Nieuwe v40 inrijden?

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Plaats reactie
jringel77
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 06.01.2016 - 20:19

Hi all,

Heeft bij jullie de dealer nog iets gezegd over het inrijden van de auto?

Bij mij is hier niks over verteld en ik lees tegenstrijdige berichten op het internet. Hoe hebben jullie dit aangepakt (vt) of pakken jullie dit aan (tt)
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29563
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Gezond verstand gebruiken en de belasting van de nieuwe motor geleidelijk opvoeren. De dealer vertelt hier meestal niets over maar in de handleiding staat wel iets vermeld over het inrijden.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Flumer
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 04.12.2015 - 13:39

Ik heb het destijds gevraagd aan de dealer. Zijn advies: inrijden is niet perse nodig, maar het is wel verstandig om de motor niet direct al te zwaar te belasten. Ik kon wat hem betreft dat weekend al de topsnelheid uitproberen, als de motor maar goed warm was en als ik maar niet permanent plank gas zou rijden.
Laatst gewijzigd door Flumer op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
jringel77
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 06.01.2016 - 20:19

Thanks voor jullie reacties, ik kon niks vinden in de handleiding vandaar. Het enige wat ik kon vinden is dat het verstandig was om pas na 1000 km met een aanhanger te gaan rijden.
DanielD1976
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 12.07.2014 - 22:58

Wat ik altijd doe bij inrijden:
-geen hoge toeren
-zwaar belasten, maar niet te lang zodat de motor (lees zuigers, kleppen etc.) niet te heet wordt. Dit wel pas nadat de motor rustig is warm gereden
-geen constant toerental
Mercedes SLK 250d (2015)
Opel Speedster 2.2 #1385 (2003)
Volvo V40 D4 Momentum MY'15 (2014)
Citroen DS3 1.6 E-HDI (2012)
Toyota Aygo Dynamic Blue (2009)
Ford Mondeo 2.0TDCI 130pk (2003)
Opel Astra 1.7dti grijs kenteken (2000)
Renault Megane coupe 1.6e (1996)
Citroen ZX 1.9i Volcane (1992)
Renault 5 SL 1.0 (1988)
Gebruikersavatar
fret
3rd Gear member
Berichten: 259
Lid geworden op: 25.03.2014 - 09:37
Contacteer:

Wat ik altijd doe bij inrijden:
-geen hoge toeren
-zwaar belasten, maar niet te lang zodat de motor (lees zuigers, kleppen etc.) niet te heet wordt. Dit wel pas nadat de motor rustig is warm gereden
-geen constant toerental
+1
C40 TWIN MOTOR ULTIMATE - MY2024 - Daytona Violet Metallic - 20" velgen
Volvo XC40 D4 AWD R-Design Intro Edition - MY2018 - Bursting Blue - 20" velgen
Volvo V40 D4 Polestar optimized - MY2015 - Black - 18" Heico Volution X jetsers
Afbeelding
manneke-D
2nd Gear member
Berichten: 125
Lid geworden op: 28.05.2010 - 11:11

Goed warmrijden (dus korte stukjes vermijden), geen hoge toeren, niet te zwaar belasten (zeker niet met een koude motor) is me allemaal duidelijk.
Maar dat van het constante toerental, hoe voorkom je dat?
Moet je dan, bijvoorbeeld bij een langere snelwegrit, verschillende snelheden aanhouden, in verschillende versnellingen rijden?
Gebruikersavatar
Joh@n
3rd Gear member
Berichten: 268
Lid geworden op: 25.06.2006 - 19:30
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Mijn V40 is 's ochtends opgehaald en stond 's avonds al in Parijs. Dag erna ging hij 's avonds weer terug, na 1,5 dag stond er al 1000km op de teller. Heb nooit echt een specifieke inrij-procedure gevolgd met mijn auto's, gewoon zorgen dat hij warm is en lekker gaan rijden. Hoge toeren heb ik de eerste tijd wel vermeden, maar dat is dan ook alles. Als hij maar goed warm is :)
'17 Skoda Octavia 3 FL 1.6TDi DSG Style Business - Afbeelding Voorheen: '14 V40 D4 Momentum / '11 Golf 1.2TSi Highline / '07 Leon II 1.9TDi
DanielD1976
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 12.07.2014 - 22:58

Goed warmrijden (dus korte stukjes vermijden), geen hoge toeren, niet te zwaar belasten (zeker niet met een koude motor) is me allemaal duidelijk.
Maar dat van het constante toerental, hoe voorkom je dat?
Moet je dan, bijvoorbeeld bij een langere snelwegrit, verschillende snelheden aanhouden, in verschillende versnellingen rijden?
Ik heb inderdaad als ik op de snelweg reed, in zowel de 5 als de 6 gereden en met verschillende snelheden.
Beide zijn zo lang dat het toerental niet te hoog wordt.

Het niet te zwaar belasten van een warme motor is juist niet goed. De zuigers moeten juist op de cilinders inslijten en dat lukt niet met een lage belasting.
Als je de motor niet zwaar belast tijdens het inrijden, kunnen de cilinderwanden "verglazen". Dit is een harde slijtvaste laag langs de cilinderwanden, waardoor de cilinderwand en zuigerveren niet goed op elkaar kunnen inslijten.
Deze zware belasting ook niet te lang doen, maar in periodes van zo een 15-30 sec maximaal, anders wordt alles weer te warm waardoor weer verglazing kan optreden.
Bij high performance motoren kan die verglazing de reden zijn om zo een motor na 1500km al te reviseren en opnieuw te beginnen met inrijden.
Dit is ook de reden waarom hoge toeren afgeraden wordt, omdat dan door de hogere wrijvingsenergie sneller verglazing optreedt.
Wisselend toerental was volgens mij (maar weet ik niet zeker) vanwege kleine verschillen in aangrijpingspunt van de zuigerkracht bij verschillende toerentallen en hiermee een zo gelijk mogelijk slijtage patroon te krijgen.

Nu zal dit overigens bij een D2 of D4 iets minder van belang zijn, maar dit is de theorie van inrijden.
Mercedes SLK 250d (2015)
Opel Speedster 2.2 #1385 (2003)
Volvo V40 D4 Momentum MY'15 (2014)
Citroen DS3 1.6 E-HDI (2012)
Toyota Aygo Dynamic Blue (2009)
Ford Mondeo 2.0TDCI 130pk (2003)
Opel Astra 1.7dti grijs kenteken (2000)
Renault Megane coupe 1.6e (1996)
Citroen ZX 1.9i Volcane (1992)
Renault 5 SL 1.0 (1988)
Plaats reactie

Terug naar “V40”