S40 T5 automaat Tunen of niet?

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
zwiepert
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 20.12.2014 - 12:41

Beste forum leden,

Na ongeveer een jaar in het bezit te zijn van een mooie Volvo s40 T5, zit ik toch te twijfelen om hem te tunen.
Het is een auto uit 2004 met nu ongeveer 150.000 op de teller en deze loopt op een LPG installatie van Prins (ingebouwd bij 120.000).
Verder is het een automaat en daar zit nu ook precies mijn twijfel, deze heeft standaard 320 nm koppel en zal door een tuning een stuk hoger uit komen.
Dus de vraag die ik heb is:
is het verantwoord om hem te tunen zonder dat ik binnen de kortste keren mijn versnellingsbak en alles wat daarbij komt kijken moet vervangen?

Kwa rijgedrag ben ik niet iemand die altijd het volledige vermogen aan spreekt, maar zo af en toe is het toch wel lekker om hem te gebruiken waar die voor gemaakt is ;)

Alle tips en meningen zijn welkom, ik ben op dit gebied echt een leek dus hoop dat jullie expertise mij op weg kan helpen!

Alvast bedankt!
ammie 69
2nd Gear member
Berichten: 107
Lid geworden op: 05.10.2015 - 21:02

Ik zou als ik jou was er een mailtje aan wagen richting volvo-tune mss dat hun er een antwoord op kunnen geven
2003/2015 v40 1.8i lpg g3 bj 2000 357.645 km
09-2015-20-4-2019 V50 2.0D bj 2008 met 121.000 km getuned door volvotune
beide metallic saffier black
20-4-2019 S40 T5 Awd
Gebruikersavatar
ijsga
5th Gear member
Berichten: 1090
Lid geworden op: 29.10.2013 - 12:44
Locatie: Zaandam

zwiepert schreef: Beste forum leden,

Na ongeveer een jaar in het bezit te zijn van een mooie Volvo s40 T5, zit ik toch te twijfelen om hem te tunen.
Het is een auto uit 2004 met nu ongeveer 150.000 op de teller en deze loopt op een LPG installatie van Prins (ingebouwd bij 120.000).
Verder is het een automaat en daar zit nu ook precies mijn twijfel, deze heeft standaard 320 nm koppel en zal door een tuning een stuk hoger uit komen.
Dus de vraag die ik heb is:
is het verantwoord om hem te tunen zonder dat ik binnen de kortste keren mijn versnellingsbak en alles wat daarbij komt kijken moet vervangen?

Kwa rijgedrag ben ik niet iemand die altijd het volledige vermogen aan spreekt, maar zo af en toe is het toch wel lekker om hem te gebruiken waar die voor gemaakt is ;)

Alle tips en meningen zijn welkom, ik ben op dit gebied echt een leek dus hoop dat jullie expertise mij op weg kan helpen!

Alvast bedankt!
Is volgens mij geen probleem, de automaat is namelijk standaard begrensd in z’n 1 en 2 om te voorkomen dat hij te veel koppel voor z’n kiezen krijgt (uit stilstand, wanneer de krachten het grootst zijn), dit zal zo blijven met de tune. Er zijn vele mensen die je voor zijn gegaan (het halve swedespeed forum in de US), en problemen met de GT zijn er bij een stage 1 of stage 2 software tune zeer zelden.
V50 2.4 Geartronic, Edition 1, MY08. 17" Spartacus zomer / 17" Serapis winter. 178.500 km.
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13589
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Die hebben ook allemaal lpg?
Gebruikersavatar
ChrisV40
2nd Gear member
Berichten: 66
Lid geworden op: 07.08.2008 - 12:12
Locatie: Groningen

Je zal ook moeten checken dat je lpg injectoren passen bij de nieuwe pk's na tuning. Anders kunnen die het nieuwe vermogen misschien niet bijbenen.
Gebruikersavatar
ijsga
5th Gear member
Berichten: 1090
Lid geworden op: 29.10.2013 - 12:44
Locatie: Zaandam

OGA244 schreef: Die hebben ook allemaal lpg?
Ik denk het niet (zeker in de VS niet). Maar de vraag van TS lijkt voornamelijk te gaan over de geschiktheid van de Geartronic. Goed onderhoud (keertje laten flushen?) kan sowieso geen kwaad.
V50 2.4 Geartronic, Edition 1, MY08. 17" Spartacus zomer / 17" Serapis winter. 178.500 km.
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
zwiepert
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 20.12.2014 - 12:41

Allen bedankt voor jullie reacties!

Ik heb een mailtje naar volvo-tune gedaan en wacht even op hun antwoord.
Gebruikersavatar
strui901
3rd Gear member
Berichten: 421
Lid geworden op: 12.06.2014 - 17:26
Locatie: Overijssel

Zou het niet doen.

Power zat, zonde van je centen.

Heb zelf een D5 gehad, het is mij een raadsel waarom mensen zulke auto's nog willen tunen....
Enige reden die ik kan bedenken is roetfilter verwijderen en uit laten zetten.
Volvo V70 2.0t 5cyl 5sp manual Momentum MY2006 - TE KOOP
Volvo V50 D5 6sp manual Edition II MY2008
VW Passat Variant 1.9TDI 100pk Trendline MY2001
Opel Corsa 1.2 MY2007
VW Golf 1.9TDI 90pk Trendline MY2000
Volvo 340 1.4 DL MY1987
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”