Momenteel ben ik aan het rondkijken naar een lichter en zuiniger alternatief voor mijn V70 2.4 D Geartronic 6 (okt. 2005, 350.000 km). Na veel problemen met de motor (verstuivers, klepstoters en tuimelaars) en automaat (kleppenhuis, koppelomvormer, algehele revisie) van mijn V70 wilde ik eigenlijk geen Volvo meer. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan en nu zit ik toch ook te denken aan een V50 met de 2,0-liter dieselmotor van Ford-Peugeot en een automaat, vanaf 2008.
Hoe staat het met de betrouwbaarheid van deze configuratie? Ik weet dat ook deze diesel nog wel eens problemen met de EGR-klep heeft en dat de V50 wel graag wiellagers lust. Maar deze motor kent toch niet dezelfde problemen met klepstoters en tuimelaars als de 5-cilinderdiesels met roetfilter, hoop ik? En evenmin de ellende met kapotlopende turbo's van de 1.6D?
En hoe staat het met de automaat? Is dat een andere bak dan de Geartronic in de V70? Want ook daarmee zijn nogal wat problemen, weet ik uit eigen ervaring. Ook hoor ik graag wat andere aandachtspunten van de V50 2.0D automaat zijn. Alvast bedankt!
Betrouwbaarheid V50 2.0D aut.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 87
- Lid geworden op: 22.01.2012 - 12:04
- Locatie: Provincie Utrecht
Binnenkort: V60 CC Polar+ D3 GT8 MY 2017
2018-2020 V50 D5 Edition II Geartronic MY 2008
2012-2018 V70 2.4D 163 pk Momentum Geartronic Family Line MY 2006
2010-nu Saab 900 S Aero MY 1992
2004-2012 V70 2.5D aut. Europa Exclusive MY 2000
2008-2010 360 2.0i GL 3-d MY 1987
2002-2004 940 2.3i aut. Royal Class MY 1994
1997-2003 240 2.0i aut. GLE MY 1991
1995-1998 240 2.3 aut. GLE MY 1986
2018-2020 V50 D5 Edition II Geartronic MY 2008
2012-2018 V70 2.4D 163 pk Momentum Geartronic Family Line MY 2006
2010-nu Saab 900 S Aero MY 1992
2004-2012 V70 2.5D aut. Europa Exclusive MY 2000
2008-2010 360 2.0i GL 3-d MY 1987
2002-2004 940 2.3i aut. Royal Class MY 1994
1997-2003 240 2.0i aut. GLE MY 1991
1995-1998 240 2.3 aut. GLE MY 1986
- ijsga
- 5th Gear member
- Berichten: 1090
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 12:44
- Locatie: Zaandam
Volgens mij gaat dit om de Powershift automaat (met dubbele koppeling), daar heb ik zelf geen ervaring mee, maar wat ik door de jaren heen heb gelezen was niet altijd positief.
Laatst gewijzigd door ijsga op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V50 2.4 Geartronic, Edition 1, MY08. 17" Spartacus zomer / 17" Serapis winter. 178.500 km.
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33127
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Nee maar dat is internet he....Er zijn ook mensen die nergens last van hebben...
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- arnoud
- 8th Gear member
- Berichten: 11743
- Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
- Locatie: Omg. Eindhoven
Ik heb er vanaf nieuw bijna 200.000km mee gereden en dat is op een enkele hik van de automaat probleemloos geweest. Maar dat waren vooral 200kkm recht vooruit blazen over de snelweg. Kan me voorstellen dat anders bereden exemplaren zich anders gedragen.
Het enige wat me stoorde was de constante blauwe pluim en roet op mijn witte V50...
Het enige wat me stoorde was de constante blauwe pluim en roet op mijn witte V50...
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 63
- Lid geworden op: 29.01.2013 - 22:41
Tja. Vertel mij maar eens welk dieselblok met roetfilter níet deze 'problemen' tegenkomt. Ik zie het meer als standaard onderhoud.
Ik rijd zelf een V50 2.0d handbak, ik heb specifiek eentje gekozen pré roetfilter. Gekocht bij 312k km, nu 385k km. Motorisch alleen een defecte EGR gehad, vrij snel na aankoop. Die EGR zat er op het moment van afbreken pas 70k km in. Ik heb een tijdje afgedopt rondgereden en toen toch maar vervangen.
Verder alleen dingetjes: schokdempers achter, veer linksvoor, contactslot, bandjes voor....dat soort werk, dat beschouw ik gezien de km stand ook gewoon als onderhoud.
Ik rijd zelf een V50 2.0d handbak, ik heb specifiek eentje gekozen pré roetfilter. Gekocht bij 312k km, nu 385k km. Motorisch alleen een defecte EGR gehad, vrij snel na aankoop. Die EGR zat er op het moment van afbreken pas 70k km in. Ik heb een tijdje afgedopt rondgereden en toen toch maar vervangen.
Verder alleen dingetjes: schokdempers achter, veer linksvoor, contactslot, bandjes voor....dat soort werk, dat beschouw ik gezien de km stand ook gewoon als onderhoud.