Hallo allemaal,
De 960 ging vandaag op de snelweg ineens heel beroerd lopen. Conclusie van de wegenwacht: geen compressie (2 bar, zo goed als niets dus) op cilinder 2. Met de kilometerstand en onderhoudshistorie van de mijne geloof ik nooit dat er daadwerkelijk schade aan een van de kleppen is, laat staan de zuigerring. Na wat googlen ben ik voorzichtig tot de conclusie gekomen dat ik last heb van een plakkende klep door koolstof afzettingen in de kop. Dit schijnt vaker voor te komen. Weet iemand hier hoe ik dit zeker kan weten, en of de aangeraden methode, bij warme motor 10 minuten ongeveer 100 rijden met de bak in L, +/-4500 RPM, om de koolstof weg te branden, veilig is met het probleem dat ik ervaar?
Alvast enorm bedankt voor het advies!
Van 6 cilinder naar 5 cilinder - geen compressie
- Papadopoulos
- 1st Gear member
Volvo 360 GLT 1988 (daily)
MG B Roadster 1979 (voltooid restauratieproject)
MG B Roadster 1979 (voltooid restauratieproject)
-
- 7th Gear member
Vrees toch dat er een klep stuk is,of een hydraulische klepstoter stuk.
-
- 2nd Gear member
Ik ben ook niet zo optimistisch. Van een plakkende klep bij deze 6 cylinders heb ik nog nooit gehoord. Misschien een defecte klepstoter of een gebroken klepveer.
Ik zou niet gaan experimenteren met hoge toeren, deze motor is geen vrijloper dus is het mogelijk dat de kleppen de zuigers raken. En als dat gebeurt heb je op zijn minst een kromme klep.
Je zou een actieve compressietest kunnen doen, misschien dat dat wat info oplevert. Zoek maar eens op google of youtube op "leak down test" dan vind je heel veel info.
Piet
Ik zou niet gaan experimenteren met hoge toeren, deze motor is geen vrijloper dus is het mogelijk dat de kleppen de zuigers raken. En als dat gebeurt heb je op zijn minst een kromme klep.
Je zou een actieve compressietest kunnen doen, misschien dat dat wat info oplevert. Zoek maar eens op google of youtube op "leak down test" dan vind je heel veel info.
Piet