Nieuwe firmware: niet zo blij mee

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
stoerebink
1st Gear member
Berichten: 48
Lid geworden op: 06.09.2009 - 19:07

hoi,

Heb vorige week nieuwe firmware voor het hybride-systeem gekregen. Mijn V60 D6 PIH (van november 2015, dus splinternieuw) kreeg winterbanden eronder gezet, en bij het ophalen werd me verteld dat "de software voor het electrisch rijden" direct was geupdated.

Nou... daar ben ik niet helemaal blij mee.
De ervaringen:

- het "Check Motor" lampje brandt oranje bij elke startbeurt, en ik moet 2x op de startknop drukken, anders wil 'ie niet gaan lopen (en ja: ik trap het rempedaal helemaal in)

- in de HYBRID-stand gebeurt er het volgende: ik rij weg op de electromotor. Als ik dan even wat extra gas geef, waardoor de diesel erin komt, wil hij niet meer terug naar de electromotor. Het rode pijltje op het rechter metertje springt helemaal naar onderen, wat aangeeft dat er niet meer op electrisch wordt overgeschakeld.

- Als ik dan tóch terug wil naar de electromotor moet ik een trucje uithalen: overschakelen op Pure, de diesel kachelt nog enkele seconden door, en dan gaat ie electrisch rijden. Daarna terug naar Hybride, en dan werkt alles weer. Geef ik daarna echter weer een dot gas, waardoor de diesel er weer inkomt, is het weer einde verhaal: rode driehoekje springt omlaag, en de electromotor gaat uit.

- Als ik een flink stuk op de snelweg op de SAFE BATTERY modus heb gereden, hetzelde effect: hij wil in de HYBRID-stand niet meer omschakelen naar electrisch. Als ik dan de PURE-mode gebruik om hem weer echt hybride te laten rijden, ruik ik na enkele minuten een flinke schroeilucht in de auto. Die heb ik al vaker geroken, maar was volgens de garage "nieuwigheid". Vandaag gecontroleerd bij aankomst op 't werk: de lucht komt onder de motorkap vandaan.

- Positief punt: de actieradius van de accu lijkt iets groter te zijn geworden.

Iemand herkenning bij een (of meerdere) punten?

Groet!
Laatst gewijzigd door stoerebink op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29483
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Ik heb er geen ervaring mee maar als het zo lees is de update niet echt een verbetering. Je kan terug naar de garage en laten kijken of de update wel is gelukt.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33123
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Terug gaan, hoort niet!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Ik denk dat het komt doordat de auto het roetfilter wil reinigen, maar jij dit tegenhoudt door elektrisch te willen rijden (door tussen Pure en Hybrid te spelen). Als de motor in Hybrid weer wordt gestart, gaat die weer verder met reinigen. Vandaar dat die niet over gaat naar de elektrische aandrijving.

Voor die vieze lucht heb ik twee verklaringen:
- het roetfilter dat nog nieuw is en zijn werk doet: dit stinkt de eerste keer ongelooflijk;
- de standkachel die ruik je als je elektrisch rijdt.

Advies: rij een half uur op de snelweg in AWD en kijk of het probleem daarna nog aanwezig is.

Voor je eerste punt: kan zijn dat men de IEM/IGM niet goed heeft gekalibreerd. Evt de 12V accu loskoppelen. Wil ook nog wel eens helpen.
Laatst gewijzigd door rsnhakan op 01.01.1970 - 01:00, 5 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
henkchroom
3rd Gear member
Berichten: 359
Lid geworden op: 09.01.2014 - 21:58
Contacteer:

Afgelopen vrijdag bij de beurt ook alle updates gehad.
Wat stoerebink beschrijft over het starten herken ik.
Ik heb wel gemerkt, dat je geduld moet hebben. Wachten met starten toch de display "klaar". Als je dan start, gaat het wel goed.
De andere punten ben ik nog niet tegen gekomen, maar ik heb dit weekend ook nog niet zoveel gereden.
Maar ik zal het de komende week eens proberen.
Blij ben ik wel met de update van het communicatiesysteem. Ik kan eindelijk op een wat eenvoudiger manier de stem uitzetten.
vaudi
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33

henkchroom schreef: ............
Blij ben ik wel met de update van het communicatiesysteem. Ik kan eindelijk op een wat eenvoudiger manier de stem uitzetten.
Heb je de hele audio laten updaten? Zijn er nu nieuwe mogelijkheden?
Gebruikersavatar
henkchroom
3rd Gear member
Berichten: 359
Lid geworden op: 09.01.2014 - 21:58
Contacteer:

Dit is volgens mij de eerste keer dat het communicatiesysteem geupdate wordt sinds de aanschaf in dec 2013.
Ik kan nu via de knop "NAV" (waarbij je een pop-up krijgt) in de onderste regel de stem aan/uit zetten. Ik had dit al eerder gezien op het forum, maar zat er bij mij nog niet op.
Verder hebben ze er nog een recentere versie van de kaart op gezet. Wat ik wel vreemd vind, want in november heb ik de laatste update van de site gehaald.
Verder kan ik niets direct iets nieuws vinden. Volgens mij ook geen nieuwe apps. Maar dit stukje gebruik ik eigenlijk ook nooit.
Laatst gewijzigd door henkchroom op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8499
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Ik heb de stem aan/uit als favorite gezet in NAV waardoor je die met de fav toets direct aan/uit schakelt.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
henkchroom
3rd Gear member
Berichten: 359
Lid geworden op: 09.01.2014 - 21:58
Contacteer:

Dat kon bij mij nooit. Stond niet bij de mogelijkheden.
Misschien nu wel. Ik zal het eens proberen.
IV39
4th Gear member
Berichten: 809
Lid geworden op: 30.11.2012 - 13:46

Waar zit de Fav toest?
Ik heb de mogelijkheid wel gezien in het systeem maar eigenlijk nooit gebruikt... deze optie is wel handig.
BlackcurrantV70 schreef: Ik heb de stem aan/uit als favorite gezet in NAV waardoor je die met de fav toets direct aan/uit schakelt.
Laatst gewijzigd door IV39 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70R AWD Rica 1998
Audi A4 2.0 TDI S-Edition Abt 2010
Volvo V60 D6 Pih
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

Wellicht afhankelijk van je Sensus versie, maar de FAV toest is bij mij de * op het numerieke toetsenbord.
Afbeelding
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
IV39
4th Gear member
Berichten: 809
Lid geworden op: 30.11.2012 - 13:46

Bedankt Rich. :)
Volvo V70R AWD Rica 1998
Audi A4 2.0 TDI S-Edition Abt 2010
Volvo V60 D6 Pih
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4293
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

BlackcurrantV70 schreef: Ik heb de stem aan/uit als favorite gezet in NAV waardoor je die met de fav toets direct aan/uit schakelt.
Bij mij idem. Heb een rothekel aan die Hollandse stemmen. Maar net een gloednieuwe TomTom GO5100 aangeschaft, de Sensus loopt soms mee voor de gein. Telkens weer verbaas ik me erover dat dat toestelletje van 267 € BTW inbegrepen het zoveel beter doet.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8499
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Ik ergerde me in het begin ook aan de Sensus omdat ik van een TomTom 950live kwam, maar nu gebruik ik de TomTom alleen nog op reis in huurautos.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
stoerebink
1st Gear member
Berichten: 48
Lid geworden op: 06.09.2009 - 19:07

Ik rij nu een week met de nieuwe motor-firmware, en dit zijn (na mijn eerste klachten) de bevindingen:

- brandlucht kwam idd van Roetfilter-reiniging. Staat dus los van update
- Check motor-lampje brandt nog wel regelmatig bij starten (en gaat bij nogmaals starten direct uit)
- auto schakelt véél soepeler van electrisch naar diesel. De hinderlijke schokken lijken verleden tijd.
- hij lijkt (maar dat weet ik niet zeker) iets verder te rijden op de electromotor. Althans: op mijn vaste snelwegrit kom ik nu met opgeladen accu verder dan eerst
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Wat zegt de dealer van dat check-engine lampje?
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
stoerebink
1st Gear member
Berichten: 48
Lid geworden op: 06.09.2009 - 19:07

Voorlopig nog niets, heb het nog niet gevraagd daar omdat 't ding ook altijd bij de 2e keer starten weer uitgaat.
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Ik zou daar direct mee teruggegaan zijn.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
henkchroom
3rd Gear member
Berichten: 359
Lid geworden op: 09.01.2014 - 21:58
Contacteer:

Check motor-lampje brandt nog wel regelmatig bij starten (en gaat bij nogmaals starten direct uit)
Al eerder gemeld.Ik heb het zelfde na de laatste update. Je moet even wat geduld hebben.
Ik steek de sleutel in het contact, doe de gordel om en dan starten.
Als de display klaar is, dan kun je starten zonder dat het "check engine" lampje aan gaat.
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

henkchroom schreef:
Check motor-lampje brandt nog wel regelmatig bij starten (en gaat bij nogmaals starten direct uit)
Al eerder gemeld.Ik heb het zelfde na de laatste update. Je moet even wat geduld hebben.
Ik steek de sleutel in het contact, doe de gordel om en dan starten.
Als de display klaar is, dan kun je starten zonder dat het "check engine" lampje aan gaat.
Hm. Prima dat je een work-around hebt, maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat je na een softwareupdate opeens (of uberhaupt) je startprocedure moet aanpassen om een check-engine lampje te voorkomen.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”