In mijn linker display stond gisteren: emissies service vereist
In mijn rechter display een oranje kleurig symbool v/d motor.
Wie herkent dit?...........................en wat is daar uit voort gekomen.
Middels heeft de compu de meldingen opgeslagen, volgende week laat ik hem uitlezen.
Computermelding
- RrRrR
- 2nd Gear member
Wat ik ervan weet is dat er dan naar alle waarschijnlijkheid iets in het motormanagement niet goed zit. MAAR het kan ook helemaal niets zijn. Gewoon even uit laten lezen bij de dealer en die weten meteen of het wat ernstigs is of niet.
Ik heb dit toevallig deze week ook gehad en bij mij was er helemaal niets aan de hand. Gewoon gereset en ik rijdt weer vrolijk verder.
Succes!
Ik heb dit toevallig deze week ook gehad en bij mij was er helemaal niets aan de hand. Gewoon gereset en ik rijdt weer vrolijk verder.

Your Dream - Your Mind - Your Goal
Dat heb ik nou ook geregeld!! Is al een paar keer uitgelezen en dan kwam er op de computer bij de dealer dat er een storing geweest was maar dat die inmiddels niet meer aanwezig was. Inmiddels al een keer of 3 gereset. 3 weken geleden nog toen hij terug moest voor die terugroepacite van de koelfan, weer resetten maar sinds een week of 2 brand hij weer. Ik negeer het nu maar zo'n beetje maar als we het najaar weer ingaan en het langer donker is vind ik het toch wel een hinderlijk fel lampje. Weet iemand de definitieve oplossing voor die probleem (pje).
- Reitse
- 5th Gear member
- Contacteer:
Hinderlijk lampje. Het lampje geeft aan dat er iets niet goed is in je uitstoot. Je Lamda-sensor die in je uitlaat zit geeft een waarde door die daar kennelijk niet hoort. Zoals al eerder gemeld ergens op dit forum is een luchtmassameter vaak een eerste verdachte. Is dat niet het probleem en komen er geen duidelijke foutcodes dan wordt het enigszins zoeken naar een speld in een hooiberg. Ergens klopt er iets niet in je lucht-benzineverhouding maar komt dat door te weinig of teveel lucht, teweinig of teveel peut of allebei of....
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
-
- 2nd Gear member
Sinds mijn ABS regelunit is gerepareerd heb ik ook geen last meer van deze melding.Daarvoor had ik ook constant deze melding op de boordcomputer maar heb geen idee of het er wat mee te maken heeft.
En daarvoor had ik 'm ook al twee keer laten resetten maar bleef terugkomen.
En daarvoor had ik 'm ook al twee keer laten resetten maar bleef terugkomen.
gr peter
- joost
- 7th Gear member
Ik herken het probleem. Mijn V40 geeft ook regelmatig deze storing. Ik ben dus al meerdere keren naar de dealer geweest om de computer uit te laten lezen. Resultaat: 0. De dealer zegt onregelmatige storing emissie, kunnen we niks mee !? Volgens de dealer kan het geen kwaad en is het niet schadelijk voor de motor oid. Toch wel vreemd een controlelampje dat je waarschuwt voor iets dat zelfs de Volvo dealer niet kan oplossen.
Joost.
Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
- streetie
- 5th Gear member
- Locatie: Beuningen, lieflijk dorpje onder de rook van de ARN (afvalverwerker, nijmegen)
heb dit ook gehad bij mijn v40 was niets aan de hand zei de dealer. gereset. totdat de kat kapot ging. bleek het toch aan de lambdasonde te liggen die verkeerde waardes doorgaf waardoor het mengsel niet juist was. uiteraard was dit geen garantie.
en koste dit foutje me veel geld.

Geniet van het leven en van elkaar.
maar ook van een Volvo s80 D5 summum.
maar ook van een Volvo s80 D5 summum.
Ik had het in '97 ook al eens bij een toen nieuwe S40, toch wel een typisch Volvo kwaaltje dan zeker. Het kan wel niet erg wezen als het brand maar het is een hinderlijk fel lampje en het ziet er natuurlijk niet uit, zo'n brandend controlelampje in een Volvo!
- Frumpy
- 5th Gear member
Hetzelfde probleem heb ik ook.
In de meeste gevallen is de luchthoeveelheidsmeter stuk, of hard op weg om stuk te gaan. Slijtage!!!!
In het begin gaat de storingsmelding weer weg, en het lampje gaat uit, maar zal weer terugkomen.
Zolang de motor nog goed draait, en je het idee hebt dat er geen vermogensverlies is, hoef je het onderdeel ( ca. 300 Euro excl. arbeidsloon) niet te vervangen. Kan verder geen kwaad.
In de meeste gevallen is de luchthoeveelheidsmeter stuk, of hard op weg om stuk te gaan. Slijtage!!!!
In het begin gaat de storingsmelding weer weg, en het lampje gaat uit, maar zal weer terugkomen.
Zolang de motor nog goed draait, en je het idee hebt dat er geen vermogensverlies is, hoef je het onderdeel ( ca. 300 Euro excl. arbeidsloon) niet te vervangen. Kan verder geen kwaad.
- Battlecruiser
- 8th Gear member
Heb het 3 maanden geleden gehad. De lambdasonde was kapot. Gelukkig zat ie nog in de garantie, want dat zijn dure dingetjes!
Als je geluk hebt, is de sonde vervuild en als je pech hebt, moet er een nieuwe op.
Het is inderdaad in de werkplaats gebruikelijk om eerst wat te resetten bij deze klacht, omdat ie soms incidenteel is. Ook de luchtmassameter kan vervuild wezen.
Komt de klacht terug, dan moet de auto een paar uur aan de monitor om de echte oorzaak te achterhalen. De lambdasondes en de luchtmassameters (air flow) zijn zwakke punten.
Als je geluk hebt, is de sonde vervuild en als je pech hebt, moet er een nieuwe op.
Het is inderdaad in de werkplaats gebruikelijk om eerst wat te resetten bij deze klacht, omdat ie soms incidenteel is. Ook de luchtmassameter kan vervuild wezen.
Komt de klacht terug, dan moet de auto een paar uur aan de monitor om de echte oorzaak te achterhalen. De lambdasondes en de luchtmassameters (air flow) zijn zwakke punten.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.