V50 Diesel: Verminderd Vermogen
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 28.12.2015 - 13:36
- Locatie: Nijmegen
Ja dat ga ik vanaf nu zeker doen. Normaal gesproken rijd ik echt HEEL zuinig... gewoonte van me. Probleem is alleen dat mijn klachten zich dan niet voordoen. Dit gebeurt pas -voor zover ik het nu in kan schatten- als ik iets meer van de motor vraag dan ik normaal doe met m'n rijstijl.
- evert65
- 6th Gear member
- Berichten: 2825
- Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
- Locatie: Gelderse Vallei
In je openingstopic gaf je al aan dat je een zgn "nieuwe rijder " ben, dus zo vroeg mogelijk opschakelen en die ouwe l*lle dingen
maar dat is allemaal heel niet zo goed voor de motor, die regels zijn achter een bureau bedacht door een milieufanaat met geen enkel gevoel voor techniek
op zichzelf kan rijden volgens het "nieuwe rijden" misschien op korte termijn wel goed zijn voor het miljeu
maar op de lange termijn zeker niet, de motor wordtmer namelijk ziek van met als gevolg noodzakelijke overbodige ritjes naar de garage en vervangen van weet ik veel hoeveel onderdelen en vloeistoffen
dus onder aan de streep toch een negatief milieusaldo
trap hem naastnhet nieuwe rijden regelmatig goed op z'n staart daar wordt de motor los en levendig van
maar dat is allemaal heel niet zo goed voor de motor, die regels zijn achter een bureau bedacht door een milieufanaat met geen enkel gevoel voor techniek
op zichzelf kan rijden volgens het "nieuwe rijden" misschien op korte termijn wel goed zijn voor het miljeu
maar op de lange termijn zeker niet, de motor wordtmer namelijk ziek van met als gevolg noodzakelijke overbodige ritjes naar de garage en vervangen van weet ik veel hoeveel onderdelen en vloeistoffen
dus onder aan de streep toch een negatief milieusaldo
trap hem naastnhet nieuwe rijden regelmatig goed op z'n staart daar wordt de motor los en levendig van
keep calm!, your randomizer is running
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 28.12.2015 - 13:36
- Locatie: Nijmegen
Haha.. dat was inderdaad de reden dat ik niet flink door-gas. Ik was in de veronderstelling dat het beter zou zijn voor de motor. Ga ik dus zeker niet meer doen. Kun je iets meer informatie geven over waaróm rustig rijden niet goed is? Wordt hij niet warm genoeg (ik rijd elke dag 2x86 km woon/werk)?evert65 schreef: In je openingstopic gaf je al aan dat je een zgn "nieuwe rijder " ben, dus zo vroeg mogelijk opschakelen en die ouwe l*lle dingen
maar dat is allemaal heel niet zo goed voor de motor, die regels zijn achter een bureau bedacht door een milieufanaat met geen enkel gevoel voor techniek
op zichzelf kan rijden volgens het "nieuwe rijden" misschien op korte termijn wel goed zijn voor het miljeu
maar op de lange termijn zeker niet, de motor wordtmer namelijk ziek van met als gevolg noodzakelijke overbodige ritjes naar de garage en vervangen van weet ik veel hoeveel onderdelen en vloeistoffen
dus onder aan de streep toch een negatief milieusaldo
trap hem naastnhet nieuwe rijden regelmatig goed op z'n staart daar wordt de motor los en levendig van
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 63
- Lid geworden op: 29.01.2013 - 22:41
Zoek maar eens een beetje rond op internet, het staat er vrij vol mee. Voorbeeldje:
http://www.driving-dutchman.nl/dure-mot ... ig-rijden/
http://www.driving-dutchman.nl/dure-mot ... ig-rijden/
-
- 1st Gear member
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 14.09.2015 - 10:29
Bij mij rijd de v50 inmiddels weer prima. Nieuwe turbo en verstuivers en wat software aanpassingen. Ik rijd mijn dagelijkse km's (2x 70 woon-werk) ook volgens het 'nieuwe rijden', maar per ritje probeer ik de auto (als de motor warm is) even flink door te trekken (3000 rpm). Hopelijk blijft het voor jou bij een kapotte sensor 

- strui901
- 3rd Gear member
- Berichten: 421
- Lid geworden op: 12.06.2014 - 17:26
- Locatie: Overijssel
Dat noem je flink doortrekken.... woehaha
Met mn D5 haalde ik af en toe lekker door tot 4000rpm. Wat een sound en power!!
Zonder gekheid: dat is echt niet doortrekken om hem even goed door te blazen.
Met mn D5 haalde ik af en toe lekker door tot 4000rpm. Wat een sound en power!!
Zonder gekheid: dat is echt niet doortrekken om hem even goed door te blazen.
Laatst gewijzigd door strui901 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 2.0t 5cyl 5sp manual Momentum MY2006 - TE KOOP
Volvo V50 D5 6sp manual Edition II MY2008
VW Passat Variant 1.9TDI 100pk Trendline MY2001
Opel Corsa 1.2 MY2007
VW Golf 1.9TDI 90pk Trendline MY2000
Volvo 340 1.4 DL MY1987
Volvo V50 D5 6sp manual Edition II MY2008
VW Passat Variant 1.9TDI 100pk Trendline MY2001
Opel Corsa 1.2 MY2007
VW Golf 1.9TDI 90pk Trendline MY2000
Volvo 340 1.4 DL MY1987
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 28.12.2015 - 13:36
- Locatie: Nijmegen
Nou, brandstofdruk meter is gisteren vervangen. Vanmorgen flink het gaspedaal ingetrapt en tot op heden geen "verminderd vermogen" gezien. Ik houd jullie op de hoogte. Bedankt allemaal!
Laatst gewijzigd door rogierl op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 28.12.2015 - 13:36
- Locatie: Nijmegen
Wel vroeg ik me het volgende af: stel ik rijd rond de 100 km/h in de 6e versnelling met ca 1800 rpm. Ik wil vervolgens snel optrekken om in te halen; kan ik dan beter terugschakelen naar de 5 en vol gas gaan of kan ik 'm dan in de 6 laten staan? De verschillen qua acceleratie zijn mij wel duidelijk, maar wat is beter voor de auto?
- strui901
- 3rd Gear member
- Berichten: 421
- Lid geworden op: 12.06.2014 - 17:26
- Locatie: Overijssel
't gaat niet zozeer om waar de kracht zit, alleen met zwaar belasten en flink toeren brandt je hem schoon. 3000 is een lachertje...
En idd, D5 is ander verhaal.
En idd, D5 is ander verhaal.
Volvo V70 2.0t 5cyl 5sp manual Momentum MY2006 - TE KOOP
Volvo V50 D5 6sp manual Edition II MY2008
VW Passat Variant 1.9TDI 100pk Trendline MY2001
Opel Corsa 1.2 MY2007
VW Golf 1.9TDI 90pk Trendline MY2000
Volvo 340 1.4 DL MY1987
Volvo V50 D5 6sp manual Edition II MY2008
VW Passat Variant 1.9TDI 100pk Trendline MY2001
Opel Corsa 1.2 MY2007
VW Golf 1.9TDI 90pk Trendline MY2000
Volvo 340 1.4 DL MY1987
- strui901
- 3rd Gear member
- Berichten: 421
- Lid geworden op: 12.06.2014 - 17:26
- Locatie: Overijssel
Dus ook lekker doorhalen tot 4000 om hem schoon te maken.
D5 gaat uit mijn hoofd iets voor de 4500 in het rood ( en doortrekken doet hij heerlijk tot 4000 rpm).
Maar goed mocht het niet meer over de D5 hebben
D5 gaat uit mijn hoofd iets voor de 4500 in het rood ( en doortrekken doet hij heerlijk tot 4000 rpm).
Maar goed mocht het niet meer over de D5 hebben

Volvo V70 2.0t 5cyl 5sp manual Momentum MY2006 - TE KOOP
Volvo V50 D5 6sp manual Edition II MY2008
VW Passat Variant 1.9TDI 100pk Trendline MY2001
Opel Corsa 1.2 MY2007
VW Golf 1.9TDI 90pk Trendline MY2000
Volvo 340 1.4 DL MY1987
Volvo V50 D5 6sp manual Edition II MY2008
VW Passat Variant 1.9TDI 100pk Trendline MY2001
Opel Corsa 1.2 MY2007
VW Golf 1.9TDI 90pk Trendline MY2000
Volvo 340 1.4 DL MY1987
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 135
- Lid geworden op: 01.04.2010 - 19:20
- Locatie: Haarlem
Zeker weten terugschakelen naar 5. Zie de 6 maar als "overdrive" waarin je alleen constant rijdt, niet om op te trekken.rogierl schreef: Wel vroeg ik me het volgende af: stel ik rijd rond de 100 km/h in de 6e versnelling met ca 1800 rpm. Ik wil vervolgens snel optrekken om in te halen; kan ik dan beter terugschakelen naar de 5 en vol gas gaan of kan ik 'm dan in de 6 laten staan? De verschillen qua acceleratie zijn mij wel duidelijk, maar wat is beter voor de auto?
In de lage toegen (hoge versnelling) heb je geen koppel tot je beschikking:

Plaatjes niet van een Volvo.
Edit, onderste plaatje weg.
Ja, hoog koppel is al vrij snel beschikbaar, maar toch. Klopt trouwens die 1800RPM bij 100kmh in 6?
Natuurlijk kun je inhalen in 6 vanaf 100, kijk gewoon hoe het voelt... voordeel van het koppel is dat je schakellui kunt rijden.
Maar gezien de voorgaande discussie en "het nieuwe rijden": gewoon even terug naar 5!
Laatst gewijzigd door soepkip op 01.01.1970 - 01:00, 5 keer totaal gewijzigd.
'72 Volvo 144 De Luxe- B20A - M40 - LPG
V50?
V50?
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1516
- Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45
Pardon? Juist het bovenste plaatje laat de 'vierkante' koppelkromme zien die tegenwoordig gemeengoed is. En lijkt ook op de curve van een diesel. En daar is het volle koppel dus vanaf zo'n 1700 toeren beschikbaar. Zou de auto dus goed moeten trekken.
Wel levert terugschakelen op dat je in het hogere toerengebied komt, dus meer vermogen ter beschikking = sneller accelereren.
Het onderste plaatje lijkt meer op een oudere benzinemotor. Niet representatief dus.
Wel levert terugschakelen op dat je in het hogere toerengebied komt, dus meer vermogen ter beschikking = sneller accelereren.
Het onderste plaatje lijkt meer op een oudere benzinemotor. Niet representatief dus.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 28.12.2015 - 13:36
- Locatie: Nijmegen
Hoi allen, even een update van mijn kant. Na wederom een bezoek bij de garage zijn de volgende werkzaamheden verricht:
- Brandstofdruksensor met injectierail vervangen
- Dieselfilter vernieuwd
- Eind april 2015 --> auto gekocht met 6 maanden bovag garantie erbij
- Juli 2015 --> tijdens vakantie een aantal keer de melding "verminderd vermogen" gehad. Hiermee naar garage geweest en hij zei: "kan gebeuren, de sensoren willen af en toe wel eens verkeerde waarden teruggeven".
- November 2015 --> probleem weer gehad en bij garage langsgeweest. Ze hebben iets gecalibeerd, maar ik weet niet wat. "het ZOU opgelost moeten zijn", werd me gezegd
- December 2015 --> probleem is terug. Weer naar garage. "software propbleem, we wachten op nieuwe software"
- Toen toch maar iets meer het gaspedaal gaan gebruiken en inderdaad kwam het probleem veel vaker voor. Weer terug naar garage en toen zijn bovenstaande zaken vervangen, wat uiteindelijk het probleem heeft opgelost.
Laatst gewijzigd door rogierl op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1516
- Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45
Als je een probleem binnen de garantieperiode meldt, lijkt me dat er minstens een deel van de werkzaamheden als garantie moet worden gehonoreerd?
Dieselfilter is in principe regulier onderhoud maar kan wel de veroorzaker zijn, evt. icm een tank minder goede brandstof.
Ik zou de garagist eens vragen hoe hij het ziet!
Dieselfilter is in principe regulier onderhoud maar kan wel de veroorzaker zijn, evt. icm een tank minder goede brandstof.
Ik zou de garagist eens vragen hoe hij het ziet!
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 28.12.2015 - 13:36
- Locatie: Nijmegen
Thanks; heb voor garantie-vraagstuk een apart topic gemaakt: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=70031.
Laatst gewijzigd door rogierl op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
- strui901
- 3rd Gear member
- Berichten: 421
- Lid geworden op: 12.06.2014 - 17:26
- Locatie: Overijssel
Pak de telefoon en treedt even in overleg. Kom je vast samen wel uit.
Volvo V70 2.0t 5cyl 5sp manual Momentum MY2006 - TE KOOP
Volvo V50 D5 6sp manual Edition II MY2008
VW Passat Variant 1.9TDI 100pk Trendline MY2001
Opel Corsa 1.2 MY2007
VW Golf 1.9TDI 90pk Trendline MY2000
Volvo 340 1.4 DL MY1987
Volvo V50 D5 6sp manual Edition II MY2008
VW Passat Variant 1.9TDI 100pk Trendline MY2001
Opel Corsa 1.2 MY2007
VW Golf 1.9TDI 90pk Trendline MY2000
Volvo 340 1.4 DL MY1987