Ruitenwissers vóór werken niet (V50 station 2004)

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Mototinus
1st Gear member

Hallo,

De laatste tijd heb ik last van een zeer vervelend probleem; de ruitenwissers vóór werken soms niet.

Heb dat probleem heel af en toe al eerder gehad, maar dan was het even contact uit en weer aan en ze werkte weer.

De laaste weken komt het probleem ineens vaker voor, vanmorgen kreeg ik de wissers met geen mogelijkheid meer aan, en dat is erg lastig rijden met regen :-(

Achterwisser werkt prima, ruitensproeier doet het ook gewoon.

En als de wissers het wel doen is het ook niet zo dat ze uitvallen of zo. Het probleem doet zich alleen voor na het starten. En waar tot voorkort het een kwestie was van contact even aan en uit, werkt dat nu niet meer??
Afgelopen weekend had ik het ook dat de wissers het na het starten niet deden, maar de volgende morgen werkte de wissers weer probleemloos??

Is dit een bekend probleem?? kan ik dat zelf oplossen zonder de halve Volvo te moeten slopen, of toch beter bij de garage na laten kijken (ben altijd erg ban voor zeer hoge rekeningen omdat het probleem zich niet altijd voordoet).

Alvast dank voor de reacties.
lint
Geartronic member

Je kan eerst zelf proberen het elektrische circuit van de ruitenwissers te controleren en als je niets geks tegenkomt kan je de dealer inschakelen om het probleem op te lossen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Mototinus
1st Gear member

Dank voor de reactie, daar zit het hem nu in, net even geprobeerd en de wissers werken weer. Het is lastig zoeken naar een storing die zich af en toe voordoet.
Als het de ruitenwissermotor of schakelaar zou zijn dan werken die wel of niet, en niet af en toe lijkt mij? En als de storing hier in zou zitten dan zou zich dat random voor moeten doen en niet alleen bij het starten toch?

Ik heb mijn auto niet in onderhoud bij een Volvo dealer. Dergelijke storingen kunnen je arm maken bij een dealer, want daar is het uurtje factuurtje.
Inmiddels heb ik her en der gelezen dat er meer Volvo rijders met hetzelfde probleem te maken hebben gehad alleen staat er nergens vermeld wat de oorzaak was?
En daar ben ik benieuwd naar zodat ik niet opnieuw het wiel uit hoef te vinden en eventueel zelf (of mijn garage) gericht kan (laten) zoeken.

Zitten ruitenwissers op de één of ander manier software matig gekoppeld met de boordcomputer???
Mototinus
1st Gear member

Na wat verder speurwerk op het forum trof ik een topic aan van iemand die exact hetzelfde probleem heeft als ik ervaar met de ruitenwissers. Helaas heeft die persoon geen oplossing op het forum vermeld, en reageert ook niet op mijn PB. Dus ik heb nog steeds geen oplossing.

Wat ik in de tussentijd wel gedaan heb is de accupolen even losgehaald, en of het daardoor kwam weet ik niet maar het ruitenwisser probleem was even over, maar helaas v.m. begon het gedonder weer. Overigens deden de wissers het weer na het uit en aanzetten van het contact.
Als ik mijn logische verstand volg zeg ik dat het een elektronisch probleem is. Ik heb begrepen dat het ruitenwisser relais onder het dashboard kastje zit??
Maar wel relais is dat? En is dit een electrinisch relais?
Cascarsi
2nd Gear member

Hoi Mototinus,

Heb je ooit de oorzaak kunnen achterhalen? Mijn '05 V50 2.0d wilde gisterenochtend niet wissen van voor. Ook na opnieuw contact aanzetten niet. Later die dag zette ik de auto nog eens op contact en deden de wissers het gewoon.

Ik heb vandaag eens de parafan verwijderd en wat schoon zitten maken. Het viel me op de het kabelboompje richting wissermotor door een vochtige plek werd geleid (bij vulpijp ruitensproeier), hier heb ik wat compost weggehaald (niet veel). Die vulpijp is niet 100% meer, ik ruik regelmatig sproeiervloeistof na een enthousiast genomen bocht...(als je sportchassis hebt moet je het gebruiken...). Wat me verder opviel: er zit hier een aftakking op het kabelboompje met een werkloze stekker eraan vast. Iemand een idee waar deze stekker voor is? Regensensor ofzo wellicht? Deze stekker lag ook in de prut, ik heb die geisoleerd en wat hoger vastgezet. Wie weet doet het wat.

Het lastige van dit soort issues is dat het altijd werkt als je bij de garage staat of zelf gaat zoeken. Dan kun je doormeten totdat je een ons weegt...

Ik heb trouwens orginele koplampen en geen op hol geslagen ruitenwissers meegemaakt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”