... is het met Hybride auto's toch anders rijden wat dat betreft; met de motor die aan en afslaat is het minder duidelijk hoelang de motor gelopen heeft - Gaan jullie echt allemaal eerst een stuk snelweg rijden voor je hem even voor de lol in de Power stand zet? ik heb volgens mij ook nog geen temperatuurmeters (koelwater en/of olie) van de benzine motor in het dash gezien?!
Bij aflevering zei de dealer tegen mij trouwens dat inrijden niet nodig was. Ik moest maar gewoon rijden zoals ik altijd rijd. En dat doe ik dan maar!
- sanco
- 5th Gear member
- Berichten: 1931
- Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
- Locatie: NO NL
@ Evert, dat van dat begrijpend lezen ontgaat me eerlijk gezegd, terwijl ik toch echt meer van jouw generatie ben, dan je wellicht vermoed.
Dat verhaal van jou ken ik ook. Heb een buurman die al heel lang vrachtwagen chauffeur is, en ook daar komt voor dat na een miljoen km de rustig bereden truck afgevoerd kan worden, terwijl het altijd wat ruiger bereden exemplaar nog stug doorgaat. Maar, andersom hoor je natuurlijk ook.
Ik kan ook alleen maar voor mezelf spreken, en aangezien het om mijn eigen centen gaat, kies ik voor de wijze die mij het beste gevoel geeft, en daarbij luister ik ook naar de motor. Het is tot nu toe mijn ervaring dat het een merkbaar verschil maakt of de auto 100 1000 of 5000 km heeft gedraaid, want met name in het begin zijn ze toch beduidend minder soepel. Dus er moet toch sprake zijn van iets van inslijten oid, tenzij het is in geprogrammeerd. Overigens, wat voor de 1 planken is, is voor de ander kinderspel... en te voorzichtig is ook zeker niet goed.
Tsja, en als je dan spreekt over een hybride, dan moet je het inderdaad maar overgeven. Dan is normaal rijden denk ik het beste wat je kunt doen. Je moet er dan ook maar vanuit gaan, dat dit is getest en dat de praktijk heeft bewezen dat de techniek het aan kan.

Dat verhaal van jou ken ik ook. Heb een buurman die al heel lang vrachtwagen chauffeur is, en ook daar komt voor dat na een miljoen km de rustig bereden truck afgevoerd kan worden, terwijl het altijd wat ruiger bereden exemplaar nog stug doorgaat. Maar, andersom hoor je natuurlijk ook.
Ik kan ook alleen maar voor mezelf spreken, en aangezien het om mijn eigen centen gaat, kies ik voor de wijze die mij het beste gevoel geeft, en daarbij luister ik ook naar de motor. Het is tot nu toe mijn ervaring dat het een merkbaar verschil maakt of de auto 100 1000 of 5000 km heeft gedraaid, want met name in het begin zijn ze toch beduidend minder soepel. Dus er moet toch sprake zijn van iets van inslijten oid, tenzij het is in geprogrammeerd. Overigens, wat voor de 1 planken is, is voor de ander kinderspel... en te voorzichtig is ook zeker niet goed.
Tsja, en als je dan spreekt over een hybride, dan moet je het inderdaad maar overgeven. Dan is normaal rijden denk ik het beste wat je kunt doen. Je moet er dan ook maar vanuit gaan, dat dit is getest en dat de praktijk heeft bewezen dat de techniek het aan kan.
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15305
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
+1Hans oet Twent schreef: Gewoon met beleid dat ding inrijden. Wel eerst het blok mooi warm rijden, Daarna met steeds wisselende snelheden, toerentallen en versnellingen gaan rijden. Ja en als het kan gewoon ff richting de hogere snelheden ff pieken en weer terug laten zakken en dan weer ff pieken. Dan weer ff constant normaal terug laten zakken en dan vol gas d'r op en door trekken. En na de eerste duuzend km gewoon doen waarvoor hij bedoelt is gas geven en gaan. Niet van dat benauwde immers vake bin ie te bange.
- Johann
- 5th Gear member
- Berichten: 1305
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 17:11
- Contacteer:
Gewoon rijden. Je kunt toch niet trappen in het NL verkeer. Heb me ook wijs laten maken dat er een inrij programma in de auto zit. Zou iets van 300 km actief zijn.
Verder zoals al aangeven gewoon niet helemaal op de bodem gaan en niet uren op 't zelfde toerental. Aantal km maakt niet zo heel veel uit. Aantal heat cycles is belangrijker.
Verder zoals al aangeven gewoon niet helemaal op de bodem gaan en niet uren op 't zelfde toerental. Aantal km maakt niet zo heel veel uit. Aantal heat cycles is belangrijker.