Div. vragen RTI systeem

In deze rubriek alle vragen en opmerkingen die met beeld en geluid te maken hebben voor alle modellen.
Peewee1979
2nd Gear member

Ik heb in mijn V50 het RTI systeem zitten. Het ziet er prachtig uit, maar ik heb af en toe het idee dat een TomTom van 299,- meer fucntionaliteit heeft. Ook baal ik er van dat je voor 4500,- niet heel Europa meegeleverd krijgt, wat bij TomTom voor 399,- wel het geval is.

Maar goed, dit terzijde.

Vraag 1:

Via Radio 538 TMC komen de flitsers mee. Deze laat het systeem dan op de kaart zien. Als ik mijn Navi instel op 538, werkt het prima. Echter, elke ochtend heeft het systeem zelf weer een andere zender ingesteld. Dit lijkt willekeurig te gebeuren. Iemand een oplossing gevonden?

Vraag 2:

De kaartjes die het systeem gebruikt, lijken niet meer van deze tijd. Bijna elk systeem op de markt geeft meer detail op de kaarten, heeft dingen als Birds-Eye view, en in veel nieuwe systemen zie je zelfs de borden die boven de afrit staan geprojecteerd op je scherm. Is er een mogelijkheid om Birds-Eye te doen? Mis ik die, of is dit het gewoon?

Vraag 3:

De tijd die het systeem berekend voor de duur van een rit slaat nergens op. Hij zet hem meestal 50% te hoog in. Een beetje marge is goed, maar hier heb ik niet zoveel aan. Is deze marge aan te passen?
4 September 2006: Dankbaar en blij met de geboorte van mijn Volvo V50 Edition II Sports Mobility Line. Huidskleur Titanium Grey Pearl. Wij noemen hem V50.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Het RTI systeem S40/V50 kost los € 4.045,--, deze wordt "los" alleen niet zo heel vaak verkocht, doorgaans kiest men voor een Mobility-line (dan incl. Volvo guard alarm en een High perf. audio) kost hij € 3.250,-- (het RTI deel is daarin dan nog "maar" zo'n € 2.000,--) nog steeds een serieus bedrag maar bij lange na niet de geschetste € 4.500,--, een DVD van geheel Europa is daarbij wel inbegrepen.

Je moet in het menu een zender als vaste TMC bron vast kunnen leggen.

Bird-view/3D kan niet, alleen donker of licht.

De tijd wordt aan de hand van een historische gemiddelde snelheid bepaald, rij je even zie je dat het al snel een normale waarde wordt, rij je langzamer dan zie je de tijd weer toenemen.

Vraag me dan toch af waarom als een TomTom van € 399,-- al zou voldoen iemand toch een bedrag > € 1.000,-- gaat uitgeven.
v40fan
6th Gear member

Ik vrees dat elk systeem waarmee auto's van fabriekswege worden uitgerust technisch achterhaald zal blijven. Hetzelfde zie je bijvoorbeeld ook bij autotelefoons die af fabriek gemonteerd worden.
De ontwikkeling van een nieuw model auto vergt veel tijd en in die tijd gaan uit concerrentienoodzaak de ontwikkelingen van de niet merkgebonden componenten zoals (auto) telefoon en navigatiesystemen (voor alle merken) uiteraard gewoon door.
Op basis van dit gegeven zullen auto's af fabriek nooit van de laatste ontwikkelingen voorzien kunnen zijn.
Alleen als de componentenontwikkelaars in een heel vroeg stadium bij de voeruigontwikkeling betrokken zijn zal deze achterstand truggebracht kunnen worden.
Bij verlichtingscomponenten (Hella, Bosch) gebeurt dat al wel
met vriendelijke groet tekent, V40fan
My other car weights over 100 kg less then half my Volvo and has no radio, no airbag(s), no roofrail not even a roof....but it has 50 hp extra!

Mein anderes fahrzeug wiegt mehr als 100 kg weniger als die hälfte meiner Volvo und hat kein radio, kein airbag(s), kein dachträger und sogar kein dach....Aber es verfügt gerade über 50 zusatzliche PS!
IkeV70
5th Gear member

Nou, als ik het navigatiesysteem in de nieuwe BMW 3-serie van een kennis bekijk, dat ziet er toch een heel stuk geavanceerder uit dan Volvo's RTI.
Ik heb het idee dat Volvo wat verder achterloopt met technische snufjes dan gemiddeld.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Ben
Executive Member
Contacteer:

Het is niet Volvo dat achterloopt maar de toeleveranciers van Volvo.
Misschien moeten we maar eens Volvo aan de TomTom (of LarsLars) voorstellen.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
v40fan
6th Gear member

Wellicht dat BMW de toeleveringsindustrie eerder bij het productieproces betrekt zodat daar modernere componenten betrokken kunne worden.
Volvo ziet kans om de ingebouwde systemen langer aan haar eigen resultaat te laten bijdragen.
Commercieel bezien misschien geen slechte zaak maar zóveel geld vragen voor RTI-updates (CD's) stuit mijns inziens in de markt nú al op grote weerstand.
Klanten voelen zich op den duur toch "gepakt", met zulke hoge prijzen voor achterhaalde techniek....
Mij lijkt dat de losse componenten het met bluetooth-achtige technieken zullen winnen. Wie koopt er nu nog een autotelefoon als BPM-plichtige meeruitvoering bij de autoproducent?
My other car weights over 100 kg less then half my Volvo and has no radio, no airbag(s), no roofrail not even a roof....but it has 50 hp extra!

Mein anderes fahrzeug wiegt mehr als 100 kg weniger als die hälfte meiner Volvo und hat kein radio, kein airbag(s), kein dachträger und sogar kein dach....Aber es verfügt gerade über 50 zusatzliche PS!
Peewee1979
2nd Gear member

bart simpson schreef:Het RTI systeem S40/V50 kost los € 4.045,--, deze wordt "los" alleen niet zo heel vaak verkocht, doorgaans kiest men voor een Mobility-line (dan incl. Volvo guard alarm en een High perf. audio) kost hij € 3.250,-- (het RTI deel is daarin dan nog "maar" zo'n € 2.000,--) nog steeds een serieus bedrag maar bij lange na niet de geschetste € 4.500,--, een DVD van geheel Europa is daarbij wel inbegrepen.
Ok, iets overdreven, maar:

Ik heb een Mobility line (september dit jaar), en daar is geen Europe meegleverd.

Ik heb het systeem genomen omdat ik het erg mooi vond, en geen zin had om met frontjes de auto uit te moeten lopen elke keer. Dat pluspunt blijft.
4 September 2006: Dankbaar en blij met de geboorte van mijn Volvo V50 Edition II Sports Mobility Line. Huidskleur Titanium Grey Pearl. Wij noemen hem V50.
v40fan
6th Gear member

Als Volvo in nieuwe modellen al ouderwetse techniek monteert en daar bovendien ook nog erg lang mee dóórgaat, dan zou die techniek eigenlijk goedkoper moeten kunnen. Er wordt immers langer aan verdiend.
Ik denk dat de concurrentie ook Volvo uiteindelijk zal dwingen om met moderne systemen te komen die ook later in de life-cycle nog tegen redelijke prijzen up-to-date gehouden kunnen worden. Verwacht dit soort technieken van de Koreanen.....

IkeV70
5th Gear member

Ik ben het hiermee eens. De RTI die nu nieuw geleverd wordt op nieuwe modellen is vrijwel hetzelfde als de RTI die in mijn 6 jaar oude Volvo zit. De prijs is volgens mij zelfs gestegen. 6 jaar geleden kon het nog, nu is het systeem behoorlijk verouderd. Zolang Volvo geen moderner systeem kan leveren zou op z'n minst de prijs gehalveerd moeten worden.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
v40fan
6th Gear member

Tja, dat bedoel ik met "weerstand in de markt" met deze prijzen van updates vraag je er als fabrikant om dat er illegale kopiëen worden gemaakt (en dan moet je we l flink wat dure legale versies aan loyale klanten verkopen om de gemiste omzet weer mee te compenseren. Zo betaalt de trouwe klant natuurlijk veel te veel!
Hoezo value for money? Op dit gebied is competitie nodig om fabrikanten tot het leveren van betere prestaties te dwingen

bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Peewee1979 schreef:Ik heb een Mobility line (september dit jaar), en daar is geen Europe meegleverd..
Dit is niet mogelijk, er bestaat geen andere "af fabriek" versie anders dan een met geheel Europa, deze bestaat uit 3 DVD's
Peewee1979 schreef:Ik heb het systeem genomen omdat ik het erg mooi vond, en geen zin had om met frontjes de auto uit te moeten lopen elke keer. Dat pluspunt blijft.
Gelukkig dat jij er (ook) die voordelen inziet
IkeV70 schreef:Ik ben het hiermee eens. De RTI die nu nieuw geleverd wordt op nieuwe modellen is vrijwel hetzelfde als de RTI die in mijn 6 jaar oude Volvo zit. De prijs is volgens mij zelfs gestegen. 6 jaar geleden kon het nog, nu is het systeem behoorlijk verouderd. Zolang Volvo geen moderner systeem kan leveren zou op z'n minst de prijs gehalveerd moeten worden.
6 jaar terug had je een systeem met CD rom's en met een relatief kleine monitor, dat kostte toen rond de ƒ 9.500,--, sindsdien is er het nodige veranderd qua gebruiksgemak en mogelijkheden, alleen ziet het er nog wel grofweg hetzelfde uit.
Je betaalde tot voor kort € 1.495,-- voor een systeem dat vorig jaar nog +/- € 4.000,-- kostte, achteraf gemonteerd (bpm vrij) kost het op b.v. een S60 of een V70 Edition alweer geruime tijd € 2.500,--, op alle andere V70's is het nu zelfs een standaardvoorziening
misschien handig om eerst even de actuele situatie te bekijken alvorens je dit vokomen achterhaald commentaar levert.
v40fan
6th Gear member

Die diefstal-ongevoeligheid van fabriekssystemen is inderdaad een onmiskenbaar voordeel, het ziet er bovendien erg goed uit maar de prijs van de update (130,= voor een Benelux-CD :-k ) is mijns inziens niet meer te rechtvaardigen.

bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

v40fan schreef:Die diefstal-ongevoeligheid van fabriekssystemen is inderdaad een onmiskenbaar voordeel, het ziet er bovendien erg goed uit maar de prijs van de update (130,= voor een Benelux-CD :-k ) is mijns inziens niet meer te rechtvaardigen.
En € 250,-- voor 25 stuks met daarop geheel Europa? (€ 10,- p/stuk)
Paul
Geartronic member

Dus aanzienlijk goedkoper. Ik weet trouwens ook nog dat toen Volvo met het DVD systeem uitkwam één van de eerste was met dit systeem, wat zo snel en uitgebreid was.
Voor de rest is het systeem wat nu in de XC90 en de nieuwe S80 zit ook onwijs uitgebreid met een hardeschijf.

Ik denk dat er binnenkort op de S40/V50 ook een modernere versie uitkomt.

Maar ik denk dat voor je V40 er geen modernere versie komt als de HU1205, product is natuurlijk al een tijdje end-of-life
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
v40fan
6th Gear member

Inderdaad bart simpson,
Van mij als eenvoudige privé V40-berijder wordt gevraagd om (te) veel te betalen voor een "end-of-life"-systeem. Dat het hele pakket van 10 CD's relatief voordelig is biedt mij geen soelaas, in Nederland ken ik de weg al heel behoorlijk en ik ga niet met de auto naar Schotland, Spanje, Noorwegen, Portugal, Oostenrijk of Finland. Niettemin, ik zal maar niet meer mopperen want dat helpt me niet verder.... :sad6:

IkeV70
5th Gear member

Hoezo achterhaald commentaar?
bart simpson schreef:Het RTI systeem S40/V50 kost los € 4.045,--,
De topicstarter heeft een 2 maanden oude V50. Hij heeft naar eigen zeggen 4500,- voor de RTI betaald, en merkt op dat het systeem een aantal moderne functies mist. Wat is er precies achterhaald aan mijn commentaar ?

Dat de nieuwe S80 een beter systeem heeft zal ongetwijfeld waar zijn, maar daar heeft een V50 koper momenteel niet zoveel aan.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
v40fan
6th Gear member

Voor wie is dit bedoeld? Het commentaar is niet achterhaald, maar het systeem kennelijk wel.....

IkeV70
5th Gear member

Voor Bart Simpson.
bart simpson schreef:
misschien handig om eerst even de actuele situatie te bekijken alvorens je dit vokomen achterhaald commentaar levert.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
v40fan
6th Gear member

oh, gelukkig IkeV70, ..... Ik voelde me al een beetje aangesproken, maar misschien staat Bart iets minder kritisch tegenover het merk? Misschien familie? :wink:

bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

IkeV70 schreef:Hoezo achterhaald commentaar?
bart simpson schreef:Het RTI systeem S40/V50 kost los € 4.045,--,
De topicstarter heeft een 2 maanden oude V50. Hij heeft naar eigen zeggen 4500,- voor de RTI betaald, en merkt op dat het systeem een aantal moderne functies mist. Wat is er precies achterhaald aan mijn commentaar ?
Dat de nieuwe S80 een beter systeem heeft zal ongetwijfeld waar zijn, maar daar heeft een V50 koper momenteel niet zoveel aan.
De topicstarter heeft geen € 4.500,-- betaald, hij niet meer dan +/- € 2.000,- betaald (op zich een respectabel bedrag) voor het RTI systeem als hij een Edition Mobiliity gekocht heeft, los daarvan heeft hij wel degelijk een DVD Europa systeem daar er geen andere bestaan.
Jouw commentaar betreft een 6 jaar oude auto waarmee je een vergelijk trekt, er waren 6 jaar terug nog geen V50's dus zal je zeer waarschijnlijk een V70 bedoelen, als je meent dat het tegenwoordig voor de helft moet kunnen heb je een punt, maar die helft van toen heeft de topicstarter er in het pakket ook voor betaald, en voor de goede orde, NIET de eerder door hem eerder genoemde € 4.500,--, in de afgelopen tijd zijn de systemen naast functioneler ook behoorlijk wat goedkoper geworden.
v40fan schreef:Inderdaad bart simpson,
Van mij als eenvoudige privé V40-berijder wordt gevraagd om (te) veel te betalen voor een "end-of-life"-systeem. Dat het hele pakket van 10 CD's relatief voordelig is biedt mij geen soelaas, in Nederland ken ik de weg al heel behoorlijk en ik ga niet met de auto naar Schotland, Spanje, Noorwegen, Portugal, Oostenrijk of Finland. Niettemin, ik zal maar niet meer mopperen want dat helpt me niet verder.... :sad6:
Mitsubishi gebruikt nog steeds exact hetzelfde systeem in een aantal nog lopende modellen, daar is het zelfde systeem dus "alive and still kicking" en niet "end of life" kijk eens bij de Mitsubishidealer voor een CD rom benelux voor de HU1205.
v40fan schreef:oh, gelukkig IkeV70, ..... Ik voelde me al een beetje aangesproken, maar misschien staat Bart iets minder kritisch tegenover het merk? Misschien familie? :wink:
Geef met simpele verifieerbare feiten weer hoe de actuele stand van zaken is, je mag het natuurlijk altiijd kritiekloos gezeik vinden maar kloppen doet het in ieder geval wel.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen A-V-N”