Yet another aanschaftopic: V50 vier of vijf cilinders?

Geleverd vanaf 2003
Sander02
4th Gear member
Berichten: 721
Lid geworden op: 28.09.2015 - 00:48

De 1.8 is wel wat aan de hoge toeren, of het ligt aan mijn exemplaar. Geluid vind ik best irritant boven de 120. Dan zit je op zo''n beetje 4000.
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
Gebruikersavatar
Delta
4th Gear member
Berichten: 555
Lid geworden op: 02.04.2006 - 19:09
Locatie: N.H.

Toen ik op mijn werk aankondigde dat ik een mooie S40 1.8 had gezien, werd er bijna een interventie georganiseerd. Die moest ik toch vooral niet halen!
En proefrit van een 2.4 na een 1.8 bevestigde dat wel, dus ik ben mijn collega's de komende jaren dankbaar :D

Haha graag gedaan Jos en welkom op dit mooie forum waar ik veel kennis vandaan heb geplukt!! En misschien.......toch weer terug.
Vorige auto: V50 2.0d summum automaat exit met 470.000 en nu V50 D3 geartronic
Gebruikersavatar
ijsga
5th Gear member
Berichten: 1090
Lid geworden op: 29.10.2013 - 12:44
Locatie: Zaandam

Polletje lijkt me verder ook duidelijk zo? ;)
V50 2.4 Geartronic, Edition 1, MY08. 17" Spartacus zomer / 17" Serapis winter. 178.500 km.
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
soepkip
2nd Gear member
Berichten: 135
Lid geworden op: 01.04.2010 - 19:20
Locatie: Haarlem

Hahah ja hij is duidelijk: 5 cilinders dus.
Voor mij geen diesel overigens.
Bedankt voor het advies!
'72 Volvo 144 De Luxe- B20A - M40 - LPG
V50?
sequence
5th Gear member
Berichten: 1371
Lid geworden op: 27.12.2008 - 19:41

Wat zou bij een rustige rijstijl het verbruik van een handgeschakelde V50 2.4i kunnen zijn?
V40 T2 Nordic+
Dickertjedap
2nd Gear member
Berichten: 218
Lid geworden op: 24.08.2005 - 10:17
Locatie: Veluwe
Contacteer:

1 op 11 is makkelijk te halen, ik haalde zelfs 1 op 12! Met caravan er achter 1 op 7,5......wat vaak wel 1 op 6 is bij 1.6, 1.8 en 2.0 4 cilinders!
Volvo V60 T4 Geartronic Summum '17. Via 440 1.8 DL '93, 440 2.0 Sports '96, V40 2.0 Europa '99, V40 2.0 Sports Edition '01, V50 2.4 Momentum '05, V50 D3 Momentum '10. Volvo V40 D4 Momentum '15
sequence
5th Gear member
Berichten: 1371
Lid geworden op: 27.12.2008 - 19:41

Dat is toch netjes, de nieuwe 1.4 motoren met turbo van de diverse merken zeggen in theorie richting de 1:20 te halen. Maar in de praktijk valt dat toch tegen.
Is die 1:11 gemakkelijk te halen met ook veel stadsritten maar wel rustige rijstijl?
V40 T2 Nordic+
Gebruikersavatar
Sjo
2nd Gear member
Berichten: 235
Lid geworden op: 18.04.2013 - 19:42
Locatie: zuid Limburg

Ik denk toch dat het eraan ligt waar en hoe je rijdt.
Op de snelweg haal ik ook makkelijk 1 op 12 zoiets, maar wij rijden eigenlijk alleen maar binnenwegen met de S60 en dan vooral kortere stukken, en dan zit het verbruik toch meestal rond de 1 op 8.
Volvo S60 2.4, 170pk, 2001
VW Golf GTD, 70pk, 1986
VW Caddy GTD, 80pk, 1984
VW Caddy D, 54pk, 1986
Peugeot 107 XS, 2011
Citroen Berlingo 1.9D, 1998
sequence
5th Gear member
Berichten: 1371
Lid geworden op: 27.12.2008 - 19:41

Ja dat ook ook een beetje mijn gebruik, veel ritje van 10km of minder in stad en 80km. Weinig snelweg, dus dan moet ik realistisch zijn en rekenen op rond de 1:8 ?
V40 T2 Nordic+
Gebruikersavatar
Sjo
2nd Gear member
Berichten: 235
Lid geworden op: 18.04.2013 - 19:42
Locatie: zuid Limburg

Tussen de 1op 8 en 1 op 10 lijkt me een realistisch verbruik zonder snelweg ritten inderdaad. Ik spreek wel over mijn S60, een V50 is iets lichter, zou iets kunnen schelen in het verbruik.
Volvo S60 2.4, 170pk, 2001
VW Golf GTD, 70pk, 1986
VW Caddy GTD, 80pk, 1984
VW Caddy D, 54pk, 1986
Peugeot 107 XS, 2011
Citroen Berlingo 1.9D, 1998
Gebruikersavatar
gose91
3rd Gear member
Berichten: 452
Lid geworden op: 18.01.2016 - 14:18

sequence schreef: Wat zou bij een rustige rijstijl het verbruik van een handgeschakelde V50 2.4i kunnen zijn?
Kan nog niet spreken van een lange termijn verbruik, maar met een mix van stad en snelweg (ongeveer driekwart snelweg) kom ik netjes op de fabrieksopgave van 8,3l/100km (1 op 12). Dat is wel met max. 110km per uur, want sneller is voor mij niet nodig. Wel vaak genieten O-) na het stoplicht
Astra F 1995 X1.6SZ | S40 2005 2.4i Momentum
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
Gebruikersavatar
sebastiaan84
4th Gear member
Berichten: 823
Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
Locatie: Emmen
Contacteer:

gose91 schreef:
sequence schreef: Wat zou bij een rustige rijstijl het verbruik van een handgeschakelde V50 2.4i kunnen zijn?
Kan nog niet spreken van een lange termijn verbruik, maar met een mix van stad en snelweg (ongeveer driekwart snelweg) kom ik netjes op de fabrieksopgave van 8,3l/100km (1 op 12). Dat is wel met max. 110km per uur, want sneller is voor mij niet nodig. Wel vaak genieten O-) na het stoplicht
Fabrieksopgave is 8,6 op de 100 km als ik het goed heb bij een handgeschakelde 2.4i, 9,2 op de 100 bij een GT.

ik haal meestal een verbruik 9,5-10,5 op de 100 km hoofdzakelijk korte ritten (20 km) en wat stadsritjes. bijna nooit snelweg ritjes.

Als ik dan op de snelweg zit valt mij het verbruik bij 120-130 heel erg mee. dan haal ik toch zeker ook 10 op de 100 km zonder echt rekening te houden met het verbruik.
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14

Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Gebruikersavatar
berndw
2nd Gear member
Berichten: 138
Lid geworden op: 25.08.2015 - 20:44

Mijn gemiddeld verbruik zit nu na 3 maanden rijden op 10.8l/100km. Dus 1:9.2
Ik vind het aan de hoge kant, had het liever op 9l/100km gezien, maarja het is zoals het is, en voor de kosten maakt het niet zoveel uit, het is alleen gevoelsmatig iets te hoog.
Huidig:
VW e-Golf mk. VII 2020 (private lease)

Hiervoor:
Volvo V50 2.4i Summum Geartronic MY2006 zomer 17" Scotia / winter 16" Castalia
BMW 318ci 2000
Renault Clio 1.6 2003
Volkswagen Golf 1.9 TDI mk. IV 2003
Daewoo Nubira 2.0 1998
Kayman
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 28.01.2011 - 15:36

Ik zit nu, nadat ik zo'n 10.000 km erop heb op de 8,8 liter per 100 km
Dit is afwisselend stad/snelweg. Ik woon in Utrecht, dus snelweg is vaak wel slechts 100 p/uur...dat scheelt ook op verbruik.

V50 2.4i GearTronic
V50 Edition2 2.4i GearTronic
sequence
5th Gear member
Berichten: 1371
Lid geworden op: 27.12.2008 - 19:41

Ik moet mijn mening t.a.v. de 1.8 bijstellen. heb proefgereden en ok het is geen stoplichtsprinter maar je komt toch goed mee in het verkeer en loopt mooi stil.
Dat had ik niet verwacht.
V40 T2 Nordic+
Gebruikersavatar
JTC30
3rd Gear member
Berichten: 322
Lid geworden op: 06.04.2015 - 20:46

ammie 69 schreef: Met de huidige diesel prijs zal omslagpunt mss wel is op of onder 15 k kunnen zitten

Zit al tijden te vergelijken.. Met een c30 1.8 ben je qua brandstof pas na 22000km goedkoper uit met een D2.. Tov een D5 loopt het eenvoudig richting 30k. Denk dat dat met een v50 niet anders is.
Ikzelf zou mede doordat k gedeeltelijk in België tank slechts €500 goedkoper uit zijn op diesel, maar bij moderne diesels heb je zoveel gezeik (egr, roetfilter, turbo etc )wat kapot kan gaan, dat ik de gok niet neem

Mijn 1.8 is dan wel niet snel, er staat inmiddels 165k op de klok, ik rijd zo'n 35k per jaar, maar hij zuipt zeker geen olie. Per 20k misschien een halve liter, maar dan moet het toch ververst worden..

Heb wel het gevoel dat er bij de auto van Sander iets niet klopt, mijn auto draait zeker geen 4k rpm bij 120, eerder 3400. Wel dik 4000 bij 140..
Laatst gewijzigd door JTC30 op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
1998 Peugeot 106 1.5d Accent - 259k naar 273k in 5,5 maand
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden

2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
Gebruikersavatar
gose91
3rd Gear member
Berichten: 452
Lid geworden op: 18.01.2016 - 14:18

Mijn ervaren monteur is van mening dat je rustig 10.000 kilometer kan optellen bij het omslagpunt als je enkel brandstof, verzekering en belasting rekent. Gaat de turbo, brandstofpomp of verstuiver stuk gaat al je winst in één keer in rook op. Tien jaar terug was zo'n berekening eenvoudiger...
Astra F 1995 X1.6SZ | S40 2005 2.4i Momentum
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
t5power
5th Gear member
Berichten: 2124
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

gose91 schreef: Mijn ervaren monteur is van mening dat je rustig 10.000 kilometer kan optellen bij het omslagpunt als je enkel brandstof, verzekering en belasting rekent. Gaat de turbo, brandstofpomp of verstuiver stuk gaat al je winst in één keer in rook op. Tien jaar terug was zo'n berekening eenvoudiger...
Precies. Er kan best wat kapot aan die nieuwe en oudere dieseltjes. Een 5 cylinder benzine zonder turbo is maar een simpel motortje maar wat er niet op zit, kan ook niet kapot.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
sequence
5th Gear member
Berichten: 1371
Lid geworden op: 27.12.2008 - 19:41

Ik kan melden dat ik volgende week een V50 1.8 Sport ga ophalen van bouwjaar 2009 met ruim 1 ton op de teller.
De 2.4 heb ik gereden, de 1.8 is voldoende gebleken en heb ik een beter economisch gevoel bij.
Ik open nog een topic om de nieuwe auto te laten zien.

Heb dus eerder een V50 2.0D gehad, daarna ruim een jaar een VW Golf 6 1.6 benzine 100pk.
Deze is helaas een paar weken geleden gestolen, dus ben weer op zoek gegaan naar mijn favoriete merk :-)
V40 T2 Nordic+
Gebruikersavatar
berndw
2nd Gear member
Berichten: 138
Lid geworden op: 25.08.2015 - 20:44

gefeliciteerd, ik ben benieuwd naar de foto's.
Huidig:
VW e-Golf mk. VII 2020 (private lease)

Hiervoor:
Volvo V50 2.4i Summum Geartronic MY2006 zomer 17" Scotia / winter 16" Castalia
BMW 318ci 2000
Renault Clio 1.6 2003
Volkswagen Golf 1.9 TDI mk. IV 2003
Daewoo Nubira 2.0 1998
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”