TPMS is zo gek nog niet...

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Plaats reactie
jeroenv_
2nd Gear member

Vorige week vrijdag tussen de middag kwam er een melding over rechtsachter controleren, dus omdat ik toch langs een pomp reed, gelijk even alles nagelopen. Na het pompen was het lampje ook direct weer uit. Toen ik 's avonds naar huis wilde gaan brandde het echter weer, maar bedacht ik nog dat dat wel zou komen omdat ik nog niet gekalibreerd had. Dit dus gelijk gestart, rit naar huis is toch 50km, en ik heb de auto vrijdagavond geparkeerd en daar heeft ie heel het weekend gestaan.

Gistermorgen ging hij echter weer aan, dus na 2 straten toch maar even gestopt om te kijken. En, hoewel ik verder niets voelde, stond rechtsachter dus compleet plat.
Heeeel rustig gedraaid en naar huis gereden, en de leasemaatschappij gebeld. 5 minuten later een sms van Volvo hulp dat de anwb onderweg was, en 20 minuten later stond deze op de stoep.

Oorzaak bleek een schroef, dus die heeft hij eruit gehaald, prop erin en daarna kon ik door naar de bandenboer voor een nieuwe band, want de band was toch beschadigd te zien aan de zwarte rand in de wang.

Voortaan als het lampje aan gaat toch maar even beter en sneller kijken...

Afbeelding

Afbeelding
MY15 V40 D4 Business R-Design \\// Rebel Blue \\// Business Pack Connect \\// 18" mat black Bor velgen
Huite
3rd Gear member

Mooi om te horen dat het TPMS, ook zonder sensoren in het wiel, goed voldoet!
En mooi ook dat je de nieuwe band niet zelf hoeft te betalen.
Nu: XC60 T5 GT 2018 Electric Silver

Vroegah gereden:
240 DL plm. 1983
340 GL diesel plm. 1987
C30 D2 2010
V40 D2 2015
V70 T4 GT 2016
lint
Geartronic member

Soms is TPMS een goed waarschuwingssysteem maar dan moet je er wel op letten als het lampje aan gaat.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
jeroenv_
2nd Gear member

Huite schreef: En mooi ook dat je de nieuwe band niet zelf hoeft te betalen.
Dat weet ik nog niet, misschien stuurt de leasemaatschappij nog een rekening maar daar ga ik niet vanuit
lint schreef: Soms is TPMS een goed waarschuwingssysteem maar dan moet je er wel op letten als het lampje aan gaat.
Dat dacht ik ook braaf gedaan te hebben door direct te pompen en later direct te kalibreren.
Maar ik had misschien na het starten direct moeten kijken toen het lampje weer ging branden ipv 2 straten verder.

Leermomentje zullen we maar zeggen.
MY15 V40 D4 Business R-Design \\// Rebel Blue \\// Business Pack Connect \\// 18" mat black Bor velgen
tjub
1st Gear member

Idd goed systeem. Ik had er nog geen 400 km opzitten toen ik de melding kreeg. Merkte niks met sturen toen ik van huis wegreed, maar toch maar ff benzinepomp aangedaan na 2 km. Stond al iemand bij het apparaat, dus dacht de auto er vast achter te zetten. Moest hiervoor over een klein randje..... Je voelt hem al aankomen; band bleek al zacht genoeg om met velg het randje te raken :'(
Dikke schroef precies tussen het profiel. Die had ik daardoor dus niet gehoord bij wegrijden. Ook hier via Leaseplan snel de Volvo aan huis. (was inmiddels met harde band rustig weer naar huis gereden). Naar Volvo garage gereden waar de band is gepropt.
Laatst gewijzigd door tjub op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
MY16 V40 D2 Business Sport Power Blue
Hyundai I40 1.7 CRDI Wagon Buss Ed
Skoda Octavia 1.9 TDI
Peugeot 307 break 2.0 D
Opel Astra 1.6 Station
Renault Laguna 1.6
VW Golf G60
VW Golf GTI
Toyota Corolla 1.6 DX
zonoskar
3rd Gear member
Contacteer:

Toen ik een schroef in de band had heb ik van die smurrie erin gepompt en naar de bandenboer gereden. Ik heb toen geen melding gehad, ik zag de band plat staan toen ik instapte.

TPMS kan ook lastig zijn, elke keer als de winterbanden er weer onder komen, krijg ik een melding dat alle 4 de banden lek zijn. Na een reset is dat wel weer verholpen, maar de eerste keer sta je toch vreemd te kijken bij de pomp.
Volvo V40 VEA D4 MY2015 Business R-design Rebel blue Polestar.
Joh@n
3rd Gear member
Contacteer:

Is dat niet iets wat degene moet verhelpen die de banden wisselt? Ik heb al aantal bandenwissels gehad inmiddels maar nog nooit een TPMS melding gezien.
'17 Skoda Octavia 3 FL 1.6TDi DSG Style Business - Afbeelding Voorheen: '14 V40 D4 Momentum / '11 Golf 1.2TSi Highline / '07 Leon II 1.9TDi
jeroenv_
2nd Gear member

zonoskar schreef: TPMS kan ook lastig zijn, elke keer als de winterbanden er weer onder komen, krijg ik een melding dat alle 4 de banden lek zijn. Na een reset is dat wel weer verholpen, maar de eerste keer sta je toch vreemd te kijken bij de pomp.
Met m'n zomervelgen was ik gewend aan het lampje, omdat ik daar geen sensoren op heb zitten.
Nu met m'n winterset gaf hij echter, naast het lampje, dus ook echt een melding om rechtsachter te controleren.
bemmelenan
2nd Gear member

Citaat geschreven door zonoskar

TPMS kan ook lastig zijn, elke keer als de winterbanden er weer onder komen, krijg ik een melding dat alle 4 de banden lek zijn. Na een reset is dat wel weer verholpen, maar de eerste keer sta je toch vreemd te kijken bij de pomp.

Met m'n zomervelgen was ik gewend aan het lampje, omdat ik daar geen sensoren op heb zitten.
Nu met m'n winterset gaf hij echter, naast het lampje, dus ook echt een melding om rechtsachter te controleren
Je hebt ook twee verschillende systemen. Een met sensoren in de ventielen en een iets minder nauwkeurig systeem, welke via de Abs-sensoren werkt. Maar ook die laatste wekt prima. De laatste heeft ook als voordeel dat je bij banden en of velgenwissel zelf kunt resetten(kalibreren) en er ook geen speciale ventielen/sensoren gebruikt hoeven worden.
MY2021 Volvo XC 40 Inscription Interieur blond/carcoale + veel toeters en bellen.
Tussendoor nog Mercedes GLA versleten.
MY 2016 Volvo V40 T5 Carbon edition Polestartuning
MY 2015 Volvo V40 T4 R-Design plus | Saphire Black | 18" Ixion II | Business Pack Pro |sportonderstel| Polestartuning | Prive rijder
tjub
1st Gear member

zonoskar schreef:
Mijn bandenboer (profile tyre) doet dat ook niet. Mocht ik ook zelf doen. Maar ja, ze kunnen natuurlijk niet van ieder merk weten hoe ze die kalibratie moeten uitvoeren. Maar idd zit je wel even raar te kijken, zo van wat nu. o.O
Laatst gewijzigd door tjub op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
MY16 V40 D2 Business Sport Power Blue
Hyundai I40 1.7 CRDI Wagon Buss Ed
Skoda Octavia 1.9 TDI
Peugeot 307 break 2.0 D
Opel Astra 1.6 Station
Renault Laguna 1.6
VW Golf G60
VW Golf GTI
Toyota Corolla 1.6 DX
Plaats reactie

Terug naar “V40”