Kan van alles zijn. Kapotte luchtmassa meter, slechte bougie, bobine, vervuild luchtfilter en nog veel meer.
Maar als je de laatste tijd veel korte ritjes hebt gemaakt, veel file hebt gereden of vaak ruiten gekrabd met draaiende motor dan is inwendige vervuiling het meest waarschijnlijk.
Gewoon tientallen (of desnoods een paar 100km) snelweg en het is over. Heb het met diverse auto's gehad, incl 140pk 2.4 Volvo.
Eerst tankte ik altijd Vpower als dat lampje ging branden (zou de motor reinigen) en inderdaad na enkele tientallen km was het lampje uit.
Ik merk nu met de Mini van mijn vrouw dat het lampje ook weer uit gaat zonder Vpower na een aantal wat langere ritten.
Als het lampje na meerdere lange ritten nog steeds brandt of wanneer de motor merkbaar slechter loopt zou ik eens de garage bezoeken.
Nou ja, als die net 10 dagen uit de garantie is wellicht meteen. Moeten ze niet moeilijk over doen
Kan van alles zijn. Bij een ander merk meegemaakt dat het lampje eens in de zoveel tijd gaat branden. Na een aantal ritten zonder storing ging deze weer uit.
Vermoedelijk een sensor die een milliseconde een hikje heeft, waardoor het lampje gaat branden. Dit gaat al jaren zo door.
Astra F 1995 X1.6SZ | S40 2005 2.4i Momentum
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
Ik heb dat ook regelmatig. Korte ritjes (<2km) kunnen bij mij heel goed de oorzaak zijn. Meestal verdwijnt het weer vanzelf. Aan de andere kant, zo'n lampje brandt niet voor niks. Dus zelf even de afweging maken of je er werk van wil maken met alle risico's van dien. Dan bedoel ik dure reparaties die uiteindelijk niet de oorzaak blijken te zijn voor het branden van het lampje. Ook hier zijn legio voorbeelden van te vinden op het internet.
Huidig: VW e-Golf mk. VII 2020 (private lease)
Hiervoor:
Volvo V50 2.4i Summum Geartronic MY2006 zomer 17" Scotia / winter 16" Castalia
BMW 318ci 2000
Renault Clio 1.6 2003
Volkswagen Golf 1.9 TDI mk. IV 2003
Daewoo Nubira 2.0 1998