Tips gevraagd voor aankoop V70 2000-2007 diesel

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
vinox
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 11.01.2016 - 09:30

Hoi. Ik heb me zonet even voorgesteld, en ga hier verder voor het specifieke gedeelte, ik ben op zoek naar advies. Er is in Nederland een niet normale hoeveelheid aan keuze wat betreft Volvo's, dus wat hulp is welkom. Ik ben op zoek naar een V70 2000-2007 diesel, vermogen is niet zo belangrijk, zo compleet mogelijk (zwart leren interieur enz), en waarschijnlijk een manuele omdat dat toch altijd wat betrouwbaarder is. Nu weet ik van Volvo niet veel (BMW is mijn merk altijd geweest), dus ik weet niet waar ik moet op letten. Km standen, mankementen, enz. Dan wel Volvo specifiek natuurlijk, de algemene dingen zoals onderhoudshistoriek aanwezig, type vorige eigenaar, verkoper, BOVAG/NAP, etc spreken allemaal voor zich. Al wat ik weet is dat de distributieriem moet vervangen worden om de 160k naar verluid? En dat ik niet te bang moet zijn van hoge km standen. Dat laatste is wel waar natuurlijk, maar omdat ik er toch een 30k per jaar op zal zetten en er toch wel graag een tijd mee wil doen, mag het ook niet te extreem zijn. Als laatste: budget is niet heel ruim, zit rond de 10k. Maar zoals ik heb gezien op Autoscout is daar toch al behoorlijk wat voor te vinden. Alvast bedankt voor jullie hulp!
Laatst gewijzigd door vinox op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10673
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Wel ga eens praten met een dealer over de D2, D3, D4 en D5........ Is wellicht wat onduidelijk maar toch.
D5 is de enige 2.4ltr 5 Cylinder met 163PK en later met 180PK en weer later met 200+ pk's (meen ik?)
D3 is de enige 2.0ltr 5 Cylinder en is later een D4 geworden. De D3 is tegenwoordig een 2.0ltr 4 cylinder met 150PK
D4 was een 2.0ltr 5 Cylinder en is nu een 2.0ltr 4 cylinder met 181PK en dubbele turbo.
D2 was eerste een 1.6ltr 4 cylinder en is nu een 2.0ltr diesel

Ik heb een D5 gehad met 163PK modeljaar 2006. Nu een D4 181PK modeljaar 2016.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”

Bijna een C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed

MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29575
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Een V70 is een goede keus maar als je een auto gaat kopen van 10 jaar oud met de nodige kilometers moet je voorzichtig zijn. Als je een V70 hebt gevonden is een aankoopkeuring door een Volvodealer verstandig.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10673
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

lint schreef: Een V70 is een goede keus maar als je een auto gaat kopen van 10 jaar oud met de nodige kilometers moet je voorzichtig zijn. Als je een V70 hebt gevonden is een aankoopkeuring door een Volvodealer verstandig.
100 PUNTEN!!! Eensch!
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”

Bijna een C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed

MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29575
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dank u zeer. Jij hebt ook ervaring op het gebied van een V70 met ervaring.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
vinox
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 11.01.2016 - 09:30

Goed punt. Dat zal wel niet overdreven veel kosten tenzij er akelige dingen ontdekt worden. Echter als ik met garantie koop waar dan ook moeten zij het maar herstellen als het binnen de garantie valt. Valt er dan ook wat te zeggen om ook meteen bij een Volvo dealer te gaan kijken voor een Selekt? Ik vond bvb deze. Weliswaar wat km's maar niet overdreven veel (rond de 200k vind ik prima), recenter model, opties zitten goed etc, enkel het vermogen is wat minder, maar dat is zoals gezegd geen probleem voor mij.
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10673
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

vinox schreef: Goed punt. Dat zal wel niet overdreven veel kosten tenzij er akelige dingen ontdekt worden. Echter als ik met garantie koop waar dan ook moeten zij het maar herstellen als het binnen de garantie valt. Valt er dan ook wat te zeggen om ook meteen bij een Volvo dealer te gaan kijken voor een Selekt? Ik vond bvb deze. Weliswaar wat km's maar niet overdreven veel (rond de 200k vind ik prima), recenter model, opties zitten goed etc, enkel het vermogen is wat minder, maar dat is zoals gezegd geen probleem voor mij.
Deze is een 2.0 diesel die uit de stal van PSA komt. (Citroën/Peugeot) Volvo en Ford hebben deze motoren gebruikt. Zelf met deze motor in 2 Mondeo's gereden. De eerste met 167K en de 2e met 180K ingeleverd. Tot die tijd probleemloos. Geen sprinter maar wel een prima blok.

Wellicht zijn er hier meer jongetjes en meisjes die een v70 met deze motor hebben of hadden.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”

Bijna een C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed

MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
Discovery
5th Gear member
Berichten: 1444
Lid geworden op: 08.04.2009 - 22:52
Locatie: Delft

vinox schreef: Goed punt. Dat zal wel niet overdreven veel kosten tenzij er akelige dingen ontdekt worden. Echter als ik met garantie koop waar dan ook moeten zij het maar herstellen als het binnen de garantie valt. Valt er dan ook wat te zeggen om ook meteen bij een Volvo dealer te gaan kijken voor een Selekt? Ik vond bvb deze. Weliswaar wat km's maar niet overdreven veel (rond de 200k vind ik prima), recenter model, opties zitten goed etc, enkel het vermogen is wat minder, maar dat is zoals gezegd geen probleem voor mij.
Ik zou die laten staan en een 5-cilinder zoeken. 2.0d met hogere km-standen zijn niet heel betrouwbaar. Overigens is je startpost wat verwarrend, je hebt het over model 2000-2007, vervolgens kom je met D4 welke alleen in model 2007-huidig is geleverd en heb je het over 140 en 170 pk welke alleen in 2000-2007 model als benzine zijn geleverd.
Laatst gewijzigd door Discovery op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
vinox
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 11.01.2016 - 09:30

How, daar ga ik dan toch wel rekening mee houden. Als ik een Volvo koop wil ik ook een echt Volvo blok. Tnx voor de tip!
vinox
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 11.01.2016 - 09:30

Discovery schreef:
vinox schreef: Goed punt. Dat zal wel niet overdreven veel kosten tenzij er akelige dingen ontdekt worden. Echter als ik met garantie koop waar dan ook moeten zij het maar herstellen als het binnen de garantie valt. Valt er dan ook wat te zeggen om ook meteen bij een Volvo dealer te gaan kijken voor een Selekt? Ik vond bvb deze. Weliswaar wat km's maar niet overdreven veel (rond de 200k vind ik prima), recenter model, opties zitten goed etc, enkel het vermogen is wat minder, maar dat is zoals gezegd geen probleem voor mij.
Ik zou die laten staan en een 5-cilinder zoeken. 2.0d met hogere km-standen zijn niet heel betrouwbaar. Overigens is je startpost wat verwarrend, je hebt het over model 2000-2007, vervolgens kom je met D4 welke alleen in model 2007-huidig is geleverd en heb je het over 140 en 170 pk welke alleen in 2000-2007 model als benzine zijn geleverd.
Kijk daaraan zie je dat ik er nog niet in thuis ben :) Post aangepast, thx.
Gebruikersavatar
Tsjemp
3rd Gear member
Berichten: 338
Lid geworden op: 20.10.2010 - 23:43

Waak er voor dat de diesels met roetfilter op tijd hun beurten hebben gehad. Te vroeg is goed, te laat is killing.
En mijn advies obv ervaring is, laat de 185 pk D5 staan!
Wanneer er geen seviceboekje of verleden aanwezig is, verder zoeken.
Verder hang ik de theorie aan dat je de sterkste motorisering moet nemen.
Deze hoeven minder hard te werken en gaan dus langer mee.
De D5 is dus wel de beste motor. Je hebt deze respectievelijk in 2.4D 175pk, 185pk, 205 en 215pk.
De oudere D5 motoren tot 2006 hebben 163pk, geen roetfilter en voorzover ik weet onverwoestbaar!

Let er bij een automaat (geartronic) op dat deze soepel schakelt, zeker ook handmatig.
Vanaf 185 pk is de gt een 6-bak, daarvoor een 5-bak. De 5-bak laat de motor wat meer toeren (geluid) maken op de snelweg.

En zoals gezegd. Laten keuren door een Volvo dealer.
V70 d3 lim.edition V60 d6 Summum, V70 d5 momentum, V40 d2 momentum, V70 d5 edition1, V70 alt, 850 TDI, V40 lpg oud, 244 DL, 245GL, 242DL eva
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8503
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

De 24D van 2006=2007 heeft ook de 6 traps geartronic met 163pk.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
Mart van der Steeg
7th Gear member
Berichten: 6353
Lid geworden op: 08.12.2007 - 13:58
Locatie: Sassenheim-Teylingen
Contacteer:

Tsjemp schreef: Waak er voor dat de diesels met roetfilter op tijd hun beurten hebben gehad. Te vroeg is goed, te laat is killing.
En mijn advies obv ervaring is, laat de 185 pk D5 staan!
Wanneer er geen seviceboekje of verleden aanwezig is, verder zoeken.
Verder hang ik de theorie aan dat je de sterkste motorisering moet nemen.
Deze hoeven minder hard te werken en gaan dus langer mee.
De D5 is dus wel de beste motor. Je hebt deze respectievelijk in 2.4D 175pk, 185pk, 205 en 215pk.
De oudere D5 motoren tot 2006 hebben 163pk, geen roetfilter en voorzover ik weet onverwoestbaar!

Let er bij een automaat (geartronic) op dat deze soepel schakelt, zeker ook handmatig.
Vanaf 185 pk is de gt een 6-bak, daarvoor een 5-bak. De 5-bak laat de motor wat meer toeren (geluid) maken op de snelweg.

En zoals gezegd. Laten keuren door een Volvo dealer.
Diesel 2.4D (5 pits) 163 pk tot en met de laatste asem van de S60 classic (eind 2009) geleverd (V70 eerder gestopt met dit type, las later dat het over V70 ging).
Voordelen: 6 bak en nieuwer type verstuivers, grünesumweltauspuffsticker.
Nadelen: EGR, kat en wervelkleppen die soms wat problemen kunnen geven.
Na 2007 dacht ik wervelkleppen gemodificeerd, software kat regeneratie aangepast.
EGR tijdig laten schoonmaken, zie forum sponsoren. Oliewissel ca. 15.000 km. Af en toe even 'trappen' waarbij V >> Vmax NL
Laatst gewijzigd door Mart van der Steeg op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug
Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic

VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
Gebruikersavatar
Snellebaksteen
2nd Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: 27.05.2007 - 14:10
Locatie: Standdaarbuiten

De eerste D5 met 163pk is redelijk onverwoestbaar. De mijne uit 2003 staat ondertussen op bijna 480.000km en ik rij er niet kinderachtig mee. Regelmatig een lange snelle trip naar D is heel goed voor de auto, van een uurtje trappen knapt hij echt op.
Met een chipje wordt de wagen niet alleen veel sneller maar ook veel zuiniger, ik rij met gemak 1:18.

Ik heb een blogje bijgehouden de afgelopen 5 jaar over wat er gebeurd is aan de D5 vanaf het moment van aankoop in 2010.
http://www.volvo850forum.nl/index.php/t ... 963.0.html
Dummy's love Volvo's!

940 2.3 LPG 1992, 850 2.5 10v LPG 1994, V70 D5 2003 Blackstone, Estate-line, Comfort-line, V60 D6 PiH 2014 Pearlblack, Summum, winterline, Saaie Silver S40 '99 on the Side
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1084
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

Tsjemp schreef: En mijn advies obs EIGEN (?) ervaring is, laat de 185 pk D5 staan!
Kleine toevoeging. Als je je aan de regeltjes houdt, is de 185 pk variant volgens mij een prima keuze...
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
Gebruikersavatar
Tsjemp
3rd Gear member
Berichten: 338
Lid geworden op: 20.10.2010 - 23:43

4wielen schreef:
Tsjemp schreef: En mijn advies obs EIGEN (?) ervaring is, laat de 185 pk D5 staan!
Kleine toevoeging. Als je je aan de regeltjes houdt, is de 185 pk variant volgens mij een prima keuze...
Je weet nooit hoe je voorgangers met de auto omgegaan zijn.
Verder moet iedereen dit voor zichzelf uitmaken.
Ik deel mijn ervaring en die van vele anderen.
Als het je overkomt ga je er naar zoeken en vind je veel, ook hier op het forum
V70 d3 lim.edition V60 d6 Summum, V70 d5 momentum, V40 d2 momentum, V70 d5 edition1, V70 alt, 850 TDI, V40 lpg oud, 244 DL, 245GL, 242DL eva
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1084
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

Tsjemp schreef: Je weet nooit hoe je voorgangers met de auto omgegaan zijn.
Dat klopt, maar:
+ altijd een onderhoudsboekje erbij vragen!
+ checken op regelmatige oliewissel
+ behoorlijk jaarkilometrage (> 20.000 per jaar)
+ aankoopkeuring

Ben je denk ik al een heel eind...
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
Classic
2nd Gear member
Berichten: 87
Lid geworden op: 22.01.2012 - 12:04
Locatie: Provincie Utrecht

Mijn 2.4D Geartronic (163 pk, Euro 4, dus mét roetfilter) van oktober 2005 heb ik ruim 3 jaar geleden gekocht met 240 k op de klok. Volledig dealeronderhouden, met 6 mnd. Bovag-garantie. Tijdens en vlak na de garantie veel ellende gehad. In stappen uiteindelijk een complete bakrevisie (incl kleppenhuis en koppelomvormer), nieuwe verstuivers en nieuwe klepstoters/tuimelaars. Je wilt niet weten wat dat heeft gekost. Daarnaast twee nieuwe draagarmen en een wiellager.

Nu staat er 350 k op de klok en de laatste anderhalf à twee jaar weinig problemen meer gehad, behoudens een airco-condenser en een achterruitenwissermotor. Remmerij gaat bij mij heel lang mee. Met een setje voorste remschijven/-blokken rijd ik meer dan een ton. Een auto met een km-stand van 250 tot 300 k zou ik alleen kopen met aantoonbaar nieuwe verstuivers en klepstoters/tuimelaars, want volgens mij ben je met vrijwel elke 2.4D/D5 van deze generatie anders al snel aan de beurt. Verder krijgt een automaat het flink voor de kiezen als er veel met een caravan is gereden. Ik zou dan ook nooit meer een auto kopen met trekhaak. Bij auto's met handbak zit je met deze km-stand weer gauw aan een nieuwe koppeling/vliegwiel. Het is een heerlijke reisauto, maar de kwaliteit is veel slechter dan van mijn oude V70 Classic. Die rijdt na bijna 6 ton nog rond met de eerste motor/kop/turbo/automaat, zonder revisies. Alleen verstuivers zijn na ca. 530 k vervangen. Maar ja, daar mag je geen Duitse stad meer mee in en ook Utrecht en Rotterdam zijn inmiddels verboden terrein...

Binnenkort ga ik nog meer rijden (ca. 50k/jaar) en ik hoop dat ik de 5 ton kan volmaken zonder al te hoge kosten. Dan heeft de auto zijn geld wel weer opgebracht, maar het eerste jaar was ik er eigenlijk helemaal klaar mee en wilde ik hem het liefst een schop geven. Gelukkig uiteindelijk het hoofd koel gehouden, maar bij de volgende auto ga ik nog veel zorgvuldiger uitzoeken waarop ik moet letten, zeker als het een diesel met roetfilter betreft.

Praktisch nadeel van de V70 van deze generatie vind ik de enorme draaicirkel, bovendien is de beenruimte achterin veel minder dan je zou verwachten. Onlangs proefgezeten in een Renault Mégane Estate, en die heeft achterin echt veel meer beenruimte. Bagageruimte en hoofdruimte van de V70 zijn weer groter en praktischer, vooral vanwege de hoekige lijnen. Verder gaat er bij een V70 op leeftijd in het interieur wel het een en ander meetrillen/-rammelen, piepen en kraken. Vind ik persoonlijk ook behoorlijk irritant, maar sommigen horen het niet eens... Stoelen zijn geweldig, stabiliteit tot op zeer hoge snelheid uitstekend en het verbruik heel redelijk, zeker gezien de prestaties. Wat dat betreft ook een ideale vakantie-auto, zeker met Nivomats. Maar een bochtenridder is het bepaald niet. De auto voelt bij vlot bochtenwerk behoorlijk log en zwaar aan.
Laatst gewijzigd door Classic op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Binnenkort: V60 CC Polar+ D3 GT8 MY 2017
2018-2020 V50 D5 Edition II Geartronic MY 2008
2012-2018 V70 2.4D 163 pk Momentum Geartronic Family Line MY 2006
2010-nu Saab 900 S Aero MY 1992
2004-2012 V70 2.5D aut. Europa Exclusive MY 2000
2008-2010 360 2.0i GL 3-d MY 1987
2002-2004 940 2.3i aut. Royal Class MY 1994
1997-2003 240 2.0i aut. GLE MY 1991
1995-1998 240 2.3 aut. GLE MY 1986
stap
2nd Gear member
Berichten: 70
Lid geworden op: 25.10.2009 - 22:18
Locatie: Zelhem

Bij mij een positief verhaal. Na een v70 classic op lpg die ik tegen de 7 ton weg heb gedaan rij ik nu een jaar of twee in een '02 D5 zonder roetfilter. Handgeschakeld, eerste koppeling zit er nog in

Bij aanschaf stond de km teller ongeveer op 475000, en nu op zo'n 575000. Bij aanschaf goed gecontroleerd, en op mijn gevoel afgegaan. Zonder garantie.. Het meeste aan onderhoud doe ik zelf, wat ik tegen ben gekomen zijn een accu, dynamo en startmotor. Daarnaast reguliere dingen als banden en olie maar niks vreemds.
Doet het altijd, ik ben er zeer tevreden over.
Wel af een toe een rammel in het onderstel maar dat is simpel op te lossen. Ik spaar de auto niet, rij hem bedrijfsmatig met vaak een zware aanhanger erachter.

Zwakke punten: intercooler, draagarmen, rammeltje.
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Hennes in Nijmegen heeft twee hele mooie V70N staan, een 2004 en een jongere. Beide vol qua opties en Hennes is een goed adres. Een tip zeg maar.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”