Ik heb dit een paar keer meegemaakt nadat mijn vrouw had dit had gemeld. Is het volgende herkenbaar bij de T8 rijders?
- benzine: voor minder dan 40km in de tank
- volle batterij
- hybrid of pure mode aan
- klimaat/extra verwarming aan
Als ik de auto start dan slaat de benzinemotor direct aan of zodra ik ga rijden, dus ik kan niet op de batterij rijden.
Voor de extra verwarming verwacht ik dat de standkackel wordt gebruikt en niet de motor. Als ik de extra verwarming uitzet dan slaat de benzinemotor niet aan. Ik zal dit binnenkort weer eens testen als mijn tank bijna leeg is. Als dit reproduceerbaar is, dan is het naar mijn mening een bug, en ook eenvoudig te verhelpen. De auto heeft o.a. "de grote november update" eind december gekregen
herkenbaar? kan niet op batterij rijden met bijna lege benzinetank
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5300
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
Dit klopt, door de motor te starten kan de auto verwarmen op restwarmte van de motor en verbruik je geen brandstof voor de kachel die je wel zou verbruiken als je electrisch zou rijden. Je range neemt hierdoor toe (en de kans dat je de pomp haalt)
geen bug dus maar smart thinking
geen bug dus maar smart thinking
Laatst gewijzigd door NielsPHEV op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 22.10.2015 - 13:51
Klopt het dan ook dat dat alleen maar een bijna lege tank het geval is? Mij valt namelijk ook op dat ondanks de Pure stand de motor om onverklaarbare reden wordt gebruikt maar ik heb geen relatie kunnen ontdekken met de hoeveelheid brandstof.NielsPHEV schreef: Dit klopt, door de motor te starten kan de auto verwarmen op restwarmte van de motor en verbruik je geen brandstof voor de kachel die je wel zou verbruiken als je electrisch zou rijden. Je range neemt hierdoor toe (en de kans dat je de pomp haalt)
geen bug dus maar smart thinking
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Precies. Een bekende "feature" ook bij de V60 PIH.NielsPHEV schreef: Juist bij een bijna lege tank (en dat is snel bij een T8 XC90) want dan heb je de extra actieradius nodig
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
-
- 1st Gear member
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 04.09.2015 - 17:14
Hi NielsPHEV,NielsPHEV schreef: Dit klopt, door de motor te starten kan de auto verwarmen op restwarmte van de motor en verbruik je geen brandstof voor de kachel die je wel zou verbruiken als je electrisch zou rijden. Je range neemt hierdoor toe (en de kans dat je de pomp haalt)
geen bug dus maar smart thinking
Ik start dus met een koude motor en neem aan ik heb die dag dan nog niet gereden; dus er is geen restwarmte wel een volle batterij en een bijna lege tank. Mijn verwachting zou zijn om, of niet de motor te starten want de benzine is bijna op. En dus bij te weining benzine met extra verwarming, de standkachel juist niet te starten. Of, een andere verwachting zou zijn met volle batterij en lege benzine juist niet benzine te gebruiken want dan vermindert de radius juist sneller, dus eerst de batterij leeg rijden, want ik rijd in modus hybride. Ook zou ik denk dat de standkachel veel minder benzine verbruiken dan de motor voor het verwarmen.
misschien geen bug maar heel logisch vind ik niet, mogelijk dat ik het niet snap. Ik wil juist vermijden om weer te snel naar de pomp te rijden en de korte ritjes dan nog even op de batterij te doen.
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21379
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Om de accu op te laden misschien?
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- henkchroom
- 3rd Gear member
- Berichten: 359
- Lid geworden op: 09.01.2014 - 21:58
- Contacteer:
Volgens mij wordt de ouderdom van de brandstof ook in de gaten gehouden.
Misschien dat hij daarom op benzine loopt
Misschien dat hij daarom op benzine loopt
- SRI
- 3rd Gear member
- Berichten: 251
- Lid geworden op: 25.10.2015 - 20:23
- Locatie: NO-NL
Ik vindt de verwarming ook bijzonder bijzonder. Electrisch verwarmen is niet mogelijk, terwijl dat volgens mij bijna geen kwh zou vragen, iig, in het niet vallend bij het verbruik vd elektro aandrijving. Maar er is voor gekozen om bij te verwarmen op de standkachel, en die zuipt als een tierelier, omgerekend. 3 a 4 liter per 100km als je alles elektrisch rijdt. Moet je uitrekenen hoeveel kwh je daarvoor zou kunnen gebruiken. Echt zuinig rijden lukt je dus haast niet, iig niet als je elektrisch wilt rijden zonder ijsklompjes (alhoewel je met stuurverwarming en stoelverwarming ook wel een eind komt, maar aangenaam is anders).123669 schreef: Hi NielsPHEV,
Ik start dus met een koude motor en neem aan ik heb die dag dan nog niet gereden; dus er is geen restwarmte wel een volle batterij en een bijna lege tank. Mijn verwachting zou zijn om, of niet de motor te starten want de benzine is bijna op. En dus bij te weining benzine met extra verwarming, de standkachel juist niet te starten. Of, een andere verwachting zou zijn met volle batterij en lege benzine juist niet benzine te gebruiken want dan vermindert de radius juist sneller, dus eerst de batterij leeg rijden, want ik rijd in modus hybride. Ook zou ik denk dat de standkachel veel minder benzine verbruiken dan de motor voor het verwarmen.
misschien geen bug maar heel logisch vind ik niet, mogelijk dat ik het niet snap. Ik wil juist vermijden om weer te snel naar de pomp te rijden en de korte ritjes dan nog even op de batterij te doen.
Wat betreft het zo nu en dan lopen, ik dacht dat eerst ook, maar is na wat opletten hier allen als accu bijna leeg is (bijladen), op save wat meer, logisch, en als ik per ongeluk bij de B stand nog een tikje terug doe (dus eigenlijk 2x B kies). Daarnaast een keer gehad na melding standkachel wil niet ivm lage spanning, en toen kon motor niet aan, 7sec startknop, benzine.
Laatst gewijzigd door SRI op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5300
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
Ik verwacht dat wanneer je de kachel uitzet de auto wel op e blijft rijden, dat was bij de V60 in ieder geval wel zo.123669 schreef:Hi NielsPHEV,NielsPHEV schreef: Dit klopt, door de motor te starten kan de auto verwarmen op restwarmte van de motor en verbruik je geen brandstof voor de kachel die je wel zou verbruiken als je electrisch zou rijden. Je range neemt hierdoor toe (en de kans dat je de pomp haalt)
geen bug dus maar smart thinking
Ik start dus met een koude motor en neem aan ik heb die dag dan nog niet gereden; dus er is geen restwarmte wel een volle batterij en een bijna lege tank. Mijn verwachting zou zijn om, of niet de motor te starten want de benzine is bijna op. En dus bij te weining benzine met extra verwarming, de standkachel juist niet te starten. Of, een andere verwachting zou zijn met volle batterij en lege benzine juist niet benzine te gebruiken want dan vermindert de radius juist sneller, dus eerst de batterij leeg rijden, want ik rijd in modus hybride. Ook zou ik denk dat de standkachel veel minder benzine verbruiken dan de motor voor het verwarmen.
misschien geen bug maar heel logisch vind ik niet, mogelijk dat ik het niet snap. Ik wil juist vermijden om weer te snel naar de pomp te rijden en de korte ritjes dan nog even op de batterij te doen.
- IkeV70
- 5th Gear member
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
- Locatie: Heerhugowaard
Het idee is:
wanneer je benzinetank bijna leeg is wordt er geen brandstof meer gebruikt voor alleen interieurverwarming. Als je toch graag een warm interieur wilt dan schakelt de auto over op aandrijving op benzine. De gratis restwarmte die dat oplevert wordt dan gebruikt voor interieurverwarming. Het verwarmen gaat dan dus niet ten koste van je actieradius.
Elke andere vorm van interieurverwarming (brandstofkachel of electrisch) gaat wel ten koste van actieradius. De keuze van Volvo is dus wel te verdedigen.
wanneer je benzinetank bijna leeg is wordt er geen brandstof meer gebruikt voor alleen interieurverwarming. Als je toch graag een warm interieur wilt dan schakelt de auto over op aandrijving op benzine. De gratis restwarmte die dat oplevert wordt dan gebruikt voor interieurverwarming. Het verwarmen gaat dan dus niet ten koste van je actieradius.
Elke andere vorm van interieurverwarming (brandstofkachel of electrisch) gaat wel ten koste van actieradius. De keuze van Volvo is dus wel te verdedigen.
Laatst gewijzigd door IkeV70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Heb je wel eens gereden in een Nissan Leaf in de winter? Juist door het gebruik van airco icm met de kachel is dramatisch voor de range. Ik heb nog nooit zoveel peentjes lopen zweten of ik mijn bestemming wel zou halen. Dus ik snap wel waarom Volvo bij een PHEV juist kiest om de verwarming (die het meeste energie kost) via de standkachel te laten lopen om zoveel mogelijk energie over te houden voor de elektrische aandrijving.SRI schreef: Ik vindt de verwarming ook bijzonder bijzonder. Electrisch verwarmen is niet mogelijk, terwijl dat volgens mij bijna geen kwh zou vragen, iig, in het niet vallend bij het verbruik vd elektro aandrijving. Maar er is voor gekozen om bij te verwarmen op de standkachel, en die zuipt als een tierelier, omgerekend. 3 a 4 liter per 100km als je alles elektrisch rijdt. Moet je uitrekenen hoeveel kwh je daarvoor zou kunnen gebruiken. Echt zuinig rijden lukt je dus haast niet, iig niet als je elektrisch wilt rijden zonder ijsklompjes (alhoewel je met stuurverwarming en stoelverwarming ook wel een eind komt, maar aangenaam is anders).
Wat betreft het zo nu en dan lopen, ik dacht dat eerst ook, maar is na wat opletten hier allen als accu bijna leeg is (bijladen), op save wat meer, logisch, en als ik per ongeluk bij de B stand nog een tikje terug doe (dus eigenlijk 2x B kies). Daarnaast een keer gehad na melding standkachel wil niet ivm lage spanning, en toen kon motor niet aan, 7sec startknop, benzine.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Is het bij de XC90 (net zoals bij de V60) mogelijk om elektrisch voor te verwarmen aan de laadpaal, zodat je het automatisch bijverwarmen via de standkachel kan uitschakelen. Dan heb je meer voordeel aan het elektrisch rijden. Je moet wel beseffen dat de auto opwarmen voor relatief korte ritten enorm veel energie kost. Dus zodra de auto op temperatuur is, zal het verbruik van de (stand)kachel ook flink teruglopen.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
- thavipah
- 3rd Gear member
- Berichten: 277
- Lid geworden op: 03.10.2014 - 21:07
Nee, als mijn XC90 aan de paal staat voor te verwarmen dan doet hij dat met de standkachel.
Ik denk dat Volvo voor deze manier van verwarmen heeft gekozen om aan CO2 eisen te voldoen. De standkachel uitlaatgassen komen namelijk niet uit de uitlaat. Door de standkachel voor de verwarming te gebruiken wordt de range verder op de elektromotor en valt het verbruik voor de test lager uit. Zodoende de lage bijtelling
Ik denk dat Volvo voor deze manier van verwarmen heeft gekozen om aan CO2 eisen te voldoen. De standkachel uitlaatgassen komen namelijk niet uit de uitlaat. Door de standkachel voor de verwarming te gebruiken wordt de range verder op de elektromotor en valt het verbruik voor de test lager uit. Zodoende de lage bijtelling

Laatst gewijzigd door thavipah op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- thavipah
- 3rd Gear member
- Berichten: 277
- Lid geworden op: 03.10.2014 - 21:07
Ik neem trouwen ook aan dat jullie de XC90 niet gekocht hebben met het idee dat het een zuinigheidswonder is. 2.200 kg SUV vooruit duwen kost veel energie. Ik heb nooit de illusie gehad dat het veel beter dan 8 a 10 liter per 100 km zou worden.
Laatst gewijzigd door thavipah op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- IkeV70
- 5th Gear member
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
- Locatie: Heerhugowaard
thavipah schreef: Nee, als mijn XC90 aan de paal staat voor te verwarmen dan doet hij dat met de standkachel.
Ik denk dat Volvo voor deze manier van verwarmen heeft gekozen om aan CO2 eisen te voldoen. De standkachel uitlaatgassen komen namelijk niet uit de uitlaat. Door de standkachel voor de verwarming te gebruiken wordt de range verder op de elektromotor en valt het verbruik voor de test lager uit. Zodoende de lage bijtelling![]()
Het is natuurlijk een beetje gissen, maar ik denk niet dat de brandstofkachel om Co2 redenen gekozen is. Tijdens de testcyclus hoeven ze de kachel toch niet aan te zetten. De reden is dat als de auto elektrisch rijdt alle comfort gewoon moet werken. Dus airco elektrisch aangedreven, en brandstofkachel voor de verwarming zodat de boel een beetje knap warm te stoken is.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5