schokdempers vervangen

Plaats reactie
Chieltje
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 14.10.2010 - 22:58

Is er ergens een "how-to" voor het vervangen van de schokbrekers/veren van een s80 uit 2000?

En zijn dempers van een s60/v70/s80 gelijk?
Ik ben van plan Bilstein of Koni aan te schaffen en soms kom ik gelijke onderdeelnummers tegen en soms zie ik meer keuze voor een s60 als voor een s80...
Afbeelding
william flashflower
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 14.10.2011 - 21:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Een brug of werkput met hefinstallatie is noodzakelijk.
Ook kan je niet zonder een goede veerspanner.
Vervang ook gelijk de rubber veerschotels bij de voor dempers.
De haarscheuren in het rubber lijken niet erg maar blijven voor bonken en kraken zorgen als je de oude laat zitten.
Gebruikersavatar
strui901
3rd Gear member
Berichten: 421
Lid geworden op: 12.06.2014 - 17:26
Locatie: Overijssel

Heb destijds de achterste dempers van mijn V50 vervangen (gewoon voor de deur) door Sachs. Besteld bij besteonderdelen.nl was voor € 175,- klaar.
Prima spul, zelfde als Volvo maar dan met Sachs sticker.
Volvo V70 2.0t 5cyl 5sp manual Momentum MY2006 - TE KOOP
Volvo V50 D5 6sp manual Edition II MY2008
VW Passat Variant 1.9TDI 100pk Trendline MY2001
Opel Corsa 1.2 MY2007
VW Golf 1.9TDI 90pk Trendline MY2000
Volvo 340 1.4 DL MY1987
Gebruikersavatar
cees klumper
4th Gear member
Berichten: 536
Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
Locatie: San Diego, California

Kijk op youtube voor videos, bijv van FCP of IPD. Ik heb het zonder brug gedaan, gewoon met krik, assteunen en een set veerspanners. Later las ik dat het goed is om beide wielen tegelijk op te krikken ivm de stabilisatorstang. Meteen ook de veerschotels en veerpootlagers vervangen is inderdaad een goed idee. Nadien laten uitlijnen. Ik kan Sachs aanraden. Bilstein maakt ook goede dempers maar twee keer zo duur en let op: 'HD' betekent Heavy Duty en hoewel de wegligging flink verbetert wordt-ie ook veel stugger. Succes!
In Frankrijk:
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
Chieltje
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 14.10.2010 - 22:58

Montage noet gaan lukken, wel een goed idee om de rubbers even te vervangen.

Ik had misschien erbij moeten zeggen dat ik Eibach veren heb liggen, vandaar dat ik de dempers gelijk wil vervangen. Moet ik voor bilstein b6 of b8 gaan? Stug vind ik niet zo erg, ik wil juist dat het wat minder als een boot voelt..
Maakt het nog uit of ik voor een s60 of een s80 bestel?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Blue Peter
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 28.10.2015 - 14:44

Zelf ook al enige tijd aan het stoeien geweest met het vinden van de juiste dempers voor mijn C70II Tourer T5. Eerder deze week de Koni 8741-1490SPORT voor en de 8040-1405SPORT achter gemonteerd met de originele Volvo veren. Auto verder weer optimaal uitgelijnd. Resultaat mag er zijn! Een heerlijk strak sturende auto zonder veel aan comfort in te moeten leveren. De schokdempers voor zijn instelbaar. Ik heb deze nu op ongeveer in het midden (=Sport) ingesteld. Wat tevens opvalt is dat bij het wegrijden de voorwielen minder snel slippen. Kortom heel erg tevreden met het resultaat.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers
Volvo C70 T5 Tourer Emberblack/Cranberry 2011, Volvotune, 19"BOR/18"Morpheus, Koni Sportkit, Strutbrace, Smarttop
Nissan X-Trail Tekna 2016
Nissan Qashqai +2 Connect
BMW Z4, 2009
BMW Z4, 2005
Volvo XC 60, D5, 2008
Volvo V70, Titanium, 2004
Volvo V70, 2.4T, 2000
Volvo V70, 2.4, 1998
Volvo V40, T4, 1995
robert31
2nd Gear member
Berichten: 201
Lid geworden op: 09.06.2006 - 20:01

Bilstein b6 is heel goed, niet heel stug maar nieuwe dempers zullen al een heel stuk steviger aanvoelen als je oude echt op waren.
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27667
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Chieltje schreef: Montage noet gaan lukken, wel een goed idee om de rubbers even te vervangen.

Ik had misschien erbij moeten zeggen dat ik Eibach veren heb liggen, vandaar dat ik de dempers gelijk wil vervangen. Moet ik voor bilstein b6 of b8 gaan? Stug vind ik niet zo erg, ik wil juist dat het wat minder als een boot voelt..
Maakt het nog uit of ik voor een s60 of een s80 bestel?
Hoeveel cm verlagen je veren?
Tot 3 cm kan het prima met de B6 dempers, nog meer verlaging en je hebt B8 dempers nodig.

Heb zelf een B12 set onder de auto, bestaat ook uit Eibach veren en dan in combinatie met B8 dempers.
Voelde vooral in het begin behoorlijk stugger aan dan standaard, maar ondertussen weer aan gewend en het is nog flink comfortabel te noemen.

Boot gevoel is wel weg. Ik had vooral een achterkant die met wat hogere bochtsnelheden onzeker aan begon te voelen en dat is ook helemaal verdwenen.

Zou persoonlijk gewoon S80 (of V70, dacht dat die hetzelfde zijn) dempers bestellen, weet niet zeker of die van een S60 gelijk zijn (denk haast van niet)
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Plaats reactie

Terug naar “S80”