Ik rijd al enkele jaren met nivomat met veren gekocht bij Geenacker in nijmegen. Deze heb ik laten monteren door een buurtgarage.
Nu merk ik dat mijn achterbanden (zowel zomer als winterbanden) aan de buitenkant veel harder slijten. Dit is volgens de bandenspecialist niet te verstellen bij volvo v70 aan achterzijde. Wel toespoor maar geen camber.
Omdat de auto na het monteren van de nivomats ook veel hoger stond en stugger geveerd was, is nu mijn conclusie dat het er op lijkt dat de garage alleen de schokbrekers heeft overgezet.
Ik heb de dikte van oude en nieuwe veren gemeten en zijn even dik: 15,4mm. Behalve een lik groene verf zie ik ook geen verschil.
Ik heb al veel topics gelezen over dit onderwerp, maar een echt duidelijk antwoord met waaraan je het verschil kunt zien heb ik niet gevonden.
Wie weet het verschil tussen de normale veren en die van de nivomat?
Rob
V70 2001 170pk vialle lpg 262.000 mistral green, vanaf 2006 in bezit.
Veren nivomat
- Gerald de Groot
- 4th Gear member
- Berichten: 775
- Lid geworden op: 16.10.2013 - 22:31
- Locatie: Lieren
- Contacteer:
Nivomat-veren zijn 14,5mm volgens dit topic
V70 T5 2001 geartronic - mistral green
-
- Starter
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 23.01.2016 - 15:36
Ik zie nergens iets staan op de veren. Waar moet ik kijken?
Gr Rob
Gr Rob
- dieselpower
- 4th Gear member
- Berichten: 532
- Lid geworden op: 05.08.2007 - 16:35
Ik heb bij m'n vorige auto (wel-is-waar een S60 2002) ook eens gekeken naar nivomats. Omdat het prijskaartje nogal wat stevig was toen gekozen voor progressieve veren van MAD, de volvodealer gemonteerd. De auto kwam achter 2cm omhoog en voelde duidelijk stugger aan, was voor het caravangebruik super. Nadeel was wel dat de achterbanden idd aan buitenkant sneller sleten, ze liepen duidelijk op de buitenkant.
Nu op mijn V70 standaard gemonteerde nivomats; de auto staat net zo hoog als de S60 echter lopen de banden mooi vlak, slijten gelijkmatig over het hele loopvlak.
Vrij duidelijk dus dat bij monteren van stuggere veren (hogere achterkant) de camber/caster eigenlijk aangepast dient te worden.
Nu op mijn V70 standaard gemonteerde nivomats; de auto staat net zo hoog als de S60 echter lopen de banden mooi vlak, slijten gelijkmatig over het hele loopvlak.
Vrij duidelijk dus dat bij monteren van stuggere veren (hogere achterkant) de camber/caster eigenlijk aangepast dient te worden.
V70 2006 Edition II 140PK 5-speed
-
- Starter
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 23.01.2016 - 15:36
Veren zijn inderdaad allemaal 14,5. Typefoutje.
Er zijn wel verstelbare reactie armen te koop, maar volgens mij moet er geen extra slijtage zijn bij gebruik van de goede veren.
Blijkbaar niemand die het zeker weet.
Heb de vraag uitgezet bij volvo nederland, tot op heden zonder resultaat.
Rob.
Er zijn wel verstelbare reactie armen te koop, maar volgens mij moet er geen extra slijtage zijn bij gebruik van de goede veren.
Blijkbaar niemand die het zeker weet.
Heb de vraag uitgezet bij volvo nederland, tot op heden zonder resultaat.
Rob.
- JPV70
- 3rd Gear member
- Berichten: 304
- Lid geworden op: 03.06.2009 - 22:17
Volgens mij lopen de nivo-mat veren smaller toe aan één eind. Het ziet er dus niet uit als rechtoe-rechtaan veer. Of de gewone veren dit wel zijn weet ik echter niet zeker.
Mocht je geen nivo-mat veren onder je auto hebben, ik heb nog een setje liggen (ergens
Mocht je geen nivo-mat veren onder je auto hebben, ik heb nog een setje liggen (ergens
V70 D5 -Black sapphire metallic- (185pk -> VolvoTune 227pk) 2007, geartronic
V70 XC 2.4T -Silver metallic- (200pk) 2001, automaat
V70 2.4i -Dark grey pearl- (170pk) 2000, automaat
S60 D5 -Dark grey pearl- (163pk) 2003, handschakel
V70 XC 2.4T -Silver metallic- (200pk) 2001, automaat
V70 2.4i -Dark grey pearl- (170pk) 2000, automaat
S60 D5 -Dark grey pearl- (163pk) 2003, handschakel
-
- Starter
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 23.01.2016 - 15:36
Dit is denk ik eindelijk het antwoord waar ik naar op zoek was. Heel erg bedankt hiervoor. De veren die ik nog heb liggen zijn recht, die eronder zitten volgens mij ook. Dit ga ik nog nakijken voorzover dat met opkrikken te bekijken is.
Wat moeten ze evt opbrengen en waar woon je ongeveer?
Rob
Wat moeten ze evt opbrengen en waar woon je ongeveer?
Rob
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Dit klopt niet, alle veren hebben dezlfde pasvorm, alleen de lengte en dikte van de draad varieert.
Nivomat veren zijn 14,5mm dik, normale veren 15 of 15,4 mm en ook ietsje langer (5mm).
Nivomat veren zijn 14,5mm dik, normale veren 15 of 15,4 mm en ook ietsje langer (5mm).
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- JPV70
- 3rd Gear member
- Berichten: 304
- Lid geworden op: 03.06.2009 - 22:17
Zoals gezegd, weet het ook niet zeker meer. Is alweer 7 jaar geleden.
De veren die ik heb liggen, liggen dus ook al zolang werkeloos te zijn
. Voor een flesje wijn mag je ze op komen halen hoor, stuur maar een pm.
Voor de duidelijkheid, het zijn alleen de veren. Dus niet met de nivomats zelf.
De veren die ik heb liggen, liggen dus ook al zolang werkeloos te zijn

Voor de duidelijkheid, het zijn alleen de veren. Dus niet met de nivomats zelf.
V70 D5 -Black sapphire metallic- (185pk -> VolvoTune 227pk) 2007, geartronic
V70 XC 2.4T -Silver metallic- (200pk) 2001, automaat
V70 2.4i -Dark grey pearl- (170pk) 2000, automaat
S60 D5 -Dark grey pearl- (163pk) 2003, handschakel
V70 XC 2.4T -Silver metallic- (200pk) 2001, automaat
V70 2.4i -Dark grey pearl- (170pk) 2000, automaat
S60 D5 -Dark grey pearl- (163pk) 2003, handschakel